Klopt de richting van het profiel op mijn banden?

The Passion

MF veteraan
12 feb 2009
4.103
0
Hallo,

Ik ben een nog vrij onervaren motorrijdster en heb vorig seizoen mijn achterband vervangen en kort geleden mijn voorband.
Nu zag ik dat de richting van het profiel van mijn voorband precies andersom is, als ik kijk naar de richting van het profiel van mijn achterband. Ik heb gezocht naar een pijl voor de looprichting van de band en het tekentje dat toch echt op een pijl lijkt, wijst op dit moment de goede kant op. Maar dan zit het profiel op beide banden wel andersom. Is dit normaal op een motor, of klopt er bij mij toch iets niet?
De banden die ik er onder heb zitten zijn Bridgestone Battlax Bt-016.

Groeten,
Marloes
 
Laatst bewerkt:
Mijn banden staan ook helemaal tegenovergesteld qua profiel... toch juist.

Pijltjes checken, goed? Dan goed! :]

bridgestone%20bt016.jpg


Zie je? Klopt hoor!
 
Laatst bewerkt:
Dat begrijp ik, maar is het dan normaal dat de richting van het profiel exact andersom staat, ten opzichte van mijn achterband? Ik vind de pijlen op mijn band namelijk niet zo op pijlen lijken.. vandaar dat ik het even check!
 
Laatst bewerkt:
Een theorie is dat je met de voorband vooral remt, en met de achterband vooral aandrijft. De krachten op de band zijn dus precies in omgekeerde richting, en daarom is het profiel ook in de andere richting. Geen idee of het daarom is, maar het is wel normaal in ieder geval.
 
Laatst bewerkt:
Ik ga er toch vanuit dat je bandenboer toch echt wel snapt hoe hij de banden er om zet ?

Uhu, maar ik heb de wielen zelf gemonteerd. Dus ik zou ze omgedraaid kunnen hebben. Hoewel dat achter natuurlijk niet mogelijk is ivm de aandrijving. Maar de achterband is er om gezet door iemand die een bandenzaak heeft, maar eigenlijk niet aan motorbanden doet. De voorband is er om gezet door een zaak die wel in motorbanden doet, maar ook dit wiel heb ik zelf gemonteerd.
 
Oke, zou er alleen een beetje raar van opkijken als dit zou gebeuren..

Juist bij de bandenboer gebeurd dat. Als je het zelf doet ga je enorm op alles letten omdat je bang bent dat je iets fout doet of vergeet.
Een bandenboer doet dat allemaal op de automatische piloot. En ja, als je dan 1000 banden gedaan hebt, en tussendoor gaat de telefoon oid dan gaat er wel eens iets niet goed. Is heel menselijk :)

(daarom moet je een koekblik ook geen beurt geven vlak voor een vakantie. Beter een maand oid ervoor. Of anders erna)
 
Zou denk ik niet de eerste keer zijn dat er een verkeerd om gemonteerd wordt :')
Zeker weten dat dat gebeurt. Mijn vriend en ik (ieder eigen motor) hebben ons zo eens afgevraagd waarom het pijltje op de voorband van de ene motor naar voren wees en het pijltje op de andere voorband naar achteren.. :?
Het gebeurt dus echt! Geen brokken mee gehad en bij de volgende voorband is het wel weer goed gedaan.
 
Een theorie is dat je met de voorband vooral remt, en met de achterband vooral aandrijft. De krachten op de band zijn dus precies in omgekeerde richting, en daarom is het profiel ook in de andere richting. Geen idee of het daarom is, maar het is wel normaal in ieder geval.

Dat is niet alleen theorie, maar ook de praktijk.

De kracht die je achterband op het wegdek neerzet, id precies andersom als de voorband.

Bij gewoon rustig rechtdoor uitrollen, is er natuurlijk weinig verschil tussen voor en achter. Maar als het spannend wordt (hard optrekken, hard remmen), dan wordt het belng van het profiel groter.

En dat profiel is dan ook gemaakt om in de situtaties dat er het meest om wordt gevraagd de grootst mogelijke prestaties te leveren.

Bij de voorband is dat bij remmen, achter is dat bij optrekken. En dan lopen de krachten van band naar wegdek inderdaad precies andersom, in de richting van het profiel :)

Ps: overigens is hget niet altijd zo dat het profiel precies gespiegeld is hoor. Er zijn ook nog banden die voor en achter gebruikt kunnen worden. Pijl voorkant gaat dan linksom, en de pijl voor achter rechtsom. Of een profiel dat gaan voor of achterkant heeft. Kun je gewoon monteren hoe je wilt, en nog vele andere mogelijkheden :)
 

Ben niet overtuigd. Ik denk eerder dat hoe de krachten in de band werken wordt bepaald door de inwendige lagen en opbouw. Niet door het uitwendige profiel.

Hier een uitleg van Continental:
OllieNL in "Looprichting Continental Roadattack"

Gaat in dit geval dus om cupping bij een bijna versleten band.

@Marloes, de pijltjes zijn leidend. Zeer scherp omgemerkt voor iemand die zich "onervaren" noemt *O*
 
Dat is niet alleen theorie, maar ook de praktijk.

De kracht die je achterband op het wegdek neerzet, id precies andersom als de voorband.

Bij gewoon rustig rechtdoor uitrollen, is er natuurlijk weinig verschil tussen voor en achter. Maar als het spannend wordt (hard optrekken, hard remmen), dan wordt het belng van het profiel groter.

En dat profiel is dan ook gemaakt om in de situtaties dat er het meest om wordt gevraagd de grootst mogelijke prestaties te leveren.

Bij de voorband is dat bij remmen, achter is dat bij optrekken. En dan lopen de krachten van band naar wegdek inderdaad precies andersom, in de richting van het profiel :)

Ps: overigens is hget niet altijd zo dat het profiel precies gespiegeld is hoor. Er zijn ook nog banden die voor en achter gebruikt kunnen worden. Pijl voorkant gaat dan linksom, en de pijl voor achter rechtsom. Of een profiel dat gaan voor of achterkant heeft. Kun je gewoon monteren hoe je wilt, en nog vele andere mogelijkheden :)
Yup, zulke bandjes heb ik er nu onder zitten. Avon Roadrider AM26
 
Ben niet overtuigd. Ik denk eerder dat hoe de krachten in de band werken wordt bepaald door de inwendige lagen en opbouw. Niet door het uitwendige profiel.

Hier een uitleg van Continental:
OllieNL in "Looprichting Continental Roadattack"

Gaat in dit geval dus om cupping bij een bijna versleten band.

@Marloes, de pijltjes zijn leidend. Zeer scherp omgemerkt voor iemand die zich "onervaren" noemt *O*

@Iceman: onervaren ben ik zeker, maar ik wil graag leren hoe ik mijn motor moet onderhouden en waarom bepaalde dingen zo werken. Dus vandaar mijn vraag! Daarnaast ben ik stiekem gewoon een schijterd en wilde ik heel zeker weten dat ik bij nat weer straks niet opeens op mijn gezicht ga ;-) Tja, ik ben en blijf vrouw he!! :p
 
Wél eentje die zelf wielen monteert!

Met hulp hoor ;-) Maar inderdaad, zodanig dat ik het de volgende keer hopelijk zelf kan. Binnenkort moet mijn olie en remvloeistof vervangen worden, dus ook dat ga ik afkijken! Volgende keer doe ik het zelf ;-) Ik heb weinig vrienden die motorrijden en niemand in de familie die motorrijdt.. dus ik moet echt vanaf 0 beginnen! Maar ik heb een fijne betrouwbare motor, dus dat komt ongetwijfeld goed.
 
Het viel mij net op dat de motor van mijn vrouw en ik(XJ en CX met BT45's er onder) op verschillende manieren zijn gemonteerd.
De banden onder mijn CX staan met de pijl de niet-rij-richting in en onder de XJ staan ze met de rijrichting mee !?!?
 
Het viel mij net op dat de motor van mijn vrouw en ik(XJ en CX met BT45's er onder) op verschillende manieren zijn gemonteerd.
De banden onder mijn CX staan met de pijl de niet-rij-richting in en onder de XJ staan ze met de rijrichting mee !?!?


Dan zullen ze er bij een van de twee wel verkeerd om opzitten :+
Bij een motorzaak om laten leggen ? Dan zou ik er eens mee terug gaan.
 
Terug
Bovenaan Onderaan