KTM 690 Duke IV Topic

Status
Niet open voor verdere reacties.
Qua vermogen meen ik 10-12 pk extra *O* ,wat neerkomt op +/- 80 (krukas).Het motorverloop is wel merkbaar anders/sterker, loopt veel soepelder door het ganse toerengebeid en de winst zit zeker niet alleen bovenin :) .Ik rij nu nog met 42t achteraan maar ga terug naar 40t want de overbrenging is nu echt te kort.Laten doen bij Desmet.
 
Gisteren de bike terug opgepikt na montage van het performance pakket (nokkenas,airbox,voll. Akra lijn en bijhorende map).Wat een verschil in vermogens-afgifte :Y .De fiets kan je rijden vanaf 2750-3000tr. zonder de minste hapering of bokken.Daarna trekt deze gewoon in een ruk en door naar 8000tr. waarbij het vanaf 4500-5000tr. zeer snel naar het rode gedeelte gaat.Powerwheelies in 2° zijn een eitje |( .De fiets voelt nog lichter aan zelfs als je er gewoon nog maar op plaatsneemt.Ik was eigenlijk zinnens om in 2014 een nwe. Hypermotard te kopen maar ik had een geprepte Duke gereden tijdens de opendeurdag van m'n dealer en was direct verkocht aan het ontkurkte potentieel van de 690 motor,wow en ikke dus zeer tevereden . *O*
[afbeelding]
Mooi! Klinkt goed!
Zo'n nokkenas is in de 1000 euro ofzo toch?
Ik vind het ook best irritant dat je niet onder de 4000 toeren kan rijden standaard. Irriteer mij daar eigenlijk best wel aan. Je moet dus minimaal de helft van de maximale toeren rijden... kansloos eigenlijk.
 
@Knudde, het karakter van de eencilinder eh :) Deze eencilinder in ieder geval. Daarentegen als je verhalen hoort van de 'oude' eencilinders vroegah dan mogen we niet klagen!

Katvervanger, wellicht ander luchtfilter en de motor laten afstellen helpt zover ik heb kunnen lezen ook al een hoop. Ik ga eens het e.e.a. vragen aan m'n dealer, kijken of die er al wat ervaring mee heeft! :)
 
Ik dacht ergens gezien te hebben dat de andere (snelle)nokkenas van de duke 3
Ook zou passen zelfde part nr en die was zo rond de 250 euro
 
Part n° nokkenas zou moeten zijn :76236010044 ,laatste op de parts list van de EJC bikes staat 173,50 Pond als prijs = een kleine 205 € + BTW = idd +/- 250 € en montage die (naar ik heb vernomen) niet zo simpel zou zijn. :N

PART LIST "CUP EDITION" (with thanks to "melocx" from the UK KTM forum)

Year: 2012 Model: 690 DUKE WHITE CUP (EU)



# KTM Part Description / Price
1 0019080306S COUNTER-SUNK SCREW ISA45 M8X30 £5.10
1 0025060106 HH COLLAR SCREW M6X10 TX30 £0.60
1 0025060206 HH COLLAR SCREW M6X20 TX30 £0.70
1 014580060166 CYL. SCREW DIN14580 M 6X16 £0.50
1 05187L1101 FORK WP 690 DUKE-R N/A
1 0625006087 GROOVED BALL BEAR. 608 2RS C3 £5.70
1 0912060353 AH SCREW DIN0912-M 6X35 £0.25
1 15187L1101 MONOSHOCK 690 DUKE-R 2012 N/A
1 50301038000 HANDLEBAR CLAMP D=22MM 2001 £9.05
1 54403135000 PLASTIC CAP SFL10 £0.55
1 5480200130004 ORANGE HANDLEBAR 28MM £68.68
1 57313001050 RET.PANEL FLUID RES. FRONT 02 £9.25
1 58007017000 YDNAC CLAMP 10101 (10,4MM) N/A
1 58033029115 ENGINE SPROCKET 15 T DAMPED £22.80
1 58303060051 BRAKE LEVER PEDAL DUKE'94 £5.95
1 58405050065 COLLAR BUSH 8,5X12X23,5X10 £2.05
1 5841005103804 2K REAR SPROCKET ORANGE Z38 £41.18
1 59001039000 HANDLEBAR SUPPORT 22MM 2T 2000 £28.25
1 59009062019 SPECIAL SCREW M6X19 WS=8 10.9 £0.60
1 60035001000 SPECIAL SCREW M6X21 WS=8 £1.65
1 61011046044 Side stand removal kit £17.12
1 61013009001 RET.PANEL FLUID RES. FRONT 05 £4.00
1 61013009004 NUT FOR RESERVOIR £1.40
1 61013009102 BRAKE FLUID RESERVOIR CPL. £16.00
1 61013009103 SCREW + NUT FOR RESERVOIR £3.85
1 61013013000 RUBBER BUSH 05 £1.40
1 61013013050 SCREW RET.PANEL-RESERVOIR £4.70
1 61034035000 RUBBER FOR SHIFT LEVER 05 £2.25
1 6111302200033 SPACER BUSHING 10,1X20X7,5 07 £2.20
1 6251301510130 CALIPER L/S BLACK-WITHOUT PADS £160.80
1 6900906000030 BRAKE DISC FRONT D=320X5 £227.80
1 69013069001 HOSE FOR RESERVOIR 6X1,5 £5.75
1 69034032000 STEP PLATE SHIFTING LEVER £4.60
1 75013072000 BRAKE HOSE REAR 2007 £36.85
1 7501307500030 BRAKE CALIPER SUPPORT REAR 08 £70.95
1 7501308010130 BRAKE CALIPER BL. WITHOUT PADS £134.45
1 75613001100 HAND BRAKE CYLINDER 2011 £195.00
1 75613112000 BRAKE PIPE FRONT CPL. 08 £79.25
1 76002501000 HANDLEBAR D=22MM 658-SILVER £33.50
1 76002579044 HANDGUARD BRACKET £113.45
1 7600303800001S FOOTREST CARRIER FRONT L/S £45.35
1 7600303900001S FOOTREST CARRIER FRONT R/S £45.35
1 76003170000 LEVER ARM N/A
1 76003540100 FOOTREST FRONT £40.20
1 76003544000 FOOTREST BLOCK £2.05
1 7600456500049 CHAIN FAIL. PROTECTION £40.45
1 76005907100 MANIFOLD EVO £550.00
1 76005979000 SILENCER TITAN £412.50
1 76005984044 Exhaust bracket £47.44
1 76006501033 AIR FILTER BOX CUP EDITION N/A
1 76007940000 Ergo seat £88.69
1 76007940044 Pillion seat cover (superceded by 7600794004430) £109.31
1 7600850100028A NUMBER PLATE £135.05
1 7600852000028A FRONT SPOILER WHITE £246.70
1 76008521000 REAR BRACKET FOR FRONT SPOILER £8.25
1 76008522000 FRONT BRACKET L/S FRONTSPOILER £6.20
1 76008523000 FRONT BRACKET R/S FRONTSPOILER £6.20
1 7600858000049 COVER REAR LIGHT £2.05
1 7601296804404 orange £102.44
1 7601305004401S FOOT BRAKE LEVER CPL. N/A
1 76014069090 COVERFOIL SPEEDOMETER/FLASHER £2.05
1 7603403104401S SHIFTING LEVER CPL. N/A
1 76034036000 SHIFT LEVER N/A
1 76034039000 BUSHING £2.35
1 76034531044 SHIFTING LEVER CPL. £22.70
1 76236010044 CAMSHAFT CPL. 07 £173.50
 
Laatst bewerkt:
1000€ voor een nokkenas dat kan toch niet :? |(
Jammer dat die motor er niet meer is heb nu nog 1.5 jaar tijd (op zen minst) om er ééntje te testen met performance kit :P
Duke is niet de enige fiets waar ik mee in men hoofd zit als eventuele opvolger kan niet kiezen :') en ze zijn allemaal heel verschillend ook rijd eigenlijk met alles wel graag naked/racer 1/3/4 cilinder :')
 
Bij mij zit de twijfel ofwel ook de performance upgrade maar dan vraag ik mij of de kostprijs hiervan = opleg die je betaalt voor een SMC R??? Bij de smc R heb je dan wel een aantal pk's minder maar in de plaats volledig regelbare vering en +/- 10 kg lichter. Aan comfort zal je wel inboeten...:)
Wel/geen (deels) uitschakelbaar ABS op smcr/enduro MY 2014 zou kunnen de doorslag geven ;)
 
Mooi! Klinkt goed!
Zo'n nokkenas is in de 1000 euro ofzo toch?
Ik vind het ook best irritant dat je niet onder de 4000 toeren kan rijden standaard. Irriteer mij daar eigenlijk best wel aan. Je moet dus minimaal de helft van de maximale toeren rijden... kansloos eigenlijk.

ik heb daar al meer over gehoord
was laatst bij mijn dealer en daar hadden ze het er ook al over
om een akra er onder te zetten om het "bokken" te ondervangen
maar ze waren vergeten dat ik er een remus underfloor onder heb zitten
en dat ik die van mij tot net iets onder de 3000tpm kan laten zakken en dan pakt ie hem
weer netjes op , ik moet dan natuurlijk niet ineens volgas geven , maar even aanvoelen
wat ie lekker vind en dan pakt ie hem fijn op
ik hem een kleiner voor tandwiel gemonteerd (standaard 16 t??) met 1 tandje minder dan de originele en nu kan ik prima de haakse bochten op de landweggetjes in de 2e nemen
het nadeel daarvan is dat als ik nu de rotondes pak en ik ga voor 3/4 rond dan in z'n 2 al redelijk hoog in toeren zit maar als het een redelijk ruime rotonde is en ik ga rechtdoor
dan kan ie in z'n 3 en pakt ie mooi op
moraal van het verhaal: een andere uitlaat kan dus ook al wat oplossen
 
uit wat bestaat die performance pak dan precies :?
Ik denk...:
-akra einddemper+voorbocht/katalysator
-nokkenas
-andere luchftilterbak/filter
-mapping

Die 1e mod kost al bijna 1500€ gok ik :') dus wat kost die pack dan :? andere veranderingen buiten de uitlaat lijken me niet overdreven duur (wel in werkuren dan maar is allemaal makkelijk zelf te doen volgens mij maar hoe zit het dan met garantie... )
 
Laatst bewerkt:
wat is dit 75613112000 BRAKE PIPE FRONT CPL. 08 £79.25 ????
is dit een pijp die wat minder uitzet een dat je daardoor een wat "hardere"rem krijgt ???
 
ik heb daar al meer over gehoord
was laatst bij mijn dealer en daar hadden ze het er ook al over
om een akra er onder te zetten om het "bokken" te ondervangen
maar ze waren vergeten dat ik er een remus underfloor onder heb zitten
en dat ik die van mij tot net iets onder de 3000tpm kan laten zakken en dan pakt ie hem
weer netjes op , ik moet dan natuurlijk niet ineens volgas geven , maar even aanvoelen
wat ie lekker vind en dan pakt ie hem fijn op
ik hem een kleiner voor tandwiel gemonteerd (standaard 16 t??) met 1 tandje minder dan de originele en nu kan ik prima de haakse bochten op de landweggetjes in de 2e nemen
het nadeel daarvan is dat als ik nu de rotondes pak en ik ga voor 3/4 rond dan in z'n 2 al redelijk hoog in toeren zit maar als het een redelijk ruime rotonde is en ik ga rechtdoor
dan kan ie in z'n 3 en pakt ie mooi op
moraal van het verhaal: een andere uitlaat kan dus ook al wat oplossen
Dan bedoel je zeker de katalysator verwijderen? Ik heb er een akra slip-on onder hangen.
1 tandje voor minder, betekend dat nou hogere of lagere top? Ik onthoud nooit wat wat nou doet. Op mn vorige motor had ik de verhoudingen ook wat veranderd maar daar was ik achteraf niet echt blij mee. Had een lagere top waardoor ik op de snelweg ook ruim 1000 (!!) toeren hoger uitkwam op 120km/h. (was een ninja 250)
 
Ik denk dat mijn volgende optie op de bike toch echt de nokkenas is
Het vervangen is echt niet zo moeilijk
En ja wel ff langs bij de dealer voor de andere mapping.

Maar dat scheelt een hoop geld *O*
 
Dan bedoel je zeker de katalysator verwijderen? Ik heb er een akra slip-on onder hangen.
1 tandje voor minder, betekend dat nou hogere of lagere top? Ik onthoud nooit wat wat nou doet. Op mn vorige motor had ik de verhoudingen ook wat veranderd maar daar was ik achteraf niet echt blij mee. Had een lagere top waardoor ik op de snelweg ook ruim 1000 (!!) toeren hoger uitkwam op 120km/h. (was een ninja 250)

ik weet niet hoe ze dat bedoelen ik ben er verder niet op ingegaan omdat ik er niet veel last van heb
en inderdaad een tandje minder voor betekend een lagere top
ik heb het vooral gedaan om een kortere 1 te krijgen ,ik vond dat je te lang met slippende koppeling moest rijden en de 2 vind ik zo ook fijner
de top vind ik niet belangrijk
ik kan zo prima 120 rijden bij een redelijk toerental
maar in mijn optiek maakt dat toch niets uit , dit is geen motor om lange afstanden en hoge snelheden te rijden ............dit is een bochten machine
 
veel geld maar had nog meer verwacht eigenlijk de bedragen kennende dat akrapovic soms vraagt :P

Ik heb de evo kit en die kost rond de in de 1600 euro.
Met steken bij heb ik 2000 betaald.
Heb slechts eenmaal testgereden met een standaard duke derna direkt laten monteren en ik vond het een zeer groot verschil. Net een andere moto.
 
en mag je met die andere luchtfilterbak ook in de regen rijden of is dat niet aan te raden :P

Ik heb op men sm ook een andere filter gemonteerd + tankkappen wat aangepast voor meer lucht/vermogen maar als je lang in regen rijd komt er water in luchtfilterbak/inlaat en dat is niet zo gezond voor de motor :')
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan