kont van een R1 '04 op een '02 maken?

30 jun 2009
85
0
Zijn er mensen die het geprobeerd hebben? Het monteren van de (veel mooiere!!!!) kont van een model 2004 op een model 2002? ik heb het hele net afgestroopt maar kan niks vinden. Wat ik wel tegenkwam op een buitenlands forum is dit:

Kennisgeving voor omleiding

maar dat is van een r6 en net wat ik wil weten staat er weer niet bij
 
met die zoektermen krijg ik niks gevonden hoor.

Ja alles is pas te maken, maar zou ik een nieuw subframe moeten maken of zou het
redelijk passen op de originele? als ik het bovenaanzicht van een 02 kont en een 04 kont bekijk ziet het er namelijk regelijk hetzelfde uit
 
schijnt af en toe nog steeds moeilijk te zijn normaal reageren in een topic.

@ ts
Hoogstwaarschijnlijk zal je het subframe van je huidige motor moeten demonteren/wegslijpen om dan een nieuwer subframe te monteren/lassen
Dit zal waarschijnlijk moeilijker zijn dan je denkt en ik kan je aanraden dit dan ook te laten doen door iemand die en verschrikkelijk goed (aluminium) kan lassen en die beseft dat het mooi en netjes moet gebeuren.
Als je dit gaat doen moet je er rekening mee houden dat je wel de lijnen van de motor aan houdt, anders steekt het kuipdeel te ver omhoog of hij blijft te laag staan.
Beide ziet er absoluut niet uit.
Als je dit hebt gedaan word het geheel nog wat lastiger, de 04 heeft seatpipes en de 02 dus niet. Je zal dan ook je originele spruitstuk moeten gaan aanpassen zodat hij past op de 04 dempers.
ook moet je de bochten gaan maken zodat je de nieuwe dempers perfect aansluiten op je spruitstuk(je gaat van 1 naar 2 dempers)
Waarschijnlijk zal de 2004 ook wel bepaalde hitteschildjes hebben om die warmte van je dempers af te voeren.
Als je de kosten bij elkaar optelt en het werk en moeite die je er voor moet doen kan ik je adviseren om de 02 te verkopen en een 04 terug te kopen.
Niet alleen ben je mogelijk evenveel geld kwijt, maar je hebt een compleet mooiere motorfiets ipv alleen een mooiere achterkant.
En dan nog te bedenken het werk wat je er aan kwijt bent.

hoe dan ook, veel succes er mee en laat ook weten of je er wat mee doet en hoe het dan is geworden
 
Laatst bewerkt:
Reactie vooraf; het vervelende van forums zoals hier ook weer duidelijk wordt is dat sommige mensen idd niet normaal kunnen reageren. Heel fijn dat er door de meeste mensen wel gewoon op de vraag gereageerd wordt

dit terzijde

met hetzelfde bovenaanzicht bedoelde in de aansluitpunten die onder het zadel vallen. Ik was/ben voornemens om mn originele uitlaat die aan de zijkant zit te handhaven en geen seatpipes te gebruiken.

Bij nader inzien kan ik beter de kont van een nieuwer type r6 gebruiken dan, zoals die in de link die in in bovenaan de pagina heb staan. Vandaag al aan het zoeken geweest naar een subframe voor dit type om de kosten eens te bereken, en dat wordt idd pittig

nog maar eens een nachtje over slapen?
 
ook bij een subframe van een R6 zal er best wel het een en ander aangepast moeten worden.
Daarnaast ben ik bang dat dit echt geen porum word.
De 02 r1 is een flinke fiets, lekker breed en heel erg "mannelijk"
De nieuwere motoren, waaronder de nieuwere (ik dacht vanaf 07) r1 word al een stuk smaller aan de achterkant.
Als je dan de nieuwste r6 achterkant gebruikt dan heb je een vrij brede motorfiets aan de voorkant met een bromfiets achterkant.
Mijn idee is dat de proporties van de motorfiets totaal niet meer terug te vinden zijn als je dit idee doorvoert.
En als je de 04 achterkant van de r1 wilt gebruiken maar zonder de seatpipes zal het naar mijn idee er ook niet veel mooier op worden.
Deze kuip samen met de seatpipes zijn zeg maar 1 geheel wat perfect op elkaar is gevormd.
Als je daar de pipes van weglaat word het zeg maar een net niet motorfiets.

Uiteraart is dit mijn mening, en over smaak valt niet te twisten.
Dus als jij dit mooi vind lekker er voor gaan ;)
Maar ik blijf bij mijn idee van de 02 verkopen en een 04 er voor terug kopen.
 
Inderdaad, de kont van een nieuwer model r6 is te smal, vandaar ook het idee om een r1 kont te monteren. Probleem is dat ik me kapotverveel nu er niet gereden kan worden. Maar je hebt gelijk dat het een hele boel geld gaat kosten en het dan nog maar de vraag is of het er mooier op wordt.

Denk dat ik het idee maar laat varen........

iig heel hartelijk dank voor het meedenken!!!!!
 
de kont die ik overigens wel heel mooi vind is van de zx6r van 2004.
Voordeel van deze is dat hij vastgebout zit op het frame, en volgens mij bij jouw r1 is dat ook het geval.
Wat je dan moet doen is een compleet subframe met kuipdeel en zadel kopen.
Dan overleggen met jerryt(hier van het forum) of hij iets kan bedenken om het subframe onder het kuipdeel te verlassen om hem rechtstreeks op de aansluitpunten van je huidige frame vast te zetten.
Een veel makkelijkere oplossing, je behoud je demper zoals hij is zodat je daar niets hoeft veranderen(wat heel lastig en duur is) en je hebt een hele vette achterkant.

;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan