KTM 1050/1090/1190/1290 Adventure Topic, Op eenzame hoogte.

Bij mij werkt het allemaal perfect, zelfs podcast luisteren gaat prima. Heb een iPhone overigens. Alleen het volume is soms een dingetje, moet volume op telefoon altijd voluit zetten anders hoor ik bijna niks.
Ik heb op maat gemaakte oordoppen met speakers erin (zoals muzikanten op een podium). Dan heb je dat probleem niet. Kristalhelder geluid op normaal geluidsniveau. Geen kans op gehoorbeschadiging. Aanrader!
Wel redelijk kostbaar.
 
Beste mensen. Overweeg na 14 jr ktm superduke (1st gen 990 en 2nd gen1290) over te stappen naar een 1290 superadventure.

vandaag proef gereden bij Goedhard. Ding leek wel een scooter zo soepel en gladjes. Ging toch niet geheel enthousiast over een inruil praten.
paar zaken die me echt opvielen en wellicht te corrigeren zijn. Graag jullie ervaringen/bemerkingen

zadel is erg laag. Je zit in de motor ipv er bovenop zoals de superduke. Goedhart ging een hoger zadel bestellen om voor mij te proberen.
de hoek die mn knieen maakte voelde raar aan, leek wel of ik op een chopper zat. (Op de superduke zit je wat meer voorover, maar mn benen zaten voor mijn gevoel raar. (Ben 187)

turbulentie scherm; welke stand ik ook probeerde, bij 130 + was het echt hinderlijk. Ja mn arai rx7v is niet de stilste, had mn oordoppen in maar ging toch iedere x langzamer rijden. Nog hoger ruitje of lager?

verder niets dan ++. Stuurt heerlijk, lekker gooi en smijt ding, goede vering met passagier die zich eindelijk vast kan houden en niet van het zadeltje afglijd. (De hoofdreden voor wellicht de overstap naar een adventure daar mn zoons iedere x achterop willen)
 
Ja de 1290 SAS is meer een Tourmotor met heerlijk soepel blok. Maar als je flink gas geeft en hem wat meer in de toeren laat klimmen is hij zeker niet traag te noemen.
Het powerparts ergo dadel is al 2CM hoger en zit een stuk beter. (De duurdere met bilverwarming is niet nodig. De achterste cylinder zorgt er al voor dat het niet koud is) je kunt het zadel ook nog in de hoge stand zetten voor 3cm extra. (Zo rijd ik met mijn 2m)
Wel leuk dat je ervaart in de motor te zitten. Veel mensen ervaren juist meer op de motor te zitten bij een 1290 SAS. Het is maar net wat je gewent bent.
De voetstepjes zitten inderdaad meer naar voren dan bij een sportmotor. Maar je zult zien dat dit normaal is bij Adventure en Tourmotoren. Mijn knieën vinden dat veel prettiger en het maakt het een stuk eenvoudiger om staand te rijden.
Ik heb zelf het hoogste Puig ruitje om redelijk uit de wind te zitten maar zoveel uit de wind als een Goldwing gaat je nooit lukken.
Een heel klein (SAR) ruitje is een andere oplossing maar minder comfortabel. (Wel top tijdens een hittegolf)
 
Ben geen ruitje gewend, dus wellicht dat dat r ruitje beter is
rare is dat de kniehoek niet veel anders is als op de superduke maar dat je knieen zelf wel hoger zitten (tov je navel)

hoge verwachting/hoop van dat hogere zadel
 
hoger zadel gaat wel helpen, wel staat het stuur best dicht bij je dus de zitpositie is wat minder actief verwacht ik. Ruitje... tja blijft een persoonlijk ding, gelukkig zijn er veel; alternatieven. Zelf vind ik voor de winter de givi airflow tot nu toe de beste optie, maar heb nu alweer het kleine R-scherm gemonteerd. Meer winddruk maar minder turbulentie.

Vandaag ook even de koelvloeistof wat bijgevuld en meteen de slangenklemmen nagelopen. Ik heb het idee dat ik af en toe wat kvs ruik maar zie geen lekken, niveau leek wat te dalen maar staat alweer een tijd op hetzelfde niveau... afijn, spul zit toch wel goed in elkaar hoor, allemaal dezelfde boutjes. Zooooo veel beter dan de GS die ik had, leek wel alsof ze voor elk punt een ander maat/type/soort bout hebben gebruikt bij die ondingen.

kuipwerk past ook mooi in elkaar, ben best tevreden met de kwaliteit afgezien van boutkoppen die graag roesten
 
Die ervaring heb ik ook. Vorig jaar kreeg ik op m'n 1290 SA-T ruim 1000 euro minder bij Goedhart, dan dat ik bij een andere handelaar ervoor terug kreeg.
 
turbulentie scherm; welke stand ik ook probeerde, bij 130 + was het echt hinderlijk. Ja mn arai rx7v is niet de stilste, had mn oordoppen in maar ging toch iedere x langzamer rijden. Nog hoger ruitje of lager?
Ik ben 1.83 en heb een vulbus gemaakt op de bovenste 2 montagepunten van de standaard ruit van 15 mm lang, hierdoor kantelt de ruit dus boven wat naar voren en blaast de wind net over mijn helm heen, voor mij is dit een prima oplossing
 
Dank voor de reacties. Heb er niet lekker van geslapen. Verwachtte er toch meer van. Begrijp me niet verkeerd, het is een fantastische machine met ongelofelijk veel mogelijkheden. Maar daar is de prijs ook naar. Heb geen cruisecontrol nodig, instelbare vering is voor mij ook niet nodig. grote scherm ook niet, ik rij er geen grote stukken mee door slecht weer. Ding moet goed sturen en zitten.
het leek me wel wat omdat ik makkelijker met mn zonen kan rijden, vooral met de goede handvatten bij de buddy. Dat is het grootse gemis bij de superduke, dat ze zich niet goed kunnen vasthouden.
Ik heb vandaag een paar handgrippen aan een riem gekocht (20 euro) en daar met mn zoon de hele middag mee gereden. Helemaal prima. geen onzekerheid meer of ie zich goed vast kon houden. dus we blijven nog een jaartje doorbulderen op de superduke en we houden de centjes nog even in de zak...
 
  • Leuk
Waarderingen: zen
Dank voor de reacties. Heb er niet lekker van geslapen. Verwachtte er toch meer van. Begrijp me niet verkeerd, het is een fantastische machine met ongelofelijk veel mogelijkheden. Maar daar is de prijs ook naar. Heb geen cruisecontrol nodig, instelbare vering is voor mij ook niet nodig. grote scherm ook niet, ik rij er geen grote stukken mee door slecht weer. Ding moet goed sturen en zitten.
het leek me wel wat omdat ik makkelijker met mn zonen kan rijden, vooral met de goede handvatten bij de buddy. Dat is het grootse gemis bij de superduke, dat ze zich niet goed kunnen vasthouden.
Ik heb vandaag een paar handgrippen aan een riem gekocht (20 euro) en daar met mn zoon de hele middag mee gereden. Helemaal prima. geen onzekerheid meer of ie zich goed vast kon houden. dus we blijven nog een jaartje doorbulderen op de superduke en we houden de centjes nog even in de zak...

goede oplossing! Uiteindelijk zijn het twee heel andere concepten.

Mocht je van sportief tijden houden dan zijn er ook handvatten die op de tankdop gemonteerd worden, maar voor toeren is dat wellicht minder relaxed. En anders is er de GT nog...
 
Weet ik niet, maar had deze besteld en zie kleurverschil. Van een afstandje valt bijna niet op, dichtbij wel.

Zou eigenlijk van zo'n soort crash bar protectors willen van hyde racing, krasjes zullen toch wel komen, maar zolang het tegen gegaan kan worden. Alleen die van hyde racing worden duur met verzending, eens kijken of zoiets zelf valt te maken.
 
ik heb er gezien die er parakoord omheen deden.
Anders bij Ali valblokken voor op crash bars, dat kost je een stuk minder en dekt ook je schade af/voorkomt nieuwe krassen
 
ik heb er gezien die er parakoord omheen deden.
Anders bij Ali valblokken voor op crash bars, dat kost je een stuk minder en dekt ook je schade af/voorkomt nieuwe krassen
Ik vraag me dus af of die blokken wel beschermen. De bovenste bocht van de crash bar steekt het verst uit naar buiten, hier kun je door de kromming/bocht geen blok plaatsen. Als je deze ervoor of erachter plaats raakt deze bocht volgens mij nog steeds als eerste de grond, gaat zo'n blokje net niet groot genoeg zijn, of te ver uit steken, om dat te beschermen.

Maar misschien kan iemand mij wel tegen spreken hier.
 
Laatst bewerkt:
Dit is een dure variant, maar op Ali zijn die voor 10 euro te vinden. Zou die de bocht niet afdekken als je hem doorschuift ?
Excuses voor de afbeelding met een BMW ;-)
 

Bijlagen

  • IMG_0001.PNG
    IMG_0001.PNG
    197,3 KB · Weergaven: 14
Hij glijd toch redelijk op het vlakke deel van de crashbar.
Maar ik denk dat de touw methode meer doet dan de blokjes.
Ik heb ook wel een opengesneden plastic slang met slangenklemmen gezien. Niet mooi maar werkt wel tot op zekere hoogte.
KTM_Schuiver_Nurburgring.jpg


 
Dit is een dure variant, maar op Ali zijn die voor 10 euro te vinden. Zou die de bocht niet afdekken als je hem doorschuift ?
Excuses voor de afbeelding met een BMW ;-)
Die zijn 25mm diameter, ktm crash bars zijn 22mm geloof ik?
 
Hij glijd toch redelijk op het vlakke deel van de crashbar.
Maar ik denk dat de touw methode meer doet dan de blokjes.
Ik heb ook wel een opengesneden plastic slang met slangenklemmen gezien. Niet mooi maar werkt wel tot op zekere hoogte.
KTM_Schuiver_Nurburgring.jpg


Met zo'n crash zijn een paar krasjes op je crash bars wel de minste zorg 😅
Gaat mij erom dat als je rustig aan het off road rijden bent en je net een keer je balans verliest en daardoor de motor omvalt, dat je dan niet meteen beschadigingen hebt.
 
tja.... ik snap je punt maar afgezien van het feit dat die plastic frutsels misschien een kras voorkomen als ie heel langzaam op een vlakke ondergrond neerkomt (offroad vlak?) zullen ze in de meeste gevallen niet alle schade voorkomen. Doet mij denken aan de GSA's die met de hele touratech folder zijn volgehangen...

een set crash beugels is 250,-? stralen en coaten kost je waarschijnlijk 50,- als de schade beperkt is.

enfin, ieder z'n ding natuurlijk :t
 
Terug
Bovenaan Onderaan