KTM 1050/1090/1190/1290 Adventure Topic, Op eenzame hoogte.

Ik heb de oem set op mn sas'22. Vooral omdat ik ze best mooi vindt en net als jij niet offroad ga. Tevens zitten ze prachtig mooi geïntegreerd zonder allerlei extra beugels. Binnentassen erbij zodat je je spulletjes makkelijk mee kunt nemen naar je hotelkamer oid.
 
De oem set werkt wel mooi.
Maar zeker de koffer aan de uitlaat zijde heeft erg weinig inhoud.
 
Hallo iedereen. Sinds jaren maar weer eens op MF. Heb besloten dat ik een 1190 Adventure wil. Nu twijfel ik enorm tussen de S en de R versie. Ik kom van een racer (GSXR 750) af, en zal absoluut meeste km's op de weg maken (incl vakantie). En dan hou ik wel een beetje van doorrijden (vooral in de bochten). Maar off road rijden lijkt me ook heel gaaf. Suggetsies over wat slim is om te doen?
 
voor af en toe wat 'offroad' kan je de S versie prima gebruiken, voordeel van de S is dat deze wat gunstiger geprijsd is. Qua rijden vond ik het verschil niet heel groot, ik heb destijds de 'S' gekozen omdat ik voornamelijk op de weg rij, en dat bevalt prima!
 
Ik heb juist voor de R gekozen omdat ik liever op onverhard minder compromissen sluit dan op verhard. Daarbij: als je eenmaal hebt geproefd van onverhard rijden dan wil je dat (naar mijn ervaring) steeds vaker.
Daarnaast had ik geen zin in de elektronische vering ;-) .

Ja, het 21 inch voorwiel zorgt voor iets meer vertraging bij het snel wisselen van richting, dat is wel degelijk te merken. Desalniettemin kun je schofterig goed vegen over verharde wegen met de R. Eenmaal gewend hoef je op asfalt eigenlijk geen rekening meer te houden met het feit dan je op een 'echte' allroad zit. Terwijl je met de S op onverharde paden wel degelijk rekening moet houden met de beperkingen, tenzij je je S al helemaal volhangt met R goodies, zoals 50-50 banden, valbeugels en goede bashplate.
 
Goed om te horen dat de R ook op de weg meer dan z'n mannetje staat. S idd wel wat goedkoper. Ga donderdag naar KTM dealer. Daar staan ze beiden. Ook al even op n R gereden. Voelde meteen goed aan. Weet alleen dat ik op vakanties achter mn broertje op n Multistrada 950S aan moet rijden. En die trekt m wel lekker door in het Schwarzwald (en verder)...

Maar kan me goed voorstellen dat je vaker off road wil als je er eenmaal aan begint.
 
Ik heb ook de OEM zijkoffers op m'n 1290 SAS.
Er kan aan de uitlaatkant niet heel veel in, maar voor een weekendje weg heb ik er meer dan zat aan. Daarnaast heb ik een GIVI Trekker outback 42liter (past precies een helm in) als topkoffer.
Het fijne van de OEM's is dat je geen compleet hekwerk blijft zien als je ze eraf hebt.
Af en toe komt er nog wel eens een set OEM's op Marktplaats voorbij.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb ook de OEM zijkoffers op m'n 1290 SAS, met binnentassen.
Er kan aan de uitlaatkant niet heel veel in, maar voor een weekendje weg heb ik er meer dan zat aan. Daarnaast heb ik een GIVI Trekker outback 42liter (past precies een helm in) als topkoffer.
Het fijne van de OEM's is dat je geen compleet hekwerk blijft zien als je ze eraf hebt.
Af en toe komt er nog wel eens een set OEM's op Marktplaats voorbij.

Hai,

Bedoel je met de OEM's de normale zijkofferset of de touratechs die KTM levert. Even benieuwd naar :)
Puur kwa looks ben ik ook wel verkocht hoe zo'n setje touratech er uit ziet (of vergelijkbare koffers)
 
Hai,

Bedoel je met de OEM's de normale zijkofferset of de touratechs die KTM levert. Even benieuwd naar :)
Puur kwa looks ben ik ook wel verkocht hoe zo'n setje touratech er uit ziet (of vergelijkbare koffers)
De originele KTM zijkofferset.
Als het meer in het zicht achterblijvende kofferrek je niet uitmaakt, kun je natuurlijk altijd voor wat anders gaan.
Aan de uitlaatkant gaat daar ook veelal maar 31 liter in.
Succes met je keuze, altijd een leuke fase om zooi (met respect gesproken) voor op- en aan de nieuwe brommer te zoeken.
 

Bijlagen

  • 60712932000_f270.jpg
    60712932000_f270.jpg
    11,9 KB · Weergaven: 5
Goed om te horen dat de R ook op de weg meer dan z'n mannetje staat. S idd wel wat goedkoper. Ga donderdag naar KTM dealer. Daar staan ze beiden. Ook al even op n R gereden. Voelde meteen goed aan. Weet alleen dat ik op vakanties achter mn broertje op n Multistrada 950S aan moet rijden. En die trekt m wel lekker door in het Schwarzwald (en verder)...

Maar kan me goed voorstellen dat je vaker off road wil als je er eenmaal aan begint.

Oh, een Multi 950s houdt mij niet bij op de R. Dat is geen stoerdoenerij, maar zelfs mijn maatjes op GS1200 LC en 1200 Multistrada moeten alle zeilen bijzetten om de KTM bij te blijven. De 1190 Adventure is zowel als S als R gewoon een rete-snelle motor, die door de zithouding, Traction control, redelijk laag gewicht en rijmodi ook nog eens heel makkelijk toegang verschaft tot alle 150pk's.
 
Ik vind het voordeel van kofferrek dat deze tevens dienstdoen als valbeugels en de akra van meer dan duizend piek beschermen bij een val 😂.
Mogelijkheid om de aluminium koffers als stoel en tafel te gebruiken en je spullen achter slot en grendel liggen als je even een boodschap doet (al lees ik hier op mf eigenlijk nooit over gejatte spullen).
 
Ik vind het voordeel van kofferrek dat deze tevens dienstdoen als valbeugels en de akra van meer dan duizend piek beschermen bij een val 😂.
Mogelijkheid om de aluminium koffers als stoel en tafel te gebruiken en je spullen achter slot en grendel liggen als je even een boodschap doet (al lees ik hier op mf eigenlijk nooit over gejatte spullen).
Dan kan je beter tassen gebruiken. De impact van een val kan via je koffer en rek rechtstreeks naar frame/uitlaat worden doorgeven. Dan ben je nog veel verder van huis
 
Dan kan je beter tassen gebruiken. De impact van een val kan via je koffer en rek rechtstreeks naar frame/uitlaat worden doorgeven. Dan ben je nog veel verder van huis
Helemaal mee eens. Daarom zie je gasten die veel offroad trips doen, dat ook vrijwel altijd met soft-luggage doen.
 
Dan kan je beter tassen gebruiken. De impact van een val kan via je koffer en rek rechtstreeks naar frame/uitlaat worden doorgeven. Dan ben je nog veel verder van huis
Dat hangt af van hoe hard je valt, als je vak zo hard is dat eea wordt doorgegeven dan helpen tassen ook niet meer en ben je sowieso ver(der) van huis. Voor het gewone stoten, omvallen, etc helpt een rek zeker en zit er altijd op - in tegenstelling tot de tassen (neem ik aan).
 
Tassen zitten er bij mij gewoon permanent op. Beschermen ook bij rustige val, onderschat niet hoe snel er flinke krachten op het frame komen via koffers. Zijn maar paar puntjes waar alles op samenkomt.

Dat gezegd hebbende zijn er echt meerdere redenen om voor koffers of voor tassen te gaan. Voor mij is de belangrijkste reden dat er 80 liter in past, maar als er niets inzit de motor net zo slank is in de derriere als zonder tassen.
 
Hallo iedereen. Sinds jaren maar weer eens op MF. Heb besloten dat ik een 1190 Adventure wil. Nu twijfel ik enorm tussen de S en de R versie. Ik kom van een racer (GSXR 750) af, en zal absoluut meeste km's op de weg maken (incl vakantie). En dan hou ik wel een beetje van doorrijden (vooral in de bochten). Maar off road rijden lijkt me ook heel gaaf. Suggetsies over wat slim is om te doen?
Dan zou ik voor de S versie gaan.
 
Ik zou gewoon voor de versie gaan die je qua looks het mooist vindt. De rest is toch wel prima voor wat de meeste van ons stervelingen er mee doet of gaat doen. Zo heb ik de SA-R (MY 2022) genomen puur vanwege de looks, hier in regio Noord Holland Noord zijn zijn niet echt veel leuke bospaden 😂.
 
Looks hebben mij voor de r doen kiezen, verstand zou de s zeggen. Gelukkig is motorrijden enkel plezier voor mij en mag emotie kiezen. Anders zou het waarschijnlijk een 'saaie' Honda nt1100 zijn.
 
vindt de R ook mooier maar toch voor de S gekozen.
met een stickerset wat meer eigen gemaakt.
Wilde eigenlijke de blauwe kappen van een R monteren maar te duur.
 

Bijlagen

  • FF93F106-14D3-4EC7-8FE2-71C9DF3A4D1E.jpeg
    FF93F106-14D3-4EC7-8FE2-71C9DF3A4D1E.jpeg
    334,5 KB · Weergaven: 76
Hallo iedereen. Sinds jaren maar weer eens op MF. Heb besloten dat ik een 1190 Adventure wil. Nu twijfel ik enorm tussen de S en de R versie. Ik kom van een racer (GSXR 750) af, en zal absoluut meeste km's op de weg maken (incl vakantie). En dan hou ik wel een beetje van doorrijden (vooral in de bochten). Maar off road rijden lijkt me ook heel gaaf. Suggetsies over wat slim is om te doen?
Eén reden om voor de S te kiezen kan zijn dat de 120/70-19 ook in écht sportrubber verkrijgbaar is (bv Metzeler Sportec M9 RR).
Ik denk voor de meesten onder ons niet relevant maar het kán een reden zijn om voor de S te gaan, bv voor iemand die overstapt van een supersport maar nog steeds z'n circuitdaagjes in de snellere groep mee wil rijden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan