Klepspeling bepalen

K0s

MF'er
4 aug 2010
30
0
Bonjourno!

Ik ben op dit moment bezig met het bepalen van de kleppenspeling van mijn 35000km oude CBR 600FS uit 2002.

Ik zit met het volgende wat ik graag met jullie zou willen bespreken.
De opgegeven kleppenspeling op de inlaatkleppen is 0,20mm en de tollerantie daarop is +-0,03mm. De gemeten klepspeling ligt tussen de 0,10mm (bij 6 kleppen) en 0,15mm (bij 2 kleppen).
De opgegeven kleppenspeling voor de uitlaatklppen is 0,28mm en de tollerantie daarop is +-0,03mm. De gemeten kleppenspeling op de uitlaatkleppen ligt tussen de 0,30mm (bij 6 kleppen) en 0,25mm (bij 2 kleppen).

Wat mij ten eerste verbaasde is dus dat alle inlaatkleppen bijgesteld moeten worden en geen 1 van uitlaatkleppen. Toen bedacht ik mij dat ik op de voelermaat aan de uitlaatzijde meer kracht kon uitoefenen dan op de inlaatzijde. Dit komt omdat de voelermaat voor de uitlaatzijde dikker en dus stijver is. Daarnaast schuif ik de voelermaat aan de uitlaatzijde in vergelijking met de inlaatzijde onder een flauwer hoek tussen nokkenas en klepstoter. Dit komt omdat het gasklephuis een tikkeltje in de weg zit.
Mijn vraag is dus, moet de voelermaat eenvoudig onder de nokkenas door kunnen schuiven? Gebruiken jullie speciale voelermaatjes? Wat vinden jullie ervan dat alle inlaatkleppen gesteld moeten worden en geen 1 uitlaatklep?


Alvast bedankt voor jullie reactie
 
Flapje pak je tussen twee vingers.
Je schuift het er tussen. Heen en weeg bewegen.
Je moet voelen dat het flapje onder en boven contact maakt, maar het mag niet zwaar gaan.
Wel wat weerstand dus, maar weinig. Dan heb je een juiste meting.

Ik zou ze allemaal goed zetten, en gelijk (dus alle uitlaatkleppen op x speling en alle inlaat kleppen op x speling).

Daarna meteen even je carbs synchroniseren, en dan zou het weer lekker moeten lopen :)
 
Wat is het dat het je verbaasd dat je klepspeling verloopt :?

Ik sta regelmatig diesels te kleppen stellen. Waar door de huidige euro uitstoot normen maar vooral de brandstof prijzen kleppen stellen als zeer belangrijk word er varen. Zo heb je bij MAN diesel geen tolerantie daar stellen ze dat je altijd gaat stellen met koude motor en voeler maten zelfde temperatuur als de motor. En hij moet dermate strak gesteld zijn zodat je alle olie tussen de spelingen er tussen uit drukt.

Verloop kan zeer veel oorzaken hebben. En hangt ook samen met de constructie van het klep bedienings-mechanisme.
 
Heel veel ervaring heb ik niet, maar wel genoeg om met gevoel kleppen te stellen.
Misschien moet je voelermaten kopen met de tussenliggende maten die vallen tussen 0.10/0.15/0.20/0.25.
Mocht je bijvoorbeeld tussen de 0.10/0.15 moeten zitten, dan zorg je ervoor dat 0.16 er strak tussen gaat. Op die manier zit je eerder aan de ruime kant, dan aan de strakke.
Heb ik hier ook gedaan, en het rijd nog steeds :) .
Maar wellicht dat de profs hieronder je beter advies kunnen geven.
 
Het klopt dat de voelermaten er best een beetje stroef tussen moeten schuiven, maar om nu op zoek te gaan naar voelermaten met exotische maten als 0,16 of 0,18? ik weet het niet.
Er is altijd een tolerrantie en wie vind dat de voelermaat er goed doorheen gaat, kan dit bij een ander worden ervaren als: best wel stroef.
Van een GS500 heb je vulplaatjes oplopend met 0,05 mm.
Als het echt zo secuur zou zijn waren ze toch wel oplopend met 0,01?
 
Het klopt dat de voelermaten er best een beetje stroef tussen moeten schuiven, maar om nu op zoek te gaan naar voelermaten met exotische maten als 0,16 of 0,18? ik weet het niet.
Er is altijd een tolerrantie en wie vind dat de voelermaat er goed doorheen gaat, kan dit bij een ander worden ervaren als: best wel stroef.
Van een GS500 heb je vulplaatjes oplopend met 0,05 mm.
Als het echt zo secuur zou zijn waren ze toch wel oplopend met 0,01?


Als de stelplaatjes 0,05 zijn moet je al met dunnere voelermaten meten .
De speling van mijn motor is van 0,03 tot 0,08
pas als de speling kleiner is dan 0,02 mag er een dunner plaatje tussen.
en als de speling groter is dan 0,09 mag er een dikker plaatje tussen
ik heb dus voelermaten die met 0,01 mm oplopen.
 
@sjaak55

offtopic
Zo n GR650 heb ik ook nog gehad. Was mijn eerste motor :)
Rijden er niet zoveel meer van rond denk ik...wat zeg ik..een enkele misschien?


ontopic,

Voor de fine-tuners onder ons, zijn de tussenmaten prettig in gebruik.
De stappen oplopend met 0,05 per keer, is voor de pro's *D die werken op gevoel :) .

Ikzelf werk ook met stappen oplopend met 0,05, maar ben geen pro :)
 
Ik gebruik ook 0.05, dat gaat prima en gaat veel vlotter. Als je 0.01 stappen gebruikt blijf je bezig.

Om een vrij vroege vraag in het topic te beantwoorden: de voelermaat moet er altijd ZONDER spanning ingeschoven kunnen worden. Als ze gebogen zijn omdat je er slecht bij kunt, kun je niet goed voelen wat er gebeurt! Dan maar iets extra demonteren...
 
Laatst bewerkt:
@sjaak55

offtopic
Zo n GR650 heb ik ook nog gehad. Was mijn eerste motor :)
Rijden er niet zoveel meer van rond denk ik...wat zeg ik..een enkele misschien?


ontopic,

Voor de fine-tuners onder ons, zijn de tussenmaten prettig in gebruik.
De stappen oplopend met 0,05 per keer, is voor de pro's *D die werken op gevoel :) .

Ikzelf werk ook met stappen oplopend met 0,05, maar ben geen pro :)


Jij werkt dus met een standaard set voelermaten... die lopen namelijk altijd op met 0.05mm...
 
dat zei die ook. de boodschap was dat een verdeling in 0,05 goed genoeg is voor de professionals (die kunnen het schijnbaar op gevoel nauwkeuriger maken dan de aangegeven waarden) én voor de gewone stervelingen die de afstelling op 0,05 al goed zat vinden. Basman180 deelt zichzelf in die laatste categorie in, en ik ook trouwens.

vaak zijn er trouwens rare tussenmaten omdat die in het imperial meetstelsel een 'hele breuk' opleveren, zoals 3/128e Inch bijv, dat komt op een haar na op 0,06 mm uit.
 
@sodeknetters
Vind dat je altijd prettig reageert op diverse onderwerpen/topics.

complimentje geven kan geen kwaad-dag





Let wel, heb gewoon een vriendin en ben nergens naar opzoek :+
 
Jo guys,

Bedankt voor de snelle en duidelijke antwoorden. Om een lang verhaal kort te maken, er was even wat tussen gekomen. Ik ga zometeen mijn hier opgedane klepspeling-meet-kennis :P gebruiken en zal jullie daarna even updaten over de nieuwe meting.

Ik verwacht dat zometeen blijk dat de uitlaat kleppenspeling ook vrijwel overal te veel is verlopen. Dan zijn dus bijna al mijn kleppen verlopen bij 35000km! Ik heb wel is verhalen gehoord van gasten die bij 42000km nog steeds niet hoefden bij te stellen. De voelerplaatjes heb ik nagemeten met een schuifmaatje dus die kloppen wel.

Nogmaals bedankt voor de feedback

Kos

ps. Is een mooie dag om te rijden en ik moet sleutelen, D'OH!!
 
Tijdens de tweede meting heb ik aan de inlaat zijde de zelfde speling gemeten als de eerste keer. De kleppenspeling aan de uitlaat zijde viel zoals verwacht iets lager uit.

Alle inlaatkleppen moeten dus gesteld worden en slechts(?) twee uitlaatkleppe. Dat is een mooi klusje voor volgend weekend.

@Bolletje
Hoezo kan je de dikte van een voelermaat niet nauwkeurig genoeg meten? Mijn voelermaatjes verschillen in stappen van 0,05mm kwa dikte en een schuifmaat meet tot op de 0,1mm nauwkeurig.Dus dan zou ik alleen de voelermaat van 0,05 niet nauwkeurig kunnen meten, toch?
 
Ik zou het ook met een micrometer doen, alhoewel ik niet helemaal weet waarom een schuifmaat niet zou werken :+


Na 35.000km moeten stellen (als nog nooit gebeurd) is erg netjes hoor, ik zie het probleem niet zo. Met een ouderwets moertje-stellertje ding moet het elke 10.000 wel. Dat is gelukkig ook wel weer navenant eenvoudig :+
 
Laatst bewerkt:
Tijdens de tweede meting heb ik aan de inlaat zijde de zelfde speling gemeten als de eerste keer. De kleppenspeling aan de uitlaat zijde viel zoals verwacht iets lager uit.

Alle inlaatkleppen moeten dus gesteld worden en slechts(?) twee uitlaatkleppe. Dat is een mooi klusje voor volgend weekend.

@Bolletje
Hoezo kan je de dikte van een voelermaat niet nauwkeurig genoeg meten? Mijn voelermaatjes verschillen in stappen van 0,05mm kwa dikte en een schuifmaat meet tot op de 0,1mm nauwkeurig.Dus dan zou ik alleen de voelermaat van 0,05 niet nauwkeurig kunnen meten, toch?
Als je schuifmaat een nauwkeurigheid heeft van 0,10mm hoe kan je dan een voelermaat opmeten van 0,05mm?
Je kan dan een meetfout hebben van 200%
 
Terug
Bovenaan Onderaan