Koppeling gsxr pakt te hoog op

T1moff

Die hard MF'er
25 nov 2006
275
5
Ijsselstein
Avond allen,

Ik vind dat de koppeling van mijn gsxr 750 k1 circuitmotor te hoog oppakt. Rij er ondertussen al een tijd op deze manier mee, maar wil het nu toch eens aanpakken.

Echter kom ik er niet achter waar het in zit. Heb al eens de frictieplaten vervangen omdat ik dacht dat ze op waren (vanwege het hoge oppakken) maar die waren eigenlijk nog best oke. Vanmiddag de stalen platen vervangen, tussen het oude en nieuwe pakket stalen platen zat in totaal maar 0.5mm verschil. Het heeft wel iets verschil gemaakt, maar vind nog steeds dat hij hoog oppakt.

Koppeling is op de juiste wijze gemonteerd en kabel is ook goed afgesteld.

Waar zou dit in kunnen zitten?
 
Verkeerde totale hoogte koppelingpakket?
Platen ook in juiste volgorde terug gezet? Laatste plaat (buitenste) moet bij sommige Suzuki's net anders dan de rest.

Soms kan er ook een extra plaat in (standaard bijv. 7 maar 6 of 8 kan ook), in ieder geval volgens de handleiding van mijn Suzuki.

Koppelingsmechanisme nog in orde? Speling of slijtage op verstelling hendel?

Koppelingskorf niet te veel ingeslagen waarsoor het misschien aanloopt / happerig is?

Veren maken in deze niets uit, maar wel gecontroleerd?
 
Laatst bewerkt:
Stom genoeg niet de totale hoogte van alle platen gemeten (alleen verschil tussen oude en nieuwe stalen pakket dus). Maar de frictieplaten zijn mss 500km oud, zouden goed moeten zijn.

Heb ook even geprobeerd een extra stalen plaat in het pakket op te nemen, maar dan komt de voorste plaat wel erg ver naar voren te liggen. Bijna buiten de korf zegmaar. Lijkt me niet verstandig. Zie foto (dit is met het normale aantal platen);

https://image.ibb.co/c0EaST/IMG_20180708_143239170_LL.jpg

Pakket is goed gemonteerd, ben ik van overtuigd. Veren zijn nieuw.

Zien jullie nog gekke dingen? Eén veertje is ooit iets ingevroten in het asje zag ik, maar dat kan weinig kwaad lijkt me?

Misschien moet ik eerst eens een paar keer rijden met deze platen, kijken hoe het zich gedraagt.
 
Laatst bewerkt:
Koppelingsmechanisme lijkt verder ook helemaal in orde.

Korf wel ietsje ingeslagen, maar zeker niet te gek. De nieuwe stalen platen zitten weer lekker strak op binnenste deel van de korf.
 
aangrijppunt kan je gewoon zelf kiezen door de koppelingskabel wat meer of minder speling te geven.

Kabel is goed afgesteld. Eerste millimetertje op de hevel heeft speling op de kabel (om zeker te zijn dat de kabel niet te strak staat en dus ontkoppelt). De rest van het inknijpen van de hevel ontkoppelt.

Laat ik het anders zeggen; het voelt als een versleten koppeling, alleen is dat dus niet het geval.
 
Kabel is goed afgesteld. Eerste millimetertje op de hevel heeft speling op de kabel (om zeker te zijn dat de kabel niet te strak staat en dus ontkoppelt). De rest van het inknijpen van de hevel ontkoppelt.

Laat ik het anders zeggen; het voelt als een versleten koppeling, alleen is dat dus niet het geval.
centrale moer van de korf losgelopen?
 
Ik vind dat de koppeling van mijn gsxr 750 k1 circuitmotor te hoog oppakt. Rij er ondertussen al een tijd op deze manier mee, maar wil het nu toch eens aanpakken.


Kabel is goed afgesteld. Eerste millimetertje op de hevel heeft speling op de kabel (om zeker te zijn dat de kabel niet te strak staat en dus ontkoppelt). De rest van het inknijpen van de hevel ontkoppelt.

Laat ik het anders zeggen; het voelt als een versleten koppeling, alleen is dat dus niet het geval.

misschien eens beter omschrijven wat juist je "probleem" is.

koppeling pakt te hoog -> denk ik dat ze laat pakt
versleten koppeling = slippen of schokken (kromme platen), maar dat heb je dus niet want je rijdt gewoon.

als ik het juist heb : geef je kabel wat meer speling en ze zal vroeger bij het lossen van het hendel pakken.
 
misschien eens beter omschrijven wat juist je "probleem" is.

koppeling pakt te hoog -> denk ik dat ze laat pakt
versleten koppeling = slippen of schokken (kromme platen), maar dat heb je dus niet want je rijdt gewoon.

als ik het juist heb : geef je kabel wat meer speling en ze zal vroeger bij het lossen van het hendel pakken.


Ga mn best doen het te omschrijven.

Het verschil tussen een volledig ontkoppelde en een volledig aangegrepen koppeling zit bij het bedienen van de koppelingshevel in een voor mijn gevoel te klein gebied.

Ik ben van andere motoren gewend dat over het volledige gebied van inknijpen-loslaten van de koppelingshevel een gelijkmatig ontkoppelde-aangrijpende koppeling tot stand brengt. Ik heb nu maar een heel klein gebied om in te spelen.

Dit staat los van of ik de kabel wat losser of vaster zet. Ik verplaats het gebied dan alleen maar, ik vergroot of verklein het niet.

Koppeling schokt of slipt niet, kan er prima mee rijden.
 
Laatst bewerkt:
Ga mn best doen het te omschrijven.

Het verschil tussen een volledig ontkoppelde en een volledig aangegrepen koppeling zit bij het bedienen van de koppelingshevel in een voor mijn gevoel te klein gebied.

Ik ben van andere motoren gewend dat over het volledige gebied van inknijpen-loslaten van de koppelingshevel een gelijkmatig ontkoppelde-aangrijpende koppeling tot stand brengt. Ik heb nu maar een heel klein gebied om in te spelen.

Dit staat los van of ik de kabel wat losser of vaster zet. Ik verplaats het gebied dan alleen maar, ik vergroot of verklein het niet.

Koppeling schokt of slipt niet, kan er prima mee rijden.

OEM platen gebruiken, ipv kevlar of andere oplossingen voor niet-bestaande problemen.

Verder is het een circuitfiets, dus dan is het helemaal taboe om alleen frictieplaten te vervangen. Volgende keer frictieplaten, tussenplaten en veren als set vervangen.
 
OEM platen gebruiken, ipv kevlar of andere oplossingen voor niet-bestaande problemen.

Verder is het een circuitfiets, dus dan is het helemaal taboe om alleen frictieplaten te vervangen. Volgende keer frictieplaten, tussenplaten en veren als set vervangen.

Heb je gelijk in. Volgende keer vervang ik inderdaad alles tegelijk, ondertussen is dat nu dus wel gebeurd (met ong 500km ertussen).

Alle platen en veren zijn aftermarket. Hevel is OEM.

Niet verstandig dus?
 
Kabel is afgesteld zoals een paar posts terug beschreven.

Correct me if im wrong, maar het afstelmechanisme dichtbij het koppelingshuis doet toch gewoon hetzelfde als het gedeelte bij de koppelingshevel?



In het Kettingwieldeksel zit nog een mechaniek met een wormwiel, hier zit een platkopschroefje in wat een bepaalde afstelling moet hebben.
 
Laatst bewerkt:
Heb je gelijk in. Volgende keer vervang ik inderdaad alles tegelijk, ondertussen is dat nu dus wel gebeurd (met ong 500km ertussen).

Alle platen en veren zijn aftermarket. Hevel is OEM.

Niet verstandig dus?

Als je inmiddels alles hebt gedaan is er niet zoveel meer aan de hand (ik las in de OP alleen frictie en tussenplaten, geen veren). Schokkend koppelen, zware hendels en dergelijke zijn meestal het gevolg van ‘versterkte’ aftermarket koppelingszooi (want het moet natuurlijk altijd sterker zijn ofzo).

Er wordt hierboven ook de bediening op het blok genoemd (bij het voortandwiel). Dat is ook een gevoelig mechanisme bij suzuki’s. Ik zou het mechanisme eraf en uit elkaar halen, helemaal vetvrij maken in bijvoorbeeld een ontvetterbak, goed smeren en terugmonteren. Afstellen volgens het WPHB.
 
Als er zo'n rottig wit plastic wormwiel in zit is dat een mogelijke oorzaak. Overigens kan het ook modelspecifiek zijn. De koppeling van een R6 heeft altijd zo'n kort aangrijpingstraject.
 
Bij mijn k7 zat inderdaad in het midden van het koppelinghuis een stelschroef. Kruiskop fitting. Over deze stelschroef zat een moer, m6 als ik me correct herinner. Moer losdraaien terwijl je stelschroef tegenhoudt. Daarna stelschroef opdraaien totdat deze net weerstand begint te krijgen, kwart slag terug. Dan Moer vastdraaien terwijl je stelschroef weer tegenhoudt. Nu bij koppeling hendel afstellen, 2cm vrije slag.

Nb, eerst kabel spanning op koppeling hendel los draaien.
 
Terug
Bovenaan Onderaan