KTM Super Duke 1290 GT : The Beast onder de GT's

Vraagje, moet je nou werkelijk minimaal 1 keer per jaar een beurt bij de KTM dealer uit laten voeren om de garantie te behouden?

In mijn beleving, ja.

Deze vraag is in de diverse KTM topics hier al verschillende malen voorbij gekomen, met altijd verschillende meningen ;)
Aldus de KTM voorwaarden is de garantie geldig voor machines die onderhouden zijn volgens de voorgeschreven service intervals welke geregistreerd worden in dealer.net. Hier vind je de voorgeschreven serviceintervals voor alle KTM modellen en bijbehorende voorgeschreven tijdsduur.
Voor de 1290 modellen is er onderhoud bij 1000km, 15000km, 30000km OF elke 12 maanden voor het geval je deze kilometerstanden niet haalt in een jaar. ;)

Ben je er niet zeker van, vraag het je KTM dealer, die zouden het ook moeten weten.
 
In mijn beleving, ja.

Deze vraag is in de diverse KTM topics hier al verschillende malen voorbij gekomen, met altijd verschillende meningen ;)
Aldus de KTM voorwaarden is de garantie geldig voor machines die onderhouden zijn volgens de voorgeschreven service intervals welke geregistreerd worden in dealer.net. Hier vind je de voorgeschreven serviceintervals voor alle KTM modellen en bijbehorende voorgeschreven tijdsduur.
Voor de 1290 modellen is er onderhoud bij 1000km, 15000km, 30000km OF elke 12 maanden voor het geval je deze kilometerstanden niet haalt in een jaar. ;)

Ben je er niet zeker van, vraag het je KTM dealer, die zouden het ook moeten weten.
Thanks.
Mijn dealer had ook aangegeven dat het de kilometrages zijn en anders indd minimaal 1 per jaar.
Ik had gehoopt op een ander antwoord, maar dat is dan maar zo.

Overigens ben ik verhuisd en overweeg nu om van JTX Cuijk naar van Gerven in Bergeijk te wisselen. Iemand ervaring met van Gerven?
 
Thanks.
Mijn dealer had ook aangegeven dat het de kilometrages zijn en anders indd minimaal 1 per jaar.
Ik had gehoopt op een ander antwoord, maar dat is dan maar zo.

Overigens ben ik verhuisd en overweeg nu om van JTX Cuijk naar van Gerven in Bergeijk te wisselen. Iemand ervaring met van Gerven?

Mijn KTM komt bij Luc vandaan, Van Gerven! Hoewel ik hem daar zonder garantie kocht vanwege de afstand, heeft hij toch vorige week een voorvorkkeerring vervangen die binnen een week lek ging..Geheel kosteloos! Niets anders dan een goede eerste ervaring! Kan hem je aanraden! Voor garantie neem ik via hem CarGarantie van KTM voor een jaar..Toch een beetje zekerheid...
 
Ik ben bang dat die cargarantie niet meer gaat werken
Als je die verzekering naderhand wil nemen tenminste
Die verzekering loopt telkens 2 jaar en is verlengbaar,maar niet later af te sluiten volgens mij
 
Ik ben bang dat die cargarantie niet meer gaat werken
Als je die verzekering naderhand wil nemen tenminste
Die verzekering loopt telkens 2 jaar en is verlengbaar,maar niet later af te sluiten volgens mij
ligt eraan..

standaard heb je 24 maanden garantie op een nieuwe KTM. Binnen de garantieperiode kun je dit telkens verlengen met 12 of 24 maanden (mits dealer onderhouden volgens de voorwaarden), dus een KTM van bijv 6 jaar oud kan theoretisch nog steeds garantie hebben mits dit telkens verlengd is en niet boven het maximum kilometrage is gekomen. Die verlengde garantie is in de vorm van een CarGarantie verzekeringspolis. In geval van schade wat onder garantie valt zal de dealer dit verder afwerken met de verzekeringsmaatschappij geloof ik, je hoeft er zelf iig niks voor te doen.
Voor zover ik weet kun je deze verlengde garantie enkel afsluiten als je dit doet terwijl de motor nog onder garantie valt. Dus is je motor 25 maanden oud en wil je de garantie dan verlengen, dan gaat dat niet meer want dit had binnen die eerste 24 maanden moeten gebeuren. Je krijgt als het goed is ook een herinnering vanuit KTM als de garantie gaat verlopen.
 
Afgelopen 2 dagen voortdurend gestoord door de melding 'Front brake switch!'. Reset en na een tijdje opnieuw. Daardoor werkt de cruise control niet meer. Remlicht werkt wel zoals het hoort gek genoeg. Nieuwe switch kost 45 euro. Het is met kabeltje 1 geheel en loopt door tot ergens onder de tank dus even snel vervangen zit er ook niet in.
Je bent niet de enige....

En vertaald:
 
ligt eraan..

standaard heb je 24 maanden garantie op een nieuwe KTM. Binnen de garantieperiode kun je dit telkens verlengen met 12 of 24 maanden (mits dealer onderhouden volgens de voorwaarden), dus een KTM van bijv 6 jaar oud kan theoretisch nog steeds garantie hebben mits dit telkens verlengd is en niet boven het maximum kilometrage is gekomen. Die verlengde garantie is in de vorm van een CarGarantie verzekeringspolis. In geval van schade wat onder garantie valt zal de dealer dit verder afwerken met de verzekeringsmaatschappij geloof ik, je hoeft er zelf iig niks voor te doen.
Voor zover ik weet kun je deze verlengde garantie enkel afsluiten als je dit doet terwijl de motor nog onder garantie valt. Dus is je motor 25 maanden oud en wil je de garantie dan verlengen, dan gaat dat niet meer want dit had binnen die eerste 24 maanden moeten gebeuren. Je krijgt als het goed is ook een herinnering vanuit KTM als de garantie gaat verlopen.
Ik heb helaas geen bericht gehad van ktm dat mijn garantie afliep en dus ook geen aanbod om te verlengen
Als je hier vragen over stelt geeft zowel ktm als de dealer geen gehoor
 
Dus kan Flowdesign hem niet meer verzekeren want die kocht hem zonder verzekering,precies zoals ik al zei
BodiSapha bedoel je ;)

Maar wel een interessant vraagstuk. Als de motor minder dan 2 jaar oud was, dan zat er per definitie nog wel fabrieksgarantie op. Die vervalt ook niet bij een wisseling van eigenaar dus dan kan het wel. Was de motor echter al ouder dan 2 jaar en uit de garantie, dan zou het eigenlijk niet kunnen.
 
Je bent niet de enige....

En vertaald:

👍
Bij mij bleek het pennetje van de schakelaar soms te blijven hangen. Dus als je remt, komt normaal dat pennetje direct naar buiten maar bij mij kon het soms een paar seconden duren met de foutmelding tot gevolg. Het pennetje wordt beschermd door een rubber hoesje, maar ik heb er toch wat contactspray in gekregen en nu werkt het weer goed, voor zolang het duurt. Mocht hij toch weer problemen geven bestel ik een nieuwe schakelaar. Maf dat zo'n prijzig schakelaartje zo onbetrouwbaar is.

Over onderhoud en garantie gesproken: ik heb al het onderhoud tot nu toe zelf gedaan. De garantie is inmiddels over maar nooit nodig gehad, voor zover ik daar nog recht op had gehad. Vorig jaar een keer een flink lekkende vorkkeerring gehad, maar met een stukje 35 mm filmnegatief het vuil (onzichtbaar) tussen de ring en de poot weg gedrukt en sindsdien lekvrij. Het is soms zo simpel. De vorkolie ook maar vervangen. Alles weer top. Het onderhoud tot 30K km stelt weinig voor. Komende winter de klepspeling checken wordt een wat grotere klus, maar mijn garage is tevens mancave dus ik vermaak me wel.
 
👍
Bij mij bleek het pennetje van de schakelaar soms te blijven hangen. Dus als je remt, komt normaal dat pennetje direct naar buiten maar bij mij kon het soms een paar seconden duren met de foutmelding tot gevolg. Het pennetje wordt beschermd door een rubber hoesje, maar ik heb er toch wat contactspray in gekregen en nu werkt het weer goed, voor zolang het duurt. Mocht hij toch weer problemen geven bestel ik een nieuwe schakelaar. Maf dat zo'n prijzig schakelaartje zo onbetrouwbaar is.

Over onderhoud en garantie gesproken: ik heb al het onderhoud tot nu toe zelf gedaan. De garantie is inmiddels over maar nooit nodig gehad, voor zover ik daar nog recht op had gehad. Vorig jaar een keer een flink lekkende vorkkeerring gehad, maar met een stukje 35 mm filmnegatief het vuil (onzichtbaar) tussen de ring en de poot weg gedrukt en sindsdien lekvrij. Het is soms zo simpel. De vorkolie ook maar vervangen. Alles weer top. Het onderhoud tot 30K km stelt weinig voor. Komende winter de klepspeling checken wordt een wat grotere klus, maar mijn garage is tevens mancave dus ik vermaak me wel.
Tsja, dat is wel zo maar stel nu dat onvoorzien je motorblok in de soep was gelopen of iets anders duurs kapot, dan baal je wel als je geen garantie hebt. Aangezien ik het onderhoud toch niet zelf ga doen en de 2 jaar extra garantie er bijna gratis bij kreeg, breng ik 'm wel braaf één keer per jaar naar de dealer.

Mijn volgende beurt zal dit jaar wel samenvallen met een bijna 15.000 km beurt ga ik vanuit. Die laat ik dan bij van Gerven doen. Meteen ook nieuwe banden erbij.
Wat doen ze eigenlijk bij de 15k beurt? Niet veel bijzonders denk ik?
 
Tsja, dat is wel zo maar stel nu dat onvoorzien je motorblok in de soep was gelopen of iets anders duurs kapot, dan baal je wel als je geen garantie hebt. Aangezien ik het onderhoud toch niet zelf ga doen en de 2 jaar extra garantie er bijna gratis bij kreeg, breng ik 'm wel braaf één keer per jaar naar de dealer.

Mijn volgende beurt zal dit jaar wel samenvallen met een bijna 15.000 km beurt ga ik vanuit. Die laat ik dan bij van Gerven doen. Meteen ook nieuwe banden erbij.
Wat doen ze eigenlijk bij de 15k beurt? Niet veel bijzonders denk ik?

Als je ooit in aanmerking wilt komen voor coulance dan kan je dat uiteraard ook je buik schrijven als hij niet dealer onderhouden is.

Ik heb al eens een volledige blok revisie 'gekregen' in coulance, buiten garantie... (ander merk weliswaar). Die 200 a 300 euro per jaar voor een onderhoud zal ik dan wel met plezier betalen.

15.000km beurt is niet veel bijzonders.
 
Ik heb de voorbije 50K km al best wat kleine garantiegevalletjes laten afhandelen. Motor is van de zaak, dus ik ga gewoon naar de KTM dealer ;)
Hoewel ik ervan overtuigd ben dat bij wet garantie geldig blijft ongeacht wie het onderhoud doet, als het maar aantoonbaar en volgens de voorschriften gebeurt.
Zoals ik eerder zei: de kans dat de kosten van een herstelling de kosten van een rechtzaak verantwoorden, is miniem.
 
Klopt, het is een afgewogen risico. Het gaat me ook niet om het geld maar omdat ik het leuk vind. Loopt het blok in elkaar repareer ik dat ook zelf. Maar ik heb mezelf natuurlijk wel van te voren verdiept in de betrouwbaarheid van LC8 blokken. Die gaan al een tijdje mee en er is de nodige ervaring mee. Bovendien zit mijn dealer 100 km uit de buurt en om voor elk wissewasje daar heen te rijden heb ik geen zin in. Beetje zelfredzaamheid doet wonderen. Alleen voor softwareupdates ga ik er naar toe. Eerste beurt heb ik trouwens wel laten doen. Mocht ik er zelf helemaal niet uit komen, breng ik hem net zo lief naar de dealer en betaal ik grif. Ik heb ook wel een KTM monteur een uur betaald puur om hem na te laten kijken van onder tot boven voor de zekerheid. Ik gun het hem best maar zoals gezegd kick ik op zelf onderhoud. Dat is ergens het nadeel van een nieuwe motor rijden; je wordt bijna verplicht er vanaf te blijven. Maar zo zit ik niet in elkaar. Ik zal nooit beweren dat ik het zelf beter doe dan een erkende monteur, integendeel, maar de monteur krijgt elke dag verschillende motortypes voor zijn neus en staat altijd onder tijdsdruk. Bovendien is het niet zijn eigen motor dus dat maakt automatisch ook wat nonchalanter. Ik doe er veel langer over, dat is een feit. Maar ik controleer elke stap drie keer en geef wél die extra aandacht. Dat geeft een tevreden gevoel. Bovendien heb ik meer vertrouwen in mezelf dan in iemand die ik niet ken.
Het spreekt vanzelf dat ik het logisch en prima vind dat anderen het liever uitbesteden. Bij de auto interesseert het me ook niks, die gaat altijd naar de dealer. Maar ook daar heb ik al meerdere keren stomme foutjes ontdekt achteraf. Een olieplug niet op moment, na paar maanden weg, met alle olie. Een reserveband niet gecheckt en bijna leeg. Dat soort dingen.
 
Laatst bewerkt:
Bij al mijn andere motoren doe ik het ook op die manier. Zo leer je de motor het best kennen, en dan heb je ook niet voor dat plots je remblokken weg of je radiator stuk blijken omdat je er nooit zelf naar kijkt.
 
Ik breng mijn motor naar een ktm dealer waar ik er lekker bij kan blijven en desnoods nog mee mag sleutelen ook
Die dealers die zeggen zet maar neer en haal hem over 2 dagen maar op heb ik het niet zo op.
Ik steek er ook nog wat van op
 
Ik heb de voorbije 50K km al best wat kleine garantiegevalletjes laten afhandelen. Motor is van de zaak, dus ik ga gewoon naar de KTM dealer ;)
Hoewel ik ervan overtuigd ben dat bij wet garantie geldig blijft ongeacht wie het onderhoud doet, als het maar aantoonbaar en volgens de voorschriften gebeurt.
Zoals ik eerder zei: de kans dat de kosten van een herstelling de kosten van een rechtzaak verantwoorden, is miniem.

Ik begrijp heel goed dat je zegt dat het bij de wet geldig blijft ongeacht wie het onderhoud zou doen.
Anderzijds: “ als het maar aantoonbaar is en volgens de voorschriften gebeurt “
En dààr zit nou juist het sterke punt van de dealer cq. Fabrikant die het eist:
Hoe kan een niet dealer een voertuig onderhouden volgens de voorschriften ?
Ze vallen al vaak door de mand met de diagnose....
Dan is er nog software, opleiding merkgerelateerde monteurs , speciaal gereedschap etc....
 
Als de service beurten niet aan en af gemeld zijn zien ze het als niet gebeurd,logisch toch
Een niet dealer kan niet afmelden,dus geen garantie,hoe makkelijk kan het zijn
 
Men dat zeker laten via internet registreren en men kan zelfs een servicebeurt of jaarlijkse registratie manipuleren om zijn ktm fabrieksgarantie te behouden.
Het is een eenvoudige tool en velen motorfiets bedrijven kunnen dat aan te schaffen. ook geen speciale ktm dealers.
 
De Europese Commissie stipuleert dat de consument het recht heeft om zijn auto (en dus ook motor) te laten onderhouden en herstellen in een garage naar keuze – of die nu tot een officieel netwerk behoort of onafhankelijk is – ook tijdens de garantieperiode, zelfs de verlengde.

De wet preciseert echter dat voor leasing- of financieringscontracten bijzondere beperkingen kunnen gelden.

De consument kan overigens de fabriekswaarborg verliezen als de constructeur kan aantonen dat het onderhoud uitgevoerd door een onafhankelijke garagehouder niet aan de voorschriften voldeed en daardoor een technisch defect veroorzaakte. Een voorbeeld: als de onafhankelijke garagehouder onvoldoende olie in het carter giet tijdens een oliewissel en de motor als gevolg daarvan vastloopt, dan kan de constructeur weigeren om de fabriekswaarborg toe te passen. Als daarentegen de elektrische bediening van de ruiten het begeeft, dan kan de constructeur de waarborg niet weigeren op basis van een oliewissel die werd uitgevoerd door een onafhankelijke garagist.


Maw. bewijslast ligt in principe bij de constructeur. Als je radiator scheurt aan de ophangpunten (vraag me niet hoe ik dat weet), kan KTM in principe geen garantie weigeren omdat jij onderhoud gedaan hebt (gezien scheurende radiator los staat van regulier onderhoud). Idem met lekkende vorkpoot, zover mij bekend zit in het KTM onderhoudsschema geen vorkonderhoud.
Voor de rechtbank zou jouw aankoopfactuur van olie / filters ed. moeten volstaan.
Maar alweer: dat kost je zo veel meer dan gewoon naar de dealer gaan, dus wie doet dat?
 
BodiSapha bedoel je ;)

Maar wel een interessant vraagstuk. Als de motor minder dan 2 jaar oud was, dan zat er per definitie nog wel fabrieksgarantie op. Die vervalt ook niet bij een wisseling van eigenaar dus dan kan het wel. Was de motor echter al ouder dan 2 jaar en uit de garantie, dan zou het eigenlijk niet kunnen.

Zojuist de factuur ontvangen van de KTM dealer voor een jaar CarGarantie bij KTM! Het kan dus wel! Kost mij 250,- euro! Heb ik wel een jaar garantie, uiteraard niet op slijtagedelen, maar dat is logisch! Ik denk wel dat ik het doe hoor!
 
Zojuist de factuur ontvangen van de KTM dealer voor een jaar CarGarantie bij KTM! Het kan dus wel! Kost mij 250,- euro! Heb ik wel een jaar garantie, uiteraard niet op slijtagedelen, maar dat is logisch! Ik denk wel dat ik het doe hoor!
Uiteindelijk is het een verzekering, maar zou kunnen dat het nu dus duurder is voor jou omdat ie uit de garantie was.

Toen ik mijn motor nieuw kocht, heb ik meteen 2 jaar extra garantie erbij gekocht. Volgens mij heb ik daar minder dan 50 Euro voor betaald.
 
mij staat ook iets van 250€ voor..
KTM doet wel regelmatig acties waarbij ze die verlengde garantie cadeau doen.
In mijn ervaring is die gewoon gelijk aan de fabrieksgarantie.
 
Terug
Bovenaan Onderaan