Ketting speling

Zomoeilijk

MF'er
20 nov 2012
67
1
Dag Mensen,


Ik las laatst in een motor artikel of stukje (weet niet meer precies welke, vandaar mijn vraag hier) dat als er "te veel speling" op een ketting zit (uitgerekt en/of volledig versleten) er zelfs problemen in de bak kunnen ontstaan. Denk aan speling op lagers, tandwielen die elke keer een klap krijgen. En eventueel schade wat nog zelfs door kan lopen tot het big end van de krukas.

Ik durf niet precies hier een mening over uit te spreken. Het lijkt me sterk dat door een uitgerekte ketting, er zelfs schade op je vertandingsbak kan komen, maar toch vraag ik het. Ben benieuwd naar jullie meningen/ondervindingen.

Ik hoor graag van jullie.

Bedankt!
 
Ik heb kettingsets gezien die op zijn bij 6k.

Ook pas bij 80 k.
(uitzonderlijk lang...)


Kwestie van soort motor, manier van omgaan met ketting, hoe men rijdt, waar, wanneer niet, etc....
 
Idd, hoe is de ketting be- en mis-handeld.
Maar als je in het onderste 'rechte' stuk al 3-4 geknikte schakels ziet, dan weet je dat de ketting is op punt van overlijden.
En waarom daarvoor heisa. Net gekeken bij Jos Smit voor FZ is €111 complete set, Tsja.................. kan ik weer 50dkm verder!
 
Ik behandel hem normaal wel goed, maar ik zal vast beginnen te sparen voor een nieuwe set. Is zo'n set lastig te vervangen? Inclusief een set gereedschap voor het losbreken en weer vastklinken zou ik €150,00 voor een standaard DiD set kwijt zijn.
 
Dat is op zich niet veel geld voor een goede set, inclusief gereedschap.

Maar ja, het verschilt per persoon of iets technisch zelf te doen is, of niet.
 
Mijn kettinggereedschap kost al €500 in totaal. Is erg goed spul, doe er ook meerdere kettingen mee.

Andere kant: mensen pakken ook een visje, of gebruiken hamers.

Ieder een keuze :)
 
Dat is op zich niet veel geld voor een goede set, inclusief gereedschap.

Maar ja, het verschilt per persoon of iets technisch zelf te doen is, of niet.

Zal er over nadenken, er moet binnenkort toch weer een beurt plaatsvinden, dus gewoon maar in 1x misschien. Is ie meteen weer klaar.
 
Ik heb dus de redneck manier geprobeerd: Ketting schoongespoten in de wasbox, die draaide mee op de hogedruk, er kwamen heel wat stukjes opgedroogde modder vanaf en thuis weer ingespoten, ketting draait weer supersoepel *O* _O-
 
Opgedroogde modder? Waren het geen plukjes vet die je tussen de schakels hebt weggeblazen........................ :?

Nee, ik heb het gevoeld en waar je bij vet dikke klodders en vieze vingers krijgt, is klei/modder veel steviger en hou je er bijna geen vette vingers aan over. Ik moest eraan denken toen ik zag hoeveel prut er op de velgen zat en ik een week of 4/5 geleden veel over polderwegen met modder ben gereden.

Ofwel: binnen een maand zit hij nog vaster dan voorheen.

Dat kan, maar dan hoop ik weer wat meer geld ter beschikking te hebben omdat ik dan uit de ziektewet ben. Voor nu loopt hij wel een stuk soepeler. Ik gaf het wiel een slinger en geschat draaide hij nog 3 rondjes uit, terwijl ik hem nou geen echte superzwieper heb gegeven. Heb tot nu toe van zowel de Diversion als de Vstrom nog niet gezien dat een achterwiel zo makkelijk bleef draaien.
 
Nee, ik heb het gevoeld en waar je bij vet dikke klodders en vieze vingers krijgt, is klei/modder veel steviger en hou je er bijna geen vette vingers aan over. Ik moest eraan denken toen ik zag hoeveel prut er op de velgen zat en ik een week of 4/5 geleden veel over polderwegen met modder ben gereden.



Dat kan, maar dan hoop ik weer wat meer geld ter beschikking te hebben omdat ik dan uit de ziektewet ben. Voor nu loopt hij wel een stuk soepeler. Ik gaf het wiel een slinger en geschat draaide hij nog 3 rondjes uit, terwijl ik hem nou geen echte superzwieper heb gegeven. Heb tot nu toe van zowel de Diversion als de Vstrom nog niet gezien dat een achterwiel zo makkelijk bleef draaien.
Hou er rekening mee dat taai vet wel zorgt voor meer weerstand. Hoeveel rondjes weet ik niet. :P
 
Nee, ik heb het gevoeld en waar je bij vet dikke klodders en vieze vingers krijgt, is klei/modder veel steviger en hou je er bijna geen vette vingers aan over. Ik moest eraan denken toen ik zag hoeveel prut er op de velgen zat en ik een week of 4/5 geleden veel over polderwegen met modder ben gereden.



Dat kan, maar dan hoop ik weer wat meer geld ter beschikking te hebben omdat ik dan uit de ziektewet ben. Voor nu loopt hij wel een stuk soepeler. Ik gaf het wiel een slinger en geschat draaide hij nog 3 rondjes uit, terwijl ik hem nou geen echte superzwieper heb gegeven. Heb tot nu toe van zowel de Diversion als de Vstrom nog niet gezien dat een achterwiel zo makkelijk bleef draaien.


Zorg er wel voor dat je de ketting nu goed vet houd, en probeer zoveel mogelijk te rijden zodat het vocht er uit gaat.
Anders roest de ketting vast, met een hogedrukreiniger spuit je het water langs de o-ringen naar binnen.
 
Afgelopen week mijn FZ ook in de wasstraat schoon gespoten.
Vooral de velgen (remstof en achterzijde kettingvet en onder/voorzijde blok.
Ketting en lagerpunten juist flink te vermijden.

Ergste bagger er af, rest met de poetslap.
 
Zorg er wel voor dat je de ketting nu goed vet houd, en probeer zoveel mogelijk te rijden zodat het vocht er uit gaat.
Anders roest de ketting vast, met een hogedrukreiniger spuit je het water langs de o-ringen naar binnen.

Ik heb eerst 25-30km naar huis gereden over een natte weg en later nog 2*35km in de regen }:O
 
Ik neem voor het schoonmaken altijd ruim de tijd zowel voor m'n fiets als voor de ketting.

Alles met de hand.

Ketting doe ik met lampenolie een paar kwasten, en een borstel schoonmaken.

Daarna volledig droogmaken en goed smeren.

Maar goed ik krijg ook een dikke lul van een blinkende ketting en tandwiel dat zal ook niet iedereen hebben.

Ik lees daaruit ook vaak af bij anderen wie het schoonhouden van z'n fiets serieus neemt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ivan
Innevelen zeep/water met de hogedrukspuit toch.......nooit anders gedaan en klaar. Thuis met krukje onder mijn kont de rest met poetslap/wd40/turtlewax/s100....

Spul van mij staat er daardoor altijd ‘aardig bij’.
 
Terug
Bovenaan Onderaan