Ktm exc smc hoeveel cc?

Gahas

Rookie
22 sep 2020
3
0
Dag
Ik ben nieuw op dit forum.
Ik wil een A2 motor kopen maar wat kan ik nu het beste kopen.
Waar ik hem voor ga gebruiken is af en toe zomer avondje en ritten naar buitenland van 14 dagen ongeveer.
Ik wil het onderhoud best zelf doen maar moet het niet te moeilijk zijn. Olie bijvullen verversen ed lukt me wel maar verder met zuigers ed word een ander verhaal. Wat kan ik het beste kopen? 2 takt of 4 takt? Exc of smc (r)
 
Tweetakt is nogal onpraktisch voor je trips naar het buitenland.

De grotere exc motoren (450+cc) worden wel gebruikt als reismotoren, maar zijn niet heel geschikt. Ze hebben maar weinig oliecapaciteit, dus tijdens een flinke trip (2000+km) zul je tussentijds de olie moet vervangen. Ook hebben ze standaard geen transmissiedemping, waardoor de aandrijflijn het op lange stukken asfalt zwaar te verduren krijgt. Voor off-roadtrips zijn ze wel populait ivm het lichte gewicht van de motoren.

De LC4 motoren (SMC en dergelijke) zijn beter geschikt voor het reizen (maar nog steeds niet supercomfortabel) en nog steeds geweldig leuk voor de avond en weekendritten. Ik weet alleen niet of dergelijke motoren standaard geschikt zijn voor A2.
 
De KTM 690SMC is wel geschikt voor het a2 rijbewijs. Ik heb een Duke 690 op a2 staan. In feite zijn de sms en de Duke motorisch hetzelfde. Prima fiets op a2 en je komt overal goed van z'n plaatst. Wel hebben de blokken van bepaalde jaartallen wat kwaaltjes.

Ook drinkt het blok wat olie als je veel van het blok vraagt.(veel volgas vanuit de lage toeren). Ook zijn de onderhoudsintervallen van de oudere blokken relatief kort. De nieuwe blokken vanaf circa 2016 hebben een onderhoudsinterval van 10.000km. Weet niet wat je budget is maar ik zou je wel adviseren om te kijken naar de nieuwere blokken.
 
Oke dank jullie
Ik ga eens kijken voor een 690 smcr met nieuwer blok. Staan er redelijk wat op internet.
 
KTM EXC moet je rekening houden met veel meer onderhoud. Als je zelf een fervent sleutelaar bent is dat te doen. Daarnaast hebben ze wellicht op kenteken weinig vermogen, maar in de realiteit hebben deze blokken veel meer vermogen. Ik weet niet hoe de verzekeraar hiermee omgaat als je bijvoorbeeld een ongeluk krijgt, maar ik zou het niet riskeren.

Die grote eencilinders heb je over het algemeen véél minder onderhoud aan. De 660 blokken van yamaha (standaard 35 kw) ken ik persoonlijk niet, maar staan hoog aangeschreven. BMW heeft 650 blokken van rotax. Standaard 35kw (behalve tussen bouwjaren 2000-2007 meen ik, dan heb je 37kw). Heerlijke blokken die gemakkelijk een ton of meer lopen.

Je zou ook eens kunnen kijken naar de Husqvarna TR 650's, de motor is gebouwd op hetzelfde platform als BMW, maar het blok is een stuk krachtiger. Daarnaast zijn ze een stuk lichter dan de BMWs. Zijn er veel te krijgen met al 35kw op het kenteken en anders is het een kwestie van de gaskabelstop aanpassen en de motor om laten zetten naar 35kw.
 
Momenteel een ktm 400 exc uit 1997 op het oog. 4 jaar geschorst gestaan en weinig info..... Toch lastig om zo'n beslissing te maken.
Eigenaar zegt starten en lopen. Er zitten dan wel cros banden onder.

Iemand nog tips :D
 
Momenteel een ktm 400 exc uit 1997 op het oog. 4 jaar geschorst gestaan en weinig info..... Toch lastig om zo'n beslissing te maken.
Eigenaar zegt starten en lopen. Er zitten dan wel cros banden onder.

Iemand nog tips :D
Ja, ik heb een tip: maak een eigen topic aan voor je vraag. Want wat je nu doet wordt ook wel gezien als 'topic kapen'.
 
Ja, ik heb een tip: maak een eigen topic aan voor je vraag. Want wat je nu doet wordt ook wel gezien als 'topic kapen'.
Aangezien TS maar 2 dagen op MF heeft gezeten is het niet heel erg.

Momenteel een ktm 400 exc uit 1997 op het oog. 4 jaar geschorst gestaan en weinig info..... Toch lastig om zo'n beslissing te maken.
Eigenaar zegt starten en lopen. Er zitten dan wel cros banden onder.

Iemand nog tips :D
Wat rijdt dat slijt, wat staat vergaat.

4 jaar stil gestaan betekend heel veel onderhoudt. Als hobbyprojectje leuk, als motor om te rijden niet.
 
Aangezien TS maar 2 dagen op MF heeft gezeten is het niet heel erg.


Wat rijdt dat slijt, wat staat vergaat.

4 jaar stil gestaan betekend heel veel onderhoudt. Als hobbyprojectje leuk, als motor om te rijden niet.

Thanks voor je reactie!
 
Als je wat uitgebreider laat weten wat je zoekt trouwens, kunnen we je hier wat beter helpen.

Ik ben opzoek naar mijn eerste motor. A2 motor.
Bij mijn zoektocht kwam ik die motor tegen voor 1400 euro. Proefritje en aanvoelen weet ik ook niet of ik daar genoeg aan heb.
Overigens is mijn zoektocht naar motoren breed alleen de prijs wat minder breed ;) 1500 is toch wel mijn max namelijk.
Supermoto is toch altijd wel mijn droom om te hebben ofzo :D
 
Ik ben opzoek naar mijn eerste motor. A2 motor.
Bij mijn zoektocht kwam ik die motor tegen voor 1400 euro. Proefritje en aanvoelen weet ik ook niet of ik daar genoeg aan heb.
Overigens is mijn zoektocht naar motoren breed alleen de prijs wat minder breed ;) 1500 is toch wel mijn max namelijk.
Supermoto is toch altijd wel mijn droom om te hebben ofzo :D
Als je op zoek bent naar je eerste motor, zou ikniet gaan voor iets wat al zo lang stil staat.

Even wat voorbeelden:
 
Als je op zoek bent naar je eerste motor, zou ikniet gaan voor iets wat al zo lang stil staat.

Even wat voorbeelden:
Die SZR 660 is gaaf! Deze site ken ik niet. Ik ga direct even wat rond neuzen!!
Hartelijk dank!
 
Heb nu een ZX6R uit 1999 gezien met 25kw op kenteken.
Ik heb gelezen dat het niet kon op een ZX6R maar bij kenteken check staat dit ook gewoon :D
 
Heb nu een ZX6R uit 1999 gezien met 25kw op kenteken.
Ik heb gelezen dat het niet kon op een ZX6R maar bij kenteken check staat dit ook gewoon :D

Het kan ook wel, alleen mag jij er niet mee rijden. Je mag met een A2 rijbewijs rijden met een motor van maximaal 35kw, maar deze mag origineel niet meer dan het dubbele aantal kw hebben. Dus jij mag met je A2 rijbewijs niet rijden met een motor die origineel, dus zonder begrenzing, meer dan 70kw had. Een 99'er zx6r heeft er 76. Maakt niet uit of de motor dan is begrenst tot 35, 25 of 10kw, hij heeft er origineel meer dan 70, dus het mag niet.

Vroeger, met de oude regeling van voor 2013 mocht dat wel, toen maakte het niet uit wat het originele vermogen was. Daarom vind je nu nog wel wat 25kw motoren met origineel meer dan 70kw, maar daar heb je met je A2 rijbewijs dus niks aan.
 
Momenteel een ktm 400 exc uit 1997 op het oog. 4 jaar geschorst gestaan en weinig info..... Toch lastig om zo'n beslissing te maken.
Eigenaar zegt starten en lopen. Er zitten dan wel cros banden onder.

Iemand nog tips :D
Met een hele grote boog eromheen lopen
 
De KTM 690SMC is wel geschikt voor het a2 rijbewijs. Ik heb een Duke 690 op a2 staan. In feite zijn de sms en de Duke motorisch hetzelfde. Prima fiets op a2 en je komt overal goed van z'n plaatst. Wel hebben de blokken van bepaalde jaartallen wat kwaaltjes.

Ook drinkt het blok wat olie als je veel van het blok vraagt.(veel volgas vanuit de lage toeren). Ook zijn de onderhoudsintervallen van de oudere blokken relatief kort. De nieuwe blokken vanaf circa 2016 hebben een onderhoudsinterval van 10.000km. Weet niet wat je budget is maar ik zou je wel adviseren om te kijken naar de nieuwere blokken.
Ik rij zelf ook met een Duke 690, bouwjaar 2017; weliswaar full power; en ben er meer dan tevreden over!
Heb sinds de aankoop (sinds augustus 2019) net geen 7000km er mee gereden. Heeft inderdaad een onderhoudsinterval van 10.000km. Ik heb hem gekocht op 3000km en direct zelf andere olie gegeven en filters vervangen (gewoon om zeker te zijn). Nu tikt de teller bijna de 10k aan.. op 15.000km moet de klepspeling gecontroleerd worden :} .

Is echt een zalige (fun)bike om mee te rijden... Als ik toch één minpuntje kan vinden, is dat ik na 50km autosnelweg aan dezelfde snelheid er wel genoeg van heb }) dus bochten zoeken is de boodschap :t
 
Ik rij zelf ook met een Duke 690, bouwjaar 2017; weliswaar full power; en ben er meer dan tevreden over!
Heb sinds de aankoop (sinds augustus 2019) net geen 7000km er mee gereden. Heeft inderdaad een onderhoudsinterval van 10.000km. Ik heb hem gekocht op 3000km en direct zelf andere olie gegeven en filters vervangen (gewoon om zeker te zijn). Nu tikt de teller bijna de 10k aan.. op 15.000km moet de klepspeling gecontroleerd worden :} .

Is echt een zalige (fun)bike om mee te rijden... Als ik toch één minpuntje kan vinden, is dat ik na 50km autosnelweg aan dezelfde snelheid er wel genoeg van heb }) dus bochten zoeken is de boodschap :t

Mijn 2017 duke heeft, zoals het boekje aangeeft, bij 10.000km een grote beurt gehad. Hierbij zijn 5 van de 5 kleppen gesteld. Zou het je aanraden om de beurt bij 10.000km te laten doen ipv 15.000 km.
Blijkt een sportief blok wat gewoon zijn onderhoud op tijd moet krijgen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan