KTM Super Duke 1290 GT : The Beast onder de GT's

Welk merk heb je gemonteerd..?
De arrow de-cat is veruit de beste die er te verkrijgen is. Even de dongle van Healtech monteren en gas erop.. Wel de db-killer in de einddemper laten zitten voor een beetje tegendruk.. En anders is het geluid ook te.

Binden idd gemonteerd. De Arrow icm de Healtech. Foutmelding eruit. Nu hopen op droog weer. Geluid is zonder db hard 😝😝😝
 
Wat is het verschil tussen de verschillende decats? Een lege buis is een lege buis, nee?
De Arrow heeft in het midden een geperforeerde buis. Dit functioneert min of meer als een absorptiedemper. Daardoor is het geluid niet belachelijk hard. Ik had eerst een de-cat op maat laten door Pajic. Dat is de uitlaatspecialist van Nederland. Maar het geluid was gewoon te heftig. De combi van de Arrow de-cat en de akropovic einddemper met db-killer erin is echt en daarom kom je dit in de meeste gevallen ook tegen.
 

Bijlagen

  • 9AC61DE0-B43C-4954-A272-0BDB52EF4481.jpeg
    9AC61DE0-B43C-4954-A272-0BDB52EF4481.jpeg
    274,5 KB · Weergaven: 15
De Arrow heeft in het midden een geperforeerde buis. Dit functioneert min of meer als een absorptiedemper. Daardoor is het geluid niet belachelijk hard. Ik had eerst een de-cat op maat laten door Pajic. Dat is de uitlaatspecialist van Nederland. Maar het geluid was gewoon te heftig. De combi van de Arrow de-cat en de akropovic einddemper met db-killer erin is echt en daarom kom je dit in de meeste gevallen ook tegen.
Maar dan met de Arrow demper en zonder killer (nog).
Ben benieuwd naar geluid tijdens rit.
 
Zonet bij na kuisen gemerkt dat de achterste cilinder tikt, distibutiekettinggeluidachtig.. is dat een gekend iets?
 
Hoi allemaal,

Ik ben na jaren GS te hebben gereden op zoek naar iets anders, meer sportief. Ik denk nu aan een 1290 Super Duke of 1290 Super Duke GT.
Heb beiden een dagje gehuurd, heb voor de GT aantal minpuntjes ervaren (en gelezen):
- Vrij extreme hitteontwikkeling motor
- Trillingen in footpegs
- Trillingen in handvaten

Gek genoeg lees ik deze punten over de Super Duke niet, terwijl dit hetzelfde blok is. Herkennen jullie deze punten?

Ik wil graag niet al teveel inleveren op comfort t.o.v. de GS en twijfel daarom nog tussen de Duke en Duke GT.
 
Waarom zou in vredesnaam een 790 willen proberen wanneer je van een gs 1200 afstapt.
Omdat hij zegt dat hij iets compacters wil.
Heb je weleens op een 790 gereden?
790 is een stuk lichter en handelbaarder dan een 1200 of 1290.
 
Hoi allemaal,

Ik ben na jaren GS te hebben gereden op zoek naar iets anders, meer sportief. Ik denk nu aan een 1290 Super Duke of 1290 Super Duke GT.
Heb beiden een dagje gehuurd, heb voor de GT aantal minpuntjes ervaren (en gelezen):
- Vrij extreme hitteontwikkeling motor
- Trillingen in footpegs
- Trillingen in handvaten

Gek genoeg lees ik deze punten over de Super Duke niet, terwijl dit hetzelfde blok is. Herkennen jullie deze punten?

Ik wil graag niet al teveel inleveren op comfort t.o.v. de GS en twijfel daarom nog tussen de Duke en Duke GT.
Extreme hitteontwikkeling van de motor herken ik niet (is meer iets waar de 1190 Adventure bekend om stond): ja, het ding wordt warm, maar imho niet in extreme mate). Trillingen in voetsteunen zijn er (twin immers), maar niet hinderlijk, en sowieso heeft de SDGT best een beetje tijd nodig om in te rijden (wordt soepeler en smeuiiger naarmate km stand oploopt). Trillingen in het stuur hangen vooral af van het moment waarmee de stuurklem is vastgezet: als te vast, dan trillingen.
 
Stuurklem? Ik zie niet in wat dat van verschil maakt.

Maar hier beetje zelfde.

Warmteontwikkeling, nog nooit aan gedacht of gemerkt. Blok draait zelfs opmerkelijk koel.
Na wat kms (tot 15000 wordt ie soepeler) totaal geen last van trillingen in voetsteunen.
Trillen in het stuur doet ie, vooral spiegels. Last van? Niet in de handen, wel als je wil inschatten wat achterop komt.

Ik heb wel een waslijstje andere minpuntjes.
 
Stuurklem? Ik zie niet in wat dat van verschil maakt.

Maar hier beetje zelfde.

Warmteontwikkeling, nog nooit aan gedacht of gemerkt. Blok draait zelfs opmerkelijk koel.
Na wat kms (tot 15000 wordt ie soepeler) totaal geen last van trillingen in voetsteunen.
Trillen in het stuur doet ie, vooral spiegels. Last van? Niet in de handen, wel als je wil inschatten wat achterop komt.

Ik heb wel een waslijstje andere minpuntjes.
Ik had het ook niet verwacht, maar met mijn 2016 exemplaar had ik hele vervelende trillingen in het stuur. Ik kreeg toen de tip (van de importeur) om even de bouten van de stuurklem te lossen en op het voorgeschreven moment vast te zetten. Dat heb ik gedaan, en de trillingen waren (zo goed als) verdwenen. Trillingen in de spiegels blijven idd, maar treden bij mij nu pas vanaf pakweg 150 km/u op (was voorheen 110-120 km/u).
 
Laatst bewerkt:
Hoi allemaal,

Ik ben na jaren GS te hebben gereden op zoek naar iets anders, meer sportief. Ik denk nu aan een 1290 Super Duke of 1290 Super Duke GT.
Heb beiden een dagje gehuurd, heb voor de GT aantal minpuntjes ervaren (en gelezen):
- Vrij extreme hitteontwikkeling motor
- Trillingen in footpegs
- Trillingen in handvaten

Gek genoeg lees ik deze punten over de Super Duke niet, terwijl dit hetzelfde blok is. Herkennen jullie deze punten?

Ik wil graag niet al teveel inleveren op comfort t.o.v. de GS en twijfel daarom nog tussen de Duke en Duke GT.
Monteer maar een katvervanger (de-cat) dan ben je van al de 3 nadelen in 1 keer af..
 
Ik heb ook geen last van trillingen in de pegs of stuur. Spiegels trillen wel op hogere snelheid. Hitte had ik ook over gelezen voordat ik 'm kocht, maar nooit last van gehad. Dus nee, de 3 genoemde punten spelen voor mij niet.
 
Rijdt er iemand van jullie met een leovince lv-10 demper
Vind het een leuke demper voor dat geld ben alleen benieuwd hoe hij klinkt
Kan er nog niks over vinden
 
Hoi allemaal,

Ik ben na jaren GS te hebben gereden op zoek naar iets anders, meer sportief. Ik denk nu aan een 1290 Super Duke of 1290 Super Duke GT.
Heb beiden een dagje gehuurd, heb voor de GT aantal minpuntjes ervaren (en gelezen):
- Vrij extreme hitteontwikkeling motor
- Trillingen in footpegs
- Trillingen in handvaten

Gek genoeg lees ik deze punten over de Super Duke niet, terwijl dit hetzelfde blok is. Herkennen jullie deze punten?

Ik wil graag niet al teveel inleveren op comfort t.o.v. de GS en twijfel daarom nog tussen de Duke en Duke GT.
Dat trillen verdwijnt bijna compleet na 15k kms. Toen ik de SD1290R had gereden voelde ik ook mijn voeten tintelen door de trillingen. Daarna toch de GT gekocht. In het begin nog een klein beetje spijtgevoel maar de karakter van de motor is naar mijn gevoel veranderd nadat er meer kilometers op zijn gekomen.
De magische getallen zijn:
-Na 1000km plotseling meer vermogen
-Na 5000km werd de motor rijdbaar onder 5000 toeren op de snelweg. Kon 110 in zijn 5 rijden en 130 in zijn 6.
-Na 15000km werd de motor helemaal soepel. Geen getril meer. Kan 110 in zijn 6 rijden.

Deze getallen zijn ook meteen de onderhoudsintervallen waarbij iedere keer een software update toegepast is. De laatste update heeft de motor een stuk tammer gemaakt.

Over de hitteontwikkeling kan ik vrij weinig zeggen aangezien dit mij niet is opgevallen. Behalve dat het ietsje warmer was met een spijkerbroek in de zomer. Maar dat was met mijn vorige motoren niet anders.
 
Zonet bij na kuisen gemerkt dat de achterste cilinder tikt, distibutiekettinggeluidachtig.. is dat een gekend iets?
Bevestigd door dealer, achterste NAKS.
Rustig laten opwarmen tot het getik weg is voor ik aan het gas kom (hoi buren!), check bij eerstvolgende onderhoud.
Ook de tempsensor zit er een 10° naast, daar wordt dan ook naar gekeken.
 
Bevestigd door dealer, achterste NAKS.
Rustig laten opwarmen tot het getik weg is voor ik aan het gas kom (hoi buren!), check bij eerstvolgende onderhoud.
Ook de tempsensor zit er een 10° naast, daar wordt dan ook naar gekeken.
Bij hoeveel km op de teller?
Ketting misschien opgerekt ofzo?
 
40 000.

Dealer heeft t nog geweten met 1190 / 1290, maar zeer sporadisch. 1 x sensor, 2 x NAKS.
Bij de mijne ook net het voorlicht vervangen. Was de eerste keer voor de dealer op een gt.
 
Ow? Hij had t duidelijk ook effectief nog nooit gedaan.

Ik weet nochtans dat ie ook meer dan 1 gt heeft rijden met meer kms dan de mijne...
 
Terug
Bovenaan Onderaan