KTM 1050/1090/1190/1290 Adventure Topic, Op eenzame hoogte.

Inderdaad, om die reden heb ik ook een SAS gekocht na de SA met spaakwielen.
Had hetzelfde probleem, bij 6000 km merkbaar, bij 10.000 km hinderlijk en bij 13.000 km gevaarlijk.
Met veel moeite nieuwe schijven gekregen zonder nieuwe blokken en na 4000 km voelde je het trillen alweer komen.
Bij een andere dealer bij 30.000 km een nieuw voorwiel en weer schijven gekregen, geen risico meer genomen en bij 33.000 ingeruild op een nieuwe SAS.
De dealers zeggen altijd dat het aan de rijstijl ligt en dat het bijna nooit voorkomt.
Heel herkenbaar Diesel67! Zo heb ik 70.000km lopen tobben...
Ook lastig omdat KTM direct aangeeft dat remschijven slijtonderdelen zijn en daarom hoe dan ook buiten de garantie vallen. Jij hebt het blijkbaar toch voor elkaar gekregen.
Nu met de SAS geen problemen meer?

Wel mooie schijven trouwens die moto-master die ik als vervangers kreeg...
 
Wel grappig dat ktm het enige merk is dat hier consistent problemen mee heeft (op verschillende modellen) en daar 5 jaar later nog geen oplossing voor heeft en de klanten blijft afschepen met smoesjes.
Hoe moeilijk kan het zijn om dat gewoon op te lossen?
 
Wel grappig dat ktm het enige merk is dat hier consistent problemen mee heeft (op verschillende modellen) en daar 5 jaar later nog geen oplossing voor heeft en de klanten blijft afschepen met smoesjes.
Hoe moeilijk kan het zijn om dat gewoon op te lossen?
De oplossing is toch simpel: ditchen die KTM en iedereen vertellen dat KTM crap is, constructiefouten niet wil oplossen en over de rug van de klanten het probleem laat bestaan. Als iedereen dat doet wordt KTM mss een keertje wijzer....
 
Jah, maar ieder jaar verkopen ze hun brommers €3000 onder catalogusprijs, en die yamaha connecteert niet met mijn foon en heeft wat PKs minder. Wat moet ik dan anders kopen?
 
Jah, maar ieder jaar verkopen ze hun brommers €3000 onder catalogusprijs, en die yamaha connecteert niet met mijn foon en heeft wat PKs minder. Wat moet ik dan anders kopen?
Tsja, je zou een <ff vloeken in de kerk> GS kunnen overwegen. Met andere problemen als ik het goed lees😁. Of een Versys.

Maar kennelijk is de prijs/kwaliteit van KTM voor jou goed genoeg...voor mij ook trouwens😍
 
Heel herkenbaar Diesel67! Zo heb ik 70.000km lopen tobben...
Ook lastig omdat KTM direct aangeeft dat remschijven slijtonderdelen zijn en daarom hoe dan ook buiten de garantie vallen. Jij hebt het blijkbaar toch voor elkaar gekregen.
Nu met de SAS geen problemen meer?

Wel mooie schijven trouwens die moto-master die ik als vervangers kreeg...
De eerste set schijven kreeg ik na 9 maanden met heel veel moeite. Ik had vooral het idee dat de dealer niet wilde meewerken.
(was een NL dealer maar ik woon in BE dus daar ook nieuw gekocht)
Ben echt heel boos geworden door de smoesjes van rijstijl etc etc, het niet vervangen van de remblokken bij nieuwe schijven kan nu ook ineens als KTM moet betalen???? Vanwege dat stuiterende voorwiel ga je automatisch meer remmen met achter, in bergen krijg je dan geheid het volgende KTM probleem. Kokende remvloeistof op de achterremmen! In de Alpen met mijn vrouw achterop bijna rechtdoor gestuiterd met de KTM door uitvallen van de achterrem en een stuiterend voorwiel in een afdaling. Voor vertrek aangedrongen op nieuwe schijven maar meneer de dealer vond het wel meevallen. Na die bewuste vakantie nieuwe schijven gekregen, de achterremmen waren eerder afgekoeld dan ik.
Een jaar later een maand voor het vervallen van de garantie terug naar de BE dealer. (De NL dealer wilde mij niet meer helpen) Vonden het ook wel meevallen, door aandringen en mijn motor daar 3 weken neer te zetten (nam mijn oude betrouwbare GS mee op vakantie) heb ik de KTM beschikbaar gesteld aan de monteurs om een dagje te mogen toeren. Of ze dat gedaan hebben weet ik niet, wel 70 km op de klok en ineens kreeg ik een nieuw voorwiel met schijven. Moest wel de remblokken en ik meen 30% van de schijven meebetalen.
Daarna te weinig gereden om het te testen op lange duur maar de KTM had nog nooit ze fijn en strak geremd als na die reparatie.
Bijna een jaar later met 3 of 4.000 km verder de nieuwe SAS gekocht

De Moto-master schijven heb ik bij de 1e keer geweigerd omdat de NL dealer die voorstelde maar dan moest ik bijbetalen, hoe gaat KTM er mee om als ook die gaan trillen? Ik heb van begin af aan altijd gezegd dat de trillende schijven een gevolg zijn van iets en niet de oorzaak, meneer de dealer wist het beter en wilde dat niet horen.
.

De SAS is nu 1,5 jaar oud en heeft door omstandigheden ook nog maar 4000 km’s maar remt van begin af net zo strak als de SA na de laatste reparatie.
De meeste km’s maak ik met de BMW, de GS is inmiddels met 160dkm verkocht en heb er een K1300 voor terug gekocht met maar 30 dKM. De schijven van de GS waren bij 160dkm erg dun en versleten maar trilde niet!
Ik denk eraan om de KTM te verkopen en iets lichters terug te kopen, aan de andere kant de SAS is wel een erg fijne en mooie motor maar is toch zonde om stil te laten staan.
 
Tsja, je zou een <ff vloeken in de kerk> GS kunnen overwegen. Met andere problemen als ik het goed lees😁. Of een Versys.

Maar kennelijk is de prijs/kwaliteit van KTM voor jou goed genoeg...voor mij ook trouwens😍
mijn GS verkocht omdat ik binnen 10.000km 2x koppeling heb moeten vervangen duurder grapje dan remschijven met manuren die daar in zitten
 
Wat een verhaal Diesel67! Ondertussen toch wel afgekoeld?

Ik heb 3 keer een GS gehad. Ook niet zonder problemen. Geen grote echter. Eenmalig kromme schijven door productiefout van BMW. Was toen met de eerste R1200GS die uitkwam na de 1150. Is netjes afgehandeld.
De K1200GT (voorganger K1300GT) die ik heb gehad wel iets bijzonders.
Het olieniveau is meer werk om te controleren. Blijkbaar stond die rond minimum niveau.
Tijdens tanken (warme motor) op zijstandaard gezet. Na tanken gestart en bijzondere ratelende geluiden ontstonden.
Distributieketting was tandje verschoven, kleppen krom. Met sleepwagen afgevoerd.
Blijkbaar werkt de spanner van de distributie ketting op oliedruk. Doordat motor warm was (dunne olie) en de olie uit de spanners weg konden lopen (op zijstandaard en rond minimale olie niveau) was de spanning van de distributieketting te laag en kon die, mede door het feit dat ze hele lage vertanding gebruiken één tandje verschieten.
Hoop schade dus. Ik meen dat we de schade 50-50 hebben betaald.
Extra pijnlijk omdat ook bleek dat BMW het risico kende en dat ze ondertussen beugeltjes over de ketting plaatsten om het oplichten van de ketting te voorkomen. Nog niet bij mij dus.
Zo hebben we allemaal waarschijnlijk wel een soortgelijk verhaal.

Diesel67, ik ben wel benieuwd of het dezelfde dealer is als waar ik heen ging. Kan je dat aangeven? Desnoods ik PB.
Als het dezelfde is dan kan hij wel erg goed liegen....
 
Tsja, je zou een <ff vloeken in de kerk> GS kunnen overwegen. Met andere problemen als ik het goed lees😁. Of een Versys.

Maar kennelijk is de prijs/kwaliteit van KTM voor jou goed genoeg...voor mij ook trouwens😍
Ik was sarcastisch, ik heb de yamaha gekocht.
Wat kan mij die foon schelen als ik op de brommer zit :+
 
De kromme schijven / trillen bij remmen:

Met gegoten wielen: Aanlegvlak van de naaf waar de schijven op gemonteerd zijn controleren en laten nadraaien.

Spaakwielen: zelfde als hierboven + het wiel laten richten / herspaken

Motomaster erop en geen gezeik. Wel slecht van KTM dat ze hier geen betere quality controle op doen in de fabriek ofwel dat de marge te groot is die ze hanteren.

Heb zelf een 1290 SAS uit 2018 met inmiddels bijna 60k op de klok en gelukkig nergens last van.
 
Opzoek naar een gsm houder voor op mijn 1090 adv r.

Ik had een aliexpress touratech namaak, goedkoop, duurkoop dus. Trilt aan alle kanten, proberen te laten lassen. Waarbij het materiaal waarvan de beugel gemaakt is, weg smolt. Touratech model zou ook trillen, omdat het een gebogen model is en om daar €60,- aan uit te geven en ook te laten lassen, zie ik niet zitten.

De locatie wat deze beugel gaf vond ik wel super fijn, dus dat wil ik nu ook. Ben nog een van heed tegen gekomen en een heavy duty op ebay:


Iemand ervaring met 1 van deze 2? De heavy duty is wel het mooist vind ik, maar belangrijker is dat de trillingen een stuk minder worden, helemaal weg zal het nooit zijn, maar wel graag tot een minimum.
 
Beste KTM liefhebbers,
Nieuw in deze groep zal ik even kort introduceren...
Ik ben sinds kort 57 jaar al weer. Rij vanaf mijn 19e motor, waarvan ongeveer 30 jaar het hele jaar door. Na 2,5 jaar 'vreemd' te zijn gegaan op een Kawa Z1000Sx stap ik aanstaande zaterdag weer op een KTM. Het was even tellen maar dit wordt mijn 19e motor 8-).
Zaterdag stap ik op een 2019 1290 SA S. Ik kijk er naar uit! Jullie kennen dat gevoel vast wel.
Vóór de Kawa heb ik 3 jaar een 1290 SA T gehad. Dit was een lease motor (heel prettige constructie trouwens) en 70.000km op gereden.
Die km's gingen bijna probleemloos. Het enige echte probleem waren de voorschijven. Elke 13-15k km moesten ze vervangen worden doordat ze krom waren. Rond de 10k km begon je iets te voelen en het trillen liep al snel op tot het niet meer verantwoord was en de schijven vervangen moesten worden. 5 a 6 sets schijven versleten. De dealer vond dat het aan mijn remgedrag lag, ik vond dat het aan de motor lag. Tijdens de ongeveer 500.000 motor km's was dit de enige motor met dit probleem.
KTM is er diverse keren bij geroepen, 2 keer moto-master flame schijven erop gehad maar niets hielp. Alle draaiende delen voorpartij zijn nauwkeurig nagemeten. Niets raars... Tot nu toe is er niets uit gekomen. Doordat het een lease motor was heeft het mij nooit iets gekost maar vreemd is het wel. Ook andere KTM dealers zeggen dat ze nog nooit van dit probleem hebben gehoord. Het zou exemplarisch moeten zijn.
Mijn vraag aan jullie is: Hebben jullie vergelijkbare problemen gehad?
Jos

Precies dit probleem heb ik ook gehad, eerst op m'n SA-T, die heb ik ingeruild met kromme schijven.

Vorig jaar een gebruikte SAR gekocht, en die schijven hadden precies hetzelfde probleem.
De verkoper kon het probleem niet waarnemen (of deed alsof), maar ik wist vrij duidelijk hoe het voelde.
Na lang onderhandelen heb ik 100,- bijbetaald, zodat ze nieuwe Brembo oro schijven en blokken erop zouden doen. Deze zitten er nu 5000km op, en nog niks te merken.
 
Ik kan je zeggen, ik heb een 390 Adventure, en na 500km zat daar een nieuwe voorschijf op, misschien verzacht het het leed dat niet alleen jullie LC8ers er last van hebben :D
 
Diesel67, ik ben wel benieuwd of het dezelfde dealer is als waar ik heen ging. Kan je dat aangeven? Desnoods ik PB.
Als het dezelfde is dan kan hij wel erg goed liegen....
Denk niet dat het dezelfde dealer is, is ruim 85km rijden van Terheijden. (Als je de naam wil weten kan ik wel een pb sturen)
Er is met elk merk of model wel een probleem, de manier van afhandelen van de fabriek/importeur en dealer is dan belangrijk.
Yamaha importeur en dealer heeft mij ook al eens niet naar behoren geholpen, maar durf gerust nog een Yamaha te kopen.
Hetzelfde is nu met KTM, de ellende die ik had met de SA heeft mij in 2019 niet weerhouden om weer een nieuwe SAS te kopen.

De K1300 is een beetje uit nood geboren, zo’n grote smile als ik krijg van de SAS zoveel rust geeft de K1300.
Beetje saaie motor die doet wat ie moet doen en dan ook nog eens goed, maar geen emotie.
Voor mij de ideale woon werk motor waar ik niet meteen heel zuinig op hoef te zijn.
 
Precies dit probleem heb ik ook gehad, eerst op m'n SA-T, die heb ik ingeruild met kromme schijven.

Vorig jaar een gebruikte SAR gekocht, en die schijven hadden precies hetzelfde probleem.
De verkoper kon het probleem niet waarnemen (of deed alsof), maar ik wist vrij duidelijk hoe het voelde.
Na lang onderhandelen heb ik 100,- bijbetaald, zodat ze nieuwe Brembo oro schijven en blokken erop zouden doen. Deze zitten er nu 5000km op, en nog niks te merken.
Dat ze het niet opmerken is omdat ze er niet lang genoeg mee rijden om voldoende warmte in de schijf te brengen.
Bij mijn 2e set schijven kon ik het oproepen tijdens een rit, flink aan remmen op bv een kruising en dan rem los laten en praktisch direct daarna weer remmen.

Een monteur rijdt een keer de straat op en neer, remt 3 a 4x en merkt niets.
Haalt de schouders op en schrijft op de werkbon, “niet geconstateerd “

Om die reden heb ik mijn SA tijdens een vakantie 3 weken bij de dealer laten staan en de monteurs toestemming gegeven om de motor voor een dagje sturen te gebruiken. Of het daaraan heeft gelegen weet ik niet maar ineens was het geen probleem om een nieuw wiel e.d. te krijgen.
 
Serieus? Want ik las anders op adv rider, waarbij mensen weer brackets aan het maken waren om de houder maar te verstevigen.
Misschien als je off-road gaat over keien en de hele motor schudt en trilt, maar niet doordat er in de standaard zelf beweging zit. Dat ding kan door de stevige kwaliteit ook niet torderen. Ik vond €60 plus verzendkosten eigenlijk ook best duur want er moet dan ook nog zo'n blokje op dus alle bij elkaar een kleine 100 euro. Maar zeker nu met de XT die je nogal stevig moet aandrukken samen met de perfecte positie van je gps vind ik hem zijn geld zeker waard. We hebben het toch over onderstaande?
01_371_5416_0_i_02_e12a.jpg
 
Laatst bewerkt:
Misschien als je off-road gaat over keien en de hele motor schud en trilt, maar niet doordat er in de standaard zelf beweging zit. Dat ding kan door de stevige kwaliteit ook niet torderen. Ik vond €60 plus verzendkosten eigenlijk ook best duur want er moet dan ook nog zo'n blokje op dus alle bij elkaar een kleine 100 euro. Maar zeker nu met de XT die je nogal stevig moet aandrukken samen met de perfecte positie van je gps vind ik hem zijn geld zeker waard. We hebben het toch over onderstaande?Bekijk bijlage 1619731
Die ja, voor mij zou het met sp connect houder zijn en gsm. Ook al lichter als zo'n xt.

Maar je moet maar eens via google zoeken, dan kom je toch uit bij heel wat negatieve reacties, vandaar mijn twijfel ook.

Ik zal in de toekomst wel meer off road gaan rijden.
 
Die ja, voor mij zou het met sp connect houder zijn en gsm. Ook al lichter als zo'n xt.

Maar je moet maar eens via google zoeken, dan kom je toch uit bij heel wat negatieve reacties, vandaar mijn twijfel ook.

Ik zal in de toekomst wel meer off road gaan rijden.
Tja er zijn natuurlijk mensen die er zo'n enorme veiligheidshouder met een Zumo595 op monteren, dan denk ik dat je je tellerpartij ook te zwaar belast zonder extra versteviging. Toevallig krijg ik morgen een SP mount met trillingsdemper binnen, denk dat ik die op het stuur monteer. Heb je zo'n spiegelstangbevestiging?
 
Tja er zijn natuurlijk mensen die er zo'n enorme veiligheidshouder met een Zumo595 op monteren, dan denk ik dat je je tellerpartij ook te zwaar belast zonder extra versteviging. Toevallig krijg ik morgen een SP mount met trillingsdemper binnen, denk dat ik die op het stuur monteer. Heb je zo'n spiegelstangbevestiging?
Ik heb een spiegelstang mount en ook de anti vibration module.
Op een touratech past deze mount nog, voor de heavy duty gps houder heb ik ook een andere sp mount nodig.
 
Terug
Bovenaan Onderaan