koppeling vast bij veel vermogen

Suepahfly

MF veteraan
29 jun 2004
1.262
0
Amsterdam
Op mijn rit terug van Delft naar Adam gisteren: Wil na een inhaalacceleratie naar de 6e versnelling... koppelingshendel met geen mogelijkheid in te knijpen do'h! Opschakelen zonder koppeling gaat prima, dus eerst maar eens in zijn 6, naar de rechterbaan. FF proberen, neer- en opschakelen zonder koppeling, geen probleem, kwestie van aanvoelen.
Tijdje de koppeling geprobeerd, zat wel wat beweging in maar voelde alsof ik de kabel zou breken of zo als ik echt door zou knijpen. Scenario's overdacht, conclusie, bij Shell A4 voor schiphol eraf, daar komt in elk geval ook een bus Neem dus de afrit en uit automatisme knijp je dan toch weer als je neerschakelt, en toen deed ie het ineens weer probleemloos !!
Hmm, ff gestopt en gekeken natuurlijk, kon niks ontdekken. Werkt weer, dan maar doorrijden. Op de in voegstrook... weer geen koppeling |( Ach, kijken hoever ik kom en een mooi stukje vluchtstrook is altijd nog wel te vinden, niet? Ging het na 10 minuten of zo weer vanzelf weg. Gewoon naar huis kunnen rijden.

Zojuist bij daglicht geinspecteerd. Kon niks raars ontdekken. Proefrit dan maar. Op de snelweg weer vast na een tijdje, langzaam gaan rijden, probleem weer weg. Binnendoor terug gereden, geen problemen.

Mijn kabel staat zo afgesteld dat ie het asje in het koppelingsdeksel netjes helemaal terug laat komen als je de hendel niet inknijpt. Ontkoppelen gaat prima en volledig: als ik 'm in zijn 1 zet met de koppeling in dan gaat mijn achterwiel welliswaar langzaam draaien, maar die kan ik met de hand tegenhouden.

Is mijn koppeling gaar?

Sorry voor het lange verhaal ;)
 
Waarschijnlijk is je kabel gaar en blijft die af en toe steken in de mantel. Je kunt hem misschien uit elkaar halen en kijken of de binnenkabel aan het rafelen is.

Dat je achterwiel een beetje meesleept klopt wel, dat doet elke koppeling die in de olie draait.
 
Die kabel zit er nu pas een half jaar op en doet het prima volgens mij. Ik kon vandaag bij de testrit ook voelen dat ie op een gegeven moment moelijker/zwaarder ging koppelen, en daarna helemaal vast zat. Bij vaart minderen gaat de zaak weer los zitten. Duidelijk patroon. Kabel zal het denk ik niet zijn.
 
Laatst bewerkt:
Ik denk toch ook het meest aan 1 gebroken "haartje" in de kabel, en/òf: dat er niet op allebei de einden van de buitenkabel een "tonnetje" is gezet; lijkt lullig maar kan veel verzieken.

Is de kabel niet overdreven lang en/of ligt-ie misschien ergens in een te scherp bochtje of op een plek waar knelling kan optreden?

Nergens een on-rond scharnierpunt in handle?

Is je olie-peil wel in orde?
 
Afstelling kabel is in orde, dat weet ik vrij zeker.
Oliepeil gecheckt, stond aan de lage kant, maar niet te laag. Voor de zekerheid ff een half litertje bij gemikt. Ik ga zo maar ff een kabel halen, kan ik die oorzaak hopelijk snel uit sluiten.

Overigens stinkt het een beetje na een stuk snelweg: het ruikt als verbrand haar. Kan me dat ook inbeelden natuurlijk, maar zal het toch ff melden ;)

Ik zit ondertussen even in mijn wphb te kijken: voor het demonteren van de koppleing heb ik speciaal gereedschap nodig. |(
 
Ik denk ook een beetje aan mayonaise-olie maar als je zowat dagelijks die kilometers draait kan dat haast niet.

Let ook ff op dikte/kleur/geur van de oude olie, of er geen brandstof in kan zijn terechtgekomen.
 
Centrale koppelingsmoer losgelopen lijkt me, maar ik heb een kater van hier tot tokio, dus nadenken lukt niet erg.

Als dat het geval is, is het simpel te maken, maar doorrijden ermee kan je hele blok slopen.
 
Omdat ik de zaak niet vertrouw daar binnen. Het is mijn woon werk fiets en die moet asap weer rijden. Een setje platen en veren is 60 euri. Als het toch open ligt zometeen...

Jij geeft de term preventief onderhoud een heel nieuw begrip........... :+
60 euro voor gevoerde platen en veren? Is zeker imitatie?
Heb je ook een nieuwe pakking, olie en een oliefilter gekocht?
 
Geen origineel honda nee, tis van EBC. Pakking en zo heb ik nog liggen. Misschien verdwijnt het setje platen en veren eerst ook nog wel in de kast... Tja dan kun je zeggen zonde van het geld: maar mijn alternatieve vervoer (OV) tikt ondertussen ook door kwa kosten. Verschillende mensen, verschillende motoren, verschillende ideeen over onderhoud... zo ist nou eenmaal. En dat bedoel ik verder niet lullig ;)
 
Klopt zo denkt iedereen er weer anders over. Ik persoonlijk zou dan voor originele gevoerde platen hebben gekozen, maar dan wel pas vervangen als de koppeling ging slippen en het nodig was.
 
je korf zou ook ingesleten kunnen zijn, dat daar je platen in hangen blijven, wat is de km stand?

Bijna 55.000 km

De korf, welke onderdeel bedoelen we daarmee? Mijn boek is duits, en ik niet ;)
Er zit een set platen op een soort naaf geschoven en dat geheel valt in een ding dat denk ik de korf is... Kheb de plaatjes ergens op mijn oude compu staan, niet bij de hand. Ook geen scanner of digicam helaas.

De zaak is uit elkaar nu en ik ga zometeen alles eens goed inspecteren en nameten. Geen rondvliegende brokstukken aangetroffen in elk geval :P
 
Ik denk ook een beetje aan mayonaise-olie maar als je zowat dagelijks die kilometers draait kan dat haast niet.

Let ook ff op dikte/kleur/geur van de oude olie, of er geen brandstof in kan zijn terechtgekomen.


Die kilometers draai ik idd zowat dagelijks. Olie zag er uit net als anders: diepdonkerbruin, niet zwart. Geen mayo, niet grijs, geur normaal.
 
De eerste inspectie levert slechts iets te korte veren op. Die zijn net voorbij hun verslijtgrens. De metalen platen zijn hier en daar flink verkleurd (van de warmte denk ik), is dat normaal? De gevoerde platen zijn nog niet op.

Hoe ziet een vastgeslagen korf eruit? Wat voor sporen zou ik dan aan moeten treffen?
 
Ziet er best keurig uit. Kan niet echt gladder, die vlakjes waar de uitsteeksels van de platen tegenaanvallen.

Hmm... ik herzie mijn post maar even. Ik keek daarstraks ff snel, maar bij nadere inspectie zitten er inderdaad wel wat 'inslag' sporen in de flapjes van de koppelingskorf. Overigens ook op het 'naaf' deel (de binnenas zeg maar), maar een stukje minder.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan