KTM 690 SMC (-R) DEEL 8 Let the sun shine!

Weet iemand hoe de snelheid van de motor wordt bepaald?
Ik heb een nieuwe remschijf gemonteerd. Originele boutjes hebben een iets te hoge kop waardoor die met deze remschijf net tegen de snelheidssensor aan tikt. Ik heb andere, roestvrijstale boutjes gekocht met een kleinere kophoogte. Wiel draait nu rond maar heb geen snelheidsindicatie meer....zit er ergens een magneetje op de originele schijf die ik vergeten ben. zijn het de boutjes die de sensor niet 'kan zien'? iets anders?
 
dit probleem heb ik ook gehad. de sensor telt idd de bout koppen. ik denk dat je wel ijzeren moet hebben omdat deze magnetisch zijn en rvs bouten niet. let op de sensor moet ook niet te dicht langs de boutkoppen gaan. je kunt ervoor kiezen om de ijzeren bouten ff 1 voor 1 tegen een slijpmachine aan te houden om de kop wat dunner te maken. vervolgens ff de boutkoppen met verf of zo behandelen tegen corrosie.
 
dit probleem heb ik ook gehad. de sensor telt idd de bout koppen. ik denk dat je wel ijzeren moet hebben omdat deze magnetisch zijn en rvs bouten niet. let op de sensor moet ook niet te dicht langs de boutkoppen gaan. je kunt ervoor kiezen om de ijzeren bouten ff 1 voor 1 tegen een slijpmachine aan te houden om de kop wat dunner te maken. vervolgens ff de boutkoppen met verf of zo behandelen tegen corrosie.

Klopt het dat jij ook de braking-schijf hebt? Hoe heb je het zelf opgelost? Afgeslepen?
 
Klopt het dat jij ook de braking-schijf hebt? Hoe heb je het zelf opgelost? Afgeslepen?
ik heb ook een braking wave disk ja. ik heb destijds zitten kloten met de afstand van de sensor tot de schijf. ik dacht dat deze afstand te groot was geworden en daarom had ik een ringetje achter de sensor gedaan zodat hij dichter langs de boutkoppen ging. echter was de afstand dus veels te klein en moest die dus groter worden. ik kwam er destijds niet uit en de motor moest toen toch ff weg voor onderhoud dus toen heb ik de garage meteen naar dat probleem laten kijken. zij hebben toen de bout koppen wat afgevreest en ingesmeert met 1 of ander geel goedje tegen corrosie. nu inmiddels 2 jaar verder en alles functioneert nog naar behoren en ziet er nog keurig netjes uit.
als ik het geweten had had ik het ook zelf makkelijk kunnen oplossen maarja kom er maar eens op haha.
hier kun je het wel zien:
 
Laatst bewerkt:
ik heb ook een braking wave disk ja. ik heb destijds zitten kloten met de afstand van de sensor tot de schijf. ik dacht dat deze afstand te groot was geworden en daarom had ik een ringetje achter de sensor gedaan zodat hij dichter langs de boutkoppen ging. echter was de afstand dus veels te klein en moest die dus groter worden. ik kwam er destijds niet uit en de motor moest toen toch ff weg voor onderhoud dus toen heb ik de garage meteen naar dat probleem laten kijken. zij hebben toen de bout koppen wat afgevreest en ingesmeert met 1 of ander geel goedje tegen corrosie. nu inmiddels 2 jaar verder en alles functioneert nog naar behoren en ziet er nog keurig netjes uit.
als ik het geweten had had ik het ook zelf makkelijk kunnen oplossen maarja kom er maar eens op haha.
hier kun je het wel zien:

Ik heb een paar stalen boutjes geprobeerd met een platte kop. snelheidsmeter werkt weer. Daarom zojuist een paar sterke boutjes met platte kop besteld. Dan zit dit projectje er weer op.
 
Zo nog een paar updates van mijn kant
( ik heb een bouwjaar 2013 smc-r met akrapovic einddemper en open luchtfilter )

Tijdje terug een custom mapping laten maken door mvs racing (zelfde als crossblokrevisie.nl). Dit omdat hij heel sporadisch toch uitviel bij vanuit stilstand wegrijden bijvoorbeeld bij het verkeerslicht wat zeer irritant is :+.
Ik reed altijd met de evo1 mapping maar het blijkt dus dat deze onderin gewoon 25 % te arm staat, wat ook het bokken veroorzaakt bij lage toeren. En met 1/3e gas bij 7000 toeren stond hij weer 30% te rijk. Ik heb wat vermogenwinst maar daar was het mij niet om begonnen, meer dat ik gewoon lekker kan rijden.

hier de vermogenskromme:
ROOD= EVO1 map -------- GROEN= nieuwe custom map

 
Update 2

Ik heb er hier in het verleden al een keer naar geïnformeerd maar toen was er niemand hier bekend mee. Het probleem dat ik had bij wat sportiever rijden was dat hij heel af en toe uit de versnelling schoot in een tussenvrij ofzo als ik heel veel motorrem gebruikte ( bijvoorbeeld slidend op een haarspeldbocht aankomen zeg maar). Daar was een goed klaar mee want je bent zo ineens je motorrem kwijt terwijl je er niet op rekent en dus in 1 x minder remkracht hebt terwijl je vlak voor een scherpe bocht zit.
Ik wist dat er een aftermarket setje voor op de markt was gebracht van factory pro uit amerika maar dat was knap duur. na een jaar twijfelen en verhalen aangehoord te hebben van het werkt wel en de ander zegt weer het werkt niet, toch maar aangeschaft, en mijn bevindingen tot nu toe zijn goed. ik heb hem na het monteren weer uitgetest op een leeg industrieterrein hier in de buurt en hij is geen 1 x weer uit de versnelling geschoten.

Wat is het?? hier wat foto's





het nieuwe armpje heeft een gelagerd wieltje en het nieuwe veertje is iets dikker en zwaarder wat zorgt voor meer weerstand waardoor die beter de versnelling "lockt". Het wisselen is binnen een uurtje gefixt en als je de motor schuin legt hoef je de olie niet af te laten. je hoeft alleen de koppelingsdeksel eraf te halen. let wel op de pakking kan kapot gaan en deze kost ook nog is 20 euro. op youtube staan wel instructie filmpjes.

hier de factory pro link: http://www.factorypro.com/Prod_Pages/prodKTM,690.htm linker kolom kun je hem bestellen. ik heb die met steel bearings omdat ceramic overrated is hierbij. tevens staat er nog een mooi stukje uitleg bij.
 
Update 2
*knip*

140,- is toch niet zoveel geld? Of waren ze eerder duurder?

Had er al over gelezen, maar zelf nog geen problemen ondervonden met mijn 701.
De eerdere 701's, van 2016, hadden er meer last van dan de '17 modellen. Maar mooi dat het opgelost is!


Even een vraagje van mijn kant, zijn er hier mensen die ervaring hebben met de Rottweiler performance Inlaat?
http://www.rottweilerperformance.com/rottweiler-intake-system-701-husky/
De Powercommander V staat redelijk hoog op mijn to-do lijstje en gezien ik dan toch naar een tuner moet voor een custom map, is het misschien wel een goed idee om de inlaat ook gelijk te vervangen. Maar de verhalen over Rottweiler lopen nogal uiteen.

Sommige mensen zweren erbij, en er zijn ook redelijk wat verhalen over slechte producten en inlaten waarvan de tapeinden loslaten met dit als gevolg:
ef8cd9077a.png


Er zijn ook heel wat andere alternatieven die de originele filterbox gebruiken.
Dna stage 2 lid, RadeGarage, EVO lid, of de Pirace Racing kit bijvoorbeeld.
 
ff een korte vraag.

Ik wil een Akrapovic slip-on bestellen voor mn SMC-R alleen heeft deze geen E-keur. kijkt meneer agent hier heel nauw naar of valt het allemaal wel mee? ik haal anders liever een LeoVince of Remus demper die wel gekeurd is en dat ik er geen gezeik aan heb. eventueel zou ik nog een compleet remus systeem eronder willen zetten maar dat weet ik nog niet zeker.
 
ff een korte vraag.

Ik wil een Akrapovic slip-on bestellen voor mn SMC-R alleen heeft deze geen E-keur. kijkt meneer agent hier heel nauw naar of valt het allemaal wel mee? ik haal anders liever een LeoVince of Remus demper die wel gekeurd is en dat ik er geen gezeik aan heb. eventueel zou ik nog een compleet remus systeem eronder willen zetten maar dat weet ik nog niet zeker.

Wat voor een Akrapovic Slip-on heb je op het oog dan?
Want die van mij kwam gewoon met een goedkeuring en de bijbehorende papieren.
 
Wat voor een Akrapovic Slip-on heb je op het oog dan?
Want die van mij kwam gewoon met een goedkeuring en de bijbehorende papieren.

deze van Goedhart. ik zie alleen zojuist dat tie niet gaat passen op mn 2014 model want die staat er niet tussen.
maar bij Motorcorner staat de complete tuning kit en ook daar staat dat tie niet goedgekeurd is voor op de openbare weg.
Akrapovic Uitlaat Slip-on Line 690 Enduro/SMC ( R )
 
deze van Goedhart. ik zie alleen zojuist dat tie niet gaat passen op mn 2014 model want die staat er niet tussen.
maar bij Motorcorner staat de complete tuning kit en ook daar staat dat tie niet goedgekeurd is voor op de openbare weg.
Akrapovic Uitlaat Slip-on Line 690 Enduro/SMC ( R )

Daar moet je gewoon niet zoveel op uit doen. Ik rijd altijd met Akrapovic zonder DB-killer, dat is officieel ook allemaal niet goedgekeurd. Maar de Nederlandse politie doet niet zo moeilijk.

Als je in Duitsland komt, dan is het wel handig om een goedgekeurde uitlaat te hebben. Daar zijn ze namelijk iets feller op de Gele plaat rijders met lawaai-pijp.
 
Daar moet je gewoon niet zoveel op uit doen. Ik rijd altijd met Akrapovic zonder DB-killer, dat is officieel ook allemaal niet goedgekeurd. Maar de Nederlandse politie doet niet zo moeilijk.

Als je in Duitsland komt, dan is het wel handig om een goedgekeurde uitlaat te hebben. Daar zijn ze namelijk iets feller op de Gele plaat rijders met lawaai-pijp.

ja dat werd mij ook verteld inderdaad. Echter zijn ze in de Randstad wel moeilijk voor wat betreft luide uitlaatsystemen. ik ga dan liever voor een E-keur
 
ja dat werd mij ook verteld inderdaad. Echter zijn ze in de Randstad wel moeilijk voor wat betreft luide uitlaatsystemen. ik ga dan liever voor een E-keur

Die E-keur heeft mijne wel, maar die vervalt natuurlijk als je de DB-killer eruit haalt. Heb er 2 boekjes bij die de Duitse Politie zeer waardeert bij een controle.



Overigens weer een paar leuke dingetjes besteld voor de 701:
Power Commander V + Map Switch
2088.jpg


DNA Stage 2 Filterkap:
HUSQ-SMTS2.jpg


DNA Filter:
R-KT6SM16-0R_E2.jpg


En een afspraak gemaakt om het hele zooitje af te stellen op de testbank met 2 verschillende mappen (1 map met DB-killer voor de DLD-tripjes en 1 map zonder DB-killer).

Ben benieuwd hoe de 701 reageert op een mindere restrictie in de inlaat.
 
ja dat werd mij ook verteld inderdaad. Echter zijn ze in de Randstad wel moeilijk voor wat betreft luide uitlaatsystemen. ik ga dan liever voor een E-keur

Ook dan maakt het geen zak uit als oom agent perse een dB meting wil doen. Ook al heb je e-keur en dB-killer. Dan nemen ze hem gewoon in beslag. Volgens mij staat hier wel ergens een verhaal van iemand met precies hetzelfde in de randstad.

In de regel kom je er gewoon mee weg, maar als je pech hebt en de agent een slechte bui....
 
Ik ben meerdere keren, met een groepje van een man of 8, staande gehouden.
ZGN voor iets als; niet helemaal stil staan bij een stop bord oid, maar eigenlijk willen ze gewoon "brommers kieken".
Allemaal E-keur en een Db killer, is er niks aan de hand.
Degene die voorop reed krijgt een prent, van een paar tientjes, goede reis!
Is de DB-killer eruit, of je hebt geen E-keur, is het afhankelijk hoe die man z'n pet staat...….
 
Update 2

Ik heb er hier in het verleden al een keer naar geïnformeerd maar toen was er niemand hier bekend mee. Het probleem dat ik had bij wat sportiever rijden was dat hij heel af en toe uit de versnelling schoot in een tussenvrij ofzo als ik heel veel motorrem gebruikte ( bijvoorbeeld slidend op een haarspeldbocht aankomen zeg maar). Daar was een goed klaar mee want je bent zo ineens je motorrem kwijt terwijl je er niet op rekent en dus in 1 x minder remkracht hebt terwijl je vlak voor een scherpe bocht zit.
Ik wist dat er een aftermarket setje voor op de markt was gebracht van factory pro uit amerika maar dat was knap duur. na een jaar twijfelen en verhalen aangehoord te hebben van het werkt wel en de ander zegt weer het werkt niet, toch maar aangeschaft, en mijn bevindingen tot nu toe zijn goed. ik heb hem na het monteren weer uitgetest op een leeg industrieterrein hier in de buurt en hij is geen 1 x weer uit de versnelling geschoten.

Wat is het?? hier wat foto's





het nieuwe armpje heeft een gelagerd wieltje en het nieuwe veertje is iets dikker en zwaarder wat zorgt voor meer weerstand waardoor die beter de versnelling "lockt". Het wisselen is binnen een uurtje gefixt en als je de motor schuin legt hoef je de olie niet af te laten. je hoeft alleen de koppelingsdeksel eraf te halen. let wel op de pakking kan kapot gaan en deze kost ook nog is 20 euro. op youtube staan wel instructie filmpjes.

hier de factory pro link: KTM 690 Enduro Factory Pro 800 869-0497 linker kolom kun je hem bestellen. ik heb die met steel bearings omdat ceramic overrated is hierbij. tevens staat er nog een mooi stukje uitleg bij.

Godverdomme ja dat zijn geen grappen, dat heeft mij al regelmatig bruine sporen in de broek opgeleverd :X:X . Op die manier een keer bijna de afgrond in gereden.

Nog steeds tevreden over de ingreep? Dan ga ik zo'n ding ook maar bestellen denk ik.
 
Ook dan maakt het geen zak uit als oom agent perse een dB meting wil doen. Ook al heb je e-keur en dB-killer. Dan nemen ze hem gewoon in beslag. Volgens mij staat hier wel ergens een verhaal van iemand met precies hetzelfde in de randstad.

In de regel kom je er gewoon mee weg, maar als je pech hebt en de agent een slechte bui....

Misschien was dat mijn verhaal? Maar ik reed zonde dB-killer.
 
Je uitlaat hebben ze toch evengoed in beslag genomen? ook al zit er e-keur op als je de DB killer daarna gewoon ingeschroeft had? Dus als je een vervelende agent tegenkomt is het gewoon klaar...
 
Je uitlaat hebben ze toch evengoed in beslag genomen? ook al zit er e-keur op als je de DB killer daarna gewoon ingeschroeft had? Dus als je een vervelende agent tegenkomt is het gewoon klaar...

In beslag nemen doen ze echt niet.
Boete of een Boete + Wokmelding is het enige wat ze doen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan