Kromme remschijf

Revolution

MF veteraan
2 jun 2001
16.917
3
M'n rechter remschijf voor is krom. :(

Toen ik hem kocht had hij dat niet, hij remt nu dus met die kromme schijf ook erg schokkerig.

Zal dus nieuwe opmoeten (dingen zijn duur, volgens m'n dealer 400 euro voor 1 schijf voor :( ), maar nu mijn vraag: hoe kan zo'n ding nou kromraken? :?

Heb een ongelukje gehad met m'n GSX-R maanden terug maar daarna was die schijf niet krom ofzo, het is daarna pas gebeurd.
 
Laat ons nog eens weten wat je uiteindelijke bevindingen zijn als je deze bussen gemonteerd en uitgeprobeerd hebt (als je het uiteindelijk doet)

Wij wachten af.

Veel rijplezier,
Groeten Mark.
 
Quoten van post gaat even niet...storing in de server lijkt me. Dus doen we het zo maar even.

Origineel; alle drie de punten die je opnoemt zijn inderdaad beperkt; speling cq. soeplesse en grote van de slag die hiermee gepaard gaat.

Origineel zwevend is eigenlijk helemaal niet zwevend. Tenminste dat is mijn bescheiden mening (ik voel Paul komen...). Probeer maar eens om beweging in je huidige schijven te krijgen, nada. Monteer bv Spiegler et voila. Je schijven krijgen nu wel voldoende (zijdelingse of axiale) speling om zich SNEL en GOED te kunnen zetten. Torsiekrachten krijgen nu ook minder kans omdat de schijf zich voortdurend kan blijven zetten op de bussen tijdens het remmen. Vandaar dat een slag niet erg is. Een slag in je remhendel, voor zover je daar hinder van hebt, wordt volledig geelimineerd en je voelt de resonanties niet meer in je veerpoot/clip-ons.

Je rem kan zijn krachten nu volledig gebruiken om de blokken aan te duwen (ipv torsiekrachten overwinnen door vervorming), met als gevolg dat het remvermogen met een factor X toeneemt. Dit voel je ECHT. Monteer daarnaast blokken a la Ferrodo of Lorriane Carbone SBK (naast stalen remleidingen voor een "hardere" rem) en je hebt remmen als nooit tevoren. Vergeet origineel maar.

Ik denk dat origineel zwevend bedacht is omdat de temperaturen aan de buitenkant van de schijf warmer worden dan aan de dragerskant/binnenkant. Om nu vervorming tegen te gaan laten ze de drager en schijf uit twee helften bestaan met daartussen dus die originele busjes. Helaas kan vervorming, zoals nu wel blijkt, toch nog ontstaan door andere factoren en dan is de oplossing van Spiegler zeer goed alternatief en nog betaalbaar ook. Preventief of repressief (achteraf).

Mark TT (die op de kleintjes let)
 
Laatst bewerkt:
M'n rechter remschijf voor is krom. :(

Toen ik hem kocht had hij dat niet, hij remt nu dus met die kromme schijf ook erg schokkerig.

Zal dus nieuwe opmoeten (dingen zijn duur, volgens m'n dealer 400 euro voor 1 schijf voor :( ), maar nu mijn vraag: hoe kan zo'n ding nou kromraken? :?

Heb een ongelukje gehad met m'n GSX-R maanden terug maar daarna was die schijf niet krom ofzo, het is daarna pas gebeurd.


Remschijven kun je ook laten richten. Een firma in Nuenen is daar specialist in. Motorservice Ad van de Boomen.
040-2835181....bel hem maar eens ik weet zeker dat hij je kan helpen.
 
Remschijven kun je ook laten richten. Een firma in Nuenen is daar specialist in. Motorservice Ad van de Boomen.
040-2835181....bel hem maar eens ik weet zeker dat hij je kan helpen.
Ik heb net met ze (kreeg de eigenaar zelf ervoor) gebeld en zij konden dit inderdaad voor me verzorgen. Het zou tussen de 20 en 60 euro per schijf gaan kosten, ik kon ze het beste opsturen zei hij. Binnen 3 werkdagen zouden ze er dan mee bezig en als ze klaar zijn worden ze weer teruggestuurd.

Ik heb nog gevraagd naar de betrouwbaarheid op dit gebied, wil niet dat ze na 2 maand weer krom zijn natuurlijk maar volgens hem zat dat wel goed.

Omdat Nuenen nogal uit de buurt ligt van waar ik woon, denk ik dat ik ze maar opstuur, helaas kan ik dan wel een week (incl. verzenden) niet rijden. :(

Iedereen erg bedankt voor alle tips, heb er weer veel van geleerd. :}

Om die schijven zwevend te maken, dat lijkt me zeer zeker interessant. :9 Probleem is wel dat ik hetzelf niet kan doen (ben op dat gebied niet zo handig ;) ), dus dan zal m'n dealer het moeten doen, ik zal eens informeren bij hem. Als het idd veel beter remt, dan is het wel aantrekkelijk.
 
Ik ga mee met Mark TT
Op mijn ZZR1100 werken de dopjes uitstekend
Ook in barre omstandigheden
Ze zitten er al 3 jaar op/in
Ik heb ze vervangen omdat na het instaleren van race remblokken de standaard doppen indeukten en de schijven begonnen te trillen
Na vervangen van de doppen is het over
Dus halen die doppen
Je kan het altijd proberen

SUC6
 
Ik ga mee met Mark TT
Op mijn ZZR1100 werken de dopjes uitstekend
Ook in barre omstandigheden
Ze zitten er al 3 jaar op/in
Ik heb ze vervangen omdat na het instaleren van race remblokken de standaard doppen indeukten en de schijven begonnen te trillen
Na vervangen van de doppen is het over
Dus halen die doppen
Je kan het altijd proberen

SUC6

Lees wat je schrijft, bij jou waren de doppen slecht, en niet de remschijf krom! |(
Dit is dus een compleet andere storing, en dient dus ook anders aangepakt te worden.
Toch goed geprobeerd.

Paul.
 
Knoppers in Rotterdam richt ook schijven, hele goede ervaring mee. Hij wil er eigenlijk ook het wiel bij zodat ze op het wiel gericht kunnen worden, dat is dan beter als nieuw.
Het zaakj ziet er niet uit, maar het is een tovenaar op het gebied van richten van frames, wielen, voorvorken, kroonplaten, enz.

Als je al nieuwe schijven koopt, koop ze dan in iedere geval niet als origineel item. Bijvoorbeeld Nissin schijven worden ook gewoon geimporteerd in Nederland, ze zijn dan veel goedkoper als dat ze in een Suzuki verpakking zitten.
 
Tja als je beetje technisch inzicht hebt en logisch nadenkt dan weet je dat je een kromme remschijf gewoon moet gaan vervangen.

Richten kan natuurlijk wel maar ik vraag me af hoe goed dit is.. het zal wel goed zijn maar voro hoelang blijft het goed ? uitstel van executie ?

Tja.. veiligheid eerst.. onderhoud dus ook.. nieuwe schijf/richten ipv busjes en zwevend maken.. als je iets doet moet je het goed doen..en niet half bakken.. dan maar ff sparen..
 
Update, ik heb gebeld met een bedrijf wat m'n dealer aanraadde, nl. Wheeltrim. Ik heb met ze gebeld en in principe konden ze dit wel richten, heb een afspraak staan voor 11 september. Ik moet dan langskomen met voorwiel en remschijven zonder band.

Ik kon zelf wel al opmeten of de schijf overal nog even dik is, die man had het over een maximaal dikteverschil van 0.1 mm wat nog toelaatbaar was? Een halve mm was bijv. al te veel had hij het over. Ik zal dus nog es ff zien of ik dat kan opmeten.

Ze gaan dan ook gelijk mijn voorvelg meten, of die nog wel helemaal recht is (zou ook een reden kunnen zijn voor die kromme schijven), maar ik denk dat dat wel goed zit, nooit last van een zwabberend voorwiel, ook niet bij hoge snelheid. Kan bij wijze van gewoon m'n stuur loslaten dus het lijkt me dat die velg wel goed is, al kan het natuurlijk nooit kwaad dat ook gelijk te laten testen.

Ik moest er iig niet te lang mee rondrijden zei hij, met die kromme schijf maar dat heb ik inmiddels al wel gedaan, heb geen zin om weken lang niet te rijden. :]

Ik ben benieuwd...
 
He jongens wat een disscussie,Maare ik wil ook die busjes monteren Mark tt kun je mij even uitleggen hoe dat moet dan monteren? ben zeer handig maar op dat gebied nog maagd vandaar alvast bedankt
 
Als je al nieuwe schijven koopt, koop ze dan in iedere geval niet als origineel item. Bijvoorbeeld Nissin schijven worden ook gewoon geimporteerd in Nederland, ze zijn dan veel goedkoper als dat ze in een Suzuki verpakking zitten.

Ik heb voor mijn Bandit een paar maanden geleden ook nieuwe remschijven gekocht. Bij Suzuki kosten die ongeveer 400 euro per stuk. Ik heb ze (rechtstreeks bij Nissin)laten bestellen door mijn bandenboer, en daar moest ik maar 220 euro per schijf betalen.
Die Nissin schijven zijn normaal voor een RF900, maar die passen ook op een Bandit 1200. Het enige verschil is dat het binnenste deel nu zilverkleurig is ipv goudkleurig.
En dat ze veel goedkoper zijn natuurlijk :)
 
M'n rechter remschijf voor is krom. :(

Toen ik hem kocht had hij dat niet, hij remt nu dus met die kromme schijf ook erg schokkerig.

Zal dus nieuwe opmoeten (dingen zijn duur, volgens m'n dealer 400 euro voor 1 schijf voor :( ), maar nu mijn vraag: hoe kan zo'n ding nou kromraken? :?

Heb een ongelukje gehad met m'n GSX-R maanden terug maar daarna was die schijf niet krom ofzo, het is daarna pas gebeurd.

Hoi Rev,

Kom een beetje laat met mijn reactie,kom ook niet zo vaak in het topic "techniek"want ben zo technisch als een ............

Ik rij ook een SRAD-600 en had exact hetzelfde probleem als jou,heb even rondgelopen met het idee om ze te laten afvlakken maar nadat ik overal de nodige inlichtingen had ingewonnen heb ik er toch maar van afgezien en nieuwe schijven besteld,de rekening was 587,- euro(aiaiaiai)maar achteraf heb ik er geen dubbeltje spijt van gehad,want je vertrouwt de motor nu meer en hij remt als een gek,2 vingers en je maakt bij wijze van spreken al een stoppie!

Hoe is het nu eigelijk afgelopen met jouw remschijven ben eigelijk wel benieuwd of ik de verkeerde keus heb gemaakt en ook beter voor een goedkopere oplossing had kunnen kiezen,nou ja hoor het wel van je..

groeten FIASCo2003
 
Weet dat dit een oud topic is maar heb er toch wel wat info uit weten te halen. Sinds een tijdje voelt mijn blade uit 1995 wat onrustig bij het aanremmen voor een bocht. Het rare is dat bij het echt doorremmen hij wel goed aangrijptmaar juist bij het rustig voorremmen, bv richting een stopligt dat de motor schokt aan het stuur. Kan dit temaken hebben met een kromme schijf voor? Verder kan het geloof niet aan mijn banden liggen, als ik tegen woordig met mijn handen los rijd wilt de motor wel naar links vallen. Iemand een idee?

alvast bedankt voor de reactie opdit oude topic!
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan