KNMV Nieuwsbrief
September 2008
KNMV scherp bij km-heffing
Aangezien de KNMV nauw betrokken is bij het overleg - en regelmatig
contact heeft met het ministerie van Verkeer en Waterstaat - zijn we
goed op de hoogte van de voorbereidingen op de Wet Kilometerprijs.
Binnenkort zal dit wetsvoorstel, dat de weg moet effenen voor het
rekeningrijden, naar de Raad van State worden verstuurd. Daarmee staan
we aan de vooravond van de politieke route die moet leiden naar het
anders betalen voor onze mobiliteit in 2011.
Zowel de minister als een meerderheid van de Tweede Kamer hebben op 6
februari van dit jaar onverkort toegezegd dat motorrijders niet
meegenomen zullen worden in het systeem van kilometerbeprijzing. Wel zal
er na 2011 van de motorrijders een jaarlijkse heffing worden gevraagd,
maar die mag volgens afspraak niet hoger zijn dan de huidige
houderschapsbelasting (MRB). Dit staat haaks op datgene wat er in de
miljoenennota staat. De regering vermeldt dat de BPM voor motorren in
stand wordt gehouden en dat de MRB de komende jaren fors zal stijgen. De
KNMV vindt dit schending van gemaakte afspraken en beloftes en zal zich,
via de politiek, hiertegen fel verzetten.
De KNMV heeft zich er hard voor gemaakt - en blijft dit onverminderd
doen - dat de tekst in het ontwerp van de Wet Kilometerprijs geen
ruimte laat voor interpretatieverschillen. Daarom is ook verzocht om
duidelijk in de wet te vermelden, dat de toezegging om motorrijders niet
mee te nemen in de systematiek van kilometerheffing, niet van tijdelijke
aard is, maar als tijdloos uitgangspunt verankerd moet worden.
Op het moment dat het voorstel voor de wet aan de Tweede Kamer wordt
aangeboden zal duidelijk zijn of deze essentiële formulering
daadwerkelijk in de wetgeving is opgenomen. Wij houden u uiteraard op de
hoogte van de ontwikkelingen in dit dossier.
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
Je ziet het, de regering is niet te vertrouwen.
September 2008
KNMV scherp bij km-heffing
Aangezien de KNMV nauw betrokken is bij het overleg - en regelmatig
contact heeft met het ministerie van Verkeer en Waterstaat - zijn we
goed op de hoogte van de voorbereidingen op de Wet Kilometerprijs.
Binnenkort zal dit wetsvoorstel, dat de weg moet effenen voor het
rekeningrijden, naar de Raad van State worden verstuurd. Daarmee staan
we aan de vooravond van de politieke route die moet leiden naar het
anders betalen voor onze mobiliteit in 2011.
Zowel de minister als een meerderheid van de Tweede Kamer hebben op 6
februari van dit jaar onverkort toegezegd dat motorrijders niet
meegenomen zullen worden in het systeem van kilometerbeprijzing. Wel zal
er na 2011 van de motorrijders een jaarlijkse heffing worden gevraagd,
maar die mag volgens afspraak niet hoger zijn dan de huidige
houderschapsbelasting (MRB). Dit staat haaks op datgene wat er in de
miljoenennota staat. De regering vermeldt dat de BPM voor motorren in
stand wordt gehouden en dat de MRB de komende jaren fors zal stijgen. De
KNMV vindt dit schending van gemaakte afspraken en beloftes en zal zich,
via de politiek, hiertegen fel verzetten.
De KNMV heeft zich er hard voor gemaakt - en blijft dit onverminderd
doen - dat de tekst in het ontwerp van de Wet Kilometerprijs geen
ruimte laat voor interpretatieverschillen. Daarom is ook verzocht om
duidelijk in de wet te vermelden, dat de toezegging om motorrijders niet
mee te nemen in de systematiek van kilometerheffing, niet van tijdelijke
aard is, maar als tijdloos uitgangspunt verankerd moet worden.
Op het moment dat het voorstel voor de wet aan de Tweede Kamer wordt
aangeboden zal duidelijk zijn of deze essentiële formulering
daadwerkelijk in de wetgeving is opgenomen. Wij houden u uiteraard op de
hoogte van de ontwikkelingen in dit dossier.
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
Je ziet het, de regering is niet te vertrouwen.