KTM Super Duke 1290 GT : The Beast onder de GT's

Mannen, sinds die discussie over de ABS spookt er een gedachte door mijn hoofd. Ik reed dus in Frankrijk met het vrouwke achterop en de Load stond ingesteld op 2p + koffers. Motor op Sport en vering op Street. Beiden zijn we gemiddeld van gewicht (75 en 62 kilo). In de koffers zat weinig gewicht.
Nu ik er zo over nadenk, lijkt het dus te kloppen dat ik ondanks al dat extra gewicht, het gevoel had dat ik harder kon remmen, omdat de achterkant minder omhoog komt als je iemand achterop hebt zitten. Is dat logisch?
 
Voor wie er interesse in heeft hier mijn ervaring met de ESE dongel.

Afgelopen vakantie ging mijn uitlaat servo stuk en na twee dagen in limp mode ben je dat goed zat. Omdat ik geen garantie meer heb was de keuze of een servo bestellen = duur of alles er af en een ESE dongel er in.
Nu zegt KTM dat de klep meer koppel geeft bij lage toeren, maar nu moet ik zeggen ik voel geen verschil. Wat wel duidelijk is meer geluid onderin de toeren, iets minder motor remming.
Maar het grootste verschil is dat ik nu gek genoeg gewoon 100km in zijn 6 kan rijden, hij loopt dus soepeler bij lage toeren. Voor mensen buiten garantie met een defecte servo dus zeker een overweging. (dongle kost euro 50,-)

PS of de dongle met de laatste update ook goed samenwerkt weet ik niet, en nee ik heb geen aandelen van de toko die ze maakt.
 
Laatst bewerkt:
Mannen, sinds die discussie over de ABS spookt er een gedachte door mijn hoofd. Ik reed dus in Frankrijk met het vrouwke achterop en de Load stond ingesteld op 2p + koffers. Motor op Sport en vering op Street. Beiden zijn we gemiddeld van gewicht (75 en 62 kilo). In de koffers zat weinig gewicht.
Nu ik er zo over nadenk, lijkt het dus te kloppen dat ik ondanks al dat extra gewicht, het gevoel had dat ik harder kon remmen, omdat de achterkant minder omhoog komt als je iemand achterop hebt zitten. Is dat logisch?

Ja dat is logisch.

Wil je dat gevoel vaker hebben dan kan je het ABS op Supermoto zetten. Maar hij is dan wel minder stabiel bij hard aanremmen (net hetgeen wat KTM wil voorkomen met de afstelling van het gewone ABS), als je daar niet schrikt dan is het dus een alternatief
 
Mannen, sinds die discussie over de ABS spookt er een gedachte door mijn hoofd. Ik reed dus in Frankrijk met het vrouwke achterop en de Load stond ingesteld op 2p + koffers. Motor op Sport en vering op Street. Beiden zijn we gemiddeld van gewicht (75 en 62 kilo). In de koffers zat weinig gewicht.
Nu ik er zo over nadenk, lijkt het dus te kloppen dat ik ondanks al dat extra gewicht, het gevoel had dat ik harder kon remmen, omdat de achterkant minder omhoog komt als je iemand achterop hebt zitten. Is dat logisch?

Het kan ook gewoon zijn dat het extra gewicht meer druk op de wielen zet en dus meer wrijving geeft tussen banden en weg, waardoor ABS minder snel blokkering of snelheidsverschil van de wielen detecteert. In de vorige Motoplus werd o.a. de nieuwe GT in de bergen getest qua remweg downhill met passagier en daarbij was de GT niet veel slechter dan de andere brommers met goed remspul. BMW deed het wel beter. Er werd ook (weer, of nog steeds) gemeld dat het ABS van de GT te defensief is afgesteld. Met meer gewicht op het voorwiel en goede grip grijpt het ABS natuurlijk later in. Misschien dat de neiging tot een stoppie groot is bij de GT zonder ABS en dat KTM daarom het ABS zo defensief heeft afgeregeld. Zelf heb ik dat nooit geprobeerd maar dat weten de mannen die in supermoto modus rijden wel.
 
In SM modus remt eea gewoon normaal, het is alleen van de kl** dat je dat steeds manueel moet aanzetten.
Ik rijd dan ook meestal gewoon licht gefrustreerd in normale modus.
 
Het was toch zo dat Supermoto stand de ABS op het achterwiel uitschakelt en tevens de bochten-ABS?
 
Het kan ook gewoon zijn dat het extra gewicht meer druk op de wielen zet en dus meer wrijving geeft tussen banden en weg, waardoor ABS minder snel blokkering of snelheidsverschil van de wielen detecteert. In de vorige Motoplus werd o.a. de nieuwe GT in de bergen getest qua remweg downhill met passagier en daarbij was de GT niet veel slechter dan de andere brommers met goed remspul. BMW deed het wel beter. Er werd ook (weer, of nog steeds) gemeld dat het ABS van de GT te defensief is afgesteld. Met meer gewicht op het voorwiel en goede grip grijpt het ABS natuurlijk later in. Misschien dat de neiging tot een stoppie groot is bij de GT zonder ABS en dat KTM daarom het ABS zo defensief heeft afgeregeld. Zelf heb ik dat nooit geprobeerd maar dat weten de mannen die in supermoto modus rijden wel.
De reden waarom ik het vroeg was ook precies om de reden dat ik voor m'n gevoel veel harder kon remmen met m'n vriendin achterop, was er bijna verbaasd over.
 
Klopt, zie link

Supermoto modus hebben we toch geen dongle voor nodig? :?
 
Supermoto modus hebben we toch geen dongle voor nodig? :?

Nee heb je ook niet nodig, alleen bij contact uit staat ABS weer standaard in de originele instelling, deze Dongle zorgt ervoor dat de ingestelde ABS instelling (Supermoto in dit geval) onthouden wordt bij contact uit/aan.

@msxx
Onthoud hij ook TC instelling ?
 
Laatst bewerkt:
Vraagje voor de mensen hier die de originele hendels omgeruild hebben voor anderen:
Heeft iemand hier een originele schadevrije zwarte koppelingshendel liggen die hij of zij wil verkopen?
 
Haal vrijdag m'n eerste KTM op (SD GT). Ben gecharmeerd van de KTM zijkoffers. Ik zie ze overal voor Eur. 793,-. Weet iemand een adres waar ik ze goedkoper kan krijgen?
 
Ik zal me gelijk even voorstellen......Gerben dus uit omgeving Rotterdam sinds november 2018 in het bezit van een Superduke GT.
Hiervoor altijd Aprilia gereden als eerste een RS250 en daarna 3x een RSV mille waarvan de laatste ruim tien jaar.
Ik was op zoek naar een dikke twin met een wat meer ontspannen zit vandaar dat het de KTM is geworden.
Tot op heden tevreden na 6500 km.
 
Ik krijg momenteel problemen met schakelen van mij '18 GT.
Met name naar de vrij en van 3 terug in 2.

Is dit een bekend probleem?
 
Ik krijg momenteel problemen met schakelen van mij '18 GT.
Met name naar de vrij en van 3 terug in 2.

Is dit een bekend probleem?
Iemand zei laatst dat het met de kettinspanning te maken kan hebben.

Maar check ook even of je koppelingshendel geen valse lucht trekt (bubbeltjes in het reservoir bij koppeling intrekken en dan laten schieten).
 
Iemand zei laatst dat het met de kettinspanning te maken kan hebben.

Maar check ook even of je koppelingshendel geen valse lucht trekt (bubbeltjes in het reservoir bij koppeling intrekken en dan laten schieten).
Ik kan dat van de ketting bevestigen, dat was bij mij ook de oorzaak.
 
Terug
Bovenaan Onderaan