Kleppen stellen uitbesteden kosten

Harmonizer

MF veteraan
Donateur
14 dec 2019
1.477
744
Hoi,
ik heb mijn yamaha bulldog een beurt gegeven in de zin:
Motorolie vervangen met olie filter.
cardan olie vervangen.
2 nieuwe bougie erin.
lucht kn gereinigd en weer olie erop.
Ik wil nog even de kleppen stellen maar denk dat het verstandig is om dit even uit te besteden aan de pro.
Ik ben alleen benieuwd naar de kosten voor kleppen stellen.

hebben jullie enig idee wat dit ongeveer zal gaan kosten?

mvg
Harmonizer
 
Volgens mij ben je geheel onterecht een beetje bang dat je iets verkeerd doet, maar het is echt een eitje, mits je de regels volgt zoals die in elk wph staan.

Vroeger, met die vliegtuigzuigermotoren, dat was nog eens een klus. 🤩

hJ5p964.jpg



28 cilinders meneer.
Ik heb mij later nog zelf gecorrigeerd toen MBM mij hierover ook 3x over op de vingers tikte dat ik uitvluchten zat te verzinnen.

Ik keek in de spiegel en toen zag ik het.
Lui, en geen zin in dat gepruts. Niet mijn ding.
 
Start m nou nog eens?
Dat zeg je nou, maar ik ben al zo oud dat ik ze heb zien en horen vliegen met deze motoren. Ik was een jaar of wat geleden op Lelystad, waar een Super Constellation staat en ik was net op tijd want ze gingen proefdraaien en ik kan je vertellen dat zoiets indrukwekkend is en veel leuker dan het gegier van die jetmotoren.

Maar zo'n constellation heeft als ik me niet vergis vier van deze motoren, dus 112 cilinders en je bent even bezig als je de kleppen moet stellen. Hopelijk hebben ze hydraulische stoters, want vliegtuigmotoren waren veel verder dan auto en motorfietsmotoren. Als je in het Aviodrome gaat kijken zie je de meest fantastische constructies bij motoren.
 
Het blok (rijgedrag) van zo'n Buldog, is dat een beetje vergelijkbaar met de Virago 1100?
Is in de basis hetzelfde blok. Buldog heeft andere cylinders. Geen bussen, maar nicasyl of iets vergelijkbaars. Rest is cosmetisch aan het blok. Rijwielgedeelte is wel compleet anders.
Al die XV of virago blokken tot en met xvs1100 en bt1100 zijn in de basis vergelijkbaar. Daarna, 1300 en meer is anders
 
Is in de basis hetzelfde blok. Buldog heeft andere cylinders. Geen bussen, maar nicasyl of iets vergelijkbaars. Rest is cosmetisch aan het blok. Rijwielgedeelte is wel compleet anders.
Al die XV of virago blokken tot en met xvs1100 en bt1100 zijn in de basis vergelijkbaar. Daarna, 1300 en meer is anders
Ik bedoel puur en alleen het rijgedrag/vermogensafgifte.
Mn ouwe heer heeft een Virago 1100, ook geen indrukwekkende nummers, maar wel een heerlijk soepel en krachtig blok van onder uit..
De nummers wat ik zag bij de Buldog zijn ongeveer gelijk als ik het goed heb..
 
Ik bedoel puur en alleen het rijgedrag/vermogensafgifte.
Mn ouwe heer heeft een Virago 1100, ook geen indrukwekkende nummers, maar wel een heerlijk soepel en krachtig blok van onder uit..
De nummers wat ik zag bij de Buldog zijn ongeveer gelijk als ik het goed heb..

Klopt, schelen niet zo veel. BT1100 heeft iets meer potentie als je wat extra zou willen wat betreft vermogen. Ik ga uiteindelijk voor mn TR1 circuitfiets de krukas, cilinders en drijfstangen van zo'n BT1100 of XVS1100 blok gebruiken ;) Kan er ook zo ingelepeld worden zonder al te veel moeite. Maarja ik hoef jou niet uit te leggen dat er altijd wat meer komt kijken bij het opbouwen van een compleet blok....
Het zijn en blijven inderdaad heel koppelrijke blokken, en ze zijn als een tank gebouwd. Origineel allemaal ongeveer 70PK aan de koppeling en tot ongeveer 90PK aan het wiel blijven ze heel betrouwbaar. En dan wil zo'n fiets opeens heel goed vooruit. Een of andere Zwitser tovert er 110PK uit, maar dat kost wel centjes uiteraard.
 
Ja, vergelijkbaar, maar toen ik voor het eerst op een Bulldog reed stond ik verbaasd van het toerental en koppel van de motor.
De tandwielverhoudingen zijn anders.
Ah kijk, daar had ik niet naar gekeken. Ik vergelijk vooral de blokdelen om te kijken wat er aan "nieuwe" delen in mijn Tr1 blok kan. En dat is gelukkig veel.
Hoeveel toeren draait jouw buldog?
 
Ah kijk, daar had ik niet naar gekeken. Ik vergelijk vooral de blokdelen om te kijken wat er aan "nieuwe" delen in mijn Tr1 blok kan. En dat is gelukkig veel.
Hoeveel toeren draait jouw buldog?
dat stopt bij 7000. maar zelfs dat hoef je niet eens doen. althans waarvoor ik hem gekocht heb.
 
dat stopt bij 7000. maar zelfs dat hoef je niet eens doen. althans waarvoor ik hem gekocht heb.

OK.... dat is niet zo heel veel meer dan een oude Tr1. Maar moet wel veel meer kunnen ;-) Ik zit nu op 7500rpm als de toerenbegrenzer ingrijpt. Met buldog binnenkant schijnt 8500rpm goed mogelijk te zijn :t
En nodig zal het op straat zeker niet zijn, op circuit kan het fijn zijn om net even wat langer door te kunnen zonder schakelen.
 
Komt van de zomer wel een keer.deze moet ook nog van de ademnood behandelt worden. beetje bij beetje.Was vandaag de beurt van de honda shadow, carbs zitten er weer op en de eerste klappen zijn weer gegeven.
 
Ah kijk, daar had ik niet naar gekeken. Ik vergelijk vooral de blokdelen om te kijken wat er aan "nieuwe" delen in mijn Tr1 blok kan. En dat is gelukkig veel.
Hoeveel toeren draait jouw buldog?
Pff, zou het zo niet weten, ik rijd op gevoel.
Je kan hem een eind doortrekken.
Hij maakt wel meer toeren ( in zijn 5 ) dan een Dragstar of Virago.
De Dragstar kon niet harder dan 160, de Virago ging over de 200, de Bulldog haalt net de 200.
De Dragstar en de Bulldog zijn begrensd.
Bij de Bulldog zou ik dat kunnen verwijderen, maar waarom?
 
Terug
Bovenaan Onderaan