KTM 1050/1090/1190/1290 Adventure Topic, Op eenzame hoogte.

Het gaat @Dutch Gixxer er vooral om dat je een motor zoals de KTM niet direct na het rijden kunt peilen omdat het een dry sump systeem is. De peilprocedure goed volgen is belangrijk omdat je anders miswijzing krijgt. Maar gezien je een 1190 gehad hebt denk ik dat je dat allang weet 😁….
Klopt : minstens 20 min warm rijden , motor uitzetten en rechtzetten (middenbok) , 1 min wachten en aflezen ;)
 
Ja en daar was de kleine dealer zo fijn, gewoon normale uur prijs, persoonlijk contact en je zag de monteur zijn werk doen.

Maar goed, goedhart is dus ok, iemand ervaring met motoport Rockanje?
Motoport Rockanje is “mijn” dealer waar ik al het onderhoud laat uitvoeren. Het is een gezellig familiebedrijf. Maar ook met een stevig uurtarief. Maar dat is nodig vandaag de dag om goede monteurs te kunnen aantrekken en betalen.

Ik ben tevreden over de dealer en het werk dat ze doen. Net als overal is de ene monteur net wat beter dan de andere maar je kunt je motor er gerust brengen. Er is een KTM specialist monteur, daar zou je om kunnen vragen als je de beurt afspreekt.
 
Dat lukt niet hoor met 100K.
Haha volgens mij praten we lekker langs elkaar heen maar bedoelen we het zelfde ;)

Ik vind het erg jammer dat ktm de zelfde arrogantie als bmw lijkt te gaan krijgen. Showroom minstens een bepaalde groote en zoveel ruimte om de motor heen. Ik kan je vertellen dat ik liever naar een dealer ga waar ze je naam kennen dan dat ik een meter om een motor kan lopen :+
 
Mijn (goede) Franse KTMdealer zit in een klein pand in een onooglijk straatje , waar hij onmogelijk kan uitbreiden, maar waar hij erg veel modellen heeft neergezet (op zijn eigen kosten, uiteraard ).
Wegens de zeer beperkende stedelijke voorschriften, is commercieel vastgoed er peperduur en bijna onmogelijk te vinden.

Hij werkt keihard en levert een uitstekende service, maar kan dus aan de huidige » prestige »vereisten van KTM niet voldoen.

Als beloning voor zijn merktrouw en noeste arbeid, heeft KTM onlangs toestemming gegeven aan een « 12 stielen-13 ongelukken »- beunhaas om bijna achter zijn hoek een nieuwe KTM-concessie te openen (waar diens vorig merk zijn dealership afpakte), van waaruit nu een zeer agressieve verkoopstechniek wordt gevoerd (zoals ik zelf vorig jaar nog ondervond), maar waar geen enkele kundige monteur het lang uithoudt en waar dan ook geen enkele KTM-specialist zit … .

Dit is dus vele malen erger dan wat BMW met zijn dealers doet…
 
Mijn (goede) Franse KTMdealer zit in een klein pand in een onooglijk straatje , waar hij onmogelijk kan uitbreiden, maar waar hij erg veel modellen heeft neergezet (op zijn eigen kosten, uiteraard ).
Wegens de zeer beperkende stedelijke voorschriften, is commercieel vastgoed er peperduur en bijna onmogelijk te vinden.

Hij werkt keihard en levert een uitstekende service, maar kan dus aan de huidige » prestige »vereisten van KTM niet voldoen.

Als beloning voor zijn merktrouw en noeste arbeid, heeft KTM onlangs toestemming gegeven aan een « 12 stielen-13 ongelukken »- beunhaas om bijna achter zijn hoek een nieuwe KTM-concessie te openen (waar diens vorig merk zijn dealership afpakte), van waaruit nu een zeer agressieve verkoopstechniek wordt gevoerd (zoals ik zelf vorig jaar nog ondervond), maar waar geen enkele kundige monteur het lang uithoudt en waar dan ook geen enkele KTM-specialist zit … .

Dit is dus vele malen erger dan wat BMW met zijn dealers doet…
Het is een triest verhaal soms. Hier in de streek hadden we ook van die kleine ktm merk zaken een jaar of 10 terug. Allemaal gestopt vanwege de dwang van ktm om een gigantische verplichte voorraad af te nemen en de dure investeringen.

Ik klink als een oude zak maar vroeger was het effectief beter.
 
Deze Oberon past op een 1290 SDR, maar ik heb een 1290 SDGT (bouwjaar 2017). Daar moet hij dan toch ook op passen? Of zit daar toch nog verschil in? Weet iemand dit?

Edit: misschien het verkeerde topic… excuus 8)7

 

Bijlagen

  • A65324A2-4719-4523-933B-07DD586272C0.png
    A65324A2-4719-4523-933B-07DD586272C0.png
    51,3 KB · Weergaven: 6
  • 09E8667C-6DA4-4E48-BA28-F7D14A605342.png
    09E8667C-6DA4-4E48-BA28-F7D14A605342.png
    47,7 KB · Weergaven: 7
Deze Oberon past op een 1290 SDR, maar ik heb een 1290 SDGT (bouwjaar 2017). Daar moet hij dan toch ook op passen? Of zit daar toch nog verschil in? Weet iemand dit?

Edit: misschien het verkeerde topic… excuus 8)7

Check even het onderdeel nummer HIER. Is dat hetzelfde dan past het…
 
Deze Oberon past op een 1290 SDR, maar ik heb een 1290 SDGT (bouwjaar 2017). Daar moet hij dan toch ook op passen? Of zit daar toch nog verschil in? Weet iemand dit?

Edit: misschien het verkeerde topic… excuus 8)7

Ook al heb je niet meteen het gekende probleem bij, is het verstandig om de standaard te vervangen door een Oberon?
 
Ook al heb je niet meteen het gekende probleem bij, is het verstandig om de standaard te vervangen door een Oberon?
Als je kijkt naar de onderdeelnummers dan is de slave vanaf 2016 (1290/1050) aangepast. Sindsdien komt het bekende probleem eigenlijk nooit meer voor. Niettemin heb ik de mijne bij 60k km preventief vervangen voor een nieuwe originele. Dus niet een Oberon.

Daarnaast hebben de 1290 rijders meestal een quickshifter. Zij gebruiken de koppeling maar weinig (een fractie van mijn koppeling gebruik op de 1090). Dus ik zou het geld niet uitgeven en de moeite niet nemen….
 
Mijn (goede) Franse KTMdealer zit in een klein pand in een onooglijk straatje , waar hij onmogelijk kan uitbreiden, maar waar hij erg veel modellen heeft neergezet (op zijn eigen kosten, uiteraard ).
Wegens de zeer beperkende stedelijke voorschriften, is commercieel vastgoed er peperduur en bijna onmogelijk te vinden.

Hij werkt keihard en levert een uitstekende service, maar kan dus aan de huidige » prestige »vereisten van KTM niet voldoen.

Als beloning voor zijn merktrouw en noeste arbeid, heeft KTM onlangs toestemming gegeven aan een « 12 stielen-13 ongelukken »- beunhaas om bijna achter zijn hoek een nieuwe KTM-concessie te openen (waar diens vorig merk zijn dealership afpakte), van waaruit nu een zeer agressieve verkoopstechniek wordt gevoerd (zoals ik zelf vorig jaar nog ondervond), maar waar geen enkele kundige monteur het lang uithoudt en waar dan ook geen enkele KTM-specialist zit … .

Dit is dus vele malen erger dan wat BMW met zijn dealers doet…
Dat verhaal lijkt mij een mooi mail aktie naar de Franse importeur..... dan weten ze gelijk wat de klant wil.
 
Het is een triest verhaal soms. Hier in de streek hadden we ook van die kleine ktm merk zaken een jaar of 10 terug. Allemaal gestopt vanwege de dwang van ktm om een gigantische verplichte voorraad af te nemen en de dure investeringen.

Ik klink als een oude zak maar vroeger was het effectief beter.
Ze zijn verplicht om Husqvarna in het assortiment op te nemen
 
Ja en daar was de kleine dealer zo fijn, gewoon normale uur prijs, persoonlijk contact en je zag de monteur zijn werk doen.

Maar goed, goedhart is dus ok, iemand ervaring met motoport Rockanje?

MP Rockanje kan je hm prima heenbrengen hoor. Ff vragen naar Michel, is de KTM man en heeft zelf ook een SAS, fijne vent :Y
 
Ze zijn verplicht om Husqvarna in het assortiment op te nemen
Ah. Dat is nog niet het geval in België. Hier waren het kleine eenmanszaken die zich vooral op de cross en enduros richtte. Toen kwam die hele serie straat modellen en toen kon niemand nog mee met de investeringen en eisen.
 
Als je kijkt naar de onderdeelnummers dan is de slave vanaf 2016 (1290/1050) aangepast. Sindsdien komt het bekende probleem eigenlijk nooit meer voor. Niettemin heb ik de mijne bij 60k km preventief vervangen voor een nieuwe originele. Dus niet een Oberon.

Daarnaast hebben de 1290 rijders meestal een quickshifter. Zij gebruiken de koppeling maar weinig (een fractie van mijn koppeling gebruik op de 1090). Dus ik zou het geld niet uitgeven en de moeite niet nemen….
OK, de 690/701 heeft er wel nog last van.
Ik gebruik de qs bijna niet.
 
Nieuwe aanwinst heeft een lekke radiateur.
Vreemde is op meerdere plekken minuscule spelde prikjes lijken het.
Is een 2014 adv met 35k op de klok.
Is dit een bekend probleem?
 

Bijlagen

  • 20220716_163021.jpg
    20220716_163021.jpg
    233,5 KB · Weergaven: 40
  • Screenshot_20220717-150441_Gallery.jpg
    Screenshot_20220717-150441_Gallery.jpg
    106,7 KB · Weergaven: 42
Yep, lekke radiateur is een bekend kwaaltje.
Vaak bij een bevestigingspunt.
Voor een nieuwe ben je minimaal € 500,-
Verder.......
 
Iemand nog een groot Puig raam nodig ( transparant ) voor de 1290 super adventure 2018?
Motor verkocht voor een Multistrada v4s en een raam over. 50 euro . Pb graag
 
In Alkmaar zit een radiateuren fabriek. Wellicht kan je hen eens bellen wat een custom made kost
 
Net 410 euro aan onderhoud gelegd , kom je thuis , merk je dat het oliecarter niveau boven de aanduiding zit … dik 300 ml teveel aan olie er terug uitgehaald ( met een grote spuit en rubber darmpje er langs de vuldop er uit getrokken)
 

Bijlagen

  • 66858140-9DBB-4A61-A452-BDB6F2C371EF.jpeg
    66858140-9DBB-4A61-A452-BDB6F2C371EF.jpeg
    113,6 KB · Weergaven: 24
Net 410 euro aan onderhoud gelegd , kom je thuis , merk je dat het oliecarter niveau boven de aanduiding zit … dik 300 ml teveel aan olie er terug uitgehaald ( met een grote spuit en rubber darmpje er langs de vuldop er uit getrokken)
Ben je 100% zeker dat je correct (volgens KTM voorschriften) gepeild hebt?
 
Terug
Bovenaan Onderaan