Koppel of PK's, wat is sneller?

Om het gewoon simpel te houden ;) :

Wil je als een bat out of hell ,op 1 wiel ,de bocht wilt uitvlammen = koppel (met voorkeur 2 cilinder ) :+

Wil je op een recht stuk je band vierkant rijden door pure snelheid = vermogen :Y (4 in lijn)

Het verschil ,koppel ten opzichte van vermogen is simpel gezegd dit :
4 in lijn heeft meer vermogen dan een twin = hogere topsnelheid
een twin heeft (veel) meer koppel als een 4 in lijn = dus sprint als een gek en komt leuk de bochten uit :P

Waar je ideal koppel moment zit :
Wat al is aangegeven ,kijk naar je koppelcurve van je motor :Y
Het moment dat je koppel je vermogen door snijd als het ware ,daar ligt het sterktse punt :Y
Als je een vermogens uitdraai heb van je motor kan je dit ideal moment wel vinden :Y

just my 2 cents :+
 
Laatst bewerkt:
Koppel of PK's wat is sneller?
PK's
Maar je moet de motor wel in het juiste toerengebied houden. Als "koppel" sneller was reden ze vast geen wedstrijden met blerende 4-cilinders....
 
ik zeg ook niet dat motoren met koppel sneller zijn kwa TOPSNELHEID :N
ze zijn sneller met WEGKOMEN dan dan 4 in lijn :Y
 
Koppel of PK's wat is sneller?
PK's
Maar je moet de motor wel in het juiste toerengebied houden. Als "koppel" sneller was reden ze vast geen wedstrijden met blerende 4-cilinders....

.....

TroyBayliss6.jpg


.....

Duc 1098R
Potenza 132.4 kw @ 10000 giri/min
Coppia 134Nm @ 7750 giri/min

Suzuki GSX-R 1000
MAXIMUM VERMOGEN 136,1 kW /12.000 t.p.m.
MAXIMUM KOPPEL 117 Nm/10.000 t.p.m.
 
ik zeg ook niet dat motoren met koppel sneller zijn kwa TOPSNELHEID :N
ze zijn sneller met WEGKOMEN dan dan 4 in lijn :Y

Dus bij bv de superbikes sprinten de ducati's altijd als eerste van de lijn.... :?

Als je een twin met 100 pk en een 4 cil met 100 pk naast elkaar zet, ze beide met een rollende start in de 6 laat optrekken zonder koppeling zal de twin idd sneller optrekken.

Maaja, er zit niets voor niets een koppeling op een motor waardoor je op een 4 cil dus gewoon toeren kan draaien ;) Dus het gaat er gewoon om dat je het vemogen op het achterwiel kan zetten....


/edit @ Frant!c > dank voor het plaatje. hahaha
 
Laatst bewerkt:
Omdat een 4 cilinder meer toeren kan draaien, kan je langer in een lage versnelling blijven het koppel op het achterwiel is daardoor hoger. waardoor het koppelvoordeel van een twin weer teniet wordt gedaan.

een twee of viercilinder maakt dus niet zoveel uit. daarom zie je dus ook bij dragraces ook viercilinders en twins.
 
Wat een reacties, heel mooi!

Vtec’s met slechts 200Nm motorkracht kunnen de wielen met evenveel kracht laten ronddraaien als turbomotoren met 300Nm omdat ze meer toeren kunnen maken en dus een gunstigere overbrengingsverhouding (een kortere eindreductie) kunnen krijgen. Laten we dit eens controleren met een praktijkvoorbeeld.

En als je nou achter beide een caravan van 2000 kilo hangt en optrekt zonder de koppeling te gebruiken, heb je dus meer aan de 300Nm omdat die onderin sterker is, toch?

Maar daar waar de de koppelcurve, de pkcurve snijd is de motor dus eigenlijk op zijn sterkst? Is dat een terechte conclusie?
 
.....

[afbeelding]

.....

Duc 1098R
Potenza 132.4 kw @ 10000 giri/min
Coppia 134Nm @ 7750 giri/min

Suzuki GSX-R 1000
MAXIMUM VERMOGEN 136,1 kW /12.000 t.p.m.
MAXIMUM KOPPEL 117 Nm/10.000 t.p.m.

1200cc tegen 1000cc :z :z :z

Er wordt altijd zo'n vreselijke onzin uitgekraamd , dat je er af en toe niet goed van wordt....

Factoren die meespelen..
* wat voor type bike wil de fabrikant maken
* twee - drie - vier of meercilinders
* toerbuffel - sportief - chopper

Wat voor een nut heeft het om een 2 cilinder hogetoerenmotor te maken als je dat soepeler, lichter, gebruiksvriendelijker kunt maken met 4 cilinders of meer..
Als een fabrikant voor een bepaald type motor gaat, is dat om of de concurrentie, of om een bepaald publiek te bedienen.
Een motor komt aan een bepaald koppel op de volgende manieren.
zuigeroppervlakte ( die bepaald hoe groot de kracht van de explosie op de drijfstang over wordt gebracht)
slag ( die bepaald hoe groot de kracht is die op de krukas wordt overgebracht door de explosie)

kijken we eerst naar de slag...

Hoe groter de slag wordt, des te groter wordt de zuigersnelheid, en helaas daar zit een bepaald maximum aan omdat anders de boel gewoon uit elkaar vliegt. dat er steeds hogere toerentallen kan worden gehaald, is gewoon te danken aan de ontwikkeling van materialen, EN aan de betere manier van fabriceren.
een tweede beperkende factor zijn de kleppen... helaas kunnen die ook maar een bepaalde snelheid aan, anders kunnen ze niet meer snel genoeg sluiten, en krijg je last van "zwevende kleppen" ( er zijn zoalls bij b.v. duc's wel andere manieren om kleppen te sluiten, maar dat laten we even buiten beschouwing)

Nu weet je dus dat er een max snelheid is voor zuiger-drijfstang-kleppen, dus kun je om meer vermogen te krijgen de zuigeroppervlakte vergroten, en kun je daar dus meer kracht op uitoefenen om de zuiger naar beneden te drukken.
maar ook hier komen weer beperkende factoren .
hoe groter je ze maakt, des te sterker moet de rest gebouwd worden om alle krachten op te vangen, en hoe zwaarder je de rest weer maakt, des te lager wordt je toerental, omdat je anders dus weer de kans loopt dat de boel gewoon weer uit elkaar vliegt.


Zo nu je dit weet , gaan we naar koppel kijken...

sel je boort een gat in de mur, en daar stop je een stang in ....
die stang is 1 meter lang, en precies aan het einde hang je een gewicht van 1 kg.
dan is je koppel simpel uit te rekenen,
koppel word aangegeven in Newtonmeter, dus newton x meter dus 10N (1 kg) x 1 meter is dus 10 Nm
verleng je die stang tot 2 meter dan wordt je koppel 10 x 2 is 20 Nm...
die Nm is dus de kracht die uitgeoefend word op excact het punt waar de stang de muur in gaat, en deze geeft op het stukeje in de muur een tegenkracht van precies de kracht die jij levert
Bij een motor blijft de boel niet stilstaan, maar wordt die kracht gebruikt om de krukas rond te laten gaan....

Weer terug naar de motoren...
2 cilinders met de zelfde cilinderinhoud als b.v. een 4 cilinder, moeten zwaarder worden uitgevoerd om dezelfde kracht te kunnen leveren, en zullen dus ( mits voor hetzelfde doel ontwikkeld) altijd minder vermogen kunnen leveren, gewoon omdat ze zwaarder zijn ( daarom mag duc dus met meer cilinderinhoud rijden tijdens de GP's)

Nu begrijp je dus ook dat een 1000 cc 4 cil ( mits hetzelfde ontwikkeld ) dus ook altijd meer kracht kan leveren dan een 600cc, gewoon omdat daar meer gas ontbrandt kan worden, en dus meer kracht op de krukas gelever kan worden


Nou en wat is nu vermogen......
HEEL SIMPEL

Het aantal keren dat die kracht uitgevoerd kan worden per tijdseenheid.

hoe hoger je max toerental ligt, des te hoger zal je vermogen zijn ( natuurlijk in acht nemend dat je ook voldoende lucht/brandstof in je cilinders kunt krijgen)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan