klepspeling

Ton H.

Rookie
1 aug 2017
2
0
Groningen
Binnenkort wil ik de kleppen gaan stellen van mijn Kawasaki GTR 1000 Concours. Nu heb ik een vraag over de klepspeling. In het instructieboek staat dat er een speling mag zitten tussen 0,14 en 0,18. Nu lijkt mij wanneer ik dichter naar de 0,14 ga zitten de klep eerder open gaan, maar ook eerder weer sluiten. Bij een klepspeling van 0,18 zal volgens mij de logica zijn dat de klep later opent. Welke positieve en negatieve gevolgen heeft dit voor het vermogen, verbranding en afvoer van restgassen. Of zal je het verschil totaal niet ervaren?
 
Als ze klepspeling opgeven in centimeters misschien wel...

Maar 0,04 mm is bijna niks, als jij je borgboutje vastdraait is dat al weer veranderd.
Ook ga je daar geen prestatie verschil in merken.
 
Hoe het nu zit weet ik niet, maar in het verleden was het gebruikelijk bij het tunen van een motor voor de racerij om de klepspeling te vergroten. De reden was dat de kleppen minder geleidelijk openden, hetgeen blijkbaar meer vermogen opleverde.
Voor de rest is klepspeling stellen een ervaringskwestie: bij sommige motoren wordt de klepspeling door slijtage groter, bij andere juist kleiner.
 
RR. Je hebt wel een punt, de klepspeling van mijn ZZR1100 wordt langzaam maar zeker steeds kleiner. 😉

O ja, het verwijderen van het klepdeksel is een dingetje. De bevestiging van de radiator moest ik loshalen en het deksel kan maar naar een kant toe verwijdert worden. Dit omdat de distributieketting nogal hoog zit en er is dus een verhoging bij het deksel.

Succes.
 
Binnenkort wil ik de kleppen gaan stellen van mijn Kawasaki GTR 1000 Concours. Nu heb ik een vraag over de klepspeling. In het instructieboek staat dat er een speling mag zitten tussen 0,14 en 0,18. Nu lijkt mij wanneer ik dichter naar de 0,14 ga zitten de klep eerder open gaan, maar ook eerder weer sluiten. Bij een klepspeling van 0,18 zal volgens mij de logica zijn dat de klep later opent. Welke positieve en negatieve gevolgen heeft dit voor het vermogen, verbranding en afvoer van restgassen. Of zal je het verschil totaal niet ervaren?
De klep sluit niet eerder, maar later bij een krappere klepspeling.
 
Terug
Bovenaan Onderaan