In de jaren '80 heb ik ook een tijdje kettingvet uit een pot gebruikt. De ketting ging ongeveer even lang mee als met spuitbussenvet, het smeren was alleen wat bewerkelijker.Je kan het vet gewoon met kwast op de ketting smeren ik gebruik het vet van Forte maar ander merkt kan ook.
De ketting loopt veel soepeler en je ziet bij de O ringen niet die ontzettende plak zooi vast kleven .
Ja ik weet dat mensen wat anders zeggen en dat het prima bevalt , het feit blijft dat je kettingen langer mee gaat met VET.
Ik heb nu een vol automatisch ketting smeer systeem met gps over ideaal gesproken en ketting stellen hoeft bijna niet meer.
Hallo iedereen,
Zomaar uit nieuwsgierigheid.. Wat is nou eigenlijk de levensduur die je mag verwachten van een OEM ketting? (Dus de ketting die met de motorfiets geleverd wordt).
Ik heb begin vorig jaar een 2017 model NC750X gekocht (2e hands) en hier staat nu 10500km op. De ketting is bij de kleine beurt (8000km) nog eens netjes nagekeken/gespannen door de lokale motorgarage. Afgelopen week kwam ik tot de conclusie dat de ketting praktisch "Op" is. Je kan de ketting van het achtertandwiel trekken en er zit zeer veel speling op. De garage is het met me eens dat de ketting versleten is en vervangen dient te worden.
Ondertussen is er een DID ketting besteld en deze wordt eerdaags gemonteerd.
Nu is mijn vraag, wat is de levensduur die je mag verwachten van een dergelijke ketting?, Ik ben geen snelheidsduivel en trek geen "zogezegde" wheelies bij elk stoplicht.
Ik smeer de ketting elke +-300km met S100, en als het regent wat vaker.
De NC750X is nou ook niet echt een snelheidsmonster met 150pk op het achterwiel, de enige verklaring die ik zou kunnen bedenken is een schuin achterwiel.. maar hier is geen spraken van.
De tandwielen zien er nog praktisch "Nieuw" uit..
Je hebt het toch over een Honda NC750X ?
En die heeft 150PK?
De NC750X is nou ook niet echt een snelheidsmonster-met-150pk-op-het-achterwiel, de enige verklaring die ik zou kunnen bedenken is een schuin achterwiel.. maar hier is geen spraken van.
Doe je zelf dan het plezier van zo’n kettingsmeerdert. Handig, echt waar.Yep, dat dus, Betreft het vervangen van de ketting.. ook de tandwielen zullen natuurlijk vervangen worden. Dit zijn de extra kosten niet.
Doe je zelf dan het plezier van zo’n kettingsmeerdert. Handig, echt waar.
Ik gebruik nu zelf twee jaar kettingzaagolie en bij mij kleeft daar niks aan. Er blijft genoeg aan de ketting zitten om te smeren en vuiligheid vliegt er van af.Ja idd, ben al aan het kijken naar verschillende types.
De Cobra nemo lijkt me een mooie optie, in combinatie met gewone transmissieolie zou die het goed moeten doen.
Heb ook ooit iets gelezen over dat kettingzaag olie goed zou werken omdat het wat kleveriger is.. maar dan kleeft natuurlijk zand/vuil ook weer makkelijker.
Als de eerste eigenaar niet gesmeerd heeft (want scooter) krijg je dit. Je kan een slecht onderhouden ketting niet weer goed smerenBij 4644km afleverbeurt door dealer waar ik hem gekocht heb, sindsdien in mijn eigen bezit.
dit dusaangezien 2de hands gekocht weet je dus niks over het ketting onderhoud van de vorige eigenaar. en onderhoud van de ketting is erg belangrijk voor de levensduur. en een ketting die al grotendeels versleten is door gebrek aan onderhoud ga je niet meer redden met plotseling wel onderhoud uitvoeren bij de volgende eigenaar.
Ja idd, ben al aan het kijken naar verschillende types.
De Cobra nemo lijkt me een mooie optie, in combinatie met gewone transmissieolie zou die het goed moeten doen.
Heb ook ooit iets gelezen over dat kettingzaag olie goed zou werken omdat het wat kleveriger is.. maar dan kleeft natuurlijk zand/vuil ook weer makkelijker.
Lees ik dit goed?Afgelopen week kwam ik tot de conclusie dat de ketting praktisch "Op" is. Je kan de ketting van het achtertandwiel trekken en er zit zeer veel speling op. De garage is het met me eens dat de ketting versleten is en vervangen dient te worden.