kleppendeksel bout afgebroken in blok

unknown_road

MF veteraan
19 aug 2007
8.280
0
Hoevelaken
tijdens het zoeken naar een oplossing voor: cbr600f '98 start niet goed

is een bout van het kleppendeksel afgebroken in het blok. restant van de bout zit nu enkele millimeter verzonken en heb geen idee hoe ik dat eruit moet krijgen.

proberen met linksdraaiende boor en linkse uitdraaier? waarschijnlijk niet genoeg ruimte door stuk frame boven het blok. Dus blok eruit halen?

iemand ideeen? kom zelf niet verder dan -O-
 
Als je er anders echt niet bij kan, dan moet je het blok er wel uit halen.

Kun je met de rest onder het kleppendeksel niet nog wat maken om het goed er uit te draaien zonder inboren? (Ik weet natuurlijk even niet op welk punt het is afgebroeken en hoeveel er uitsteekt als het kleppendeksel er af is).

Fotoke?
 
heb net fotootje gemaakt: het is de middelste bout(de enige zichtbare op de foto)
full



door die framebuis kan ik er in ieder geval niet bij met een boormachine, misschien iets met flexibele as...
 
Laatst bewerkt:
als je dit fatsoenlijk wil doen moet de cilinderkop eraf.
dan kun je de kop goed opspannen onder een kolomboor of frees.
uit de hand uitboren is zeer lastig, en als dit mis gaat kun je niet meer terug en is de schade blijvend.
 
Probeer even of je er met een centerpunt boven kan komen. Zo ja, sla een putje in het midden van je boutje waar je dan de punt van de boor in kan zetten, dan loopt je boor niet weg. Met een goed scherp geslepen hardmetalen spijker gaat het ook.
 
Oplassen en als de las boven het oppervlak uitsteekt een stripje met een omgezette kant eraan vast lassen. Daarna is het losdraaien mogelijk mede door het heet worden en afkoelen. Zo ook een afgebroken tap eruit gekregen. Wel een lasser zoeken met een vaste hand.
 
Bij de Gamma kun je voor geloof ik 5 Euro ofzo een haaks opzetstuk voor je boormachine kopen. Hangt meestal aan een paal ergens in de zaak. Anders even naar vragen. Ze zijn oranje. Komt altijd wel een keertje van pas.
 
bedankt allemaal :) zal zo'n opzetstuk aanschaffen!

als dat alles niet lukt; hoe slecht is het plan eigenlijk om het restant schroef gewoon vast te lijmen om zo het kleppendeksel af te dichten? maw is 5 schroeven niet genoeg?
 
Ik heb dit ook met mijn vorige motor gehad, een '89 GSX-R 750. Mij werd toen verteld dat die bouten te sterk zijn om eruit te halen met een linkse tap. Ik had overigens de pech dat er 3 bouten afbraken.

Uiteindelijk heb ik de cilinderkop naar een bedrijf gebracht dat alles voor mij heeft uitgeboord en daarna nieuwe schroefdraad geplaatst heeft. Dat kostte wel iets van € 200-, geloof ik. :(
 
Ik denk geen goed plan, gaat uiteindelijk (waarschijnlijk) toch lekken op de pakking. De afstand tussen de bevestigingspuntne is zo uitgekiend dat er geen kieren kunnen ontstaan. Dus laat je er eentje weg dan bestaat de kans dat hij gaat lekken. Maar je kunt het natuurlijk altijd proberen. Zul je wel de juiste lijm moeten gebruiken zodat hij ook goed op het deksel blijft zitten en niet bij een hete motor er ineens afligt.
 
Ik heb dit ook met mijn vorige motor gehad, een '89 GSX-R 750. Mij werd toen verteld dat die bouten te sterk zijn om eruit te halen met een linkse tap. Ik had overigens de pech dat er 3 bouten afbraken.

Uiteindelijk heb ik de cilinderkop naar een bedrijf gebracht dat alles voor mij heeft uitgeboord en daarna nieuwe schroefdraad geplaatst heeft. Dat kostte wel iets van € 200-, geloof ik. :(

als ze die bouten nou ook zo sterk maken dat ze niet breken :+

200 euro is hoop geld, zeker aangezien ik daarna nog moet achterhalen wat het originele probleem was.
 
ik zou een sterk scherp kwaliteitsboortje gebruiken.
zal toch wel 1 cm diep moeten boren om grip te krijgen met een linkse tap.
ook betwijfel ik of je genoeg kracht en precies kan boren met de haakse boorkop.
maar oke , niet geschoten is altijd mis :)

als je de schroefdraad beschadigd moet je kompleet uitboren en overmaatse draad tappen.
 
Ik zou met een 1,5mm boortje een sleufje boren zodat er een normale platte schroevendraaier in kan.Wel diep genoeg boren zodat je lekker veel grip krijgt.
Ik denk dat dat wel gaat omdat de meeste spanning er wel af is omdat de kop eraf is. Anders eerst ff een staafje erop doen en er met een hamer opslaan om het afgebroken stuk bout te laten schrikken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan