Koppeling.

jeffz

MF'er
28 mrt 2010
107
10
rotterdam
Hallo
Als ik mijn koppeling inknijp en dan het gas open ( revven ) dan ineens schiet de motor naar voren terwijl ik de koppeling ingeknepen heb. Iemand een idee wat dit kan zijn? Koppelingsplaten misschien vervangen?
Thanks alvast.
 
Waarschijnlijk een hydroliek lekkage van je bediening (inwendig) als je langer de koppeling ingeknepen houdt, dan moet hij al die tijd op druk blijven, als een van de seals een beetje lekt (merk je niks van) dan valt de druk weg en komt de koppeling weer op. revisie setje halen dus.
 
Kan sowieso geen kwaad om de hulp cilinder eens los te halen, kijken wat deze doet en hoe het er uit ziet. Beginnen bij het makkelijke.
Koppeling wisselen kan altijd nog. Dan zou ik zelf even in de buidel tasten en gewoon alles vervangen want als het eenmaal open ligt en je moet dan nog onderdelen bestellen zit je te wachten.

Of je moet geen haast hebben, dan alles rustig open maken en bekijken / vooral opmeten.
 
Het kan zijn dat de korf ingesleten is, dan hebben de nokken van de frictieplaten deukjes gemaakt in de lippen van de korf. Als je dan revvt willen de platen door de weerstand terug in die deukjes en die deukjes zitten op een plek waar de koppelingplaten zich normaal gesproken in rust bevinden, dus aangegrepen. met als gevolg dat de koppeling een soort van opkomt. Bij een stoplichtsprint met veel geweld merk je dat ook. Het effect versterkt zichzelf.

Als je slavecilinder zou lekken had het reservoirtje allang leeg geweest en zou het ook gebeuren bij gewoon stationair.
 
Kan sowieso geen kwaad om de hulp cilinder eens los te halen, kijken wat deze doet en hoe het er uit ziet. Beginnen bij het makkelijke.
Koppeling wisselen kan altijd nog. Dan zou ik zelf even in de buidel tasten en gewoon alles vervangen want als het eenmaal open ligt en je moet dan nog onderdelen bestellen zit je te wachten.

Of je moet geen haast hebben, dan alles rustig open maken en bekijken / vooral opmeten.
En als je dan de korf niet bijwerkt of vervangt hou je het probleem...
 
Hierzo... Die donkere plekjes, ik vijl ze weg. best een preciesiekusje want als je ongelijk werkt gaan de platen eerder breken. Dat kan op zich geen kwaad, in de race zagen ze ze soms van tevoren al door

1599378074017.jpeg


1599378133779.jpeg
 
  • Leuk
Waarderingen: RR.
Die zal wellicht ook nog wel komen.
Maar in de tussentijd weten we nog steeds maar het minimale aan informatie dus geholpen heeft het ook niet.
Wat mij betreft kan het allemaal, de regering denkt daar anders over, als ik me tegen mijn zit daar aan moet houden moet iedereen het.

De toevoeging:

De kuiltjes in de korf vind je trouwens ook terug in de naaf, de stalen platen laten ook hun indruk na, veel minder dan de frictieplaten omdat ze veel meer steunvlak hebben. Bijwerken van de naaf gaat niet of moeilijk, het effect wordt wel versterkt
 
Terug
Bovenaan Onderaan