Begrijp ik uit de foto's dat het hele frame vervangen moest worden?
Dat klopt. Frame werd vervangen bij km stand 7000, omdat 1 van de ophangsteuntjes voor de servo (tbv de vlinderklep) afgescheurd bleek, vermoedelijk door trillingen. Vreemdgenoeg was dat steuntje gemaakt van een alu-legering, en dat ben ik nog niet op andere SDGT's tegengekomen, noch oudere, noch nieuwere. Het nieuwe frame is identiek aan de modellen die ik in showrooms aantref: gewoon een stalen lipje i.p.v. aangelast alu-legering.
Nalevering accessoires... duurde bij mij ongeveer 2 maanden. Valt nog mee dus. M.u.v. het donkere kuipruitje dat ik in april bestelde, die ontving ik pas in oktober.
Beware what you ask for...
Het is goed mogelijk dat ik een maandagochtend exemplaar ontving, maar dit viel mij iig ten deel;
Na ca. 7000 km:
- Remcilinder/-hendel moest vervangen worden (garantie), want die kneep ik letterlijk van het stuur af: boutje van de stuurklem brak af en sprong weg.
- Frame, dus (garantie)
- Diverse sensoren tbv ecu, i.v.m. startproblemen bij koude, onterechte MSC foutmeldingen, en het regelmatig stilvallen van de motor na afremmen op de motor (garantie)
- Rechter stuurschakelaarunit, i.v.m. slechte werking cruise control
- Handvatten, want versleten (coulance)
- Banden, want versleten
Daarna opnieuw de bergen in: Oostenrijk, Zwitserland, Italië en Frankrijk. Aansluitend een lang weekend Sauerland + Hunsruck, en tussendoor verving ik de grondplaat voor de twee alu stroomlijnkapjes t.h.v. het carter. Die montageplaat sneuvelde ergens in de bergen op een onverhard parcours.
Ik stel vast dat een Yamaha FJR beslist de betere off-road fiets is, en dat had ik niet verwacht...
Hoedanook, bij terugkomst heb ik de motor meteen weer ingeleverd, km stand inmiddels 14000 en een beetje. De motor werd netjes thuis opgehaald, om getransporteerd te worden naar importeur en/of fabriek. Dit werd er gedaan:
- Voorremschijven vervangen, want kromgetrokken (garantie)
- Zijstandaard + bouten (en locktite ditmaal), omdat het ding in Duitsland spontaan van de motor viel. Onhandig, maar niet erg, want het voetsteuntje ervan verdween reeds t.t.v. de 1000 km beurt, dus daar moest toch nog iets mee gebeuren.
- Opnieuw sensoren vervangen, en een software update, omdat het afslaan na motorremmen nog steeds aanwezig was, zij het nog slechts op 1500+ meter hoogte (garantie)
- Vorkpoten opnieuw geassembleerd i.v.m. verkeerde oorspronkelijke assemblage, waardoor slechte werking (een soort overdreven stickslip-achtige sensatie)
- Veervoorspanning achter aangepast, omdat deze standaard veel te hard stond/staat, waardoor nauwelijks behoudt van wegcontact mogelijk is op slechtere wegen (garantie)
- Dealer vermoedt dat de module die de actieve demping aanstuurt eveneens is vervangen, omdat deze incidenteel ook bij sommige Super Adventure's problemen gaf, maar kan dit niet bevestigt krijgen
- Kroonplaat en stuurklem, in verband met verkleuring door zonlicht: van zwart naar paars/grijs in krap 5 maanden tijd (garantie)
- Handvatten, want wederom versleten (garantie ditmaal)
- Wederom rechter stuurschakelaar-unit, omdat deze de vorige keer onjuist gemonteerd werd, Daarbij is een palletje afgebroken, en omdat die schakelaar-unit het gashendel positioneert kon die laatste in richtingen gedraaid worden die de fabrikant niet bedoelde... (garantie)
- Sporen van koelvloeistof- en olielekkage werden afgedaan als zijnde geen lekkage. In de gaten houden dus.
- 15000 km beurt incl kettingset (coulance)
- Zijkappen, om mij onduidelijke redenen, maar wellicht zijn deze beschadigt geraakt bij de- of montage (coulance?)
Recent, km stand 15000, nog een keer een rechter stuurschakelaar-unit (garantie). Wederom vanwege beschadiging bij montage, maar nu zit het spul vooralsnog goed vast. Nu alleen nog terug voor een nieuwe zijkap, omdat bij het vervangen van die stuurschakelaar (jawel, daar moet de halve motor voor gestript worden!) het linker exemplaar een barst heeft opgelopen. Ontdekte ik gisteren pas, dus die zal ik wss moeten betalen.
Al met al rij ik dus onverwacht goedkoop met deze KTM, want behalve de 1000 beurt en een setje banden heb ik nog geen onderhoudskosten gehad, en het ding wordt steeds nieuwer hoera. Ook de medewerking van dealer + importeur + fabrikant valt me erg mee: tot dusver werden kosten noch moeite gespaard. Oké, zou niet anders mogen zijn misschien, want eigenlijk moet een motor gewoon in 1 keer goed zijn. Maar in mijn ervaring zijn lang niet alle merken zo voorkomend als ik KTM tot dusver ervaar. Maar een boel tijd kost het wel hoor...