KTM 1050/1090/1190/1290 Adventure Topic, Op eenzame hoogte.

Vandaag een klein ritje gedaan met de nieuwe kettingset met 45 tanden achter.
Volgende keer neem ik liever 1 tand minder vooraan, het tandwiel met 17 tanden is niet te verwijderen zonder de achterbrug los te zetten.
Het verschil in koppel is wel merkbaar maar niet zo groot.
Toerental aan 130km/u is nog steeds relatief laag.
3de versnelling is perfect nu.
Motor pakt nu sneller op in zesde op autosnelweg snelheden.
Voelt gewoon een stuk levendiger, zoals het zou moeten zijn.
De verse continental road attack 3 is nog niet helemaal ingereden (kort ritje van 20km en 6 graden) maar geeft al voldoende grip vanaf de eerste kilometer.
Precies zoals mijn ervaringen….een aanrader!
 
ik heb zelf een keer andere koppelingshandel gemonteerd gehad die de schakelaar daarvan niet juist bediende.
het lijkt erop dat de klacht toen overheen kwam met de jouwe . Weer origineel gemaakt en weer zoals het hoort.
Zo een idee
Alles is origineel.
 
Vandaag een klein ritje gedaan met de nieuwe kettingset met 45 tanden achter.
Volgende keer neem ik liever 1 tand minder vooraan, het tandwiel met 17 tanden is niet te verwijderen zonder de achterbrug los te zetten.
Het verschil in koppel is wel merkbaar maar niet zo groot.
Toerental aan 130km/u is nog steeds relatief laag.
3de versnelling is perfect nu.
Motor pakt nu sneller op in zesde op autosnelweg snelheden.
Voelt gewoon een stuk levendiger, zoals het zou moeten zijn.
De verse continental road attack 3 is nog niet helemaal ingereden (kort ritje van 20km en 6 graden) maar geeft al voldoende grip vanaf de eerste kilometer.
Dit weekend ook een nieuwe ketting en tandwielen op mijn 1190S geplaatst.
Bleek al 16/42 te hebben. Nu dus 17/45.
In principe zou je weinig verschil moeten voelen, maar voelt met deze gearing toch krachtiger.
Voortandwiel is overigens met wat beleid prima op zijn plek te "tikken".
Dus zonder brug te demonteren. Misschien komt het omdat de kettinggeleider wat meer is ingesleten (60K)?

Verder wat grotere voetsteunen om maatje 46 te huisvesten en een Healtech Quickshifter geplaatst. Heb ik ook op een andere motor zitten en werkt prachtig (gebruik enkele opschakelen). Net als de andere tandwielverhouding zeker een aanrader en vrij eenvoudig te monteren.

IMG_2407.jpg
 
Dit weekend ook een nieuwe ketting en tandwielen op mijn 1190S geplaatst.
Bleek al 16/42 te hebben. Nu dus 17/45.
In principe zou je weinig verschil moeten voelen, maar voelt met deze gearing toch krachtiger.
Voortandwiel is overigens met wat beleid prima op zijn plek te "tikken".
Dus zonder brug te demonteren. Misschien komt het omdat de kettinggeleider wat meer is ingesleten (60K)?

Verder wat grotere voetsteunen om maatje 46 te huisvesten en een Healtech Quickshifter geplaatst. Heb ik ook op een andere motor zitten en werkt prachtig (gebruik enkele opschakelen). Net als de andere tandwielverhouding zeker een aanrader en vrij eenvoudig te monteren.

Bekijk bijlage 1746137
De mijne heeft 95k kilometers:+
Maar ik denk dat de Kettingleider al eens vervangen is geweest. (Het scheelde echt 2-3mm)
Met een grote tandwiel achter heb je minder antisquat. ( Dus gemakkelijker op zn achterwiel)
 
Heb vandaag nieuwe banden laten monteren onder m'n 1290 SAS en zal tzt de wielen terug plaatsen. Moet ik nog rekening houden met uitlijnen van de remklauwen en het lossen van de spie (tot handvast ~5 Nm) vd vorkpoot aan de rechterzijde, of maakt t geen drol uit? Bij m'n vorige motor kwam dit vrij nauw en liep de boel soepeler (vering en roteerweerstand) als je de boel netjes monteert.
 
Ik weet niet wat je bedoelt met spie, maar alle voorwielen van commerciële motoren die ik ken moeten uitgelijnd worden met de vaste zijde ingeklemd voordat de andere zijde wordt vastgedraaid.
 
Heb vandaag nieuwe banden laten monteren onder m'n 1290 SAS en zal tzt de wielen terug plaatsen. Moet ik nog rekening houden met uitlijnen van de remklauwen en het lossen van de spie (tot handvast ~5 Nm) vd vorkpoot aan de rechterzijde, of maakt t geen drol uit? Bij m'n vorige motor kwam dit vrij nauw en liep de boel soepeler (vering en roteerweerstand) als je de boel netjes monteert.
Maakt wel uit.
-as uiteraard zover mogelijk erin monteren.
-eerst as klem aan de linkerkant vast
-grote moer vast van de as op moment
-paar keer de vering goed induwen zodat rechterpoot zich spanningsvrij zet
-as klem rechterkant vast
-radiale remklauwen eerst vingervast aandraaien
-rem hendel indrukken
-klauwen op moment vast zetten
-rem hendel lossen (ik gebruik een tie rap daarvoor)
 
Maakt wel uit.
-as uiteraard zover mogelijk erin monteren.
-eerst as klem aan de linkerkant vast
-grote moer vast van de as op moment
-paar keer de vering goed induwen zodat rechterpoot zich spanningsvrij zet
-as klem rechterkant vast
-radiale remklauwen eerst vingervast aandraaien
-rem hendel indrukken
-klauwen op moment vast zetten
-rem hendel lossen (ik gebruik een tie rap daarvoor)
Zo staat het ook in het instructieboekje😁👌🏻👍
 
Dat is fijn om te horen. Had al even op youtube gekeken, maar het viel me op dat in vrijwel elk 1290 SAS filmpje dit niet gedaan wordt. Allemaal prutsers dus :P

1649104101946.png


De achterband was zo vierkant dat het wiel gewoon rechtop bleef staan. Kan niet wachten om weer te rijden, nu met goede banden.
 
Heel veel mensen denken dat monteurswerk door iedereen te leren is, ik kan je vertellen dat dat niet waar is.......
 
Dat is fijn om te horen. Had al even op youtube gekeken, maar het viel me op dat in vrijwel elk 1290 SAS filmpje dit niet gedaan wordt. Allemaal prutsers dus :P

Bekijk bijlage 1746269

De achterband was zo vierkant dat het wiel gewoon rechtop bleef staan. Kan niet wachten om weer te rijden, nu met goede banden.
Sterker zelfs, mijn dealer deed het zelfs verkeerd nadat ik een nieuwe band onder garantie had gekregen.

Thuis had ik zijn werk gecontroleerd of hij het wel volgens de regels van de kunst had gedaan want ik zag de technieker dat wiel wel heel snel erin monteren terwijl de motor op de brug stond. Bij thuiskomst zag ik gewoon dat mijn rechter asopname 1 mm naar binnen zat omdat de as uitstak. Na mijn methode (en die volgens het boekje welke ook de enige juiste is)kwam de buitenkant van de as weer mooi overeen met de buitenkant van de asopname.
Ik betwijfel dan ook of hij de klauwen correct had gemonteerd dus heb ik die tegelijk ook maar gelost en opnieuw bevestigd.
 
Dat is fijn om te horen. Had al even op youtube gekeken, maar het viel me op dat in vrijwel elk 1290 SAS filmpje dit niet gedaan wordt. Allemaal prutsers dus :P

Bekijk bijlage 1746269

De achterband was zo vierkant dat het wiel gewoon rechtop bleef staan. Kan niet wachten om weer te rijden, nu met goede banden.
Hij lijkt verdorie wel nieuw die band…..daar is nog geen 5k mee gereden vermoed ik. Ik rijd ze altijd schoon op, tenzij een vakantietrip vers rubber vereist.
 
Hij lijkt verdorie wel nieuw die band…..daar is nog geen 5k mee gereden vermoed ik. Ik rijd ze altijd schoon op, tenzij een vakantietrip vers rubber vereist.

Ja dat is het nadeel van de standaard pirelli scorpion trail 2 banden. Die worden heel snel plat als je ook woon-werkverkeer rijd.
 
Ja dat is het nadeel van de standaard pirelli scorpion trail 2 banden. Die worden heel snel plat als je ook woon-werkverkeer rijd.
Ik ben er zeer tevreden mee heb nu een Conti helaas ,diestuurt wel erg zwaar ten opzichte van de Pirelli ,de voorband die is dan wel beter lees (geen slingering in het stuur) daar integen had de pirelli dat altijd.
Dus voor mij een Conti voor, maar achter een Pirelli
 
Terug
Bovenaan Onderaan