KTM 1050/1090/1190/1290 Adventure Topic, Op eenzame hoogte.

Welke banden rijdt men over het algemeen mee op de 1290? Ik was op mijn BMW altijd fan van die Metzeler Tourance banden maar ik denk niet dat die lang heel blijven op de 1290. Ik rij eigenlijk puur op de weg maar ik hou wel van kleine wegen, slecht wegdek, plekjes zand en losliggend grit. Wat ik fijn vond aan de Tourance was niet perse de levensduur hoor. Meer de grip en voorspelbaarheid. Hij gaf me veel vertrouwen en nooit gekke sprongetjes oid. Sowieso moet ik dat vertrouwen op de 1290 nog een beetje opbouwen want ik heb hem pas een week.
 
Laatst bewerkt:
Welke banden rijdt men over het algemeen mee op de 1290? Ik was op mijn BMW altijd fan van die Metzeler Tourance banden maar ik denk niet dat die lang heel blijven op de 1290. Ik rij eigenlijk puur op de weg maar ik hou wel van kleine wegen, slecht wegdek, plekjes zand en losliggend grit.
Heb dezelfde rij behoeften als jij. Rij nu op m'n tweede set Pirelli Scorpion trail 2. Deze zaten er fabriek af op bij mij. Heb een tweede set hiervan genomen omdat ze goed mee zijn gegaan. Voor haalde ik 10k , achter 16k. Ze deden het wat mij betreft prima in de regen en op droog ook in bochten etc. Rij het hele jaar door.
 
Dit weekend nieuwe bandjes eronder gestoken, de nieuwe Michelin Road 6. Gisteren was het weer prima en droog dus even ingereden over de dijk vlakbij huis, zo'n 30km.
Eerste indruk: erg fijne banden met neutraal stuurgedrag. Korte inrijperiode met direct veel grip vanaf de eerste meters.

Nice! Ben benieuwd hoe ze bevallen. Hiervoor had je Conti Road Attack toch?
 
Nice! Ben benieuwd hoe ze bevallen. Hiervoor had je Conti Road Attack toch?

Klopt!

Sets die ik tot nu toe gereden heb op de ktm: Totaal 6 sets banden in 66.000km, komt erop neer dat ik gemiddeld 11k haal met een set banden. (ik rij banden wel echt helemaal op).

Pirelli Scorpion Trail II (2x) (OEM set en daarna vanwege niet beter weten weer dezelfde banden genomen, deze banden slijten hard met name de voorband welke sneller op is dat de achterband. Verder rare schuurplekken en het snel vierkant worden van de achterband, geen aanrader)

Continental Conti Trail Attack 3 (Zelfde als de CRA3 hieronder maar iets meer offroad georiënteerd wat tevens te verwaarlozen is).

Continental Conti Road Attack 3 (2x) (Erg fijne banden, gaan relatief lang mee rond de 10K bij een sportieve rijstijl, gaan mooi plakken met het sportievere werk en hogere temperaturen. Geen inrijperiode door speciaal productieproces, stuurgedrag is mooi neutraal dus doet wat je wilt in de bochten)

Mitas E-07+ (gebruikt om wat offroad mee te rijden, gaat daarmee perfect, ook op de straat kan je aardig doorrijden, 7k mee gered. Ook in mul zand ging het prima zonder de druk te verlagen. Settings > Abs: offroad, MTC: off, Ridemode: offroad Vering: Offroad).

Michelin Road 6 (huidige set, gevoel tijdens eerste rit is meer grip en vertrouwen dan de CRA3 maar dat moet zich nog uitwijzen of dat zo blijft naarmate de kilometers oplopen).

Nog op mijn verlanglijst om te proberen: Dunlop Trailmax Meridian, Pirelli Scorpion Rally STR. Verder heeft het mijn wens om ooit een extra set velgen aan te schaffen om daar echt serieuze noppen op te zetten dan hoef je nooit een compromis te maken.
 
Dit weekend nieuwe bandjes eronder gestoken, de nieuwe Michelin Road 6. Gisteren was het weer prima en droog dus even ingereden over de dijk vlakbij huis, zo'n 30km.
Eerste indruk: erg fijne banden met neutraal stuurgedrag. Korte inrijperiode met direct veel grip vanaf de eerste meters.
ik heb nu 300 km met deze band er op zitten ben er zeer te vrede over . ik heb de road 4 onder een tracer daar was ook blij mee ook het slijt beeld
 
Klopt!

Sets die ik tot nu toe gereden heb op de ktm: Totaal 6 sets banden in 66.000km, komt erop neer dat ik gemiddeld 11k haal met een set banden. (ik rij banden wel echt helemaal op).

Pirelli Scorpion Trail II (2x) (OEM set en daarna vanwege niet beter weten weer dezelfde banden genomen, deze banden slijten hard met name de voorband welke sneller op is dat de achterband. Verder rare schuurplekken en het snel vierkant worden van de achterband, geen aanrader)

Continental Conti Trail Attack 3 (Zelfde als de CRA3 hieronder maar iets meer offroad georiënteerd wat tevens te verwaarlozen is).

Continental Conti Road Attack 3 (2x) (Erg fijne banden, gaan relatief lang mee rond de 10K bij een sportieve rijstijl, gaan mooi plakken met het sportievere werk en hogere temperaturen. Geen inrijperiode door speciaal productieproces, stuurgedrag is mooi neutraal dus doet wat je wilt in de bochten)

Mitas E-07+ (gebruikt om wat offroad mee te rijden, gaat daarmee perfect, ook op de straat kan je aardig doorrijden, 7k mee gered. Ook in mul zand ging het prima zonder de druk te verlagen. Settings > Abs: offroad, MTC: off, Ridemode: offroad Vering: Offroad).

Michelin Road 6 (huidige set, gevoel tijdens eerste rit is meer grip en vertrouwen dan de CRA3 maar dat moet zich nog uitwijzen of dat zo blijft naarmate de kilometers oplopen).

Nog op mijn verlanglijst om te proberen: Dunlop Trailmax Meridian, Pirelli Scorpion Rally STR. Verder heeft het mijn wens om ooit een extra set velgen aan te schaffen om daar echt serieuze noppen op te zetten dan hoef je nooit een compromis te maken.

Mooi overzicht ;) Ga voor het nieuwe seizoen een nieuwe set banden monteren en heb m'n 1290 SAS met vierkante Scorpion trial eronder gekocht, rijdt nu echt bagger en grip vind ik eerlijk gezegd matig. De road attack 3 klinken goed, heb echter nog een nieuwe scorpion voorband bij de motor gekregen, dus twijfel wel tussen deze band oprijden of gewoon een match te hebben qua banden...
 
Klopt!

Sets die ik tot nu toe gereden heb op de ktm: Totaal 6 sets banden in 66.000km, komt erop neer dat ik gemiddeld 11k haal met een set banden. (ik rij banden wel echt helemaal op).

Pirelli Scorpion Trail II (2x) (OEM set en daarna vanwege niet beter weten weer dezelfde banden genomen, deze banden slijten hard met name de voorband welke sneller op is dat de achterband. Verder rare schuurplekken en het snel vierkant worden van de achterband, geen aanrader)

Continental Conti Trail Attack 3 (Zelfde als de CRA3 hieronder maar iets meer offroad georiënteerd wat tevens te verwaarlozen is).

Continental Conti Road Attack 3 (2x) (Erg fijne banden, gaan relatief lang mee rond de 10K bij een sportieve rijstijl, gaan mooi plakken met het sportievere werk en hogere temperaturen. Geen inrijperiode door speciaal productieproces, stuurgedrag is mooi neutraal dus doet wat je wilt in de bochten)

Mitas E-07+ (gebruikt om wat offroad mee te rijden, gaat daarmee perfect, ook op de straat kan je aardig doorrijden, 7k mee gered. Ook in mul zand ging het prima zonder de druk te verlagen. Settings > Abs: offroad, MTC: off, Ridemode: offroad Vering: Offroad).

Michelin Road 6 (huidige set, gevoel tijdens eerste rit is meer grip en vertrouwen dan de CRA3 maar dat moet zich nog uitwijzen of dat zo blijft naarmate de kilometers oplopen).

Nog op mijn verlanglijst om te proberen: Dunlop Trailmax Meridian, Pirelli Scorpion Rally STR. Verder heeft het mijn wens om ooit een extra set velgen aan te schaffen om daar echt serieuze noppen op te zetten dan hoef je nooit een compromis te maken.
Fijn dit!
 
Je kan die voorband natuurlijk ook te koop aanbieden. Op de Dutch KTM adventure group op Facebook bijvoorbeeld of marktplaats dan ben je er zo vanaf.
 
Klopt!

Sets die ik tot nu toe gereden heb op de ktm: Totaal 6 sets banden in 66.000km, komt erop neer dat ik gemiddeld 11k haal met een set banden. (ik rij banden wel echt helemaal op).

Pirelli Scorpion Trail II (2x) (OEM set en daarna vanwege niet beter weten weer dezelfde banden genomen, deze banden slijten hard met name de voorband welke sneller op is dat de achterband. Verder rare schuurplekken en het snel vierkant worden van de achterband, geen aanrader)

Continental Conti Trail Attack 3 (Zelfde als de CRA3 hieronder maar iets meer offroad georiënteerd wat tevens te verwaarlozen is).

Continental Conti Road Attack 3 (2x) (Erg fijne banden, gaan relatief lang mee rond de 10K bij een sportieve rijstijl, gaan mooi plakken met het sportievere werk en hogere temperaturen. Geen inrijperiode door speciaal productieproces, stuurgedrag is mooi neutraal dus doet wat je wilt in de bochten)

Mitas E-07+ (gebruikt om wat offroad mee te rijden, gaat daarmee perfect, ook op de straat kan je aardig doorrijden, 7k mee gered. Ook in mul zand ging het prima zonder de druk te verlagen. Settings > Abs: offroad, MTC: off, Ridemode: offroad Vering: Offroad).

Michelin Road 6 (huidige set, gevoel tijdens eerste rit is meer grip en vertrouwen dan de CRA3 maar dat moet zich nog uitwijzen of dat zo blijft naarmate de kilometers oplopen).

Nog op mijn verlanglijst om te proberen: Dunlop Trailmax Meridian, Pirelli Scorpion Rally STR. Verder heeft het mijn wens om ooit een extra set velgen aan te schaffen om daar echt serieuze noppen op te zetten dan hoef je nooit een compromis te maken.

Duidelijk verhaal! Ik heb nu de Conti TA3 erop liggen en zat er aan te denken om hierna voor de RA gaan. Wellicht dat de Michelin's ook een goede optie zijn. Ik hoef geen verhard/onverhard compromis meer aangezien ik nu een tweede set (spaak)velgen met TKC80's heb.
 
Heb/had zelf continental tkc 70 op de 1290r, eigenlijk geen klagen van, nog maar 1 keer voelen glijden in de regen, maar toen waren er meerdere mensen die hun motor voelde zoeken, dus kan k niet toeschrijven aan die band specifiek.
 
Duidelijk verhaal! Ik heb nu de Conti TA3 erop liggen en zat er aan te denken om hierna voor de RA gaan. Wellicht dat de Michelin's ook een goede optie zijn. Ik hoef geen verhard/onverhard compromis meer aangezien ik nu een tweede set (spaak)velgen met TKC80's heb.
Ik vond het verschil tussen de ra3 en ta3 offroad minimaal maar onroad is de ra3 duidelijk beter .


Ik denk dat m'n olie temperatuur sensor defect is ...

IMG20220202174617.jpg
 
Yep. Mijne had dat ook. Van dag 1.
Soms 10° te laag, soms 100 te hoog.
Vervangen onder garantie.

Dat of je koelvloeistof is op. :+
 
Yep. Mijne had dat ook. Van dag 1.
Soms 10° te laag, soms 100 te hoog.
Vervangen onder garantie.

Dat of je koelvloeistof is op. :+
Onder garantie zal me niet meer lukken denk ik, zo lang zijn m'n benen niet.:+

Misschien heeft er iemand opwarmvloeistof in gegoten want die 133 graden kreeg ik bij het starten van de motor na 9u stilstand.:o
 
Een kennis van mij had ooit een schademotor opgekocht, ook een 1290 SAS waarbij het frame vervangen moest worden.
Daarbij is toen het balhoofdgedeelte met alle framenummers vanaf gezaagd en opgestuurd naar KTM.
KTM heeft toen een nieuwe frame geleverd met daarop de juiste plaatjes en nummers.

Weet niet of dat nog steeds de werkwijze is btw....
 
Een kennis van mij had ooit een schademotor opgekocht, ook een 1290 SAS waarbij het frame vervangen moest worden.
Daarbij is toen het balhoofdgedeelte met alle framenummers vanaf gezaagd en opgestuurd naar KTM.
KTM heeft toen een nieuwe frame geleverd met daarop de juiste plaatjes en nummers.

Weet niet of dat nog steeds de werkwijze is btw....
Vermoed dat het zoiets zal zijn ja
 
Vandaag maar eens de dB killers uit de Akra gehaald, zijn gewoon terug te zetten met een schroefje.
Waar normaal een ”sport” uitlaat een doorlopende geperforeerde buis is, heeft deze toch nog wat kamers.
Korte start up klinkt hij lekker laag en niet te luid gelukkig, anders gaan ze terug erin.
Straks een ritje.
Heb ik me toch weer een paar uur vermaakt voor 50 euro.(dure orginele popnagels en afdek dopjes)
Gaat over een 2021 SAS btw.
B8858AD6-ADBB-464B-82B8-40E024BF6E5D.jpeg
 
Vandaag maar eens de dB killers uit de Akra gehaald, zijn gewoon terug te zetten met een schroefje.
Waar normaal een ”sport” uitlaat een doorlopende geperforeerde buis is, heeft deze toch nog wat kamers.
Korte start up klinkt hij lekker laag en niet te luid gelukkig, anders gaan ze terug erin.
Straks een ritje.
Heb ik me toch weer een paar uur vermaakt voor 50 euro.(dure orginele popnagels en afdek dopjes)
Gaat over een 2021 SAS btw.
Bekijk bijlage 1723330
Zo rij ik ook, dikke prima. Lekker geluid en naar mijn smaak niet te luid. Zeker de meest stille KTM-Akra combinatie die ik ooit heb gehad.
 
Terug
Bovenaan Onderaan