KOELING

Andre 080548

Rookie
20 aug 2020
3
1
Heb een MP3 yuorban TL 2015
De motor loopt heet er en liep druppelde koelvloeistof uit. Na de kap er af te hebben gehaald kwam ik er achter dat de ventilator niet draait die voor het koelhuis zit.
Kan dat de oorzaak zijn omdat de ventilator niet draait dat de motor warm loopt. Het probleem is nu kan ik niet rijden en moet ik hem dus op moeten laten halen en dat is buiten mijn woonplaats hier zit geen mp3 monteur in de buurt. Als het de oorzaak is van de ventilator is die makkelijk te vervangen.
 
Kan je iets duidelijker zijn? De meesten van ons zijn niet bepaald thuis in het motorscooter wereldje en zo'n ding zit eenmaal van voor tot achter ingepakt in kappen. Daarnaast is het gewoon een stuk makkelijker om bepaalde aspecten te elimineren in het probleem, als er een goed totaalplaatje van de situatie geschetst wordt.
Waar lekt bijvoorbeeld de koelvloeistof vandaan? En hoe weet je zeker dat de motor op temperatuur was? Werd de gehele radiateur wel warm?
 
Zet even rechtstreeks 12 V op de ventilator, dan weet je of het daar aan ligt. Als deze begint te draaien dan kun je de fan dus uitsluiten. Dan check je de schakelaar die de fan aanstuurt. Grote kans dat deze het heeft begeven.
Heb je de zekeringen al nagekeken? Daar begin je doorgaans mee.
 
Wat @tribute zegt, zet spanning op de fan, de stekker van de fan zit op een temperatuur gestuurde schakelaar die op de radiator zit. Afhankelijk hoe de fan geschakeld zit maar even simpel uitgelegd, er moet aan de ingaande kant van je schakelaar al 12V staan dus als die er is, is je “sensor” de temperatuur schakelaar kaduuk.
 
Hoi allemaal
Dank je voor de antwoorden, even wat toelichtingen.
Heb eerst alle zekeringen nagelopen, 11x alle waren goed, ventilator op 12 volt geprobeerd deed het niet.
Dealer ook gesproken
 
Hoi allemaal
Dank je voor de antwoorden, even wat toelichtingen.
Heb eerst alle zekeringen nagelopen, 11x alle waren goed, ventilator op 12 volt geprobeerd deed het niet.
Dealer ook gesproken en gevraagd of het een hoofdzaak kon zijn van oplopende tempratuur toch meerdere zaken spelen mee.
als volg, ventilator, sensor, schakelknop, waterpomp. Dus gevolg dat ik hem nu toch maar op laat halen omdat er niet mee kan gereden worden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan