kleppendeksel bout afgebroken in blok

unknown_road

MF veteraan
19 aug 2007
8.280
0
Hoevelaken
tijdens het zoeken naar een oplossing voor: cbr600f '98 start niet goed

is een bout van het kleppendeksel afgebroken in het blok. restant van de bout zit nu enkele millimeter verzonken en heb geen idee hoe ik dat eruit moet krijgen.

proberen met linksdraaiende boor en linkse uitdraaier? waarschijnlijk niet genoeg ruimte door stuk frame boven het blok. Dus blok eruit halen?

iemand ideeen? kom zelf niet verder dan -O-
 
Ik wil hem wel maken, kop er af en op de frees, boormachine, enige juiste manier.
Met een haaks boormachine word niks, ik ben metaal bewerker en motor monteur maar zal het nooit zo doen, je moet namelijk goed in het midden blijven, ik klok het gat uit, dan zit je op een paar 0,01 mm zeker goed, en loop je weinig risico.

www.motoronderhoud.hyves.nl


Fred
 
Laatst bewerkt:
Flexibele koppen, haakse boren, verlengstukken, centerpennen :N . Kijk ajb uit dat je de boel niet verder molt (lichtmetaal) ! Blok eruit en opspannen die hap. Of eerst advies vragen bij een specialist (revisie-bedrijf). Zijn vaak echt niet te beroerd om je een goed advies te geven.
 
Laatst bewerkt:
Nou, het is uiteraard wel zo dat het blok verwijderen e.d. de mooiste oplossing is maar aan de andere kant is het echt niet zo dat een beetje MCgyveren met een haakse boor per definitie uitgesloten is of moet worden.
Zo had ik een tijdje terug een afgebroken bout van een olieniveausensor bij een auto.

Wat verwacht je dan? :?
Dat ik het blok (3.0 V6) er even uithaal en dat hele blok bij een scheepsmotorenbouwer (want ja......een uitspanning van meer als een meter hebben ze niet overal) kolomboormachine of freesbank leg? Of was het beter om het front van de auto eraf te halen en de hele auto onder een freesbank te leggen.
Wacht, ik kan natuurlijk ook het blok eruit halen...........helemaal uit elkaar trekken totdat ik een stuk heb wat klein genoeg is wat onder een doorsnee freesbank past, ff een gaatje boren, helicoil erin en alles weer in elkaar zetten. *O*

Zoals met veel topics hier, alles valt of staat met de technische kunde van de TS. ;)
Heeft de TS nog nooit een gat geboord (met zo'n ding) of uberhaupt draad getapt dan wordt zoiets al een redelijke uitdaging.
 
de dure oplossingen kan ik niet echt betalen eigenlijk dus ben aangewezen op zelf "klooien" .

ik ga ff kijken of ik het gat wat nog over is boven de bout kan gebruiken om te centreren.
linkse uitdraaier proberen of kleiner draad erin tappen en daarin de nieuwe schroef doen en
als ik het verkloot komt er een helicoil in.
 
ik heb zelf precies hetzefde gehad. Ook zelfde blok alleen dan ouder model. Ik had het blok eruitgebouwd en vervolgens met een gewone boormachine en een speciaal boortje wat kleiner is dan de bout zelf een gat in de bout geboord. Vervolgens heb ik er een bijbehorend stifje ingeslagen die ik er daarna simpel uit kon draaien.
Ik had dit ook nog nooit voorheen gedaan, maar als je een beetje een vaste hand hebt moet het vast lukken. Wel regelmatig even checken of je nog recht gaat natuurlijk;)
 
de dure oplossingen kan ik niet echt betalen eigenlijk dus ben aangewezen op zelf "klooien" .

ik ga ff kijken of ik het gat wat nog over is boven de bout kan gebruiken om te centreren.
linkse uitdraaier proberen of kleiner draad erin tappen en daarin de nieuwe schroef doen en
als ik het verkloot komt er een helicoil in.

Tjaa, enig nadeel van die linkse uitdraaiers is dat (zeker bij deze kleinere maten) ze nog wel eens zelf af willen breken.
Probleem is dan dat je een stuk hardmetaal in je bout hebt zitten waarin niet te boren valt.
Als er een stukje uitsteekt slijp ik er met een Dremel een sleuf in en dan pak ik de (slag)schroevendraaier.
En steekt er niets uit ga ik persoonlijk vrijwel gelijk over op uitboren en helicoil of grotere diameter.
Maar wat iedereen zegt, liever 10x te lang bezig zijn om in 1 keer een goede accurate center te slaan i.p.v. een gat uit het midden boren. ;)
 
ik heb zelf precies hetzefde gehad. Ook zelfde blok alleen dan ouder model. Ik had het blok eruitgebouwd en vervolgens met een gewone boormachine en een speciaal boortje wat kleiner is dan de bout zelf een gat in de bout geboord. Vervolgens heb ik er een bijbehorend stifje ingeslagen die ik er daarna simpel uit kon draaien.
Ik had dit ook nog nooit voorheen gedaan, maar als je een beetje een vaste hand hebt moet het vast lukken. Wel regelmatig even checken of je nog recht gaat natuurlijk;)

wat bedoel je precies met een stifje?
 
Tjaa, enig nadeel van die linkse uitdraaiers is dat (zeker bij deze kleinere maten) ze nog wel eens zelf af willen breken.
Probleem is dan dat je een stuk hardmetaal in je bout hebt zitten waarin niet te boren valt.
Als er een stukje uitsteekt slijp ik er met een Dremel een sleuf in en dan pak ik de (slag)schroevendraaier.
En steekt er niets uit ga ik persoonlijk vrijwel gelijk over op uitboren en helicoil of grotere diameter.
Maar wat iedereen zegt, liever 10x te lang bezig zijn om in 1 keer een goede accurate center te slaan i.p.v. een gat uit het midden boren. ;)

Daarom is het ook handiger om een klein gaatje te boren:
-geen/weinig kans op omliggend alu verpesten
-torxbitje is taaier en minder broos dan linkse uitdraaier
-kleine decentrering maakt niet uit, als het bit 'ergens' in het stuk draad zit. dan wordt elk koppel op het bit 1 op 1 op het draadeind overgebracht.
 
Daarom is het ook handiger om een klein gaatje te boren:
-geen/weinig kans op omliggend alu verpesten
-torxbitje is taaier en minder broos dan linkse uitdraaier
-kleine decentrering maakt niet uit, als het bit 'ergens' in het stuk draad zit. dan wordt elk koppel op het bit 1 op 1 op het draadeind overgebracht.

Ja, leuk verhaal maar ik had het echt over geheel uitboren.
En als je een gaatje uit het midden hebt omdat je met een troxbitje aan het stoeien bent geweest dan krijg je nooit meer een fatsoenlijk gat om draad te tappen.
Nadeel is zoals je zelf vast zult weten dat een bout in 90% van de gevallen niet mooi vlak afbreekt dus zonder goede center zal een boortje gelijk weglopen.
Dus ook bij kleine gaatjes :$ , gewoon een centerpons pakken.
 
Ik reageerde niet zozeer op de centerpons als wel op het geheel uitboren cq. helicoil verhaal...in de eerste instantie kan je beter bij de randen vh gat vandaan blijven (klein gaatje).
Je hebt niet eens al te veel geluk nodig om zodoende (zonder de oorspronkelijke draad te verneuken) het restje eruit te halen.
Het kleine boortje helpen met een pons...uiteraard.
 
Ik reageerde niet zozeer op de centerpons als wel op het geheel uitboren cq. helicoil verhaal...in de eerste instantie kan je beter bij de randen vh gat vandaan blijven (klein gaatje).
Je hebt niet eens al te veel geluk nodig om zodoende (zonder de oorspronkelijke draad te verneuken) het restje eruit te halen.
Het kleine boortje helpen met een pons...uiteraard.

Hoe dan ook, dan denken we er hetzelfde over :)
 
wat bedoel je precies met een stifje?

waarschijnlijk deze werkt erg mooi maar wel prijzig.
zit een busje bij zodat je recht boor, dan een pen er in slaan en met een steeksleutel uitdraaien.

905_25_fot_012.jpg
 
waarschijnlijk deze werkt erg mooi maar wel prijzig.
zit een busje bij zodat je recht boor, dan een pen er in slaan en met een steeksleutel uitdraaien.

[afbeelding]

Bij mij zat er geen busje bij om recht te boren. Maar volgens mij is dit wel hetgeen ik gebruikt heb. Ik had echter niet heel zo'n set gekocht, maar enkel de maat die ik nodig had. Werkte perfect en was 10euro kwijt. Is bij elke automaterialenzaak wel te koop denk ik.
 
de dure oplossingen kan ik niet echt betalen eigenlijk dus ben aangewezen op zelf "klooien" .

ik ga ff kijken of ik het gat wat nog over is boven de bout kan gebruiken om te centreren.
linkse uitdraaier proberen of kleiner draad erin tappen en daarin de nieuwe schroef doen en
als ik het verkloot komt er een helicoil in.
ik heb een gelijkaardig probleem tijdelijk opgelost door 2 stelringen en een draadstang te gebruiken stelring rond de framebuis draadstang opgespannen tussen kleppendeksel en frame toen er meer tijd was wel het blok verwijderd en zoals hierboven gezegd kop eraf en uitklokken op de freesbank.
die bout is niet zomaar afgebroken en als je een boortje of een tap breekt dan is er maar 1 optie meer blok eruit
grtjs
 
Laatst bewerkt:
heb de bout eruit gekregen *O* *O* *O*

heb hele blok eruit gehaald en toen mbv een zelf gedraaid busje een gat precies in het midden geboort. linkse uitdraaier erin en wat gevloek later was die eruit *O*

bedankt voor alle tips :)
 
Nog een tip. Als je weer een keertje zo iets heb kan je het ook met een platte schroeven draaier proberen. Je moet een rand creadingesen en dan de schroevendraaier als beitel gebruiken. Lukt ook vaak wel.

Maar mooi dat ie er uit is.

Had je trouwens een PB gestuurd over je vorige topic
 
Nog een tip. Als je weer een keertje zo iets heb kan je het ook met een platte schroeven draaier proberen. Je moet een rand creadingesen en dan de schroevendraaier als beitel gebruiken. Lukt ook vaak wel.

Maar mooi dat ie er uit is.

Had je trouwens een PB gestuurd over je vorige topic

ik wou precies het zelfde voor stellen, heeft mij ook al een paarkeer gered :)
 
Wat Oemoemenoe zegt is de manier,

Je moet zelf even inschatten of je over de benodigde "vaste handen" beschikt. Ik vind het namelijk altijd erg lastig om uit de hand kleine gaatjes te boren. Het is me een aantal keren gelukt maar ook een aantal keren niet gelukt.

Bij beschadigde schroefdraad, ik zou geen overmaatse draad tappen maar er een helicoil of een draadbusje inzetten.

Succes!!
 
Terug
Bovenaan Onderaan