KTM 390 Duke

Wel benieuwd of ze voor de Adventure wel acceptabele veringcomponenten hebben gebuikt, maar als het een budgetfiets moet blijven dan zal dat wel niet... '(
 
Met de origine vering kun je dat inderdaad wel vergeten.
 
Even oma wegjagen. ;)

Heb een heuse Akra voor de Husq gescoord. Niet de zwarte ronde kachelpijp van Akra die eigenlijk voor de Vitpilen is maar de hexagonal voor een 390. Bochten e.d. hebben voor allebei dezelfde partnummers dus dat zou geen issue moeten zijn.

Maar iemand daadwerkelijk ervaring met de Akrapovic? Als ik 'm er naast hou lijkt de linkpijp namelijk halverwege waar nu de katalysator (12) zit uit te komen? Misschien valt het bij het ombouwen wel mee hoor.

1577047574711.png


1577047608575.png
 
Google is m'n vriend, heb het denk ik al opgelost... Ja, de Husq en de 390 van de afgelopen jaren hebben exact hetzelfde systeem. Echter, ik had er geen rekening mee gehouden dat er verschil zou kunnen zitten in de diverse jaargangen 390. De oudere modellen hebben een andere, langere header, zonder katalysator. Nu was ik met 400km op de teller eigenlijk nog niet van plan een de-cat te doen... 🤔

Oud vs. nieuw.

2015...
1577049581276.png



2019...
1577049536588.png



To mount the first gen exhausts, you'll need a 2016 or older header pipe as the dimensions on the 2017 header are different - header and midpipe extend a lot further down to the first muffler on the 2017. 2016 and older don't have separate header and midpipe, and the older header is longer than 2017 header.
 
Klopt helemaal!
Het voorlaatste model 390 heeft een langere voorbocht en geen kat-tussenpotje.
De systemen zijn uitwisselbaar, maar dan wel in hun totaliteit, dus inclusief de voorbocht.
Je hebt wel nog wat montagepunten die niet helemaal op de goede plaats uitkomen.
 
Daar gaan we ongetwijfeld wat op vinden, eerst een ander voorbochtje scoren. De Akrapovic die bedoel is voor de Vitpilen is gewoon geen optie, ik wil gewoon een hexagonal! O-)

maxresdefault.jpg


Of...

d706b1c49619b708b30f97e2bc5e205d.jpg



No-brainer toch? Lijkt er op dat de de-cat en installatie van de Akra map is eerder gaan gebeuren dan bedoeld, eigenlijk wou ik dat voor na de 1000km beurt bewaren! Maar het is winter en je moet toch wat... O-)
 
Daar gaan we ongetwijfeld wat op vinden, eerst een ander voorbochtje scoren. De Akrapovic die bedoel is voor de Vitpilen is gewoon geen optie, ik wil gewoon een hexagonal! O-)

maxresdefault.jpg


Of...

d706b1c49619b708b30f97e2bc5e205d.jpg



No-brainer toch? Lijkt er op dat de de-cat en installatie van de Akra map is eerder gaan gebeuren dan bedoeld, eigenlijk wou ik dat voor na de 1000km beurt bewaren! Maar het is winter en je moet toch wat... O-)

Vaak ben je te bang gewoon doen :9~
 
20191223_202706.jpg

20191223_202654.jpg


20191223_202718.jpg


Super happy mee, alleen dat beugeltje nog fixen. En als het kan iets meer ruimte t.o.v het blok, ik heb ongeveer 2mm speling tussen de bocht en een koelvloeistof-fitting linksachter op het blok! O-)
 

Bijlagen

  • 20191223_202842.jpg
    20191223_202842.jpg
    80,8 KB · Weergaven: 7
Voorbocht vandaag op het werk opgekuisd en de lambda-sensor er weer in gedraaid, heel erg happy er mee, klinkt iets zwaarder en meer als een grote-mensen motor maar nog niet asociaal. Tenminste, als je geen gas geeft. :9

Beugeltje voor de tussendemper (pre-muffler) nog niet gefixt, voor nu vertrouw ik het er wel even op, voorlopig toch niet echt ritten op de planning.

Aliexpless swingarm spools zijn ook binnen, bij de ijzerboer maar gezocht naar aluminium bouten maar helaas. De meegeleverde M10*40 vervangen voor M10*30 RVS met 5mm kunststof spacers. Zocht eigenlijk naar aluminium bouten voor een worst-case-scenario en wou de swingarm dan niet beschadigen maar de swingarm is a) niet zo heel duur tweedehands en b) de vriendelijke ijzerboer had alleen nog maar kunstof M6, dus dan direct maar netjes RVS.

De meegeleverde boutjes hadden ook prima gewerkt maar er zat een pak 'm beet 8mm spacer tussen, zwart, met het opschrift "duke"....ik heb helemaal geen duke! O-)

81098096_2782105521878083_9130405111795810304_n.jpg

80193108_2782105675211401_2099057775773483008_n.jpg
 
Eerlijk gezegd niet op gelet, de geleverde boutjes gingen er goed in, heb er bij de ijzerboer een RVS boutje op de lengte die ik wou er tegenaan gehouden. ;) Wou het zakje met de prijssticker nog voor je opzoeken maar die is vanavond al richting container gegaan. ;)


Deze passen sowieso, al wou ik de "Duke" spacers niet en dan zouden de boutjes te lang zijn. ;)
 
Voorbocht vandaag op het werk opgekuisd en de lambda-sensor er weer in gedraaid, heel erg happy er mee, klinkt iets zwaarder en meer als een grote-mensen motor maar nog niet asociaal. Tenminste, als je geen gas geeft. :9

Beugeltje voor de tussendemper (pre-muffler) nog niet gefixt, voor nu vertrouw ik het er wel even op, voorlopig toch niet echt ritten op de planning.

Aliexpless swingarm spools zijn ook binnen, bij de ijzerboer maar gezocht naar aluminium bouten maar helaas. De meegeleverde M10*40 vervangen voor M10*30 RVS met 5mm kunststof spacers. Zocht eigenlijk naar aluminium bouten voor een worst-case-scenario en wou de swingarm dan niet beschadigen maar de swingarm is a) niet zo heel duur tweedehands en b) de vriendelijke ijzerboer had alleen nog maar kunstof M6, dus dan direct maar netjes RVS.

De meegeleverde boutjes hadden ook prima gewerkt maar er zat een pak 'm beet 8mm spacer tussen, zwart, met het opschrift "duke"....ik heb helemaal geen duke! O-)

81098096_2782105521878083_9130405111795810304_n.jpg

80193108_2782105675211401_2099057775773483008_n.jpg
Ik zou die er maar afhalen man..
Ik had ze ook en deukt zo de akra in😂
 
Dan ligt ie al op z'n kant. ;) Akra steekt inderdaad verder uit dan ik zou denken/willen maar op zich, als het voor een KTM 390 werkt.... ;)

20191225_000707.jpg
 
Klopt. Dat doet ie op de Duke ook. Als ie te dicht tegen de Achterhoek loopt bekrast de bobbin de einddemper. Da's ook nie wat.
 
Controleer effe op je 390 of de linker motorsteun vóór OK is.
In die van ons loopt een scheurtje van voor naar achter.
Nieuwe steun kost 24,44 en dat is een stuk goedkoper dan brengen, onder garantie laten vervangen door je dealer tegen uurloon en weer ophalen..............
 
Controleer effe op je 390 of de linker motorsteun vóór OK is.
In die van ons loopt een scheurtje van voor naar achter.
Nieuwe steun kost 24,44 en dat is een stuk goedkoper dan brengen, onder garantie laten vervangen door je dealer tegen uurloon en weer ophalen..............
Is dit exemplarisch of een veel voorkomend probleem bij de 390 modellen? Ik heb er bij de mijne niet specifiek op gelet, maar er is mij ook niets vreemds opgevallen. De volgende keer dat ik bij de KTM ben zal ik even kijken.
 
Ik niet want als 'k een weekendje weg ga ben ik denk ik lui en zet ik het apparaat op de aanhanger, heb de aanhanger ook niet voor niets. ;)

Maar foto's kunnen altijd helpen natuurlijk. ;)

Dat gezegd, iedereen de beste wensen.

De Akra zit er naar tevredenheid op, moet nog iets met het beugeltje van de katalysator/pre-muffler maar dat komt wel. De voorbocht van een pre-17(?) model heeft in ieder geval gewerkt. Nu is er voor de KTM 390 een mapping speciaal voor Akrapovic. Iemand daar ervaringen mee? En waar laten installeren? ;)

Gezien de de-cat t.o.v. het origineel en het nog aan het inrijden wil ik het kreng niet nog armer laten lopen dan af-fabriek, dus de volgende stap is die mapping op de Husq laten zetten. Laten we het zo stellen, ik ben er niet bang voor dat het mengsel veel te rijk gaat zijn. ;)
 
Dat brandstofmengsel is wel essentieel inderdaad. De KTM dealer kan de map voor de 390 inprogrammeren. Dat is natuurlijk wel een gemiddelde voor de Akra en niet gebaseerd op een testrit van jouw fiets op een testbank. Dat laatste is het mooiste om te doen. Zelf gebruik ik een powercommander met autotune module. Daarmee kun je zelf de gewenst AFR instellen. De sensor meet en regelt de injectie bij. Je kunt 'm gebruiken om mee af te stellen, maar hij regelt desgewenst ook permanent een klein beetje bij tijdens het rijden voor een optimaal mengsel.
 
Even een technische vraag, vorig jaar is er nieuwe software op mijn duke gezet en daarna moest de motor 15 minuten stationair draaien zodat de boordcomputer zichzelf goed kan inregelen om het blok goed te laten draaien. Er is nu E10 benzine bijgekomen en gezien de trend van tegenwoordig is het niet ondenkbaar dat de andere benzinesoorten langzaamaan verdwijnen. Is het nu misschien een goed idee om deze procedure van 15 minuten stationair te laten draaien met E10 brandstof zodat het blok dan is in/afgesteld voor deze brandstof. Of is dit een te simpele redenatie.
 
Ja heel goed. Juist nu het buiten koud is is dat een idee. De Duke kan rijden op e10, En de leidingen etc kunnen tegen ethanol, maar houd wel in de gaten dat er naast ethanol ook een beetje water in e10 zit en dat e10 water aantrekt. De tank is van staal. Een gewaarschuwd mens telt voor twee. Beste is gewoon e5 tanken en van Shell en BP zijn de premium brandstoffen nog vrij van ethanol.
 
Dat van E10 en water was mij wel bekent en de stalen tank ook. Waar ik eigenlijk op doel om maar vast voorbereid te zijn op de toekomst ivm beschikbaarheid van brandstof zonder ethanol, ik weet dat dit best nog wel jaren verkrijgbaar zal zijn maar onze vrienden in Den Haag zullen hun best doen om ons aan de ethanol te krijgen. Waarom is het een goed idee omdat het koud is, doel jij op dat koude lucht dichter is.
 
De injectie kan zich nu bij alle temperaturen van 0 graden tot bedrijfstemperatuur afstellen. Als je het in de zomer gaat doen bij een buitentemperatuur van 38 graden kan het systeem zich alleen afstellen tussen 38 en bedrijfstemperatuur.
Hoe kouder het buiten is hi groter het bereik waarbinnen de injectie afgesteld wordt dus.

mijn Duke heeft een PowerCommander met AutoTune module, dus dan is het afstellen van de basismap niet meer van toepassing.
 
Terug
Bovenaan Onderaan