knipperlichtjes alleen achter

Lanesplitter

Die hard MF'er
15 sep 2002
385
1
Toen ik mijn Kawasaki VN1500 kocht was hij bijna helemaal gestript, ook de knipperlichten waren eraf. Best wel strak en mooi, maar ik wil toch op zijn minst aan het verkeer achter mij laten zien waar ik naar toe ga.
Ik heb mooie kleine knippertjes aan de achterkant gemonteerd (geen led). Ik wil deze laten knipperen zonder dat ik ook aan de voorkant knippers moet monteren. Is daar een speciaal relais voor nodig of moet er een weerstand worden aangebracht oid. Nu branden ze achter constant.
Alvast dank voor de tips. :)
 

DaDragon

MF veteraan
18 jul 2005
2.033
0
37
Apeldoorn
Toen ik mijn Kawasaki VN1500 kocht was hij bijna helemaal gestript, ook de knipperlichten waren eraf. Best wel strak en mooi, maar ik wil toch op zijn minst aan het verkeer achter mij laten zien waar ik naar toe ga.
Ik heb mooie kleine knippertjes aan de achterkant gemonteerd (geen led). Ik wil deze laten knipperen zonder dat ik ook aan de voorkant knippers moet monteren. Is daar een speciaal relais voor nodig of moet er een weerstand worden aangebracht oid. Nu branden ze achter constant.
Alvast dank voor de tips. :)
Het is toch verplicht om aan de voorkant ook knippers te hebben... En buitendat is het erg vevelend als je aan komt rijden en je wil afslaan...

Maar je zou idd een weerstand ertussen kunnen doen.

Mijn advies is gewoon om voor OOK te laten branden. Voor je eigen en ANDERMANS veiligheid.
 

Lanesplitter

Die hard MF'er
15 sep 2002
385
1
nee is niet verplicht voor motoren van voor oktober 1995 en wat mij tegemoet rijdt kan ik zien.
 

Ernie411

Die hard MF'er
31 mei 2007
587
0
59
Sneek
Maar verkeer dat op je staat te wachten om op te kunnen draaien kan niet zien wat jij wilt.
Of moeten we helderziend zijn.....
 

DaDragon

MF veteraan
18 jul 2005
2.033
0
37
Apeldoorn
Hier even een kopie van het artikel waarin staat dat het dus niet hoeft.

Artikel 5.4.51
1. Motorfietsen moeten zijn voorzien van:
A. een of twee grote lichten;
B. een of twee dimlichten;
C. twee richtingaanwijzers aan de voorzijde en twee richtingaanwijzers aan de achterzijde van de motorfiets indien de motorfiets in gebruik is genomen na 31 december 1996; het licht van de richtingaanwijzers van motorfietsen in gebruik genomen na 30 juni 1967 moet knipperen;
D. een of twee stadslichten indien het voertuig na 31 oktober 1997 in gebruik is genomen;
E. een of twee achterlichten;
F. een of twee remlichten indien het voertuig in gebruik is genomen na 26 november 1975;
G. een installatie ter verlichting van de aan de achterzijde van het voertuig aangebrachte kentekenplaat;
H. een of twee niet-driehoekige rode retroreflector aan de achterzijde van het voertuig.



Wat je hiermee wel veroorzaakt is dat je nu verplicht bent je hand uit te steken net als een fiets.



En je bent zelf ook minder veilig in het verkeer. Want je brengt verkeer in de war als je geen knipperlichten hebt en je veranderd van richting.

Neem alleen de snelweg. Bij een op- en afrit..
Jij wil invoegen, maar iemand die in zijn achteruitspiegel kijkt, ziet geen knipperlichten... dus geeft je geen ruimte.

en in het ergste geval wil jij naar links en degene die op de linkerbaan rijdt naar rechts.
omdat hij niet ziet dat jij naar links wil, gaat hij naar rechts.
ongelukken zitten in een klein hoekje.
 

willem1940

MF veteraan
7 apr 2003
11.392
4
Sittard
Nee, dat zie ik er niet staan; INDIEN richtinglichten, dan 2+2 = 4 maar voor ouder in gebruik zijnde motoren mag ook 0=nul (dan wel: hand uitsteken). De situatie met alleen 2 voor OF achter is NIET aangeduid en zal naar mijn verwachting zéér onwettig zijn.

Straks gaat er nog iemand verzinnen dat het ook zou mogen met alleen 2 rechts of alleen 2 links ....
})
 
Laatst bewerkt:

Lanesplitter

Die hard MF'er
15 sep 2002
385
1
Mijn vraag was niet of het mag, maar hoe ik het doe. Ik zit niet te wachten op juridisch advies, ik stel een technische vraag.
Ik ben er trouwens al uit en heb een stroom onafhankelijke knipperautomaat besteld.
Wat mij betreft dus een slotje.
 

JanB

geblokkeeerd account
24 jan 2003
47.133
2
nee is niet verplicht voor motoren van voor oktober 1995 en wat mij tegemoet rijdt kan ik zien.
Voor jouw Vulcan is het dus WEL verplicht.
De motor is namelijk af fabriek voorzien van knippers, die zijn ook in de typegoedkeuring opgenomen.
Het er af slopen betekent dat je motor niet voldoet aan de typegoedkeuring.
Het was anders geweest als je fiets af fabriek geen knippers had gehad.

Dat het je niet boeit is je eigen keus, ik vond dat je het wel ff moest weten.
 

Lanesplitter

Die hard MF'er
15 sep 2002
385
1
Voor jouw Vulcan is het dus WEL verplicht.
De motor is namelijk af fabriek voorzien van knippers, die zijn ook in de typegoedkeuring opgenomen.
Het er af slopen betekent dat je motor niet voldoet aan de typegoedkeuring.
Het was anders geweest als je fiets af fabriek geen knippers had gehad.

Dat het je niet boeit is je eigen keus, ik vond dat je het wel ff moest weten.
Dat ben ik niet met je eens. Als dat trouwens wel zo was, reed driekwart van Nederland rond op illegale motoren, voorzien van andere spiegels, vervangingsdempers, forward controls, sturen en ga zo maar door. Allemaal zaken die er niet opzaten bij de type goedkeuring.
Mijn motor voldoet aan de wettelijk gestelde eisen.
 

edkedk

MF veteraan
16 okt 2007
1.558
2
Als jij alleen aan de achterzijde verlichting wilt, dat mag wel....MAAR dan ben JIJ wel VERPLICHT om te laten zien welke kant je af wilt slaan, oftwel, je MOET dan altijd je hand uitsteken !!!!!!

:X
Een andere oplossing is om aan de voorzijde ook richtingaanwijzers te monteren.
:]
Andere verkeersdeelnemers moeten duidelijkheid hebben wat jij wilt.

Suc6
 
Laatst bewerkt:

Synthetic.

MF veteraan
21 feb 2008
1.854
38
32
Velserbroek
even mijn vader (politieagent) gevraagd:
de motor moet voldoen aan een typegoedkeuring. als deze motor geproduceerd is met knipperlichten aan de voorkant, moeten deze er ook op blijven. Anders voldoet de motor niet meer aan de goedkeuring en mag deze niet aan het verkeer deelnemen.

het mag dus gewoon NIET.
 

boonus

Die hard MF'er
31 dec 2004
348
2
Artikel 5.4.51
1. Motorfietsen moeten zijn voorzien van:
A. een of twee grote lichten;
B. een of twee dimlichten;
C. twee richtingaanwijzers aan de voorzijde en twee richtingaanwijzers aan de achterzijde van de motorfiets indien de motorfiets in gebruik is genomen na 31 december 1996; het licht van de richtingaanwijzers van motorfietsen in gebruik genomen na 30 juni 1967 moet knipperen;
D. een of twee stadslichten indien het voertuig na 31 oktober 1997 in gebruik is genomen;
E. een of twee achterlichten;
F. een of twee remlichten indien het voertuig in gebruik is genomen na 26 november 1975;
G. een installatie ter verlichting van de aan de achterzijde van het voertuig aangebrachte kentekenplaat;
H. een of twee niet-driehoekige rode retroreflector aan de achterzijde van het voertuig.

Weet iemand of onder G vermelde kentekenplaatverlichting ook het rood uitstralende achterlicht mag zijn ?

Ik zou voor mijn eigen gemak zeker ook knippers voor willen hebben dan kunnen de andere weggebruikers anticiperen op mijn signalen waar ik heen ga.
 

Martell

Moderator
Crew
Donateur
2 jul 2006
82.120
1.343
45
Turnhout
Bezoek site
Dat ben ik niet met je eens. Als dat trouwens wel zo was, reed driekwart van Nederland rond op illegale motoren, voorzien van andere spiegels, vervangingsdempers, forward controls, sturen en ga zo maar door. Allemaal zaken die er niet opzaten bij de type goedkeuring.
Mijn motor voldoet aan de wettelijk gestelde eisen.
Dat is ook helemaal waar (behalve dan misschien de laatste zin, dat weet ik natuurlijk niet).

Ik heb ook begrepen dat ze in Duitsland er over het algemeen wat strenger mee zijn. Als je al andere banden op laat zetten dan af fabriek, moet er een soort goedkeuring voor zijn. Nu wordt dat over het algemeen administartief afgedaan, en die 'goedkeuringen' zijn her en der op Duitse sites te downloaden, hoef je niet zelf iedere keer een aanvraag te doen.

Als je eens wat bij motozoom of louis hebtbesteld, zit er ook wel eens so'n goedkeruingsbewijs bij het product. Die kun je dan mooi in je multomap doen, samen met de andere 56 bewijsjes. Lekker handig mee te nemen.

Maar goed: als je op je auto andere wielen/banden monteert dan de fabriek heeft bedoeld, heb je in principe een probleem. Of een andere uitlaat. Of een ander motorblok, enz, enz. Waarom zou dat voor een motor anders zijn?

Overigens ben ik met al mijn brikken en ratbikes nog nooit staandegehouden, in ieder geval niet voor de motor an sich. Alleen voor algemene verkeerscontrole en dan staan ze een beetje te kijken naar de motor, waar geen mnerk of type of niks meer op staat...


"vet geluidje hoor..." (open pijpjes, naklappen bij het afremmen.. "rij voorzichtig he, fijne dag nog..." en weer :]
 

Savage2007

Die hard MF'er
26 mei 2007
879
0
58
Sassenheim
G. een installatie ter verlichting van de aan de achterzijde van het voertuig aangebrachte kentekenplaat;
H. een of twee niet-driehoekige rode retroreflector aan de achterzijde van het voertuig.

Weet iemand of onder G vermelde kentekenplaatverlichting ook het rood uitstralende achterlicht mag zijn ?

Ik zou voor mijn eigen gemak zeker ook knippers voor willen hebben dan kunnen de andere weggebruikers anticiperen op mijn signalen waar ik heen ga.~[/quote]


Ja, dat mag. Doorgaans zit er dan aan de onderkant van je achterlicht een wit deel dat alleen naar beneden wit licht uitstraalt.
 

scheffers

MF veteraan
7 jul 2003
16.001
18
Velfjord, Noorwegen
Bezoek site
boeiend wel of niet... ik heb zowel met de auto als met de motor geleerd dat je eerst ruimte moet hebben daarna pas je knipperlichten aan mag zetten..... dus gewoon ff handje uitsteken daar waar nodig..

*rijd ook alleen met knipperlichten achter*
 

boonus

Die hard MF'er
31 dec 2004
348
2
SAVAGE2007 @ Ja, dat mag. Doorgaans zit er dan aan de onderkant van je achterlicht een wit deel dat alleen naar beneden wit licht uitstraalt.

Beetje off topic maar ik heb een R1 ledachterlicht die straalt alleen rood licht uit, nummerbord word er wel goed door verlicht Maar mag dat ? :?