Ik wil de grote achter knipperlichten vervangen door iets subtielers, oude en nieuwe zijn 21W halogeen, dus geen LED. De huidige achterlichten zijn elk met 2 draden aangesloten op het electrisch circuit/bedrading met bananenstekkers. De knipperlichten zitten echter op de plastic armatuur van de kentekenplaat gemonteerd en maken dus zelf geen massa. De massadraad van zo'n origineel knipperlicht is dus rechtstreeks aangesloten op een massadraad in het electrisch circuit.
De nieuwe achterlichten hebben echter elk maar 1 draad, en dat is dus de fase/stroomdraad. Er wordt dus veronderstelt dat je zo'n knipperlicht altijd op een metalen ondergrond van het frame of zo monteert. Nou ben ik geen electrakenner en daarom twijfel ik wat ik moet doen. Het zou kunnen zijn dat de motorcomputer de aardedraden met aansluitingen monitort en een fout constateert als er geen aardedraad van het knipplicht terugvoert naar de massadraad in het electrisch circuit, zoals in de originele setup. Ik kan daarom eenvoudig een massadraad aan de knipperlichtbevestiging maken met een stekkertje eraan en die verbinden met die originele massadraad in het circuit (dus identiek aan de situatie zoals met de oude knipperlichten). Ik kan ook die nieuwe massadraad direct verbinden met een schroef op mijn achterspatbord. Spatbord is ongeisoleerd met frame verbonden. Ik denk dat het niets uit zou mogen maken, maar twijfel wel. Kan iemand mij adviseren?
De nieuwe achterlichten hebben echter elk maar 1 draad, en dat is dus de fase/stroomdraad. Er wordt dus veronderstelt dat je zo'n knipperlicht altijd op een metalen ondergrond van het frame of zo monteert. Nou ben ik geen electrakenner en daarom twijfel ik wat ik moet doen. Het zou kunnen zijn dat de motorcomputer de aardedraden met aansluitingen monitort en een fout constateert als er geen aardedraad van het knipplicht terugvoert naar de massadraad in het electrisch circuit, zoals in de originele setup. Ik kan daarom eenvoudig een massadraad aan de knipperlichtbevestiging maken met een stekkertje eraan en die verbinden met die originele massadraad in het circuit (dus identiek aan de situatie zoals met de oude knipperlichten). Ik kan ook die nieuwe massadraad direct verbinden met een schroef op mijn achterspatbord. Spatbord is ongeisoleerd met frame verbonden. Ik denk dat het niets uit zou mogen maken, maar twijfel wel. Kan iemand mij adviseren?
Laatst bewerkt: