KTM Super Duke 1290 -Deel 4- Unleash the Beast!!!

Reed vandaag even langs goedhart. Stonden wel 8 gebruikte gen3’s. (Waarvan 2of3 rr’s). Allemaal een nieuwe Gen4 of toch van schrik meer een scooter?!

Dealer in mijn regio heeft ook nog een overschot nieuwe gen3's staan (en een RR met lage KM stand), die vertelde me dat KTM gewoon teveel gen3's heeft gemaakt (of de gen3 was minder populair dan de gen2 ??). Ik ben trouwens ook over gestapt op een Adventure :p
 
Nu is de reactie natuurlijk compleet debiel.
Echter volgt de dealer een onderhouds schema, ik kan mij voorstellen dat daar niet staat dat dat die bouten gecontroleerd dienen te worden.
Misschien ook wel, dan heb je een reden om het bij hem neer te leggen.
Het kan natuurlijk altijd dat er iets los trilt.

Maar het is wel de reden dat ik het liefst zoveel mogelijk onderhoud zelf doe, ik neem er de tijd voor, maak alles netjes schoon, smeer de boel indien nodig ed, en dan ontdek je soms iets op tijd, dat kost veel meer tijd dan wat de dealer er voor uit trekt. En normaal ook beter voor de klant, want uurloon is ook niet leuk meer tegenwoordig.
Mijn vraag was ook richting de dealer hoe dit kon gebeuren, niet het verwijt dat hij zijn werk niet had gedaan. Ik heb wel het eea zien staan mbt het controleren van bouten maar wat dat dan inhoud.. Is dat visueel of nalopen met een momentsleutel.. Dat geeft ook weinig duidelijkheid en kan je ook niet zoveel mee. Ik gok dus op het eerste :)

Maar in mijn ogen bij een motor die netjes naar de dealer gaat (ging in dit geval) mag zo iets niet gebeuren. Als mijn wiel op de snelweg (of een andere plek dat je even gas geeft) had vastgeslagen (wat dus is gebeurd) had het anders kunnen aflopen. Ik ging naar die dealer zodat het oke is. Dat was iedere beurt ook mijn boodschap: zorg dat het ding oke is.
 
Probeerde mijn 2021 gen 3 te starten na de winterstop echter startmotor draait een keer en stopt er dan mee. Lijkt alsof accu te zwak is. Heeft het nog zin om aan de lader te hangen of maar vervangen? Huidige accu is Yuasa ytx14-bs. Dank voor jullie advies!
 
Probeerde mijn 2021 gen 3 te starten na de winterstop echter startmotor draait een keer en stopt er dan mee. Lijkt alsof accu te zwak is. Heeft het nog zin om aan de lader te hangen of maar vervangen? Huidige accu is Yuasa ytx14-bs. Dank voor jullie advies!
Voltage even meten. Als dit beneden de 12 volt is dan moet je je accu eerst even opladen ja. Opladen tot 14 volt en dan weer proberen te starten. Als de accu nu al 10 volt of minder meet dan heb je kans dat de accu zelf aan zijn einde is maar dat zou eigenlijk nog niet zo snel mogen.
 
Is het -RR achterwiel los verkrijgbaar en past die op oudere (alle?) generaties 1290? Iemand een idee van de kosten?
 

Bijlagen

  • IMG_2878.jpeg
    IMG_2878.jpeg
    293,3 KB · Weergaven: 0
Hij past op alle generaties dat weet ik iig zeker.
Kosten zullen zo tegen de 1500 euro zitten maar geen idee of ze los verkrijgbaar zijn.
leuk paascadeautje!
 
Er zit wel heel weinig profiel op die Michelin... Dan lijkt mijn Bridgestone S22 wel een regenband..
 
Dag allemaal,

Eigenaar geworden van een KTM SDR uit 2019 met 13k op de teller. Kan niet wachten op het mooie weer ;)
Buiten dat ik veel plezier van deze machine wil hebben heb ik ook wat nare dingen gehoord over de KTM's betreft mankementen en storingen.
Zijn er zaken of punten waar ik extra op moet letten buiten goed onderhoud om?
 
Dag allemaal,

Eigenaar geworden van een KTM SDR uit 2019 met 13k op de teller. Kan niet wachten op het mooie weer ;)
Buiten dat ik veel plezier van deze machine wil hebben heb ik ook wat nare dingen gehoord over de KTM's betreft mankementen en storingen.
Zijn er zaken of punten waar ik extra op moet letten buiten goed onderhoud om?
Niet @Zomoeilijk doen en gewoon genieten :)

Wel ben ik benieuwd wat voor nare dingen je hebt gehoord.
Dat je na een rit die glimlach niet van je gezicht krijgt zou ik niet perse naar willen noemen.
 
  • Leuk
Waarderingen: @lex
Probeerde mijn 2021 gen 3 te starten na de winterstop echter startmotor draait een keer en stopt er dan mee. Lijkt alsof accu te zwak is. Heeft het nog zin om aan de lader te hangen of maar vervangen? Huidige accu is Yuasa ytx14-bs. Dank voor jullie advies!

Altijd aan de druppel lader houden als je meer dan 3 week niet gaat rijden. Als je de hele winter niet gereden hebt dan is die zeker stuk (met opladen zal die het wel even doen maar heel snel zn lading weer verliezen).
 
Ik had gister mij voorwiel eruit en controleerde dus maar meteen mijn remblokken.
Nu waren de binnenste remblokken, zowel rechts als links, de helft dunner dan de buitenste remblokken.
Is dit gebruikelijk? Kan meerdere oorzaken bedenken, echter omdat beide zijdes hetzelfde hebben, en ik de motor pas kort heb, en de motor totaal pas op 9000 km staat (uit 2018) vraag ik mij af wat normaal is.
 
Ik heb laatst mn remblokken ook vervangen van mn GT. Er zat wel heel iets verschil tussen de dikte, maar niet de helft! Als je ze vervangt, borstel dan goed je klauwen schoon met remreiniger, misschien lopen die binnenste cilinders minder snel terug nu.
 
Terug
Bovenaan Onderaan