KTM LC8 950/990 - ruwe bolsters, blanke pit

Heb je abs en middenbok op jouw 990? Dat zijn ook aardig wat kilootjes. En 'droog' is excl accu en alle vloeistoffen(olie & koelvl. is al gauw 5kg).
 
ABS staat nog op de lijst om verwijderd te worden. Is al onklaar gemaakt gezien zelfs op straat de gedateerde ABS (icm all-road banden) van dit ding simpelweg levensgevaarlijk is.

Middenbok blijft er op. Is simpelweg veel te praktisch.
Aankomende vakantie gaan het kofferrek en de bagagekoker er weer op.

Originele accu weegt 4,08kg. De vervangings lithium met tevens een hogere capaciteit is 1,22kg.
Olie en kvs zullen wel een kg of 6 zijn zelfs.
 
Een gezocht trouwens:
Heeft iemand een radiateur voor een Adventure?
Ik heb die van mij ooit profesorisch gerepareerd, maar nu het voor de grote beurt toch helemaal los gaat wil ik er eigenlijk toch wel een andere in zetten als daar voor een menselijk bedrag aan te komen is.
 
Gezien de 990 nu even zonder kofferrek enz, maar afgetankt staat (hij zou mee naar een crossdag op Vledderveen) maar eens op de weegschaal gegooid.
115,9kg voor, 107,2kg achter, totaal 223,1kg ready to race.
Massa van de benzine er af, 208kg.

Gezien de motor serieus afgevallen is (ca 14kg aan uitlaat/dempers, 2,5kg accu, SAS systeem enz enz) vind ik de opgegeven 209kg droog wel een beetje optimistisch.
Enige wat het zou kunnen zijn is de kneiterzware Mitas E-07 banden en MX binnenbanden, maar denk dat iemand niet helemaal eerlijk is geweest 😅

Van de week een 790 R gereden. Enkel op de ''crossbaan'' (beetje een kinderbaan, paar bulten en erg mul zand).
Leuke machine, maar je bent eerst 5 minuten bezig om m in een gewenste stand te krijgen voor zo'n ronde en dan nog vind ik hem wat lafjes.
Waar je de 990, zodra het even lastig wordt, met een stoot gas overal over/doorheen drukt reageert de 790 toch wat loom. Een voorkant die wil happen en neerwaarts wil knikken komt hierdoor toch wel meer voor.

Sprongetjes zijn op de 790 dan wel weer wat makkelijker. De 990 heeft de neiging dat zodra je gas geeft voor de sprong met de achterkant zijwaarts over de bult te vliegen, de 790 houdt het wat rechter en lift de voorkant wat meer.
Hoewel dat ook kan liggen aan het verschil dat de 990 op versleten E-07's stond en de 790R op gloednieuwe Karoo 3.

De off-road modus is trouwens gewoon voor mensen die eigenlijk een 300 nodig waren, maar hun ego er niet op kwijt konden. Wat wordt het dan een futloos apparaat zeg _O-
Het opgegeven droog gewicht is het "theoretisch haalbare gewicht". Dat wil zeggen dat van alle onderdelen op de motor het lichtste exemplaar wordt meegnomen in de berekening van het droog gewicht.

Het is dus mogelijk dat de motor dat gewicht heeft maar de kans is net zo groot als dat je nu een willekeurig chinees telefoonnummer draait, op het vliegtuig naar China stapt en dat de eerste persoon die je spreekt ook de persoon is die je eerder hebt gebeld.

De kans is klein, maar het kan.
 
Laatst bewerkt:
Plus, droog is droog.

Motorolie, koelwater, remvloeistof, koppelingsolie, vorkolie, ...
Bij fietsen worden bijvoorbeeld de pedalen ook niet mee gerekend.

Rijklaar gewicht is vaak nog met lege tank.
 
Wet weight is 234, ca 11kg afgevallen dus.
Dan nog hebben er mensen lopen liegen, er is zo'n 17kg af gegaan. Al zijn die Mitassen en de binnenbanden flink zwaarder dan origineel dus zal wel ongeveer kloppen.
 
Heren (en dames?) ik zit met een bandenvraagje...
Ik heb hier nog een setje S22's liggen maar uiteraard in 190/55... Nu lees ik wat verschillende ervaringen over 190 onder de SM en zie vaak dat de 190/50 wordt aangehaald ipv de 190/55, wat een wereld van verschil kan zijn.
De huidige bandjes zijn 6 jaar oude pipo's die toch redelijk vaak om grip moeten zoeken...

Heeft iemand met een sportieve rijstijl ervaring met een 190/55 onder de SM?
 
Heren (en dames?) ik zit met een bandenvraagje...
Ik heb hier nog een setje S22's liggen maar uiteraard in 190/55... Nu lees ik wat verschillende ervaringen over 190 onder de SM en zie vaak dat de 190/50 wordt aangehaald ipv de 190/55, wat een wereld van verschil kan zijn.
De huidige bandjes zijn 6 jaar oude pipo's die toch redelijk vaak om grip moeten zoeken...

Heeft iemand met een sportieve rijstijl ervaring met een 190/55 onder de SM?
Nee, dat niet. Ik ben in het verleden wel van standaard 190 naar 180 gewisseld op een Triumph T595, supersport. De 180 stuurde aanzienlijk beter dan de 190.

Onvoldoende grip wat je noemt, lijkt me echter niet zo zeer een maat-oorzaak maar eerder rubbertype e/o ouderdom (hoewel 6 jaar me nou weer niet zo oud in de oren klinkt).
 
Nee, dat niet. Ik ben in het verleden wel van standaard 190 naar 180 gewisseld op een Triumph T595, supersport. De 180 stuurde aanzienlijk beter dan de 190.

Onvoldoende grip wat je noemt, lijkt me echter niet zo zeer een maat-oorzaak maar eerder rubbertype e/o ouderdom (hoewel 6 jaar me nou weer niet zo oud in de oren klinkt).
Ja dat klopt hoor, dat is ook de reden dat ik nu bandjes wil wisselen, dat heeft niet met de maat te maken. Ik heb gewoon nog een 190/55 liggen en het is natuurlijk zonde als die vergaat.

190 stuurt ontzettend kut op een 950/990 sm... echt 180 aanhouden
Is dat dan 190/55 of 190/50, en wat rijdt er precies kut aan? Ik lees dus tegenstrijdige ervaringen en probeer nu een beter beeld te krijgen voordat ik besluit het wel/niet te doen.
 
Laatst bewerkt:
Gewoon eens testen, je rijdt een band toch op op 3-4000 km, dan ben je er vanaf als het tegenvalt en leg je iets anders he.
 
Ja dat klopt hoor, dat is ook de reden dat ik nu bandjes wil wisselen, dat heeft niet met de maat te maken. Ik heb gewoon nog een 190/55 liggen en het is natuurlijk zonde als die vergaat.


Is dat dan 190/55 of 190/50, en wat rijdt er precies kut aan? Ik lees dus tegenstrijdige ervaringen en probeer nu een beter beeld te krijgen voordat ik besluit het wel/niet te doen.
Geen ervaring met die SM specifiek, maar een 5 in hoogtemaat is echt niks. Zou daar niet over twijfelen.
Breedtemaat komt wel wat krapper.
 
Hangt ook af van je rijstijl. Een 190/50 is een vrij vlakke band, voor 80% van motards waarvan ik de achterband zie, zou dat echter voldoende zijn.
 
Een 190 moet je veel meer de bocht in duwen en je best doen om hem daar te houden, dat is doorgaans niet het gevoel waar je naar op zoek bent midden in een bocht :)
 
Heb de kleppen van de 990 Adventure zojuist gecontroleerd, allemaal binnen spec op links achter uitlaat klep na.
Ipv 0,25-0-30 is die 0,30-0,35.

Zou het nodig zijn daarvoor een shim te wisselen? Iets ruim kan doorgaans geen kwaad...
Ik heb ze ook niet liggen, anders had ik het sowieso gedaan.

Nu 107K gelopen. Bekend is dat ze bij 65K iig nog gecontroleerd zijn en niet bijgesteld hoefden. Sindsdien heb ik ze ook alleen maar gecontroleerd, nooit hoeven stellen.
 
Als je het dekseltje er toch af hebt zou ik gewoon een wisselen. Maar doorrijden gaat vast nog erg lang goed.
 
Een 190 moet je veel meer de bocht in duwen en je best doen om hem daar te houden, dat is doorgaans niet het gevoel waar je naar op zoek bent midden in een bocht :)
De 50 hoog wel ja, maar een 55 valt reuze mee. Die is veel ronder.
 
Volgens mij hebben we hier niet het antwoord, wat je zoekt... dus ik stel voot dat je het gewoon gaat testen en de uitslag hier deelt! :+
 
De 990 houdt ook nooit op met me verbazen.

Nadat ik net te veel speling (tot 0,05mm te veel) geconstateerd had de nokkenassen er uit. Shim in de hand naar de lokale motorzaken. Niemand had ze. Terug dr in want er moet van t weekend gereden worden en een hele shim set besteld, je kunt maar wat hebben.

Hele spul in elkaar, op moment gezet etc. Speling meten, alles exact binnen spec... Ook na een aantal rondjes tornen.
Nouja ook weer opgelost.
 
Heeft iemand trouwens zo'n plug over?
Knikte bij het los draaien.
IMG_20210702_124746.jpg
 
Volgens mij hebben we hier niet het antwoord, wat je zoekt... dus ik stel voot dat je het gewoon gaat testen en de uitslag hier deelt! :+
Ik denk inderdaad dat dit maar moet. Als ik komende week ergens de tijd vind dan wissel ik ze wel even:t
 
Terug
Bovenaan Onderaan