Koppeling VT1100C uit 1985

H. Bollen

Rookie
17 okt 2005
2
0
Nijmegen
Beste mensen,

Ik rijd al enige jaren een VT1100C uit 1985. Hij heeft 16000mls op de teller staan en de laatste tijd zakte de koppeling steeds verder weg tot er geen druk meer in het hydraulisch systeem zat.
Ik heb alles eens goed schoongemaakt..... de zuiger zat vast en er zat nauwelijks remolie in het systeem. Nu is alles weer werkend.
Echter ik krijg met geen mogelijkheid de druk op orde. Het deksel aan de koppelingzijde eens verwijderd en dan zie ik dat tijdens het inknijpen van de handel pas aan het eind een klein beetje effect optreedt. De platen komen ietsje naar buiten maar dit is veel te weinig.
- Er zit geen lucht meer in het hydraulisch systeem! Zijn er nog andere afstelmogelijkheden?
- Kan het zijn dat de platen na pakweg 15000 mls versleten zijn?
- Door het blok heen loopt een lange stift, die bij inknijpen van de koppeling door de zuiger, aandrukt tegen een pal die door een lager loopt. Deze pal vertoont in zijn holling slijtage doordat de stift hier tegenaan drukt. Zou het kunnen zijn dat wanneer ik deze 'pal' vervang ik weer voldoende ontkoppeling krijg of moet ik de platen (en druklager?) gaan vervangen? Ik merkte in het afgelopen seizoen wel dat bij schakelen er sprake was van een 'slippende' koppeling, maar misschien werd dit ook wel veroorzaakt doordat er geen of onvoldoene remolie in het systeem zat!

Ik ben benieuwd of er op dit forum iemand is die mij kan adviseren!
Alvast bedankt voor een evt. suggestie.

Han Bollen
Nijmegen
 
Terug
Bovenaan Onderaan