KTM 390 Duke

Ja dat klopt 👍🏻
Voor de A2 dan wel eerst even een rijbewijs halen. 🙂
 
Zijn hier rijders die van een grotere / snellere naked “over / terug” gestapt zijn naar een Duke 390.

Wat zijn de belangrijkste conclusies ?
Waarom zou iemand het wel of niet willen doen ? Mis je het vermogen niet ?
 
Zijn hier rijders die van een grotere / snellere naked “over / terug” gestapt zijn naar een Duke 390.

Wat zijn de belangrijkste conclusies ?
Waarom zou iemand het wel of niet willen doen ? Mis je het vermogen niet ?

Niet van een naked, maar van een Ducati 900SL en ST2. Deze staan er ook nog, maar ik wilde iets 'gemakkelijks' voor een rondje door de omgeving (zeker na een aantal jaar weinig rijden).
Ik heb er nog geen meter spijt van gehad en bij de buurtritten, maar ook op vakantie mis ik het vermogen absoluut niet. Alleen de snelweg (en zeker in mijn geval de Duitse Autobahn) is met de Duke 390 geen feest.

Als je graag hard rijdt, is de 390 misschien wat onderbemeten. Als je graag lekker over kleinere wegen wilt sturen, is het een prima keuze.
 
Zijn hier rijders die van een grotere / snellere naked “over / terug” gestapt zijn naar een Duke 390.

Wat zijn de belangrijkste conclusies ?
Waarom zou iemand het wel of niet willen doen ? Mis je het vermogen niet ?
Ligt helemaal aan het doel waar je de motor voor hebt. Op de binnenwegen kan je over het algemeen prima mee komen. Als je veel snelweg rijd is de 390 wat minder.

Zelf van een GSR 600 naar een 390 gegaan omdat er dan 2 in de berging paste (voor de vrouw ook één) en 5 jaar plezier mee gehad.

Ondertussen verhuisd en sinds een jaar een Duke 790 staan omdat het financieel kon en die geeft nog meer plezier. De 390 van de vrouw staat er nog .
 
We hebben hier een 790 Duke en een 390 Duke. Ik ga regelmatig op de 390 voor de lol. Heb er een 'pekel' V-Strom 250 naast (alhoewel deze in de praktijk nooit pekel ziet want dat vind ik toch zonde) en die wil ik eigenlijk binnenkort door een RC 390 vervangen. Zeker hier op de binnenwegen is de 390 nog genoeg vermogen, heerlijk licht en wendbaar zonder dat je gelijk binnen een paar versnellingen op de 180 zit.

Maar inderdaad, als graag in no-time op de 200 zit is de 390 misschien niet wat voor je. Hou je van lekker rond sturen op de binnenwegen, lekker licht en wendbaar door de bochtjes knallen dan is het een geweldig motortje. :]

Altijd als ik op de 390 ga dan denk ik 'Ja, dit is toch ook helemaal prima qua vermogen etc' en denk dat ik wel zou kunnen wennen aan alléén een 390 qua vermogen. Maar wellicht vind ik het ook wel prima, semi-onbewust, in de wetenschap dat ik nu altijd nog de 790 als keuze heb.. Want als ik daar dan vervolgens weer op ga rijden dan is dat ook wel weer leuk hoor ;)
 
Niet van een naked, maar van een Ducati 900SL en ST2. Deze staan er ook nog, maar ik wilde iets 'gemakkelijks' voor een rondje door de omgeving (zeker na een aantal jaar weinig rijden).
Ik heb er nog geen meter spijt van gehad en bij de buurtritten, maar ook op vakantie mis ik het vermogen absoluut niet. Alleen de snelweg (en zeker in mijn geval de Duitse Autobahn) is met de Duke 390 geen feest.

Als je graag hard rijdt, is de 390 misschien wat onderbemeten. Als je graag lekker over kleinere wegen wilt sturen, is het een prima keuze.

:^

Niet van een Ducati dan. Maar in praktijk mis ik niets, is het zelfs leuker om met een klein wendbaar ding op pad te zijn. Alleen grote stukken snelweg met hoge kruissnelheden zijn duidelijk niet de natuurlijke habitat.


In ander nieuws, ik ben om. De Ducati ST4 schokdemper gaat er hoe dan ook onderuit, alleen de vraag; wat nu?

Iemand ervaringen met Hyperpro, Wilbers, Bitubo, Etc?

Neig er naar om voor een klein beetje extra direct de Streetbox te doen en de voorveren te wisselen, dan is het maar af.

l_hyperpro_streetbox_v03.jpg
 
Tip voor iedereen die zijn/haar ketting gaat vervangen. Het laatste model (2017 - heden) heeft bij de originele tandwielen een 112 schakelketting nodig. Géén 118 wat de meeste websites aangeven. Ik heb me er redelijk in vergaloppeerd, maar na aanschaf van een nieuwe sluitschakel (met clip deze keer) is het toch goedgekomen.
93DFF7D3-BF93-42C0-918B-A7E27857703E.jpeg
 
Tip voor iedereen die zijn/haar ketting gaat vervangen. Het laatste model (2017 - heden) heeft bij de originele tandwielen een 112 schakelketting nodig. Géén 118 wat de meeste websites aangeven. Ik heb me er redelijk in vergaloppeerd, maar na aanschaf van een nieuwe sluitschakel (met clip deze keer) is het toch goedgekomen. Bekijk bijlage 1765752

Da's een hele goede tip, thanks 👍
 
Graag gedaan. Volgende. Wat is dit in hemelsblauw voor ding? Het zit in de kabelboom achter het kapje bij dashboard. Ik moet het kwijt of in elk geval flink kleiner maken. Doorknippen en zonder stekkers aan elkaar solderen zoals het nu zit zal wel kunnen, maar wat is dit ding dat in het lusje kabel zit?
64EF9F0D-16DA-4863-B276-6FD8B120C985.jpeg

edit: De kabelboom een beetje opengemaakt en het ding er wat lager uit laten komen waardoor het achter de koplamp weggewerkt kan worden. Het is standaard al vrij vol daar maar ‘t wordt nu helemaal passen en meten. Van een plankje een malletje gemaakt voor de dashboardsteun. Niet heel elegant nog, maar lekker gemakkelijk verwerkbaar en al het naar wens is maak ik ‘m mooi in het gewenste materiaal. Nog een paar steuntjes maken voor de knippers en dan kan ik weer rijden.
 
Laatst bewerkt:
Had de laatste tijd de indruk dat het blok minder soepel draaide dan voorheen en heb vandaag de 15 minuten procedure om de boordcomputer opnieuw in te regelen gedaan, vanmiddag even een paar uurtjes gestuurd en merkte dat het blok mooier draaide. Minder trillingen en minder nerveus. Is een paar jaar geleden ook eens gedaan toen door de dealer en kon toen ook duidelijk verschil merken.
 
Hoe was dat ook alweer? De motor koud starten en exact 15,0 minuten laten draaien zonder ergens aan te komen toch?
 
Volgens mij niet exact 15 minuten, denk eerder minimaal 15 minuten en inderdaad niets doen met de motor, gewoon laten pruttelen en weer uitzetten.
 
Mijn KTM duke 390 bj2016 - nieuw ingeschreven 2017 staat te koop. **VERKOCHT**

Km +-5500 (zeer weinig gereden)
Nieuwe banden Brightstone BT S20 evo
Volledige Arrow uitlaat (black) + originele uitlaat.

IMG_20220428_154715.jpg



IMG_20220428_154742.jpg


IMG_20220428_154732.jpg


IMG_20220428_154756.jpg


IMG_20220428_154822.jpg
 
Laatst bewerkt:
Daar kom je aan in Winterberg om een weekend te gaan tijden is de rechter motorsteun gebroken dus niet veel gereden hier. Naar dealer geweest en monteur zij dat op dat moment niet veel kon doen, had geen steun liggen maar zij dat ik er nog wel mee thuis kon komen. Word morgen toch een spannende rit maar heb niet veel keus.
 
Daar kom je aan in Winterberg om een weekend te gaan tijden is de rechter motorsteun gebroken dus niet veel gereden hier. Naar dealer geweest en monteur zij dat op dat moment niet veel kon doen, had geen steun liggen maar zij dat ik er nog wel mee thuis kon komen. Word morgen toch een spannende rit maar heb niet veel keus.
Ja, dat is niet met een lekker gevoel rijden. Succes ermee en je zult er inderdaad wel mee thuiskomen.
 
Tip voor iedereen die zijn/haar ketting gaat vervangen. Het laatste model (2017 - heden) heeft bij de originele tandwielen een 112 schakelketting nodig. Géén 118 wat de meeste websites aangeven. Ik heb me er redelijk in vergaloppeerd, maar na aanschaf van een nieuwe sluitschakel (met clip deze keer) is het toch goedgekomen. Bekijk bijlage 1765752
Mag ik weten hoeveel km je hebt gereden toen je jou ketting hebt vervangen, heb vanmiddag bij het schoonmaken gezien dat bij mij het achtertandwiel al een klein beetje richting zaagblad gaat en kan de ketting ook al een paar mm`s kan lostrekken van het tandwiel. Zit nu bijna op 17000 km en dat vind ik snel. Bij eerdere motoren met gemak meer dan 25000 km gereden met een ketting tandwiel set.
 
Minder dan 20.000. Een eencilinder rukt meer aan de ketting dan een twin of 4-cilinder. Het viel mij ook tegen. Ik heb er nu een osco opgezet. Sv650 doet minstens 50 dkm met een ketting. Meg oiler staat de teller al op meer dan 60 dkm en voelt nog erg goed.
 
Heb zelf de indruk dat er af fabriek niet hoge kwaliteit ketting op zit. Heb ooit een Ducati gehad en die liep ook niet bepaald soepel maar heb daar 25000 km mee gereden en toen was er nog geen zichtbare slijtage, heb die ketting ook nooit bij hoeven stellen.
 
Begin mij een beetje zorgen te maken, vorig jaar herfst moest ik na jaren probleemloos rijden ineens olie bijvullen. Deze zomer hele tijd niets aan de hand en nu plots weer te laag oliepeil. Denk niet dat ik dit jaar nog veel rijd maar ga dit nu wel goed in de gaten houden.
 
Beste Duke rijders. Is het mogelijk om bij een 390 de achterrempedaal wat lager af te stellen? Mijn vrouw moet haar voet echt optillen om er aan te komen. Ik heb wat rondgezocht maar zie geen goede mogelijkheden. Ook verstelbare voetsteunen zijn een optie. Duke is van 2013.
 
Is de standaard afstelmogelijkheid niet toereikend genoeg? Ik heb mijn pedaaltjes ook bovengemiddeld laag afgesteld en ben niet tegen een beperking aangelopen. Wil je ‘m nog lager dan het laagste wat mogelijk is binnen het stelbereik?
 
Terug
Bovenaan Onderaan