kiezen moeilijk Honda of BMW

De 650 heeft een ROTAX blok, het zelfde als onder een Aprilia pegaso BMW en Aprilia delen vele dingen op motorgebied zoals tubles spaakwielen etc.

Aprilia en BMW delen alleen op het gebied van ééncilinders dingen. De F650GS van vóór 2008 is een eencilinder met een Rotax blok dat inderdaad ook onder de Aprilia Pegaso werd gebruikt, al zij het in de Aprilia met een vijfklepskop en onder de BMW met een vierklepskop.

De F650GS (en ook de F800GS) van 2008 tot nu heeft een 800cc paralleltwin Rotax-blok met gelijklopende zuigers en een balansgewicht onderin. De 650 is wat tammer op het gas dan de 800, en levert iets minder vermogen. toch zijn ze beide goed voor zo'n 80-90pk.
 
De enige manier om achter je keuze te staan is dat je er inderdaad eerst op hebt proefgereden. Ook scheelt het waarvoor je hem wilt gebruiken, al zijn de TransAlp en de BMW allebei wel echte tourbuffels. T is maar net welke voor jou gevoel het prettigste zit en rijdt. Succes met je keuze.
 
De enige manier om achter je keuze te staan is dat je er inderdaad eerst op hebt proefgereden. Ook scheelt het waarvoor je hem wilt gebruiken, al zijn de TransAlp en de BMW allebei wel echte tourbuffels. T is maar net welke voor jou gevoel het prettigste zit en rijdt. Succes met je keuze.

Een bmw f650 is nu niet echt wat ik noem een tourbuffel. Ik heb de opvolger, de 650gs. 1 cilinder met 5 versnellingen en 37kw. Op de snelweg is het vrij spartaans, met 120 op de teller rij je 5000 toeren. Dan trilt de motor behoorlijk, ook gevoelig voor zijwind op hogere snelheden, in combinatie met weinig windbescherming. :P Absoluut geen comfortabele lange afstands motor. (helaas) Ik ga er over 1,5 maand mee naar oostenrijk voor een week lang alleen maar bergpassen. 4000+km in 11 dagen, km of 3 a 400 per dag is nog wel te doen op de 650 en dan is het nog leuk rijden. Daar draaien de echte tourbuffels hun hand niet voor om. :)
 
De definitie " toerbuffel " is wat mij betreft 50% machine, en 50% mens :P
Iemand die een beetje doorpakt kan op een naked bike net zo lang rijden als een 50+er op een rt 1200..
Get my point?

Het is maar net wat je zelf wil, ik rijd op een CB900 ( zonder kuip ) en ik vind het niet erg om door elkaar geschud te worden op de snelweg, en na lange ritten vermoeid te zijn en een zere nek te hebben.
 
De definitie " toerbuffel " is wat mij betreft 50% machine, en 50% mens :P
Iemand die een beetje doorpakt kan op een naked bike net zo lang rijden als een 50+er op een rt 1200..
Get my point?

Het is maar net wat je zelf wil, ik rijd op een CB900 ( zonder kuip ) en ik vind het niet erg om door elkaar geschud te worden op de snelweg, en na lange ritten vermoeid te zijn en een zere nek te hebben.

Het is 1 mei he, geen 1 april. Zelden zo'n onzin gehoord op zo'n mooie dag. Ben 50 ++ en daag je uit op een naked mee te rijden als wij( bende van marx) deze zomer onze verbindingsritten van 1000+ km per dag losjes neerzetten. Als je al kunt volgen op je naked zul je toch de volgende dagen de terugslag krijgen terwijl wij elke dag nog meerdere honderden kilometer afmalen, voor we weer "eventjes" meer dan 1000 kilometer naar "huus op an" sturen.
Overigens, een BMW waardevaster? Maar dan toch niet de modellen met Aprilia of Rotax motor. En om zorgeloos te rijden zou ik toch maar voor een Japanner gaan. Overigens, de Versys is ook een heel fijne motor

greetz
 
Ik rij beide merken, een Transalp 600 en een R1200GSA. Heb hiervoor een Honda ST1100 Pan gereden. De Transalp is een prima motor maar ik vind hem net iets te kort komen voor lange ritten. Maar dat heeft wellicht ook met mijn 2 meter en 130kg te maken. Voor de lange stukken pak ik dus de GSA.

Qua betrouwbaarheid kan ik er weinig zinnigs over vergelijken, de GSA is nog geen 4 jaar oud, de Transalp inmiddels 14. Met beiden heb ik hoegenaamd geen problemen gehad.

De nieuwe F650GS is qua motor iets wat tussen de Transalp en de 1200GSA inzit. Dat zou ik zeker overwegen als ik de keus moest maken om het nog maar met één motor te doen.

Maar als het om een oude F650GS gaat, de éénpitter dus, dan is de Transalp echt een veel betere motor waar je meer plezier van gaat hebben.

M.a.w. als je moet kiezen tussen een oude F650, neem dan de Transalp. Als het gaat om een nieuwe F650, maak op beiden een proefrit, inclusief een flink stuk snelweg en zie wat je het beste bevalt.
 
Laatst bewerkt:
De definitie " toerbuffel " is wat mij betreft 50% machine, en 50% mens :PIemand die een beetje doorpakt kan op een naked bike net zo lang rijden als een 50+er op een rt 1200..
Get my point?

Het is maar net wat je zelf wil, ik rijd op een CB900 ( zonder kuip ) en ik vind het niet erg om door elkaar geschud te worden op de snelweg, en na lange ritten vermoeid te zijn en een zere nek te hebben.

:^ dat is absoluut waar.

Ik heb zelf een Honda CB750 waar ik gemiddeld 2500-3000 km per maand mee reed (voor mijn schuiver) en dat hopelijk weer ga oppakken als alles medisch weer in orde is. Maar weekenden waarin ik 2000 km reed in 3 dagen zijn ook voorgekomen. Zonder zadelpijn of pijn in mijn armen of nek. (weliswaar wel met sportieve tourkuip) ;) Alles valt of staat waar je goed op zit en lekker op rijdt en of je een bedreven rijder bent op die motor..ongeacht leeftijd of motor. :] Al zal dat met een naked toch al wel (zeker vanaf windkracht 5) al snel resulteren in toch wat last van je armen en/of nek ;)

Overigens.. @TS, ik persoonlijk zou in je keuze dan toch voor de Vstrom of anders voor de TransAlp gaan... ;) en de BMW laten voor wat ie is. Maar dat blijft natuurlijk persoonlijk.
 
Laatst bewerkt:
Grappig, 2 totaal verschillende reacties:

Nog nooit zo'n onzin gehoord, en:

Dat is absoluut waar..

Ik blijf bij mijn punt, ik zei toch al " 50/50 "
ik zal het even kort toelichten. :P

Tuurlijk zijn er 50+ ers die op een naked langer kunnen rijden dan een jonge vent op een toerbuffel,en andersom..
maar het is maar net wat je zelf aankan ( icm je motor ) :)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan