Koude schuur, regen, motorpak en schimmel

Dat vroeg ik me ook al af, maar volgens mij gaat het vocht met de warme lucht mee. Er zit een afvoerslang (diameter 15 cm ofzo) die aan de achterkant bevestigd wordt waar de warme lucht uit komt.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb ook een losstaande onverwarmde garage. Heb jaren geleden een Delonghi luchtdroger gekocht en in de garage neergezet, probleem over.

De buitenkant van de stenen impregneren helpt ook.
Hmm dit is ook een mooie oplossing. Ff kijken op markplaats.
 
domme ideeen zijn er om uitgevoerd te worden, bij voorkeur door iemand anders :+ dus ga je gang :)

maar serieus: je kan het inderdaad proberen, maar waat laat zo'n mobiele airco het vocht precies?

Die mobiele airco die wij hebben heeft een opvangbak, van de week net uitgetest. Binnen een uur zat de halve bak al vol, dus denk eraan om hem wel op tijd te legen :P
 
in een tankje, of voert het af door de slang die je naar buiten hangt...

t probleem is alleen hoeveel ontvochtigt ie, waarschijnlijk te weinig om verschil te maken, beste is natuurlijk ventilatie maken of gewoon alles in de woonkamer :)
 
ventileren blijft de oplossing natuurlijk, maar voor bepaalde tijd tegelijk ontvochtigen klinkt best logisch eigenlijk.
 
Dan moet je natuurlijk wel stroom in je garage hebben, anders schiet het niet op

Voor een paar centen haal je een gebruikt zonnepaneel van marktplaats die ook bij bewolking een ventilator prima van stroom kan voorzien. Ik heb er van de zomer een gekocht voor een tientje.
Als je een oude accu hebt en er nog een tientje uitgeeft voor een spanningsregelaar heb je ook nog een mooie buffer voor bijv een lampje aan het plafond.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb ook zo'n heerlijk vochtig schuurtje. Nu bedenk ik me opeens dat ik nog een mobiele airco heb staan die ik eigenlijk nauwelijks gebruik. Deze heeft ook een ontvochtigingsfunctie. Zou dat werken om die in de natte maanden eens per week een paar uur aan te zetten? Hij gebruikt wel iets van 800 watt. Even rekenen, 20x aanzetten met 4 uur per keer maal 23 cent per kw/h is ongeveer 15 euro stroomverbruik op jaarbasis, dat kan nog wel. Of is dit een dom idee? Wat denken jullie?
effect bijna nul.
ik heb hier thuis een vaste airco en als die draait zie ik een grote terugval in relatieve luchtvochtigheid en er komen behoorlijke hoeveelheden water uit de afvoer buiten. zet ik hem echter uit is de luchtvochtigheid binnen 1-2 uur weer op het oude niveau.
voor dat geld kan je veel beter een emmer met een laag kattengrit neerzetten en regelmatig vervangen. dat trekt een hoop vocht aan en houd het vast. en voor die 15 euro kom je heel wat kilo verder en voor je heel wat water af. maar of het er zo droog van wordt dat je schimmel voorkomt vraag ik me af. dan zou ik eerst een laag plastic onder de vloer leggen om het meest optrekkende vocht te weren.
 
Bij mij is het nog niet zo extreem. Het heeft 1 jaar geduurd totdat de schimmel begon. Het komt ook doordat ik slordig was met mijn spullen en mijn natte textiel pak over mijn leren pak ging hangen. Soms zijn er van die weken dat het iedere dag regent.
Wat ook een rol zal spelen is dat ik mijn natte motorhoes er iedere ochtend in gooi. Dat zal ik dan ook niet meer doen.

Van het weekend ga ik alles grondig reinigen. Mag mijn textielen pak ook de wasmachine in na 1.5 jaar. :9
 
Laatst bewerkt:
Ahh okay too, bedankt voor je inbreng. Ik ben bang dat je wel eens gelijk kan hebben en dat het met een airco dwijlen met de kraan open is. Misschien probeer ik het wel een paar keer, baat het niet dan schaadt het niet ;-)

@Insanity03, succes er mee, ik heb ook lange periode door wind en weer naar het werk gereden maar heb mijn motor kleding nooit in de schuur gehangen. Altijd het huis in, even later uitlekken in de hal en dan opbergen.
 
Laatst bewerkt:
Als je een airco zet moet je natuurlijk niet meer ventileren. Een airco maakt de lucht echt wel een heel stuk droger, dus als jij gaat ventileren trek je de vochtigere lucht van buiten weer naar binnen die zich dan weer overal op gaat afzetten. Verder zal een airco in de winter ook niet werken. Zodra de temperatuur beneden een bepaalde waarde komt, neem bijvoorbeeld 5 graden, stopt de airco er mee. Simpelweg omdat de constructeur er vanuit gaat dat er beneden die temperatuur niet meer gekoeld hoeft te worden en ook om bevriezing van bepaalde onderdelen te voorkomen.
 
aangezien je er van uit kan gaan dat een schuur nooit lucht dicht is krijg je osmose werking doordat er buiten een hogere concentratie vocht in de lucht zit als binnen. en die osmose werking is meer dan genoeg om het vochtniveau redelijk snel weer gelijk te trekken.
 
Schimmel overleeft een bad met alcohol (spiritus) niet, maar ik weet niet of de leerverf daar tegen kan. Ik heb ook gemerkt dat remmenreiniger goed werkt en de verf niet aantast. Wel kleine stukjes doen want het verdampt heel snel.

Ventileren helpt, maar met dit soort vochtige buitenlucht zal het nauwelijks helpen. Als je electriciteit hebt in de garage zou je geforceerd kunnen gaan ventileren met een kleine kooiventilator. De gebruikt heel weinig stroom.

Ik heb er wel eens over gedacht om een plafondventilator op te hangen en die langzaam maar continu laten draaien zodat je beweging hebt in de lucht. Er zijn namelijk drie manieren om vocht te laten verdampen: de oppervlakte vergroten, lucht er langs laten gaan en warmte en die laatste werkt het best, maar gebruikt ook het meeste energie.
 
Laatst bewerkt:
Ik werd het na een paar jaar inmiddels ook beu, zo'n nat, volgezogen textielpak dat de volgende dag nog steeds niet droog was (ook al heb ik 'm binnen hangen), ik heb het simpel opgelost. Ook al is (ok, WAS, inmiddels niet meer 100%) m'n pak waterdicht, ik draag nu gewoon een simpele regenoveral er overheen. die absorbeert tenminste geen liters regen wat ook weer allemaal moet verdampen en is ook veel sneller droog.
Het helpt an sich natuurlijk niet je schimmel, maar je brengt dan sowieso al veel minder vocht in de lucht in je schuur.
O, en Too: Ook al regent het buiten, de luchtvochtigheid (wel ff onder een overkapping meten natuurlijk) is bij de huidige temperaturen nog steeds lager als de luchtvochtigheid in een verwarmd huis/schuur, om de simpele reden dat koude lucht veel minder vocht kan bevatten dan warme lucht.
 
Laatst bewerkt:
met impregneren sluit je de gevel gedeeltelijk ook af, niet echt een oplossing, ventileren is de beste optie
 
@ magnamaniac daarom word er ook altijd relatieve luchtvochtigheid gemeten dan ben je die temperatuurfactor kwijt. en de relatieve luchtvochtigheid is ook veel belangrijker voor de verdampingsmogelijkheid als de absolute luchtvochtigheid.
en je stelling klopt alleen bij absolute luchtvochtigheid. als je mist buiten hebt (is 100% relatieve luchtvochtigheid) heb je binnen in huis altijd een veel lagere relatieve luchtvochtigheid doordat je die natte lucht van buiten verwarmd maar niet evenredig extra water toevoegt. voor de osmose werking maakt dat niet veel uit. maar als je werkelijk vocht uit de lucht gaat halen met een airco of ontvochtiger gaat de osmose werking wel mee spelen omdat de concentratie van vocht in de lucht werkelijk gaat veranderen in plaats van alleen de relatieve luchtvochtigheid. want door verwarming van vochtige lucht blijft de absolute luchtvochtigheid onveranderd.
 
met impregneren sluit je de gevel gedeeltelijk ook af, niet echt een oplossing, ventileren is de beste optie


Als je niet impregneert is je stenen muur net een spons die het regenwater opzuigt.

Ventileren is natuurlijk goed, maar als het in de herfst en winter buiten lang vochtig is helpt dat natuurlijk ook geen reet.

Je zult moeten gaan verwarmen ( duur ) of de lucht drogen.

Ik heb voor dat laatste gekozen met een luchtdroger, en alle ventilatiesleuven ( waar het gewoon door naar binnen regende ) dichtgekit.

Nu al 10+ jaren een droge garage.
 
Als leer schimmel heeft smeer ik het leer in met vaseline. Indien nodig nog een keer herhalen. Schimmel is dan weg en blijft voorlopig ook weg. Pak idd niet mee in de schuur hangen.
 
pak goed impregneren of een gelamineerd pak nemen en gewoon aan de kapstok hangen
 
Pak binnenstebuiten draaien, wachten tot er een mooi vachtje op is gegroeid en weer omkeren. Nu heb je een lekkere voering voor in de winter!

;)
 
ik zou toch gewoon een handdoek op het laminaat binnen leggen, en daar alles ophangen.
(of een kuip/mat onder de kapstok :+ )

Ik heb wel eens mijn textiele pak doorweekt, in de woonkamer over de stoel gehangen. Dan is het kamer temperatuur (droog) en zelfs dan is hij de volgende ochtend nog vochtig.

ik geloof nooit dat het genoeg is om alleen ventilatiegaten te maken.
en als het buiten vriest, vriest je natte pak nog kapot ook, met al die wind in je schuur _O-
 
Heb over dit topic ook een vraag.

Aan mijn huis zit een garage. Zo een standaard ding. Enkelsteens, plat dak niet geisoleerd en een standaard deur. Die deur wil overigens laten vervangen door een elec. Segmentendeur. Die is trouwens wel geisoleerd.
In de lengte muur van de garage zijn 4 openingen gemetseld met sleuven voor ventilatie. 2 op een hoogte van plm 220cm en 2 laag bij de grond.

Omdat ik naast de garage ook nog 3 m breed grond/:-tiin heb wil ik daar een schuur laten aanbouwen.
Op de hoogte van de garage.
Gevolg is dan wel dat die ventilatie gaten van de garage niet meer als zodanig functioneren.....

Hoe kan ik dan toch voor voldoende ventilatie zorgen ??
 
Als je garage aan 1 kant aan het huis vast zit, en aan de andere kant maak je een schuur die de ( bijna ) hele buitenmuur van je garage "bedekt" dan hou je alleen de voor en achterkant over waar vocht je garage binnen kan komen.

De deur zal niet veel vocht doorlaten. Hou je dus alleen de achtermuur over.

Dan zou ik het eerst even aankijken hoe vochtig je garage wordt.

Mocht het toch te vochtig worden, kun je in de achtermuur ventilatiegaten maken of een badkamerventilator in die muur plaatsen.
 
Laatst bewerkt:
een deur nemen met ventilatie sleuven in het onderste segment en aan de achterkant een met een diamant boor een rond gat 150 of 200 mm aan de bovenkant in de muur boren en er een rooster overheen monteren tegen vogels en ongedierte en klaar ben je.

P.S. gatmaat is gekozen op de beschikbare ventilatoren zodat ja altijd nog een ventilator kan plaatsen mocht de ventilatie onvoldoende blijken. maar ik verwacht niet dat je het nodig hebt.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan