Mooi stukje huisvlijt..
Maar zijn de bochten na een paar natte ritten niet weer zo ranzig als voorheen? m.a.w. hoe lang blijft het zo mooi..?
Waarmee schoongemaakt? Ziet er goed uit.
Ik weet niet wat voor lekkage jij had, maar mijn 890R had na 1500 km al een lekkende oliekering bij de uitgaande as bij het voortandwiel. Zaterdag weer opgehaald bij de dealer na reparatie. Gewoon garantie, dus kostte me verder niets. Ik begreep wel dat er eigenljk een compleet nieuw setje in moet, dus niet alleen de kering (of keerring?), maar ook nog een o-ring, en misschien ook nog andere ringetjes. Die complete setjes zijn echter niet op voorraad, en ook KTM Nederland heeft ze niet liggen. Daarom wordt vaak alleen de oliekering vervangen met precies zo’n zelfde, met binnen de korste keren weer een lekkage.Lekkage is inmiddels gefixed.
Dealer gaf aan dat van iedere 10 790's die verkocht zijn er 8 terug krijgt met dit euvel. KTM erkend blijkbaar ook niet dat er een fout zit...
Maar probleem is opgelost, ben benieuwd of de 890 hier ook last van gaat krijgen.
Ah, die heb ik ook gehad met mijn 790 Adventure. Heb ik toen zelf opgelost, maar was wel een lastig klusje, ondat je er bijna niet bij kunt. Maar plat op de grond liggend onder de motor met een verlengd steeksleuteltje is het me gelukt de slangklem op de thermostaat aan te draaien. Probleem gefixed!De lekkage die ik had zat bij het thermostaathuis(?) als het ding warm wordt geen probleem maar zodra hij afgekoeld is begon hij koelvloeistof te lekken.
Dit stelde ik ook voor aan de dealer en die gaf aan dat dat ook werkt, maar dat het voor tijdelijk is.Ah, die heb ik ook gehad met mijn 790 Adventure. Heb ik toen zelf opgelost, maar was wel een lastig klusje, ondat je er bijna niet bij kunt. Maar plat op de grond liggend onder de motor met een verlengd steeksleuteltje is het me gelukt de slangklem op de thermostaat aan te draaien. Probleem gefixed!
Bekijk bijlage 1548267
Het is bij mij een jaar geleden, en het is niet teruggekomen. Was alleen een onvoldoende vastgedraaide slangenklem.Dit stelde ik ook voor aan de dealer en die gaf aan dat dat ook werkt, maar dat het voor tijdelijk is.
Gelukkig heeft hij het kosteloos opgelost met wat volgens hem een permanente oplossing
Ik weet niet wat voor lekkage jij had, maar mijn 890R had na 1500 km al een lekkende oliekering bij de uitgaande as bij het voortandwiel. Zaterdag weer opgehaald bij de dealer na reparatie. Gewoon garantie, dus kostte me verder niets. Ik begreep wel dat er eigenljk een compleet nieuw setje in moet, dus niet alleen de kering (of keerring?), maar ook nog een o-ring, en misschien ook nog andere ringetjes. Die complete setjes zijn echter niet op voorraad, en ook KTM Nederland heeft ze niet liggen. Daarom wordt vaak alleen de oliekering vervangen met precies zo’n zelfde, met binnen de korste keren weer een lekkage.
Afgelopen week ook even een Ermax windschermpje geplaatst, met name om op trackdays iets meer met het hoofd uit de wind te zitten bij snelheden boven de 200 km/u (ik moet wel plat op de tank liggen voor het gewenste effect, heb ik vandaag gemerkt).
Omdat de boel toch uitelkaar moest heb ik meteen een kleiner (15-tands) voortandwiel laten plaatsen (mede na lezing van de mods van Kevxtx, een KTM expert uit Brisbane). Ik vond de 890R zelf ook al vrij lang gegeared, zoals je merkte bij langzaam rijden door 30 Km/u-wijkjes of dorpjes, waarbij je steeds twijfelt of je nu terug moet naar de 1 of toch in de 2 blijft rijden in krappe bochtjes. En op het circuit kwam ik op de lange rechte stukken misschien net in de 6, maar raakte nooit aan het maximum toerental. Kortom, de standaard overbrengingsverhouding is niet optimaal.
Van het weekend dus even getest hoe dat in de praktijk nu uitpakt, zo’n 15-tands voortandwiel, en ik ben onder de indruk! Ik heb voor mijn gevoel met een kleine, erg goedkope ingreep (36 euro) een compleet andere, stukken betere motor gekregen. De overbrengingsverhoudingen zijn nu perfect, je kunt rotondes in zijn 3 nemen, krappe bochtjes in zijn 2, 50 km/u in z’n 5 rijden (of zelfs in 6) zonder bokken. Je hebt simpelweg nooit meer het gevoel in de verkeerde versnelling te zitten, het klopt nu gewoon.
Maar wat nog veel leuker is, je hebt met dat kleinere voortandwiel nu echt een explosief monster onder je kont. Is de standaard 890R al een tamelijk vlotte krachtpatser, zeker vergeleken met de 790, maar zoals koppel en vermogen zich nu ontvouwen is werkelijk fenomenaal. In alle versnellingen trekt ie vanaf zo’n 3500 à 4000 toeren als een beest, en dat blijft maar kneiterhard doortrekken totdat de begrenzer ingrijpt. Regelmatig schiet bij het overschakelen van 2 naar 3, en soms nog eens van 3 naar 4 het voorwiel een stukje de lucht in (met de traction control aan), om door te trekken met een tempo dat je er bijna bang van wordt. Ongeacht in welke versnelling je ook rijdt, geef bij 4000 toeren een dot gas en je klapt vooruit. Het rijdt makkelijker en indrukwekkender! Ik begrijp werkelijk niet waarom KTM deze motor niet aflevert met dit voortandwiel standaard gemonteerd. Dit is de 890R zoals ie hoort te zijn.
Ik zou iedereen met een 890R dan ook willen aanraden om het in elk geval uit te proberen. En wellicht is het voor de Duke 790 ook een zinvolle modificatie. Voor de kosten hoef je het niet te laten. Ik ben in elk geval erg blij dat ik het voorbeeld van Kevxtx heb nagevolgd.
Bekijk bijlage 1547912
Bekijk bijlage 1547916
Bekijk bijlage 1547918
Het kriebelt hier ook als ik de 790 zieEven voorstellen.
Een paar weken geleden heb ik een KTM 790 duke uit 2018 gekocht om mijn KTM 690 duke R uit 2015 te gaan vervangen.
Ondanks dat ik de 690 echt fantastisch vind, is de 790 toch echt wel wat anders, wat een beest van een motor.
Ik las(en deelde heel af en toe) mee op het 690 forum, maar ga dat nu dus hier doen.
Handig dat hier items gepost worden over 'problemen' die je zelf kunt oplossen, en waarvoor je dus niet naar een dealer hoeft.
Zelf heb ik net mijn probleem van het niet afwateren van water onder mijn tankdop opgelost, dus mocht iemand daar vragen over hebben, dan heb ik waarschijnlijk het antwoord
Origineel is 16-tands. Achterwiel moet los (misschien stukje naar voren zodat de ketting los hangt), kapje over het voortandwiel moet eraf, tandwielmoer losdraaien (ik weet niet hoe die geborgd zit eerlijk gezegd), tandwiel verwisselen, moer vastzetten (zie boekje voor aandraaimoment), kap er weer op, ketting spannen, klaar. Ik heb het laten doen door de dealer, omdat ie toch uit elkaar moest, maar ik denk dat het in een half uur, drie kwartier wel geklaard moet zijn.Hoeveel werk is dat het voortandwiel vervangen? Hoeveel tands is hij origineel?
Origineel is 16-tands. Achterwiel moet los (misschien stukje naar voren zodat de ketting los hangt), kapje over het voortandwiel moet eraf, tandwielmoer losdraaien (ik weet niet hoe die geborgd zit eerlijk gezegd), tandwiel verwisselen, moer vastzetten (zie boekje voor aandraaimoment), kap er weer op, ketting spannen, klaar. Ik heb het laten doen door de dealer, omdat ie toch uit elkaar moest, maar ik denk dat het in een half uur, drie kwartier wel geklaard moet zijn.
Voor toerental, zie post van Rappie. Heeft geen gevolgen voor je garantie, heb het al op meerdere motoren gedaan, of laten doen door de dealer. Nooit een probleem geweest. .Ben oprecht benieuwd naar mensen die dit op hun 790 gedaan hebben.
Wat voor toerental rij je als je 100-130 in zn 6 zit? Niet opeens overdreven en onnodig hoog?
PS. wat doet dit met je garantie?
Heeft iemand ervaring met een linkpipe/katvervanger op de 790?
Moet je dan de mapping aan laten passen, of niet.
En wat doet een katvervanger in combinatie met een standaard demper met het geluid?
Neem een Scorpion voor de sound...