ktm 790 duke

Ik ga voor de MV Agusta 1000, een beetje naked moet immers minimaal 200pk hebben anders doe je niet meer mee aan de toog :P..en heb ik ook geen issue's meer kwa betrouwbaarheid8-)
 

Bijlagen

  • 890-r.jpg
    890-r.jpg
    71,4 KB · Weergaven: 23
  • 790-bk.jpg
    790-bk.jpg
    67 KB · Weergaven: 28
  • 790-or.jpg
    790-or.jpg
    65,5 KB · Weergaven: 21
Laatst bewerkt:
Ik ga voor de MV Agusta 1000, een beetje naked moet immers minimaal 200pk hebben anders doe je niet meer mee aan de toog :P..en heb ik ook geen issue's meer kwa betrouwbaarheid8-)

Haha wat een apparaat is dat joh. Overigens kan je dan ook voor de nieuwe Duc Streetfighter V4 gaan.
 
Die 890 SMT komt er, maar ik denk niet dat ik het geduld kan opbrengen 8-)

of dat ik hem eigenlijk wil hebben....de Duke bevalt prima
 
Mooi dat Duke bevalt, Street Triple R bevalt ook prima maar iets meer T (net wat meer windbescherming, iets ruimere kniehoek, wat rechter zitten) in combi met laag gewicht en voldoende vermogen (ruwweg tussen de 100 en 120 pk is oke) blijft me wel trekken.
 
De foto's dat ik tot op heden gezien heb is de SMT een 790Adv met 17" wielen, prima alleen de tank bij 790Adv vind ik niet mooi. Maar misschien is de uiteindelijke versie wel mooi.

Voor weekje weg (hotel) voldoet de Duke prima.
Ga je langere reizen maken dan is de windbescherming/extra bagagemogelijkheid van een SMT zeker heel prettig. Maar dat zie ik mezelf de komende jaren nog niet doen.
 
Goedemiddag Dukers
Na aanleiding van de div duke790 groepen waar toch wel vaak italiaans wordt gesproken, Heb ik een nederlandse facebook groep opgezet.
De groep is net van start dus heeft nog weinig inhoud. Dit zal natuurlijk met de tijd veranderen.
Mocht je het intressant of gezellig vinden. Jullie zijn van harte welkom
Hier onder de link naar de Facebook groep .

Je kunt de groep vinden onder de onderstaande naam
KTM 790 & 890 Duke NL/BE


 
Goedemiddag Dukers
Na aanleiding van de div duke790 groepen waar toch wel vaak italiaans wordt gesproken, Heb ik een nederlandse facebook groep opgezet.
De groep is net van start dus heeft nog weinig inhoud. Dit zal natuurlijk met de tijd veranderen.
Mocht je het intressant of gezellig vinden. Jullie zijn van harte welkom
Hier onder de link naar de Facebook groep .

Je kunt de groep vinden onder de onderstaande naam
KTM 790 & 890 Duke NL/BE





Zo'n groep bestaat al wat langer: Aanmelden bij Facebook | Facebook
 
Ik heb sinds begin augustus een KTM 790 Duke, licht en wendbaar machientje maar hij heeft 2 onhebbelijkheden de eerste is dat de Quick Shifter erg wisselend zijn werk doet, vooral van 5 naar 6 blijft de onsteking/benzinetoevoer te lang uit, neemt de snelheid rap af en schuif je op je buddy bij 150 Km/u naar voren...Ook met terugschakelen geeft hij net voordat je van 4 naar 3 ga of 3 naar 2 eventjes gas bij! (Dus geen tussengas zoals de LC BMW’s)
In 2004 had een BMW R1100RTwelke last had van Kontant Fahrrückelen ofwel KFR. Dat is ongelijke rijsnelheid bij lage toeren terwijl je het gas niet beweeg.
Anno nu heeft de KTM 790 Duke daar ook last van, ofwel 15 later moet ik oppassen bij kleine rotondes of haarspeldbochten, dat ik niet plots te snel er doorheen of eruit vlieg...
Hoewel sommige motorbladen een beetje deze kwalen noemen zijn er ook bladen die nergens last van hebben, ben ik de enige of zijn er meer en hoe hebben jullie dat opgelost of niet.
 
Konstantfahrruckeln was duidelijk te merken bij een proefrit inderdaad. Enige manier om dit te verhelpen is een rijkere afstelling. Dus naar de dyno. Ik heb ook wel eens slimme zelflerende kadtjes gezien die je inplugt in de ECU maar kan niet herinneren hoe die precies heten.
 
Ik vind het wel meevallen bij de Duke. Heb motoren gehad die dat veel meer hadden; dus het is maar net wat je referentie is. Super vloeiend (totale hand/polscontrole :+) op het gas en met trekkende motor de (haarspeld)bocht om werkt het beste. Ergens te snel over-/doorheen of uit vliegen heb ik nog nooit last van gehad.

QS is soms wel lomp ja. Hoe harder je gas geeft des te hoger in toeren hij moet zijn om soepel op te schakelen. Geef je iets minder gas dan kan het wel iets eerder. Omlaag vindt ie het ook prettig om wat in toeren te blijven en moet je het schakelpedaaltje wel met een trefzekere tik naar beneden rammelen. Zeker niet te zachtjes (omhoog ook niet). Als je bij terugschakelen dat duwtje naar voren krijgt ben je waarschijnlijk te laat/laag in toeren en/of tik je hem niet stevig en snel genoeg terug.
 
Wat betreft kfr, geen last van bij de 790 moet ik zeggen (heb er nu 13.000km mee gereden). Alleen onder de 2000rpm is ie wat rukkig, maar daar kom je nooit, enkel bij wegrijden.

De QS werkt bij mij erg goed, maar eerlijk gezegd gebruik die ook alleen als ik flink dooraccelereer, dan wel stevig afrem. En inderdaad goede positieve druk tegen het pedaaltje, niet van de halfhartige/zachte gedoe ;)
 
Ik weet niet hoe het bij de 790 zit, maar de 1290 wordt onderin soepeler tot 15000 km.
 
Ben ook best wat teleurgesteld dat KTM dat KFR nog niet onder controle heeft. Bij de superduke 1290R had ik geen enkel probleem, een echte verademing na de schokkerige SMT, terwijl de 1090 Adventure er een beetje tussenin zat, hoewel die toch altijd wel redelijk goed in de sport-mode was te rijden. Op de Duke 790 rijd ik eigenlijk altijd in de street-mode, omdat ik de gasreactie in zowel de sport als de track-mode onvoldoende gecontroleerd vind. Zelfs op trackdays laat ik het wel uit mijn hoofd om in sport-mode, laat staan track-mode te gaan rijden. Ik verlang absolute controle over acceleratie en bochtensnelheid, vooral bij wat langzamere bochten zoals de Strubben op Assen, en die controle vind ik niet in sport- en trackmode.

Mijn quickshifter werkt uitstekend, bij vrijwel alle toerentallen, hoewel hij bij hoge utzondering nog wel eens misschakelt van 5 naar 6. Toch haalt de Duke quickshifter het niet bij die van mijn Adventure 790, die gaat echt bij alle toerentallen als een warm mes door de boter. Die Adventure 790 heeft trouwens de fijnste gasreactie van alle KTM’s die ik ooit heb gehad of bereden, lineair en uiterst controleerbaar, precies zoals het hoort. Wat mij betreft dan he, ik weet dat anderen dat mogelijk tam zouden noemen, of niet explosief genoeg, maar voor mij gaat een uiterst precieze controleerbaarheid boven alles..
 
Toch weer een tijd hier niet op het forum geweest, ondertussen uiteraard niet stilgezeten en ik vindt het nog steeds een heerlijke machine. Het stukje van het op schakelen met de qs van 5 naar 6 heb ik een keer of 3 last van gehad op de snelweg. Verder geen klachten gehad en ben ik weer 5000 kilometers verder.

Afgelopen week heb ik hem (voor sommige) gedowngraded en een andere uitlaat gemonteerd. Ik kan er niks aan doen, maar ik vindt de standaard uitlaat gewoon niet mooi. Dus bij deze, ben ik voor een Mivv Delta Race gegaan. Zwaarder geluid, en de plofjes lijken er niet minder op zijn geworden. (Heb er pas 100 km mee gereden, en dit zal denk ik de komende tijd niet super veel meer worden.)
 

Bijlagen

  • 15736752285623258289400305868132.jpg
    15736752285623258289400305868132.jpg
    132,1 KB · Weergaven: 36
Na de proefrit in m'n vakantie heb ik er een besteld !
Wordt pas in januari afgeleverd maar kan nu al niet wachten :) en uiteraard de oranje kleurstelling gekozen.

Gelijk ook wat powerparts meegenomen:
- Ergo seat
- Tankbescherming
- velgstickers

Nu kan het lange wachten beginnen :P

Netjes, leukste is ook om af en toe wat voor jezelf te kopen. (Powerparts etc), velgstickers zit ik ook nog naar te kijken, maar heb eerlijk gezegd niet zo'n zin om die zelf erop te friemelen (mezelf kennende)
 
Terug
Bovenaan Onderaan