Clover
MF veteraan
- 11 okt 2002
- 2.002
- 89
Welkom! In dit topic kun je allerlei informatie vinden en delen over:
KTM DUKE 690 IV 2012-2015
KTM DUKE 690 IV 2012-2015
Bouwwijze van de sterkste ééncilinder productiemotor ter wereld:
Dit is de gewone uitvoering, niet de R
1-cilinder 4-takt mengselmotor, vloeistofgekoeld
Cilinderinhoud 690 cm³
Boring 102 mm
Slag 84,5 mm
Vermogen 50 kW (68 PS)
Starthulp E-starter, automatische decompressor
Versnelling 6-versnelling met klauwschakeling
Motorsmering Semi-dry-sump smering met 2 rotorpompen
Primaire overbrenging 36:79
Secundaire overbrenging 16:40
Radiateur Vloeistofkoeling permanente circulatie koelmiddel door waterpomp
Koppeling APTC™ antihopping‑koppeling in oliebad / hydraulisch bediend
Ontstekingssysteem Contactvrij aangestuurd volledig elektronisch ontstekingssysteem met digitale ontstekingsvertraging
RIJWIELGEDEELTE
Frame Buisframe met staalbuizen van chroommolybdeen, geëloxeerd
Voorvork WP Suspension Up Side Down
Schokdemper WP Suspension met Pro‑Lever omkering
Veerweg voor 135 mm
Veerweg achter 135 mm
Remsysteem voor Schijfrem met radiaal vastgeschroefde remklauw met vier zuigers, remschijf vlottend gelagerd
Remsysteem achter Schijfrem met remklauw met enkele zuiger, vlottend gelagerd
Remschijven - diameter voor 320 mm
Remschijven - diameter achter 240 mm
Ketting 5/8 x 1/4” (520) X‑ring
Balhoofdhoek 63,5°
Wielstand 1.466±15 mm
Afstand van bodem, onbelast 192 mm
Zadelhoogte onbelast 835 mm
Brandstoftankvolume totaal ca. 14 l
Brandstof super loodvrij (ROZ 95)
Gewicht zonder brandstof ca. 149,5 kg
Kleurstellingen Bouwjaar 2012:
Kleurstellingen Bouwjaar 2013-2015:
KTM DUKE 690 IV R 2013-2015:
KTM DUKE 690 IV 2016-heden:
Kleurstelling 2016/2017
Kleurstelling 2016/2017 Duke 690 R
Kleurstelling 2018 Model
Kleurstellingen Bouwjaar 2013-2015:
KTM DUKE 690 IV R 2013-2015:
KTM DUKE 690 IV 2016-heden:
Kleurstelling 2016/2017
Kleurstelling 2016/2017 Duke 690 R
Kleurstelling 2018 Model
FAQ:
Q: Hoe herken ik van welk bouwjaar een duke 690 is?
A: Model 2012: 5 spaak velgen en zwarte Katalysator met hitte schild
Model 2013-2015: Sportieve velgen en grijze Katalysator
Model 2016-heden: Ander zadel en volledig digitaal display
Q: Wat zijn de motorische verschillen tussen het nieuwe model (>2016) en het oude model (2012-2015)?
A: Het nieuwe model beschikt over een vernieuwd LC4 motorblok met o.a. een balans-as wat de trillingen wat verminderd en de motor dus wat comfortabeler/soepeler maakt. Er zijn echter ook puristen die de voorkeur geven aan meer trillingen en het oude blok dus fijner vinden. Ook heeft het nieuwe blok wat meer vermogen.
Q: Vereist een Duke 690 veel onderhoud/sleutelkennis?
A: zolang je de onderhouds intervallen aanhoud en uit laat voeren door een KTM dealer heb je er in de regel geen extra onderhoud aan. Los daarvan dien je altijd je oliepeil/koelvloeistofpeil/kettingspanning en smering in de gaten te houden zoals bij elke motor. Standaard zit er 2 jaar fabrieksgarantie op een KTM, alles wat in die periode stuk gaat buiten de normale slijtage onderdelen om en mits KTM dealer onderhouden valt onder garantie. Zo lang de motor KTM dealer onderhouden is, minder dan 60.000km gelopen heeft en nog binnen garantie valt kun je de garantie bijkopen a ~200 euro per jaar. De garantie/onderhouds registratie is Europees-wijd dus geldt ook voor geimporteerde motoren. En daarbij heb je nog de KTM Mobility service.
Q: Is de Duke 690 een goede beginnersmotor?
A: Gaat prima! Voor velen hier was het de eerste motor. De motor is licht en wendbaar en beschikt over genoeg vermogen.
Q: Kan ik een Duke 690 verlagen?
A: Ja, KTM heeft hiervoor een (dure!) verlagingskit. Er zijn goedkopere alternatieven zoals van Mizu, deze kunnen geleverd en gemonteerd worden door diverse nederlandse dealers. Monteren vereist specialistisch gereedschap omdat de achterveer eraf moet. Dit icm het doorsteken van de voorpoten verlaagt de duke een 3-4cm. Let op, de standaard moet je ook wat inkorten anders is deze te lang.
Q: Kan ik met de Duke 690 op de snelweg rijden?
A: Alles kan. De top ligt ergens rond de 170-180km/u. Lange stukken >130km/u rijden kan vermoeiend worden omdat je weinig windbeschutting hebt en de motor dan hoger in zijn toeren rijdt (want één-cylinder) en dus wat trilt. Een paar uurtjes snelweg naar bijv de Eifel, geen probleem! In 1 dag naar de Alpen knallen kan ook maar zou eerder overwegen de binnendoor wegen te nemen. Sowieso zijn de binnendoor wegen vele malen leuker dan de snelweg met deze motor.
Q: Wanneer moet ik de Akrapovic mapping laten inladen?
A: In geval van bouwjaar 2012-2015 enkel en alleen als je een open uitlaat systeem hebt (Katalysator weg dmv decat pijp en open Demper) EN je een open luchtfilter hebt EN je de race nokkenas van KTM hebt geplaatst. Heb je de Race nokkenas niet en laad je toch de Akra mapping dan zal de duke beroerd lopen.
in geval van bouwjaar 2016-heden hoeft de nokkenas niet vervangen te worden en volstaat een decat&open demper&open luchtfilter
Q: Is een open uitlaat te luid op de 690?
A: Meesten vinden de optie van een einddemper mèt DB Killer icm een katalysator verwijderd dmv decat pijp het prettigst geluid geven. Decat en zonder DB killer rijden is te luid.
Onderhouds intervallen:
Kleine onderhoudsbeurt: elke 10.000km of elk jaar. Kosten ongeveer 120-250 euro.
Grote onderhoudsbeurt: elke 20.000km of elke 2 jaar. Kosten ongeveer 300-500 euro.
Kosten kunnen hoger uitvallen als er ook banden/ketting&tandwielen/remmen/etc vervangen moet worden.
Olieverbruik:
Geen vast patroon, de ene duke verbruikt 0,0 en de andere verbruikt minimaal wat. Grote olieslurpers zijn het iig niet. Alles erg afhankelijk van mate van gebruik/omgeving/type olie. In ieder geval wel iets om af en toe even te controlleren als de motor warm is. De duke 690 my2014 die ik had verbruikte enkel in bergachtig gebied en bij stevig doorrijden ongeveer een halve liter op 2500km.
Bekende kwaaltjes:
Grote problemen zijn er niet geweest met de Duke 690 2012-Heden. Sporadisch zijn er wel de volgende meldingen gemaakt:
- Dukes waarbij speling komt op de lagers van de tuimelaars, daardoor hoor je een licht tikkend geluid maar is lastig te horen omdat het blok uit zichzelf al wat mechanisch geluid maakt. Een symptoom ervan is dat de motor lastiger start, alsof de accu bijna leeg is. Om dit te controlleren moet de kop eraf. Het probleem is bekend bij de dealers en wordt meestal gecheckt met kleppen stellen.
- Radiateur lekkage rechts boven.
- Defect display (met name de oude modellen(my12-15), met de huidige digitale TFT displays (bouwjaar >2016) geen problemen)
Accessoires:
Decat opties:
Fresco (qua geluid zit nauwelijks tot geen verschil tussen de Fresco en Leovince)
Leovince (qua geluid zit nauwelijks tot geen verschil tussen de Fresco en Leovince)
Aliexpress (onbekend of iemand deze inmiddels heeft)
Einddemper opties (let op, bouwjaar 12-15 en 16-heden hebben aparte dempers):
Akrapovic
Remus
Leovince
Arrow
Scorpion
SC Project
etc etc
Diverse Accessoires:
KTM-versand.de -> hebben alle KTM powerparts incl prijzen erbij
R&G
Evotech Performace
Aliexpress -> made in china, some good, some bad.. ;-)
Vorige delen:
Deel 1: KTM 690 Duke IV Topic
Deel 2: KTM Duke 690 IV Topic Zwei
Werkplaats handboek en meer
Spareparts finder van KTM zelf, hier vind je alle originele onderdelen met onderdeelnummers, om te bestellen via je dealer.
Laatst bewerkt: