KTM LC8 950/990 - ruwe bolsters, blanke pit

Woutert

MF veteraan
13 apr 2006
2.198
38
32
Twente
E10 discussies ook goed? :+
Wie tankt het? En zijn er risico's met onze tanks of andere onderdelen?

Ik heb wel eens gehoord dat ze zwellen/groter worden in landen met hogere ethanol gehaltes. Ook schijnt de lak van de tank te kunnen bladderen als gevolg van dit. Feiten of fabels?

Erwin van Putten

Die hard MF'er
22 aug 2011
492
146
Lemelerveld
E10 discussies ook goed? :+
Wie tankt het? En zijn er risico's met onze tanks of andere onderdelen?

Ik heb wel eens gehoord dat ze zwellen/groter worden in landen met hogere ethanol gehaltes. Ook schijnt de lak van de tank te kunnen bladderen als gevolg van dit. Feiten of fabels?
Ik heb t al veel getankt in t buitenland. Geen problemen mee gehad.

Unruled

Joe Bar style
21 aug 2007
25.329
298
32
Voorhout
Uhm... nou mijn tanks hebben geen standaard vorm meer in ieder geval _O- En de stickers bubbelen op, eens in de zoveel tijd. Mag ik weer ezeltje prik doen om ze plat te krijgen... maar of dat door E10 komt?

Klaas-Marten

MF'er
20 nov 2012
190
16
Die tanks zetten uit na een tijd.
Had ik met mijn superduke en nu weer met mn adventure.
Alle bevestigingspunten passen nog maar net door de uitzetting.
Kun je niets aan doen.

Die ethanol zou dat best nog wel wat kunnen verergeren.

XR 600SM

MF veteraan
24 apr 2006
1.161
28
Ben ook argwanend over E10. De laatste jaren zie je al dat carburateurs en injectoren sterk vervuilen met de huidige benzines. Zeker na een poosje stilstaan. Voor zowel de KTM als mijn auto (BMW 525i) uit 2001 ben ik er niet gelukkig mee. 20181212_163136.jpg

Erwin van Putten

Die hard MF'er
22 aug 2011
492
146
Lemelerveld
Dat komt door de kraakbenzines. Eerder kwam het gewoon uit de distilleerderijen. Sinds een aantsl wordt de ruwe stookolie nog weer extra "gekraakt" om zo meer duur product uit minder grondstof te halen.

Edit: Nu ik het me bedenk. Ik had wel toen ik terug kwam vanaf Marokko/Frankrijk/Spanje (veel E10 getankt) dat van de rechtertank het benzinekraantje ging lekken (het draaiknopje). Of dat met E10 of de 50 graden en een crash op die kant te maken heeft gehad... Ik denk de laatste 2.

Laatst bewerkt:

Bikerizer

Die hard MF'er
7 jan 2006
911
80
Den Haag
Oké dan. Ik ben bijna toe aan nieuwe banden.

Michelin Road 5 of Pirelli? :?
Ik rij heel het jaar door en moet dus ook grip hebben bij kou en regen :]

Woutert

MF veteraan
13 apr 2006
2.198
38
32
Twente
Uhm... nou mijn tanks hebben geen standaard vorm meer in ieder geval _O- En de stickers bubbelen op, eens in de zoveel tijd. Mag ik weer ezeltje prik doen om ze plat te krijgen... maar of dat door E10 komt?
Ik weet niet welk materiaal ze gebruikt hebben voor de tanks, maar Duc's hebben voor de monsters Polyamide (nylon) tanks en die willen nogal flink uitzetten door Ethanol, in sommige landen zijn er zelfs recals geweest waarbij ze de tank gewisseld hebben voor staal. Er zit een sierkappie overheen bij die dingen.

Dus acht de kans best reeel dat dit invloed kan hebben! En idd, bij een tijdje stilstaan is E10 niet het prettigste goedje in de 950's... Ik denk dat ik ook maar lekker E5 ga tanken voor de plezierritjes, soort van risico afkopen dan maar :p

Overigens mag mn auto uit 2006 ook geen E10 hebben omdat de Jappen perongeluk een verkeerde legering voor de injector-rails gebruikt hebben die gaat corroderen van binnen op die troep :X

Unruled

Joe Bar style
21 aug 2007
25.329
298
32
Voorhout
Ik weet niet welk materiaal ze gebruikt hebben voor de tanks, maar Duc's hebben voor de monsters Polyamide (nylon) tanks en die willen nogal flink uitzetten door Ethanol, in sommige landen zijn er zelfs recals geweest waarbij ze de tank gewisseld hebben voor staal. Er zit een sierkappie overheen bij die dingen.

Dus acht de kans best reeel dat dit invloed kan hebben! En idd, bij een tijdje stilstaan is E10 niet het prettigste goedje in de 950's... Ik denk dat ik ook maar lekker E5 ga tanken voor de plezierritjes, soort van risico afkopen dan maar :p
Hmm naja misschien wordt het daar dan wel erger door inderdaad? Gelukkig heeft de Adventure dus ruimte voor het uitzetten van de tanks, is nodig ook. Past allemaal net.

Overigens mag mn auto uit 2006 ook geen E10 hebben omdat de Jappen perongeluk een verkeerde legering voor de injector-rails gebruikt hebben die gaat corroderen van binnen op die troep :X
De mijne loopt er denk ik ook compleet kut op, maar dat is dan ook een dieseltje :+

Wel slordig dat een auto uit 2006 (een jap nog wel... model?) er niet tegen kan... En vrij onpraktisch.

Klaas-Marten

MF'er
20 nov 2012
190
16
Hmm naja misschien wordt het daar dan wel erger door inderdaad? Gelukkig heeft de Adventure dus ruimte voor het uitzetten van de tanks, is nodig ook. Past allemaal net.

De mijne loopt er denk ik ook compleet kut op, maar dat is dan ook een dieseltje :+

Wel slordig dat een auto uit 2006 (een jap nog wel... model?) er niet tegen kan... En vrij onpraktisch.
Ik ben echt niet te spreken over die ethanol rommel, ik heb gelezen dat ethanol ook water aantrekt. Dus je hebt water in je benzine waardoor de boel ook nog kan gaan roesten.
Ook gelezen dat er minder energie in ethanol zit dan in benzine. Dat zou kunnen betekenen dat je motor meer verbruikt, dus meer milieuvervuilend, en dat willen ze juist terugdringen. :?

Woutert

MF veteraan
13 apr 2006
2.198
38
32
Twente

Naja, dit is wel gewoon een bezine auto ;) Gaat om een Lexus IS250, in andere landen waar ze het al langer bio-mengen is het een recall geweest, maar in Nederland vinden ze het tot nog toe niet nodig. Valt me ook wel een beetje tegen inderdaad. Het is ten slotte gewoon een fout in de materiaalkeuze geweest, shit happens, maar hopelijk gaan ze het alsnog fixen in NL...

Woutert

MF veteraan
13 apr 2006
2.198
38
32
Twente
Ik ben echt niet te spreken over die ethanol rommel, ik heb gelezen dat ethanol ook water aantrekt. Dus je hebt water in je benzine waardoor de boel ook nog kan gaan roesten.
Ook gelezen dat er minder energie in ethanol zit dan in benzine. Dat zou kunnen betekenen dat je motor meer verbruikt, dus meer milieuvervuilend, en dat willen ze juist terugdringen. :?
Hij gaat op water lopen, als dat niet milieubewust is, wat wil je nog meer? ;)

_Ztevan_

MF veteraan
23 jan 2006
1.424
2
34
Almere
Ik heb na Montage van mijn motohooligan airbox een BMC luchtfilter over voor de 990 sm/smr/smt adventure?

is zo goed als nieuw (ongeveer 4000km mee gereden). Is schoon en nog in de olie.

50€ incl verzenden. PM bij interesse.