Tja, wat is koud? Huidige 1 à 2 graden Celsius - want dat is waar we het over hebben - vind ik takke-koud als ik zonder jas een uur op een bus moet gaan staan wachten, maar mag verder geen probleem zijn voor eender welke motor of accu dan ook.
Boeiende discussie over typen accu's, maar zolang het niet kouder is dan -15 graden Celsius verwacht ik geen problemen met ouderwetse loodaccu's, want nog nooit gehad immers. 1 druk op de knop, starten en lopen, olie even laten circuleren en gaan. Zo werkt en werkte dat met elk van de motoren die ik hier heb en had staan. Ook de huidige KTM gaf tot voor kort geen problemen.
Langere levensduur van een lithium accu is voor mij een theoretische wetenschap: met de regelmaat waarmee ik een motor gebruik gaat een loodaccu (Yuasa) gemakkelijk 6 tot 8 jaar mee, althans in mijn ervaring. Maar aangezien ik de laatste jaren doorgaans iedere 2 jaar van motor wissel... tja, dan doet dat er niet echt toe, wel?
Evenzo qua gewichtsbesparing: ik snap de waarde ervan bij een enduro of racer, maar bij een straatfiets van meer dan 230 rijklare kg's gaat het gewichtsverschil tussen een lithium en loodaccu geen hele spannende dingen opleveren.
Hoedanook, tot dusver komt de SDGT met wat aandringen nog steeds tot leven, zij het proestend en met horten en stoten, fingers crossed dus. Dealer is inmiddels geïnformeerd. Nu afwachten...
Verder wel een leuk rondje gedaan vandaag, moest boodschap doen, beetje fris idd. Fascinerend: even vlot doortrekken deed het lampje van de tractiecontrole - van middenuit de bocht - gedurende 500 meter acceleratie continue branden, zonder dat daarvan iets in het rijgedrag te merken was... héérlijke fiets, die KTM, en van de prestaties van de standaard Pirelli's onder de thans niet echt ideale omstandigheden raak ik steeds meer onder de indruk.