Koude schuur, regen, motorpak en schimmel

Insanity03

MF veteraan
10 mei 2012
1.875
337
Iedere dag pak ik de motor naar werk toe. Door weer en wind., dus ook regen.
Bijna de hele jaar rij ik met mijn waterdichte textiel pak en met mooi weer de tweedelige leren pak.

Ik kleed mij om in mijn schuur en hang ook mijn motorkleding daar op een kapstok. Ook na een regenbui hang ik alles daar op.
Laats viel het me op dat de muur nogal stoffig eruit zag. Ik ging toevallig even alles opruimen en dacht even mijn motorspullen op te ruimen. Tot mijn verbazing zag dat het geen stof was maar schimmel op de muur. Mijn leren Rev it pak begon ook te schimmelen. Op de knieën zag je een witte laag en langs de naden.
Mijn Alpinestars SP-2 handschoenen kon je zowat aaien. Daar zat een groen laagje op.

Ik heb meteen de hele mikmak gewassen met lederreiniger en de handschoenen zijn schoon, echter is de leren pak weer begonnen met schimmelen.

Ik zou graag het volgende willen weten:
1. Hoe haal ik de schimmel van mijn motorpak weg?
2. Hoe voorkom ik schimmel in mijn onverwarmde stenen schuur?
3. Hoe kan ik het beste mijn natte motorpak laten drogen?
Bonusvraag: Hoe was en droog ik goretex winterhandschoenen?(na mijn wasbeurt bleef hij 4 dagen zeiknat en nu ruikt het goor)
 
zomaar een ideetje, waarom niet je pak binnenshuis ophangen? zo en zo een beter milieu.
Je handschoentjes even in de droger op een lage stand?
 
1. experimenteren? probeer Biotex, daarmee kan je koud wassen.
2. eens met BR, veel beter ventileren. Is ook goed voor alle andere spullen in de schuur, denk aan (tuin)gereedschap, dat zal veel minder snel roesten in een droge goed geventileerde schuur, Je natte motor droogt ook sneller op.
3. nadat alles nat is (gewassen of van de regen) alles zo open mogelijk weghangen in een geventileerde liefst droge ruimte.
Handschoenen ergens op een stok hangen.
(ik gebruik zelf de zolder, die is altijd droog, geventileerd en warm, werkt prima.)
 
Biotex ga ik even naar kijken. Op internet las ik ergens dat ze bleekwater aanbevelen tegen leer dat schimmelt, maar bleekwater lijkt me nogal aggressief op een motorpak.

In de schuur heb ik bovenin tussen de voegen gaatjes zitten, maar dat zal niet genoeg ventileren.
Zal een gat met een diameter van 120mm met een rooster in de muur uitmaken?

De reden dat ik in de schuur omkleed is omdat ik thuis laminaat heb en alles thuis weer zeiknat wordt. Het gaat ook voor mij om het gemak omdat ik dagelijks een complete pak aan en uit wil doen de drempel om met de motor weg te gaan laag wil houden. :]

Vorig jaar zette ik mijn oude R6 met schade op straat neer zonder omkijken maar met mijn GSX-R is dat nu geen optie. Anders zie je mij wel over een maand met een topic dat mijn motor gejat is :')
Motor zit gewoon onder een hoes in de tuin onder camera toezicht.
 
alles wat je extra aan ventilatie openingen maakt is gunstig.
Je moet een soort van trek creeeren, dus wat 1500V zegt, ergens onderin een opening en ergens bovenin een opening.
Dan ontstaat er een permanente luchtstroming.
 
Biotex ga ik even naar kijken. Op internet las ik ergens dat ze bleekwater aanbevelen tegen leer dat schimmelt, maar bleekwater lijkt me nogal aggressief op een motorpak.

In de schuur heb ik bovenin tussen de voegen gaatjes zitten, maar dat zal niet genoeg ventileren.
Zal een gat met een diameter van 120mm met een rooster in de muur uitmaken?

De reden dat ik in de schuur omkleed is omdat ik thuis laminaat heb en alles thuis weer zeiknat wordt. Het gaat ook voor mij om het gemak omdat ik dagelijks een complete pak aan en uit wil doen de drempel om met de motor weg te gaan laag wil houden. :]

Vorig jaar zette ik mijn oude R6 met schade op straat neer zonder omkijken maar met mijn GSX-R is dat nu geen optie. Anders zie je mij wel over een maand met een topic dat mijn motor gejat is :')
Motor zit gewoon onder een hoes in de tuin onder camera toezicht.

schimmel van leer verwijderen - Google zoeken

Google
 
Laatst bewerkt door een moderator:
alles wat je extra aan ventilatie openingen maakt is gunstig.
Je moet een soort van trek creeeren, dus wat 1500V zegt, ergens onderin een opening en ergens bovenin een opening.
Dan ontstaat er een permanente luchtstroming.
Gat onderin met een buis binnen die naar boven gaat?
 
De reden dat ik in de schuur omkleed is omdat ik thuis laminaat heb en alles thuis weer zeiknat wordt.

Handdoek eronder als je pak nat is. Bovendien is een pak+handschoenen op kamertemperatuur prettiger met koude dagen. De rest met ventilatie en trek is al verteld.

Afgelopen jaar ook meer ventilatiegaten gemaakt bovenin en onderin, schimmel weggepoetst en het lijkt te werken. Warmere vochtige lucht moet ook weg kunnen, vandaar ook bovenin ventilatie.
 
Wat ook mee helpt is grote vocht vreters en dan een paar op verschillende plaatsen en hoogtes
Pak niet tegende muur ventilatie
Of verwarming in de schuur maken op zonnepaneel en acu
 
als je al schimmel hebt dan heb je een behoorlijk vochtprobleem.

Let dan ook op andere zaken die je in je schuur hebt staan.
Metaal => corrosie
Hout / textiel => vochtopname / rotten
Lijmverbindingen => worden slecht en kunnen zelfs hun volledige werking verliezen. Oftewel de boel valt uit elkaar. *D
 
Ik zit zelf te denken aan zo'n schoenverwarmer met stofzuigerslangen om laarzen en pak snel te drogen.
023_002_1_1.jpg


Als je kleding stinkt, (bijvoorbeeld naar natte hond :P ) dan kan dit een teken zijn dat er micro-organismen in groeien (bacteriën/schimmels)
Eens per jaar gooi ik al mijn motorspul in een oplossing voor ontsmetten van duikpakken.
Half uurtje laten weken en dan laten drogen.

Het spul doodt schimmels, bacteriën en parasieten.
Dus mocht er nog een schurftmijtje of luisje rondlopen, dan pak je die ook meteen mee. 8-)
 
Laatst bewerkt:
Handdoek eronder als je pak nat is. Bovendien is een pak+handschoenen op kamertemperatuur prettiger met koude dagen. De rest met ventilatie en trek is al verteld.

Afgelopen jaar ook meer ventilatiegaten gemaakt bovenin en onderin, schimmel weggepoetst en het lijkt te werken. Warmere vochtige lucht moet ook weg kunnen, vandaar ook bovenin ventilatie.

:^

Same here. Ook laminaat thuis en ook altijd textiele pak aan. Druipt soms enorm als ik uit een bui kom. In de gang alles uit en ik hang het altijd in de badkamer zodat het daar kan uitdruppelen of ik leg er een handdoek onder als het niet te extreem is.

Vloer even droog vegen en klaar :)

Maar goed, er zijn meerdere wegen naar Rome. Als jij jouw schuur goed laat ventileren zal het probleem ook wel opgelost zijn.

Hoe je jouw pak nu schoon krijgt weet ik niet.
 
Zoals hierboven aangegeven moet je dus sowieso ventileren, maar vergeet niet dat hoe kouder de lucht is, hoe minder vocht ze opneemt. In de koude jaargetijden kom je er dus niet onderuit om te verwarmen of in een verwarmde ruimte te drogen.
Een zeer probaat middel om te poetsen is soda. Dat ontvet, ontsmet en reinigt en is ook niet zo belastend voor het milieu als bleekwater/chloor.
 
Zoals hierboven aangegeven moet je dus sowieso ventileren, maar vergeet niet dat hoe kouder de lucht is, hoe minder vocht ze opneemt. In de koude jaargetijden kom je er dus niet onderuit om te verwarmen of in een verwarmde ruimte te drogen.
Een zeer probaat middel om te poetsen is soda. Dat ontvet, ontsmet en reinigt en is ook niet zo belastend voor het milieu als bleekwater/chloor.
Aah soda is wel een goeie. Dat had ik laats nog gekocht voor de wasmachine.
 
Schimmel krijg je ook weg met azijn. Weet alleen niet wat dat met leder of je kleur doet. Voorzichtig proberen dus en niet op je muur gebruiken omdat het de kalk oplost in je cement.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb ook een losstaande onverwarmde garage. Heb jaren geleden een Delonghi luchtdroger gekocht en in de garage neergezet, probleem over.

De buitenkant van de stenen impregneren helpt ook.
 
Laatst bewerkt:
Schimmel krijg je ook weg met azijn. Weet alleen niet wat dat met leder of je kleur doet. Voorzichtig proberen dus en niet op je muur gebruiken omdat het de kalk oplost in je cement.


Ik weet niet of je een azijngeur in je pak wil. Die krijg je er volgens mij maar moeilijk weer uit. Azijn is wel weer beter voor de kleuren dan soda.
 
Ik heb een enkelsteens garage en dan ook nog de buitenste met een buitenmuur die vrijwel altijd nat wordt. Er zitten flinke ventilatiesleuven in de achterwand en een kier van zo'n 2cm onder de gehele breedte van de deur. Dat was niet genoeg en bleef altijd vochtig. Opgelost door een gat in de muur, roostertje aan de buitenkant en aan de binnenkant een flinke ventilator erop. Die zit op tijdklok en draait enkele uren per dag. Dan moet je natuurlijk wel stroom in je garage hebben, anders schiet het niet op.

Overigens neem ik mijn pak altijd mee naar binnen en laat ik uitdruipen in de douche, als het niet meer druppelt hang ik het uit, liefst in de buurt van de kachel.

Ventileren ontkom je niet aan, en hoe meer vocht hoe meer ventilatie nodig. Dat redt je vaak niet met natuurlijke ventilatie, dus ontkom je bijna niet aan mechanische ventilatie.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb ook zo'n heerlijk vochtig schuurtje. Nu bedenk ik me opeens dat ik nog een mobiele airco heb staan die ik eigenlijk nauwelijks gebruik. Deze heeft ook een ontvochtigingsfunctie. Zou dat werken om die in de natte maanden eens per week een paar uur aan te zetten? Hij gebruikt wel iets van 800 watt. Even rekenen, 20x aanzetten met 4 uur per keer maal 23 cent per kw/h is ongeveer 15 euro stroomverbruik op jaarbasis, dat kan nog wel. Of is dit een dom idee? Wat denken jullie?
 
domme ideeen zijn er om uitgevoerd te worden, bij voorkeur door iemand anders :+ dus ga je gang :)

maar serieus: je kan het inderdaad proberen, maar waat laat zo'n mobiele airco het vocht precies?
 
Terug
Bovenaan Onderaan