Koplamp en dashboardverlichting GTR1000

kp25

Rookie
19 mrt 2012
14
1
Kollumerzwaag
Klein vraagje mbt een probleem wat ik niet kan traceren.
In november begon het probleem wat bestaat uit het uitvallen van de koplampverlichting en blijkbaar ook de stroomtoevoer naar het dashboard.
Geen toerenteller en verlichting.
Het gekke is dat de motor wel wil starten, richtaanwijzers doen het ook.
Na een stukje rijden gaat ging soms spontaan alles weer aan.
Ik heb alle stekkers opgezocht en ingespoten met contactspray, ook het contactslot uit elkaar gehaald en schoongemaakt.
De ene keer doet alles het wel en vijf minuten later is er weer geen licht en leven in het dashboard.
Ik heb het eerder ergens gelezen dat er iemand met hetzelfde probleem zat maar daar was geen oplossing/diagnose bij gezet.
Wie herkend het en kan aangeven in welke richting er moet worden gezocht.
Bij voorbaat dank en de bevindingen worden uiteraard gedeeld.
Betreft een GTR1000 1993
 
Er zit een zwak punt in de draadboom links bij het frame, daar wil wel eens water in de stekkers bkijven staan waardoor er wat doorrot,

en je kan mijn verhaal vergeten omdat ik dacht dat het over een GTS1000 gaat...

Lezen, robbie, lezen
 
Ik zal eens gaan kijken waar bijvoorbeeld de voeding van zowel het dashboard als van de koplamp vandaan komt.
Het vreemde is dat het ook voorkomt dat als de motor aanslaat de hele zaak spontaan weer onder spanning staat.
Je zou bijna denken dat het een massa probleem is.
Ik ga eens meten en kom er op terug (ook als ik iets heb kunnen vinden).
 
Daar ben ik weer.
Stekkers etc. loop ik eigenlijk elk jaar na en behandel deze met contactspray om verrassingen te voorkomen.
De kabelboom heb ik ook goed nagekeken op eventuele beschadigingen.
Op een bepaald moment had ik de zekeringkast los aan de bekabeling hangen (tijdens de speurtocht in de kabelboom) en zette ik het contact weer aan.
Ook nu wel spanning op het blok (om te starten) maar wederom niet op het dashboard, nu gaf ik een klein klopje op de zekeringkast waarbij spontaan weer spanning op het dashboard kwam.
Dit was voor mij de reden de zekeringkast als schuldige te bestempelen, ik heb diverse malen het contact aan en uit gezet steeds kon je een soort van klik voelen in de zekeringkast, alleen niet wanneer er geen spanning op het dashboard kwam.
Ik heb de zekeringkast open gehaald (gesmolten proppen aan de achterzijde uitgeboord om het deksel te kunnen verwijderen) en de printplaat eruit gehaald.
Op het eerste gezicht kon ik hier niet iets aan ontdekken en ben ermee naar een vriend van mij gegaan die erg bedreven is in elektronica.
Een blik onder een grote loep leverde enkele gescheurde solderingen op, alle verdachte solderingen zijn opnieuw vastgezet.
Het onderdeel wat hierdoor haperde was één van de 2 relais die op de printplaat zitten, deze hebben we nadien getest en ook de inwendige spoelen gemeten.
Alles was ok en beide onderdelen functioneerden weer zoals het moet.
Al met al een redelijke speurtocht, maar eigenlijk eenvoudig op te lossen.

IMG-20190406-WA0000.jpeg
IMG-20190406-WA0002.jpeg
 
Terug
Bovenaan Onderaan