Klein maar fijne DR-Z 400

Status
Niet open voor verdere reacties.
Het is inderdaad een super fiets. Mijn vrouw heeft een zwarte en laat menig heer achter zich verdwijnen. Leuk om die gezichten later te zien als ze zien dat ze een 400tje niet voorbij kwamen...en het ook nog een een vrouw blijkt te zijn. _O- Maar ook ik heb hier dikke pret op gehad toen mijn vorige motor de geest gaf :] .


Hij is overigens te koop omdat we naar nieuw zeeland vertrekken. Daar kopen we dan weer een nieuwe DRZ400. Kijk maar bij het topic motor te koop of op de drz400 site.

full
 
In theorie zou het beter moeten remmen, maar ik heb het nog niet uit kunnen proberen.
Afgelopen weekend heb ik de schijven erop gezet, en voor komend weekend heb ik geen tijd om ze te proberen. B|
De reden dat ik ze erop heb gezet is eigenlijk omdat ik zo snel kan wisselen met m'n crosswielen.
Ik had crosswielen van een RM-Z250 gekocht, maar die bleken slechts 4 boutgaten te hebben voor de remschijf. En daar was geen 310mm remschijf voor te krijgen.
Toen heb ik later wel een soortemet van adapter in elkaar geknutselt, maar dat was lang niet ideaal. Het wisselen duurde me zo te lang. :N
Toen kwam ik erachter dat braking wel 320mm schijven maakte voor de RM-Z250 en voor de DR-Z400SM.
quote]
Moet je de vering nog aanpassen als je de cross wielen monteerd? Volgens mij is namelijk de vering anders bij een DRZ400sm
 
Moet je de vering nog aanpassen als je de cross wielen monteerd? Volgens mij is namelijk de vering anders bij een DRZ400sm

De vering van de DR-Z400SM staat standaard nogal zacht afgesteld, voor een beetje amateuristisch door de wildernis rijden red je je daar wel mee, de veerwegen zijn lang genoeg.
De voor en achtervork van de DR-Z400SM komen overgens uit de Suzuki RM-crossers dus dat zit wel snor. :)
 
Laatst bewerkt:
De voor en achtervork van de DR-Z400SM komen overgens uit de Suzuki RM-crossers dus dat zit wel snor. :)

Ze zijn daarvan afgeleid... ;)

Ze hebben een (iets) kortere veerweg maar wat je zegt over amateuristisch door de bossen tuffen heb je gelijk. Met progressieve veren voor en een iets straffere veer achter kun je trouwens wel alles aan op off-road-gebied... :Y :]
 
Laatst bewerkt:
Dat ziet er gaaf uit,

Wil dat een beetje vlotten door het terrein, Die SM wielen?
 
Prima te doen met deze banden erop ( tkc80 ) .
Voor de volgendekeer wil ik wel nog iets grovere banden , daar ze in de echte modder en klei binnen no time vol lopen , maar heb de finish gehaald dus ze voldoen prima .
 
Goed, heb dus de DR-Z van knor's vrouw overgenomen. Knor en vrouw, nog bedankt voor het brengen. De bike bevalt super!!

Ik wil wel eerst eens gaan kijken hoe er iets meer vermogen uit te halen valt, onderin valt het echt erg tegen en je merkt dat ie daar gewoon niet zuiver loopt.

Misschien dat hier mensen zijn die ervaring hebben met bepaalde mods zoals de voetpakking, de Dyno kit (icm groter luchtfilteropening) of misschien met een FCR39.

D'r staat een FCR39 voor 250 op marktplaats. Zonder inlaatspruitstuk, maar goed, wat is de goedkoopste manier om hier een mooie set voor te vinden en natuurlijk de grote vraag, rijdt dit nou echt zoveel beter als met een goed afgesteld exemplaar van de standaard carb?
 
Goed, heb dus de DR-Z van knor's vrouw overgenomen. Knor en vrouw, nog bedankt voor het brengen. De bike bevalt super!!

Ik wil wel eerst eens gaan kijken hoe er iets meer vermogen uit te halen valt, onderin valt het echt erg tegen en je merkt dat ie daar gewoon niet zuiver loopt.

Misschien dat hier mensen zijn die ervaring hebben met bepaalde mods zoals de voetpakking, de Dyno kit (icm groter luchtfilteropening) of misschien met een FCR39.

D'r staat een FCR39 voor 250 op marktplaats. Zonder inlaatspruitstuk, maar goed, wat is de goedkoopste manier om hier een mooie set voor te vinden en natuurlijk de grote vraag, rijdt dit nou echt zoveel beter als met een goed afgesteld exemplaar van de standaard carb?

Ikzelf rijd met de standaard BSR36 carb. Is volgens velen een flutding, een FCR39 of een TM40 zijn veel beter (waarbij de FCR van die twee de beste is).

Toch kun je je standaard setup behoorlijk verbeteren door het volgende te doen:
- opsnijden air box (3x3 inch gat snijden). TT filmpje op YouTube te vinden.
- dynojet kit erin (andere naald, veer, main jet en indien nodig pilot jet (22.5--> 25). de naald, main jet en veer zitten in de DJ kit, de pilot jet moet je los kopen.
- desnoods ander luchtfilter (K&N of Twinair)
- desnoods open after market uitlaat (maar die zit er bij jou al op }) ).

met bovenstaande mods loopt je brommer, veel beter dan af fabriek. Het te investeren bedrag is laag.

Ik neem aan dat bij jou het PAIR systeem af verwijderd is, met zo´n Akra zou dat anders dikke klappen in de uitlaat veroorzaken bij het dichtdraaien van het gas.

Indien bovenstaande niet voldoende is --> volgende stap is een FCR39 (mooie kit bij TT: http://shop.thumpertalk.com/product_p/int_keihin_drzfcrmx.htm) of een TM40 (mooie kit bij ABP: ABP-Racing - Herzlich willkommen).

Die kits bevatten alles noodzakelijk onderdelen, dus geen gekloot met manchetten bestelllen etc. meer. ABP stelt de sproeiers voor de TM40 samen op basis van jouw configuratie (luchtfilter, uitlaat, aanpassing luchtfilter huis, etc.).
 
Laatst bewerkt:
Tja, wat is handig he? Die FCR39 MX kost met verzenden en met thumpertalk lidmaatschap korting 373 euro. Denk dat ik met Dyno kit, sproeiers halen en installeren ongeveer 100 euro kwijt ben. Voor die FCR kit moet je ook gewoon de bovenkant van je lucht openwerken neem ik aan?

't Scheelt wel een hoop geld natuurlijk, wat is handig?

Weet niet of er veel mensen zijn die met beide setups hebben gereden en er wat over kunnen vertellen?

Ook lees ik veel over de 3x3 mod dat je een gat van 3 bij 3 inch moet maken dus. Het principe is een vierkant met afgeronde hoeken, maar waarom is dit handig? Krijg je met vierkante hoeken rare wervellingen en is een rond gaat niet uberhaupt veel beter?

Ook lees ik trouwens dat het nieuwe type FCR39 (de MX) een te ver openslaande acceleratiepomp heeft. Hier kan je een extra rubbertje omheen doen of een strakker veertje voor bestellen, ook wel stom eigenlijk.
 
Laatst bewerkt:
Tja, wat is handig he? Die FCR39 MX kost met verzenden en met thumpertalk lidmaatschap korting 373 euro. Denk dat ik met Dyno kit, sproeiers halen en installeren ongeveer 100 euro kwijt ben. Voor die FCR kit moet je ook gewoon de bovenkant van je lucht openwerken neem ik aan?

't Scheelt wel een hoop geld natuurlijk, wat is handig?

Weet niet of er veel mensen zijn die met beide setups hebben gereden en er wat over kunnen vertellen?

Ook lees ik veel over de 3x3 mod dat je een gat van 3 bij 3 inch moet maken dus. Het principe is een vierkant met afgeronde hoeken, maar waarom is dit handig? Krijg je met vierkante hoeken rare wervellingen en is een rond gaat niet uberhaupt veel beter?

Ook lees ik trouwens dat het nieuwe type FCR39 (de MX) een te ver openslaande acceleratiepomp heeft. Hier kan je een extra rubbertje omheen doen of een strakker veertje voor bestellen, ook wel stom eigenlijk.

Ik dacht dat voor de FCR MX kit de ´nieuwe ledenkorting´ niet geldt (dat staat in ieder geval of de website). Je moet inderdaad de airbox openwerken voordat je de FCR plaatst.

Maak je niet te druk over het opsnijden van je airbox; met (metalen) stanley mes en een brandertje (om het mes te verhitten) is dat een fluitje van een cent. De ´E´ heeft ook een vierkant 3x3 inlaatgat, vandaar dat men wellicht altijd ´vierkant denkt´ en niet rond. Heb in ieder geval nog nooit van een cirkelvormige airbox modificatie voor de DRZ gehoord.

Die potentiele problemen met de MX versie heb ik inderdaad ook gelezen. Geen idee of dat echt noodzakelijk is.

Als ik alles achteraf geweten had had ik waarschijnlijk de DJ kit overgeslagen (alhoewel dat zoals ik al schreef een fikse verbetering is) en voor de TT FCR kit gegaan. Vooral de gasresponse schijnt veel beter te zijn. Just my 2cts.
 
Laatst bewerkt:
Tja, maar dan nog blijft 400 euro een hele berg geld voor een beetje meer gasresponse.

't Zelfde geldt natuurlijk voor een Dynojet Kit van 60 euro waar je uiteindelijk alleen de gasnaald van nodig hebt :W
Is die niet los te krijgen, die gasnaald?

Ik ga denk ik eerst maar eens de luchtfilterbox inlaat groter maken, 5 maten grotere sproeier er in, 2.5 grotere stationair sproeier er in en luchtschroef een halve slag in. Dan even kijken hoe die loopt, maar denk toch maar even een testbank op.

Een DR-Z (SM) is gewoon lekker geknepen, maar ja, als je gewoon een beetje lekker wilt rijden dan is 't best een prima motor. Als je een competitie machine wilt moet je die kopen en de DR-Z laten staan, en dat wist ik ook wel, maar eigenlijk vind ik 't echt reuze fijn rijden. Net een moderne NX250; betrouwbaar, zuinig, comfortabel. Alleen betere wegligging, looks, performance en remmen.

Voetpakking zit ik alleen ook nog even over te twijfelen. Nederlandse benzine is goed genoeg om de compressie aan te kunnen en 't zal ook net wat pittiger rijden, maar 't is wel een takkeklus om te doen denk ik :$
 
Tja, maar dan nog blijft 400 euro een hele berg geld voor een beetje meer gasresponse.

't Zelfde geldt natuurlijk voor een Dynojet Kit van 60 euro waar je uiteindelijk alleen de gasnaald van nodig hebt :W
Is die niet los te krijgen, die gasnaald?

Ik ga denk ik eerst maar eens de luchtfilterbox inlaat groter maken, 5 maten grotere sproeier er in, 2.5 grotere stationair sproeier er in en luchtschroef een halve slag in. Dan even kijken hoe die loopt, maar denk toch maar even een testbank op.

Een DR-Z (SM) is gewoon lekker geknepen, maar ja, als je gewoon een beetje lekker wilt rijden dan is 't best een prima motor. Als je een competitie machine wilt moet je die kopen en de DR-Z laten staan, en dat wist ik ook wel, maar eigenlijk vind ik 't echt reuze fijn rijden. Net een moderne NX250; betrouwbaar, zuinig, comfortabel. Alleen betere wegligging, looks, performance en remmen.

Voetpakking zit ik alleen ook nog even over te twijfelen. Nederlandse benzine is goed genoeg om de compressie aan te kunnen en 't zal ook net wat pittiger rijden, maar 't is wel een takkeklus om te doen denk ik :$

Tja, ik begrijp je redenering wel; ik heb hetzelfde met die FCR; ik zou ´m wel willen hebben, maar inklusief externe mixture screw (toch wel erg handig, ik heb d´r eentje van Kientech op m´n BSR36) ) en verzendkosten zit je zo op 420 Euro. Moet die veer om dat mogelijke probleempje met de MX op te lossen er nog bij dan zit je op 450 doekoes. Gaat effe niet dus (en eigenlijk ben ik best tevreden met m´n modificaties; ABP voorbocht, LeoVince X3 demper, DJ kit, Kientech mixture screw, K&N filter, TT skidplate en TT case savers (ik rijd ook ´voorzichtig´ offroad met m´n DRZ)). Ik heb nog een andere brommert waar ik ook al te veel goedies voor gekocht heb.

Je zou de TM40 van ABP kunnen overwegn; 269 euro (ex verzenden)en op maat voor je samengesteld. dus theoretisch gezien geen geeikel met sproeiers, naalden, naaldhoogtes, etc. meer.

Als ik jou was zou ik die voetpakking mooi laten zitten; de beste bang for the buck is de 3x3 mod. Gewoon de airbox mod doen (gratis) en de kit kopen. In Duitsland kost ie 55 Euro (ex. verzenden). Je verandert niet alleen de gasnaald maar ook de veer (en je krijgt er 6 sproeiers bij). Bij TT is ie nog goedkoper alleen zit je dan met de verzendkosten. Die andere pilot jet schijnt ook niet echt heel nodig te zijn, de lokale motorboer kan ´m ook vast wel leveren.. Met een beetje zelf testen en info van TT hoeft ie niet eens op de bank (scheelt ook weer). Naast een behoorlijk dot extra power loopt ie ook gewoon ronder. Mijn standaard DRZ had last van KFR, na de mod loopt ie op elk toerental mooi.

In Duitsland kon ik niet aan 3110 DJ kit (de SM kit, stage 1 (zonder airbox mod) en stage 2 (airbox mod)) komen, ze verkopen wel de 3109 (de S versie, die in theorie niet voor de airbox mod geschikt is, echter je kunt ook met de 3109 kit de airbox mod doen (stage 2) en de standaard 142.5 main jet blijven gebruiken). Meer info: DRZ400S Upgrades by Matt Nelson - 4Strokes.com en je kunt natuurlijk alle Nederlandse en Belgische DRZ nerds bereiken op www.dr-z400.nl/hethonk

B.t.w. TT verkoopt de 3110 kit wel (net als de 25 pilot jet, of wat voor sproeier je ook zou willen hebben, die gasten verkopen gewoon alles. Een setje case savers is ook wel een goed idee)).

Download ook de TT instructiefilm; dat helpt echt voordat je de 3x3 mod doet (uitaraard zag ik dat filmpje pas daarna ... :+ ).

Succes !
 
Tja, die TM40 is ook leuk, maar da's ook alsnog 300 euro voordat je d'r bent en dan heb je de 1 na beste carb, terwijl je met wat handigheid voor 350 ook de beste kunt hebben. Stel je koopt een 2e hands FCR39 van een RM-Z of DR-Z400E of een of andere andere competitie machine dan ben je klaar voor rond de 250 euro. Heb je nog 't inlaat spruitstuk nodig en moet je nog wat afstellen.

Maar ja, dan heb je een super carburateur op een verder nog redelijk tamme supermotard. En denk dat juist 't tamme de kracht is waarom de SM heel blijft. 't Enige punt is alleen dat ie standaard zo zwaar beroerd loopt en zelfs dus veel te arm. Eigenlijk hadden ze 't gewoon net als KTM moeten doen; zo'n ding 10kw geven en d'r een mod kitje bij moeten doen. Kortom: ding heel erg knijpen en met beetje moeite lekker snel maken. Echter Suzuki koos voor de oplossing om 'm fabrieks af zo snel mogelijk te maken, maar met aanpassingen waar je eigenlijk wel een beetje verdrietig van wordt :P

Ik ga denk ik gewoon morgen eens naar wat motorzaken om te kijken of ze de DJ 3110 niet gewoon kunnen bestellen. Doe ik er meteen een K&N filter bij, want m'n standaard filter moet toch hoognodig vervangen worden en ga dan nog eens kijken hoe 't loopt. Als ie niet zo zwaar begaaid onderin zou lopen zou ik er (zeker voorlopig) überhaupt al een hele tijd van af proberen te blijven, maar ja, 't begint nu toch echt te kriebelen.

Ben benieuwd of er nog andere gebruikers mods hebben gedaan en wat ze er over te melden hebben O-)
 
Ik ga denk ik gewoon morgen eens naar wat motorzaken om te kijken of ze de DJ 3110 niet gewoon kunnen bestellen. Doe ik er meteen een K&N filter bij, want m'n standaard filter moet toch hoognodig vervangen worden en ga dan nog eens kijken hoe 't loopt. Als ie niet zo zwaar begaaid onderin zou lopen zou ik er (zeker voorlopig) überhaupt al een hele tijd van af proberen te blijven, maar ja, 't begint nu toch echt te kriebelen.

Ben benieuwd of er nog andere gebruikers mods hebben gedaan en wat ze er over te melden hebben O-)

In denk dat dat inderdaad het slimste is. Met de DJ kit, de airbox mod en een K&N filter loopt ie onderin ook veel beter. Wheelies puur op het gas zonder te lopen trekken aan het stuur zijn mogelijk (in de eerste en met wat techniek in de tweede versnelling) zijn prima te doen.

Meld je ook even aan op www.dr-z400.nl/hethonk en stel daar je vragen; er zitten een paar echte mod freaks tussen.

gebruikte 3109 op ebay in de UK: http://cgi.ebay.com/Dynojet-jet-kit...NameZWD2VQQcmdZViewItemQQ_trksidZp1638Q2em122

nieuwe 3110 in de VS:
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/New-...024QQitemZ370076324531QQrdZ1QQsspagenameZWD2V
 
Laatst bewerkt:
Meld je ook even aan op www.dr-z400.nl/hethonk en stel daar je vragen; er zitten een paar echte mod freaks tussen.

*O* *O* Hoelio meld zich *O* *O*

Hier kun je echt ALLES vinden voor wat betreft modificaties van je DRZ.
Ikzelf heb gekozen voor de "kort door de bocht" methode en heb me na een half jaartje een FCR aangeschaft. (Je zou ook kunnen zeggen dat ik op die manier € 100,=- heb bespaard :? )
Wat het belangrijkste is, is het voor jezelf duidelijk (proberen te) krijgen wat je eigenlijk precies wil. Eerst heb ik een tweedehands open uitlaatsysteem gekocht maar daarna moest er toch die Yoshimura komen. Eigenlijk zonde van die eerste aanschaf, dus...

Een DRZ is voor méér dan de nieuwwaarde te verbouwen (alleen motorisch) en dan zit je tegen de 60 pk. Hij is dan nog nagenoeg even betrouwbaar als origineel.

Ach ja, keuzes... :X
 
Iemand al eens de mod gedaan van een lichter vliegwiel. Forrest Green van Wheeling Cycle Supply | WR250X, WR250R, DRZ400, DRZ400SM, DRZ400S, CRF150R, CRF250L, Supermoto, Supermotard, Dual Sport, Motocross, Off-Road, Parts and Accessories, Edge tail light, Zeta, DRC, Delta, Dirt Wheels, Supermoto Wheels available at Wheeling Cycle Supply | Wheeling Cycle Supply bied er eentje aan voor 139 USD en aangezien ik daar waarschijnlijk toch ga bestellen zou ik het mee kunnen laten komen ...

Handige mod ?
Makkelijk uit te voeren ?
Merkbaar verschil ?
 
Neuh, ben niet anti DJ... Heb mezelf toen ook de vraag gesteld of ik dat zou doen. Ben toen tot de conclusie gekomen dat ik toch aan die fiets zou blijven sleutelen dus besloten om het gelijk "goed" te doen... Als je niet hard-core gaat of wil gaan is DJ zeker aan te raden. Gasrespons verbeterd evenals het verbruik en ook het vermogen neemt wat toe. Goeie mod dusssss...

Lichter vliegwiel zie ik niet zo zitten. Voordelen zijn het vlugger op toeren komen en dus de betere gasrespons maar als nadeel heb je dat je stationairtoerental (veel) hoger moet liggen en dat je hem sneller doodremt.
 
Heb gisteren gewoon via motorport de DynoJet 3110 (stage 1 en 2 besteld). Kost 65 euro en standaard kunnen ze 'm ook niet leveren oid, maar na een belletje met DynoJet konden ze 'm wel bestellen en als 't goed is is ie met 3 dagen binnen.

Wil tot die tijd eigenlijk ook niet meer rijden, gezien ie eigenlijk echt TE arm loopt. Ik denk dat als met die DJ kut goed onderin loopt dat ik 'm verder wel goed vind zo. Een kennis van me reed ik gister mee een stukje over de snelweg met z'n DR-Z400S en die trok 'm bij de 80 nog netjes op 't achterwiel. Da's voor mij wel een maatstaf dat ie dan in ieder geval wel genoeg vermogen heeft ;)

Een 400 tot 60pk tunen en dan nog dezelfde betrouwbaarheid hebben vind ik moeilijk te geloven, maar okay, het kan. De eerste met een kapot gelopen DR-Z blok ben ik helaas ook al tegengekomen, maar die had de olie gewoon niet voldoende in de gaten gehouden en op die manier krijg je natuurlijk alles wel stuk.

Ook hoor ik verhalen over de FCR dat het echt niet zo heel veel uitmaakt buiten de gasresponse. Ook dat doet mij toch besluiten nog even die 400+ euro in m'n zak te houden. Ook denk ik dat die DynoJet geen weggegooid geld is, als ik ooit nog een FCR ZOU kopen, dan kan ik vast wel weer iemand blij maken met een aardig goed afgestelde standaard carb :Y
 
Neen, hep d'r al eentje...

En drz met 80km/h nog op het achterwiel trekken? Zal die wel niet meer helemaal standaard zijn, vermoed ik...(?) Of hij kan errug goed wheely-en ;-)
60 pk lukt niet met 400cc, dat wordt dan 470cc (+4mm boring met +5mm slag)
Je zult er dan wel "zuinig" mee moeten zijn, netjes op temperatuur laten komen, op tijd olie wisselen enzo.. Heb trouwens gezegd dat dat NAGENOEG even betrouwbaar is. Als je oliestanden negeert krijg je idd alles kapot.

Een FCR is, als je de rest standaard houdt, idd alleen goed voor de gasrespons. Verder is hij iets rustiger op knippen enzo omdat er geen vacuum aan te pas komt: stand van je pols is stand van de gasschuif.
Echter, als je de luchtaanvoer verbetert (3x3 mod) en ook de afvoer wat ruimer maakt (open uitlaatsysteem) dan komt het zaakje goed los. De ademhaling van je motor is dan veeeeeeeel beter, en dat merk je echt wel. Je moet het dus eigenlijk een beetje zien als onderdeel van een pakket aan maatregelen om je motor te optimaliseren...


Edit: een Edelbrock schijnt een goed alternatief te zijn, net als een Mikuni TM...
Als je echter het meeste (vermogen) uit je blokje wil peuren kun je eigenlijk niet om een FCR heen :N
 
Laatst bewerkt:
Iemand al eens de mod gedaan van een lichter vliegwiel. Forrest Green van Wheeling Cycle Supply | WR250X, WR250R, DRZ400, DRZ400SM, DRZ400S, CRF150R, CRF250L, Supermoto, Supermotard, Dual Sport, Motocross, Off-Road, Parts and Accessories, Edge tail light, Zeta, DRC, Delta, Dirt Wheels, Supermoto Wheels available at Wheeling Cycle Supply | Wheeling Cycle Supply bied er eentje aan voor 139 USD en aangezien ik daar waarschijnlijk toch ga bestellen zou ik het mee kunnen laten komen ...

Handige mod ?
Makkelijk uit te voeren ?
Merkbaar verschil ?

Anyone ?
 
Ja, niet doen, 't wordt niet voor niets bijna nooit toegepast. Meer nadelen dan voordelen, op wat bijzondere gevallen na!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan