Koelvloeistof stroomt over uit expansievat

Testikels

MF veteraan
15 okt 2005
5.080
0
Sassenheim
Heren techneuten,

Na 10 km rijden op mijn BMW K1200RS ging ik even tanken. Tank weer vol, betalen.
En toen ik terug kwam lopen lag er een aardig plasje koelvloeistof onder mijn motor

Heb het zadel eraf gehaald, om naar het reservoir ( expansievat ) te kijken.
Deze zat helemaal tot de rand aan toe vol, en daarom gooit hij het er daar uit.

Laatste keer dat ik mijn koelvloeistof heb gechecked en iets bijgevuld was mei 2008.

Iemand hier een zinnige verklaring en/of oplossing voor ? Iets met warm weer en uitzettend water ofzo ?

Ik ben ondertussen 3 keer gestopt, en 3 keer liep ie over. Geen hele grote hoeveelheden, maar toch klopt het niet.

Temp. van de motor blijft redelijk normaal, alleen bij langzaam cruisen loopt de temperatuur op en slaan de 2 vinnen netjes aan.

Edit

Motor is nu afgekoeld en staat iets onder max. Zal even kijken of er verschil in niveau is tussen : op de middenbok en gewoond staand op het rubber.

Ik weet vrij zeker dat het expansievat de vloeistof eruit gooit, aangezien het hele vat zeiknat is, en ik geen koelslangen daar in de buurt zie.

Wat ik alleen niet snap, is dat ie het nu ineens eruit wil gooien. Vanaf mei 2008 ( iets bijgevuld ) tot vorige week aan toe nooit geen problemen.

To be continued :+
 
Laatst bewerkt:
Snap d'r geen sikkepit van :?

Heb zoals de BMW monteur me vertelde het niveau van de koelvloeistof op MIN gezet.
En nu stroomt hij niet meer over, en het niveau stijgt niet eens.

Water in expansievat voelt gewoon koel. Heb ff mijn vinger erin gehangen.

Heb wel heel wat gerommeld met die radiatordop, misschien zat die vast ofzo ? Dat hij open bleef staan, en dus meteen mijn expansievatje volperste ?

Conclusie :

Motor laten draaien, tot bijna in het rood, dan springen de vinnen netjes aan, en ik zie geen stijging in het niveau van het expansievat. Zou het zo goed zijn ??
 
Heren techneuten,

Na 10 km rijden op mijn BMW K1200RS ging ik even tanken. Tank weer vol, betalen.
En toen ik terug kwam lopen lag er een aardig plasje koelvloeistof onder mijn motor

Heb het zadel eraf gehaald, om naar het reservoir ( expansievat ) te kijken.
Deze zat helemaal tot de rand aan toe vol, en daarom gooit hij het er daar uit.

Laatste keer dat ik mijn koelvloeistof heb gechecked en iets bijgevuld was mei 2008.

Iemand hier een zinnige verklaring en/of oplossing voor ? Iets met warm weer en uitzettend water ofzo ?

Ik ben ondertussen 3 keer gestopt, en 3 keer liep ie over. Geen hele grote hoeveelheden, maar toch klopt het niet.

Temp. van de motor blijft redelijk normaal, alleen bij langzaam cruisen loopt de temperatuur op en slaan de 2 vinnen netjes aan.

Edit

Motor is nu afgekoeld en staat iets onder max. Zal even kijken of er verschil in niveau is tussen : op de middenbok en gewoond staand op het rubber.

Ik weet vrij zeker dat het expansievat de vloeistof eruit gooit, aangezien het hele vat zeiknat is, en ik geen koelslangen daar in de buurt zie.

Wat ik alleen niet snap, is dat ie het nu ineens eruit wil gooien. Vanaf mei 2008 ( iets bijgevuld ) tot vorige week aan toe nooit geen problemen.

To be continued :+

Een hele simpele oorzaak kan zijn dat je een jaar geleden te veel vloeistof hebt
bijgevuld, een jaar duurt lang.
 
Een hele simpele oorzaak kan zijn dat je een jaar geleden te veel vloeistof hebt
bijgevuld, een jaar duurt lang.

Ja maar waarom heeft hij dan nooit gelekt in dat hele lange jaar ? :+

1200 km in de Eifel met hoge temperaturen en snelheden, en hij liet geen druppel door.

Nu na 10 km rijden, even stilstaan, en het loopt eruit....
 
Ga nu nogmaals proberen de radiatordop eraf te krijgen....

En dan vervangen voor de nieuwe..

Ik laat wel even weten hoe de oude eruit zag... Misschien wel helemaal verkalkt of vervuilt..

Mocht dat de oorzaak zijn, dan ben ik blij dat de dop open bleef staan ipv dat ie dicht bleef, want dan had er zeker een slang geklapt...
 
Oude dop eraf gekregen en nieuwe erop gezet. Oude dop zag er gewoon schoon en netjes uit, veer voelde wel wat slapper. Voor de zekerheid toch maar vervangen.

Ik denk dat op de een of andere manier de veer toch is blijven hangen waardoor mijn expansievaatje meteen werd volgepompt.

Na een pittige proefrit geen problemen meer gehad. *O*

Eenieder bedankt voor het meedenken en het geven van tips.

Wat mij betreft is een slotje hier op z'n plaats.

:W
 
ff naar beneden drukken, net een slagje door draaien en dan gaatie d'r wel af

tccs1079.gif
 
Terug
Bovenaan Onderaan