KTM 1050/1090/1190/1290 Adventure Topic, Op eenzame hoogte.

Bekijk bijlage 1453880

Ik heb deze handguard kit gekregen als verjaardagscadeautje :) voor mijn 1290S maar ik heb wat moeite met het monteren en de handleiding.
De handleiding is wat karig en dus niet zo duidelijk en ik kan online ook geen afbeeldingen vinden van de gemonteerde set.
Heeft iemand hier deze ook gemonteerd?

Volgens de handleiding zou je de handgrepen 3mm moeten afzagen, moet dat echt?
Rechts heb ik kunnen monteren zonder te zagen maar links lijkt het niet echt te lukken. (ervan uitgaande dat rechts goed gemonteerd is)

Hopelijk heeft iemand hier wat (goede) ideeën :)
deze heb ik ook gehad,
door de dealer gemonteerd.
kan mij niet voorstellen dat er gezaagd moest worden
laat ik het zo zeggen dat was in ieder geval niet te zien
20191129_163635.jpg
 
je moet de handgrepen 3mm afzagen / opensnijden als ze dicht zijn (welke heb je er op!!! )
gashendel moet natuurlijk ook vrijlopen, als die tegen de beugel aanloopt, dan benodigde 1,2 of 3 mm afzagen.
als je gewoon stuurgewichten hebt,dan gewichten er uit, dan de bout die links onder naast de oranje kap licht erin.
beugeltje over je stuur (die rechts boven zit)
dan de gebogen alu staaf er tussen, en het oranje kapje er op...

Ik heb nu de originele handgrepen met handvatverwarming. Tevens nu ook de originele zwarte kappen (hier mankeert ook niets aan, wisseling is puur omdat ik dat leuk/mooi vind).

Wat moet je dan precies afzagen? op de foto van Gsuk zie je niet dat de rubberhandgreep afgesneden/gezaagd is.
Moet dus de bediening voor de knipperlichten e.d. opgeschoven worden? Kan deze los zonder uit elkaar te hoeven?
 
Ik heb nu de originele handgrepen met handvatverwarming. Tevens nu ook de originele zwarte kappen (hier mankeert ook niets aan, wisseling is puur omdat ik dat leuk/mooi vind).

Wat moet je dan precies afzagen? op de foto van Gsuk zie je niet dat de rubberhandgreep afgesneden/gezaagd is.
Moet dus de bediening voor de knipperlichten e.d. opgeschoven worden? Kan deze los zonder uit elkaar te hoeven?
ik zal kijken of ik een foto heb van de andere kant o. het duidelijk te maken
maar je hoeft niks op te schuiven.
 
Is er iemand bekend met de specificaties van de KTM 1090 Adventure?
Ik wil graag weten wat volgens de fabrieksopgave de 0-100 km/u is, alleen kan dat nergens terugvinden.
 
Is er iemand bekend met de specificaties van de KTM 1090 Adventure?
Ik wil graag weten wat volgens de fabrieksopgave de 0-100 km/u is, alleen kan dat nergens terugvinden.

0-100 3.5 (3.5) sec
0-140 5.6 (5.2) sec
0-200 12.1 (9.9) sec

Topsnelheid: 228 (250) km/h

*met tussen haakjes de 1290 prestaties
 
Laatst bewerkt:
Apart dat de 1290 ondanks het veel hogere koppel en meer vermogen even lang doet
over 0 - 100 km/h als de 1090
 
zo apart is het niet er zijn veel motoren waar het nauwlijks verschil maakt
Doe eens een sprint met een harley die verlies je
 
Apart dat de 1290 ondanks het veel hogere koppel en meer vermogen even lang doet
over 0 - 100 km/h als de 1090

Zie al dat vermogen vanuit stilstand maar eens op de weg te krijgen. Bij de 1090 is dat al een hele opgave.
Het grote verschil maak je in de tussensprint, dan is een 1290 wel veel vlotter.
 
Heeft iemand hier zijn fabrieksgarantie verlengd? Ik overweeg voor mijn 1290 SAS (maart 2018) de garantie te verlengen. Ik had begrepen 2 jaar voor +-350 EUR. Is het wel waard toch? Ik vraag me alleen af wat er gedekt wordt? Ook de elektronica? Als het scherm het niet meer doet of dat hele keyless access verhaal gebreken toont dan is het zeker waard.
 
Heeft iemand hier zijn fabrieksgarantie verlengd? Ik overweeg voor mijn 1290 SAS (maart 2018) de garantie te verlengen. Ik had begrepen 2 jaar voor +-350 EUR. Is het wel waard toch? Ik vraag me alleen af wat er gedekt wordt? Ook de elektronica? Als het scherm het niet meer doet of dat hele keyless access verhaal gebreken toont dan is het zeker waard.
Yep, voor mij een soort van 'peace of mind' dat alle onkosten buiten standaard onderhoud gedekt zijn. En het biedt een stukje meerwaarde bij eventuele verkoop van je motor. Elektronica/Dashboards/Motorisch, etc, meeste zit er wel in. Lees wel even de voorwaarden.. de motor moet o.a. KTM dealer onderhouden worden volgens de service intervallen(minimaal jaarlijks dus).

Kosten zijn gebaseerd op cilinderinhoud, t/m 690 is de extended warranty goedkoper dan >690, stond ook ergens een tabelletje maar krijg het niet gevonden. Je kunt het jaarlijks verlengen (zolang de garantie niet verlopen is of een bepaald aantal kilometers bereikt). De kosten zijn gelijk of je nu voor 1 jaar of 2 jaar (2x zo duur) doet. een aantal jaar geleden was er nog wel een kortingsactie maar die heb ik al een paar jaar niet meer gezien. Geloof dat de kosten voor een 1290 ergens rond de 220 euro per jaar liggen. Gaat ook niet via KTM zelf maar een aparte verzekeringsmaatschappij, je dealer zal je daarvan de polis toesturen zodra je verlengd. Maar voor de klant werkt het hetzelfde, de dealer werkt alles af in geval van problemen.

Voor mij hebben de kosten zich al ruimschoots 'terugbetaald'
 
Yep, voor mij een soort van 'peace of mind' dat alle onkosten buiten standaard onderhoud gedekt zijn. En het biedt een stukje meerwaarde bij eventuele verkoop van je motor. Elektronica/Dashboards/Motorisch, etc, meeste zit er wel in. Lees wel even de voorwaarden.. de motor moet o.a. KTM dealer onderhouden worden volgens de service intervallen(minimaal jaarlijks dus).

Kosten zijn gebaseerd op cilinderinhoud, t/m 690 is de extended warranty goedkoper dan >690, stond ook ergens een tabelletje maar krijg het niet gevonden. Je kunt het jaarlijks verlengen (zolang de garantie niet verlopen is of een bepaald aantal kilometers bereikt). De kosten zijn gelijk of je nu voor 1 jaar of 2 jaar (2x zo duur) doet. een aantal jaar geleden was er nog wel een kortingsactie maar die heb ik al een paar jaar niet meer gezien. Geloof dat de kosten voor een 1290 ergens rond de 220 euro per jaar liggen. Gaat ook niet via KTM zelf maar een aparte verzekeringsmaatschappij, je dealer zal je daarvan de polis toesturen zodra je verlengd. Maar voor de klant werkt het hetzelfde, de dealer werkt alles af in geval van problemen.

Voor mij hebben de kosten zich al ruimschoots 'terugbetaald'

Is dat zo? De mijne heeft afgelopen jaar de werkplaats niet van binnen gezien en ik kreeg geen melding op het display.
 
Is dat zo? De mijne heeft afgelopen jaar de werkplaats niet van binnen gezien en ik kreeg geen melding op het display.
Jep.. weet niet hoe strikt ze erop zijn maar officieel gezien moet je motor jaarlijks onderhoud krijgen om garantie te behouden, zie je service manual. Hoe het met je displaymelding zit weet ik niet precies..Als je contact aanzet komt er geloof ik te staan over hoeveel km onderhoud of voor welke datum. Denk dat hij geen herinnering geeft als de datum verstreken is, enkel bij bepaalde km stand.

hier staat nog wel wat over de extended warranty: Warranty
en hier over de service intervallen: https://www.ktm.com/globalassets/se...2019-october/ktm_servicezeiten_2019_10_en.pdf
 
Heb niet de beste ervaringen met garantie en KTM dealers.
De eerste jaarlijkse beurt is voor de dealer, daarna is ie voor mijzelf.
Hiermee al voldoende geld bespaard zolang ik motor (en auto) rij dat er best eens een tegenvaller van af kan.
(twijfel er zelfs aan dat België verlengde garantie aanbied, hebben het mij nog nooit voorgesteld)
 
Ktm is voor mij nieuw (jap gewent ) maar de beurten ga ik zelf doen en dat doe ik al zolang ik rij, en tja kort door de bocht bij een kapot blok loont het al bijna niet meer om er naar te kijken.

Als je ziet wat een los blok soms kost
 
Bij de aanschaf van mijn eerste KTM in 2014 had ik me ingelezen over het onderhoud en bleek dat dit erg nauw luistert bij dit merk (slordig omspringen met de onderhoudsbeurten zou zich vertalen in grote betrouwbaarheidsproblemen en strikte toepassing van de garantievoorwaarden).

Sindsdien ga ik trouw elk jaar voor een beurtje binnen (bij m'n 690 Enduro R valt de prijs redelijk mee, maar bij m'n 1290 SAS van 2017 kostte een beurt ongeveer 2x zoveel als voor m'n R1200GS , terwijl BMW echt ook geen liefdadigheidsinstelling is).
 
Heb niet de beste ervaringen met garantie en KTM dealers.
De eerste jaarlijkse beurt is voor de dealer, daarna is ie voor mijzelf.
Hiermee al voldoende geld bespaard zolang ik motor (en auto) rij dat er best eens een tegenvaller van af kan.
(twijfel er zelfs aan dat België verlengde garantie aanbied, hebben het mij nog nooit voorgesteld)
In België wordt het aangeboden, maar zijn het hoofdzakelijk loze woorden. Basically mocht ik tot dusver alles wat ik niet vind kunnen (waaronder zielig slecht starten bij koude temperaturen) uit eigen zak betalen.
 
@zen Precies, dat weet ik wel zeker.
De 2 dealers hier in de buurt, 1 in NL doet bij elke (garantie) vraag alsof hij het zelf moet betalen en hij vindt de klacht altijd wel meevallen.
De 2e dealer in België krijg ik er maar niet van overtuigd dat 10w40 olie niet in een KTM thuis hoort en de aflevering van destijds mijn 1290SA was om te huilen.

En wat betreft zelf doen, ik heb de originele werkplaats CD van KTM en heb voldoende technische ervaring en middelen om het zelf te doen.
Ik weet zeker dat er betere en meer ervaren monteurs rondlopen maar het is niet zeker dat die dan aan mijn motor werken!
 
Wat @SLIJKMOTO zegt klopt weldegelijk hoor.

Een grote beurt voor een 1200/1250GS is 2x zo voordelig als zijn Oostenrijkse tegenhanger.
Komt o.a. omdat je overal zo lekker makkelijk bij kunt. Not.
Zelfs een kleintje is fors goedkoper bij Herr BMW

Wat betreft garantie moet ik zeggen dat ik tevreden ben over Motoport Rockanje.
Had een beetje vocht in de tellerunit, stuur een fotootje op en zonder morren werd er onder garantie een nieuwe besteld en gemonteerd.

Toch weerhoud het me er niet van vandaag een 1250GS uit te proberen.. Vorige week een 1290S getest (en niet goed bevonden, een R stuurt fijner) dus ben benieuwd naar de verschillen en overeenkomsten.
 
Nee klopt nog steeds niet. Verschillende dealers hanteren verschillende tarieven. Dat de ene motor extra werk is geloof ik wel, maar veel interessanter is een werkplaatstarief van 45 of 85 euro per uur
 
Terug
Bovenaan Onderaan