Super Blackbird
MF veteraan
Wij hebben het verleden week op maximaal 205km/u gehouden met de koffers er op. Geen probleem.De Duitsers rijden natuurlijk ook meer hoge snelheid Autobahn, vandaar dat er daar meer klachten zijn.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Wij hebben het verleden week op maximaal 205km/u gehouden met de koffers er op. Geen probleem.De Duitsers rijden natuurlijk ook meer hoge snelheid Autobahn, vandaar dat er daar meer klachten zijn.
Neem van mij aan, die electronische vering is rommel.... het probleem is dat de achterkant niet verbonden is met de voorkant. daarom zie je ook zoveel klachten over wobble'n en dat de stuurdemper het niet opvangt.Aan je plaatje te zien heb je aardig wat circuitervaring? Dus dan snap ik dat je misschien erg kritisch bent.
Maar voor een straatmotor in de standaard setup is de SDGT echt wel een fantastische motor waar heel veel mensen enorm blij mee zijn, dus om het nou rommel te noemen vind ik wel erg overdreven.
De SDGT is ook niet voor niets jaren achter elkaar motor van het jaar geworden.
das wel zuur...pfff....Ik heb toevallig zowel de voor als achtervering stuk vandaag ... geen idee hoe het kan.
Vrouw afgezet bij haar motor rijles. Vering daar in standje: Street + Rider gezet. Dus geen passagier meer. Rondje getoerd terwijl ze les had.
Kom ik terug bij dr rijles, zie ik ineens allemaal olie aan mijn linker vorkpoot. Keerring dus lek.
Balen, maar goed hij moet toch voor een beurtje even naar de dealer. Dus vering weer in standje street + rijder en passagier.... rij zonder problemen naar de stad om even te lunchen. Op het terras bel ik alvast de dealer voor een afspraak (helaas pas 30 sept).
Rij naar huis, zet de motor weer in normale vering stand (alleen rijder), terwijl ik de garagedeuren open doe en even ruimte maak om de motor langs de auto te manouvreren. Kom terug bij de motor, ineens in het rood een foutmelding: Preload adjuster.
Paar keer motor afgezet en opnieuw geprobeerd, maar die adjuster zit dus vast in de stand rijder+passagier.
Dus op 1 dag, zowel de voor als achtervering stuk....
Goede toelichtingNeem van mij aan, die electronische vering is rommel.... het probleem is dat de achterkant niet verbonden is met de voorkant. daarom zie je ook zoveel klachten over wobble'n en dat de stuurdemper het niet opvangt.
De voorkant:
De rebound is te zacht, waardoor je bij bocht je de vork te snel lang wordt en de motor wijd loopt, dit merk je al bij een afslag van een snelweg,.... de compressie is te hard waardoor je midden in de bocht geen gevoel hebt wat er gebeurd met je voorkant. ontbreekt vertrouwen. veervoorspanning (of de kracht van de veer vind ik eigenlijk ook te hard, waardoor bij remmen je vork niet ver genoeg onderin komt.... conclusie.... ik zou iets meer rebound willen, minder compressie en een iets lagere veervoorspanning waardoor ik de vork optimaler kan gebruiken.
De achterkant:
is eigenlijk heel goed, zowel in straat als sport of met duo rijden voel je heel goed wat de achterkant doet. de demping is voor straat gebruik best stevig en laat zich t fijnst rijden als je m hard rijdt (want dan doet de wp achter wat...).
De rijders positie vind ik teveel op de achterkant gepositioneerd, t zou iets fijner zijn als t zadel iets schuiner zou staan en je iets hoger kan zitten zoals je dat op de super duke R wel hebt. Kijk bijv naar een bmw gs, ondanks dat je helemaal in de motor zit heb je een heel goed gevoel wat je voorkant doet (ondanks het telelever systeem). (motor heb ik ook gehad).
Ik snap echt wel dat het geen racer is, maar als je andere referenties hebt, weet je dat het zoveel beter kan. tot zover mijn toelichting (sorry voor de lap tekst)
Waarom?Oh en het abs is verschrikkelijk.
Zet 'm voor de gein eens op Supermotard mode, dan merk je het verschil wel.Waarom?
In de software instellingen? En wat moeten ze dan aanpassen?Ik kan me best vinden in de uitleg hierboven.
Dealer kan je veervoorspanning verminderen, pre 19 hielp dat enorm om de balans veer/demping te verbeteren.
Ik weet dat, voor de plezierritjes doe ik dat soms, maar ik heb echt geen zin om telkens dat abs af te zetten.Zet 'm voor de gein eens op Supermotard mode, dan merk je het verschil wel.
Je zet met Supermoto Mode niet de ABS uit, alleen het voorkomen dat de ABS ingrijpt om het achterwiel niet te laten blokkeren en de bochten-ABS. De normale ABS op het voorwiel blijft gewoon actief.Ik weet dat, voor de plezierritjes doe ik dat soms, maar ik heb echt geen zin om telkens dat abs af te zetten.
Moet gewoon goed zijn vind ik, een V-strom bvb heeft gewoon een ABS dat ik niet hoef van modus te veranderen.
En de voorspanning is bij te regelen met de PC aan de motor. Hoe exact weet ik niet, maar dacht 5 stappen harder en 5 stappen zachter.
Is lang geleden bij de mijne.
Neem van mij aan, die electronische vering is rommel.... het probleem is dat de achterkant niet verbonden is met de voorkant. daarom zie je ook zoveel klachten over wobble'n en dat de stuurdemper het niet opvangt.
De voorkant:
De rebound is te zacht, waardoor je bij bocht je de vork te snel lang wordt en de motor wijd loopt, dit merk je al bij een afslag van een snelweg,.... de compressie is te hard waardoor je midden in de bocht geen gevoel hebt wat er gebeurd met je voorkant. ontbreekt vertrouwen. veervoorspanning (of de kracht van de veer vind ik eigenlijk ook te hard, waardoor bij remmen je vork niet ver genoeg onderin komt.... conclusie.... ik zou iets meer rebound willen, minder compressie en een iets lagere veervoorspanning waardoor ik de vork optimaler kan gebruiken.
De achterkant:
is eigenlijk heel goed, zowel in straat als sport of met duo rijden voel je heel goed wat de achterkant doet. de demping is voor straat gebruik best stevig en laat zich t fijnst rijden als je m hard rijdt (want dan doet de wp achter wat...).
De rijders positie vind ik teveel op de achterkant gepositioneerd, t zou iets fijner zijn als t zadel iets schuiner zou staan en je iets hoger kan zitten zoals je dat op de super duke R wel hebt. Kijk bijv naar een bmw gs, ondanks dat je helemaal in de motor zit heb je een heel goed gevoel wat je voorkant doet (ondanks het telelever systeem). (motor heb ik ook gehad).
Ik snap echt wel dat het geen racer is, maar als je andere referenties hebt, weet je dat het zoveel beter kan. tot zover mijn toelichting (sorry voor de lap tekst)
"TC says nooooooo"Al meerdere keren gesteld dat de motor mij hindert in wat ik verwacht te kunnen
- Minder vertrouwen in de voorkant dan bij een Multi (oude 1200, 950S, 1260S) of een XR (ondanks de te sterke initiële bite van de voorrem en bijbehorende mega-duik) door te weinig voorwieldruk? Je voelt hem lastiger aan
- Bocht uit wil ik al heel snel op het gas, maar dat vindt de motor niet leuk. Je moet hem dan blijvend 'drukken' om dat te kunnen doen, dat lukt enkel als je tijd hebt (dus bij iets langere bochten). Je loopt anders direct wijd
- Bocht uit wil ik al heel snel op het gas: maar TC says no
- Remdruk structureel te laag (Supermoto lost dat inderdaad grotendeels op)
In vakantiemodus gaat dat een pak beter. Motor is enerzijds stabieler, anderzijds zal het tempo iets lager liggen vanwege vele uren meerdere dagen per week.
Anderzijds is het ook wel een uitdaging om het maximale uit dit pakket te halen en om de gebreken heen te rijden. Het heeft ook zijn charme.
Als je wat langer met dit blok gereden hebt merk je op andere motoren stappend ook hoe goed dit blok en de gasrespons is, buitengewoon goed!
"TC says nooooooo"
Maar idd, het ding daarom hoekig Motogp style de bocht door krijgen is de oplossing, je merkt dat de motor moeite heeft met lange doordraaiers.
Hoewel ik nu dus wel heb gemerkt dat een fijne set sportbanden ipv sport-tour ervoor zorgen dat de lange doordraaiers dan een stuk beter gaan.
Heeft dat niet te maken met belading? Op de GT rij je vaker met koffers + passagier dan op een sport motor.
vraag me af , wie heeft er allemaal de O2 dongels gemonteerd ? en de sas verwijdert , groot verschil ?
Goeie tip...wist ik niet...ga ik vragen.Ik kan me best vinden in de uitleg hierboven.
Dealer kan je veervoorspanning verminderen, pre 19 hielp dat enorm om de balans veer/demping te verbeteren.
op t moment dat je de rem los laat bij insturen bocht (dus trailbraken), komt je vork uit en voelt het en niet meer vertrouwd en 2 t loopt wijd...dus entry corner en mid corner. op de exit maakt het me niet zoveel uit, dan neemt de achterkant t over en dat voelt goed zoals ik schreef.Bedoel je bocht uit loopt ie wijd omdat de vork te ver uitveert? Wordt dat dan niet met name veroorzaakt doordat de achterkant te ver inveert? (bij bocht uit en gas erop)
1 meter 88 één en al lul...Ik weet niet hoe lang jij bent, maar ik verbaas me erover dat sommigen met een Duke R of GT juist meer rechtop willen zitten. Als je hard wil rijden dan wil je juist meer druk op de voorkant en standaard zit je al redelijk rechtop.
Ja klopt, ik rij altijd met Supermoto mode aan. dan heb je geen last. vaak zet ik ook MTC nog uit, omdat ondanks dat ik track pack heb soms wel t voorwiel aan de grond houdt en soms niet. de tractioncontrol doet ook maar wat.Oh en het abs is verschrikkelijk.
2019 model. (laatste gen)@NapO welk jaar is je SDGT? Misschien zit er onderling veel verschil in. Maar het lukt mij regelmatig met aanremmen om bijna helemaal in te veren.... en dan ben ik echt een onervaren rijder. Ik ziet t altijd bij t poetsen tot waar de poot schoon is.
dit dus.Zet 'm voor de gein eens op Supermotard mode, dan merk je het verschil wel.
veervoorspanning gaat per mm. normaal is 1 volle rotatie op je voorvork 1mm. ik zal navragen wat de dealer voor mogelijkheden heeft. t probleem is dat de meeste dealers geen reet verstand hebben van veervoorspanning, dus als jullie nog iemand weten die echt goed is en KTM dealer hoor ik t graag.Dus de veervoorspanning op de voorvork bijvoorbeeld met 3 "kliks" verminderen geeft een beter weggedrag?
lichaamspositie helpt ook, door de "gare" niet racey zithouding zit je veel te veel achterop, wat dus totaal niet helpt in bochtenstabiliteit. kleine tip, probeer je help boven de kroonplaat te houden in lange bochten,.... en of je er dan naast hangt of niet dat moet je zelf weten, het gaat omdat je bovenlichaam boven je tank moet hangen omdat je zo meer druk creeert op de voorkant.Het is het hard op het gas gaan wat de motor uit balans brengt
Ik heb mezelf dit jaar aangeleerd om een klein beetje met 1 vinger de voorrem erop te houden tot mid-corner en dan weer gas erop, dat scheelt alweer.Op het moment dat je de rem los laat bij insturen bocht (dus trailbraken), komt je vork uit en voelt het en niet meer vertrouwd en 2 t loopt wijd...dus entry corner en mid corner. op de exit maakt het me niet zoveel uit, dan neemt de achterkant t over en dat voelt goed zoals ik schreef.
Ik zag in gedachten mijn schoonmaakster al op de kroonplaat zitten voordat ik mij realiseerde dat je waarschijnlijk jouw helm bedoelde.....lichaamspositie helpt ook, door de "gare" niet racey zithouding zit je veel te veel achterop, wat dus totaal niet helpt in bochtenstabiliteit. kleine tip, probeer je help boven de kroonplaat te houden in lange bochten,....