KTM Super Duke 1290 GT : The Beast onder de GT's

Aan je plaatje te zien heb je aardig wat circuitervaring? Dus dan snap ik dat je misschien erg kritisch bent.
Maar voor een straatmotor in de standaard setup is de SDGT echt wel een fantastische motor waar heel veel mensen enorm blij mee zijn, dus om het nou rommel te noemen vind ik wel erg overdreven.
De SDGT is ook niet voor niets jaren achter elkaar motor van het jaar geworden.
Neem van mij aan, die electronische vering is rommel.... het probleem is dat de achterkant niet verbonden is met de voorkant. daarom zie je ook zoveel klachten over wobble'n en dat de stuurdemper het niet opvangt.

De voorkant:
De rebound is te zacht, waardoor je bij bocht je de vork te snel lang wordt en de motor wijd loopt, dit merk je al bij een afslag van een snelweg,.... de compressie is te hard waardoor je midden in de bocht geen gevoel hebt wat er gebeurd met je voorkant. ontbreekt vertrouwen. veervoorspanning (of de kracht van de veer vind ik eigenlijk ook te hard, waardoor bij remmen je vork niet ver genoeg onderin komt.... conclusie.... ik zou iets meer rebound willen, minder compressie en een iets lagere veervoorspanning waardoor ik de vork optimaler kan gebruiken.

De achterkant:
is eigenlijk heel goed, zowel in straat als sport of met duo rijden voel je heel goed wat de achterkant doet. de demping is voor straat gebruik best stevig en laat zich t fijnst rijden als je m hard rijdt (want dan doet de wp achter wat...).

De rijders positie vind ik teveel op de achterkant gepositioneerd, t zou iets fijner zijn als t zadel iets schuiner zou staan en je iets hoger kan zitten zoals je dat op de super duke R wel hebt. Kijk bijv naar een bmw gs, ondanks dat je helemaal in de motor zit heb je een heel goed gevoel wat je voorkant doet (ondanks het telelever systeem). (motor heb ik ook gehad).

Ik snap echt wel dat het geen racer is, maar als je andere referenties hebt, weet je dat het zoveel beter kan. tot zover mijn toelichting :) (sorry voor de lap tekst)
 
  • Leuk
Waarderingen: msxx
Ik heb toevallig zowel de voor als achtervering stuk vandaag ... geen idee hoe het kan.

Vrouw afgezet bij haar motor rijles. Vering daar in standje: Street + Rider gezet. Dus geen passagier meer. Rondje getoerd terwijl ze les had.
Kom ik terug bij dr rijles, zie ik ineens allemaal olie aan mijn linker vorkpoot. Keerring dus lek.
Balen, maar goed hij moet toch voor een beurtje even naar de dealer. Dus vering weer in standje street + rijder en passagier.... rij zonder problemen naar de stad om even te lunchen. Op het terras bel ik alvast de dealer voor een afspraak (helaas pas 30 sept).

Rij naar huis, zet de motor weer in normale vering stand (alleen rijder), terwijl ik de garagedeuren open doe en even ruimte maak om de motor langs de auto te manouvreren. Kom terug bij de motor, ineens in het rood een foutmelding: Preload adjuster.

Paar keer motor afgezet en opnieuw geprobeerd, maar die adjuster zit dus vast in de stand rijder+passagier.

Dus op 1 dag, zowel de voor als achtervering stuk....
das wel zuur...pfff....
 
Neem van mij aan, die electronische vering is rommel.... het probleem is dat de achterkant niet verbonden is met de voorkant. daarom zie je ook zoveel klachten over wobble'n en dat de stuurdemper het niet opvangt.

De voorkant:
De rebound is te zacht, waardoor je bij bocht je de vork te snel lang wordt en de motor wijd loopt, dit merk je al bij een afslag van een snelweg,.... de compressie is te hard waardoor je midden in de bocht geen gevoel hebt wat er gebeurd met je voorkant. ontbreekt vertrouwen. veervoorspanning (of de kracht van de veer vind ik eigenlijk ook te hard, waardoor bij remmen je vork niet ver genoeg onderin komt.... conclusie.... ik zou iets meer rebound willen, minder compressie en een iets lagere veervoorspanning waardoor ik de vork optimaler kan gebruiken.

De achterkant:
is eigenlijk heel goed, zowel in straat als sport of met duo rijden voel je heel goed wat de achterkant doet. de demping is voor straat gebruik best stevig en laat zich t fijnst rijden als je m hard rijdt (want dan doet de wp achter wat...).

De rijders positie vind ik teveel op de achterkant gepositioneerd, t zou iets fijner zijn als t zadel iets schuiner zou staan en je iets hoger kan zitten zoals je dat op de super duke R wel hebt. Kijk bijv naar een bmw gs, ondanks dat je helemaal in de motor zit heb je een heel goed gevoel wat je voorkant doet (ondanks het telelever systeem). (motor heb ik ook gehad).

Ik snap echt wel dat het geen racer is, maar als je andere referenties hebt, weet je dat het zoveel beter kan. tot zover mijn toelichting :) (sorry voor de lap tekst)
Goede toelichting :Y

Bedoel je bocht uit loopt ie wijd omdat de vork te ver uitveert? Wordt dat dan niet met name veroorzaakt doordat de achterkant te ver inveert? (bij bocht uit en gas erop)

Ik weet niet hoe lang jij bent, maar ik verbaas me erover dat sommigen met een Duke R of GT juist meer rechtop willen zitten. Als je hard wil rijden dan wil je juist meer druk op de voorkant en standaard zit je al redelijk rechtop.

De SDR Gen3 is schijnbaar al veel meer op de voorkant gericht. Ik vind dat persoonlijk ook fijner rijden, maar een beetje hooligan is ook wel leuk. Ik hoop dat de aankomende SDGT gebaseerd op de SDR 3 knapper wordt dan de SDGT 2, dan wil ik misschien wel m'n SDGT 1 daarop inruilen :P
 
Ik kan me best vinden in de uitleg hierboven.
Dealer kan je veervoorspanning verminderen, pre 19 hielp dat enorm om de balans veer/demping te verbeteren.
 
@NapO welk jaar is je SDGT? Misschien zit er onderling veel verschil in. Maar het lukt mij regelmatig met aanremmen om bijna helemaal in te veren.... en dan ben ik echt een onervaren rijder. Ik ziet t altijd bij t poetsen tot waar de poot schoon is.
 
Zet 'm voor de gein eens op Supermotard mode, dan merk je het verschil wel.
Ik weet dat, voor de plezierritjes doe ik dat soms, maar ik heb echt geen zin om telkens dat abs af te zetten.
Moet gewoon goed zijn vind ik, een V-strom bvb heeft gewoon een ABS dat ik niet hoef van modus te veranderen.

En de voorspanning is bij te regelen met de PC aan de motor. Hoe exact weet ik niet, maar dacht 5 stappen harder en 5 stappen zachter.
Is lang geleden bij de mijne.
 
Ik weet dat, voor de plezierritjes doe ik dat soms, maar ik heb echt geen zin om telkens dat abs af te zetten.
Moet gewoon goed zijn vind ik, een V-strom bvb heeft gewoon een ABS dat ik niet hoef van modus te veranderen.

En de voorspanning is bij te regelen met de PC aan de motor. Hoe exact weet ik niet, maar dacht 5 stappen harder en 5 stappen zachter.
Is lang geleden bij de mijne.
Je zet met Supermoto Mode niet de ABS uit, alleen het voorkomen dat de ABS ingrijpt om het achterwiel niet te laten blokkeren en de bochten-ABS. De normale ABS op het voorwiel blijft gewoon actief.

Dus de veervoorspanning op de voorvork bijvoorbeeld met 3 "kliks" verminderen geeft een beter weggedrag?
 
Neem van mij aan, die electronische vering is rommel.... het probleem is dat de achterkant niet verbonden is met de voorkant. daarom zie je ook zoveel klachten over wobble'n en dat de stuurdemper het niet opvangt.

De voorkant:
De rebound is te zacht, waardoor je bij bocht je de vork te snel lang wordt en de motor wijd loopt, dit merk je al bij een afslag van een snelweg,.... de compressie is te hard waardoor je midden in de bocht geen gevoel hebt wat er gebeurd met je voorkant. ontbreekt vertrouwen. veervoorspanning (of de kracht van de veer vind ik eigenlijk ook te hard, waardoor bij remmen je vork niet ver genoeg onderin komt.... conclusie.... ik zou iets meer rebound willen, minder compressie en een iets lagere veervoorspanning waardoor ik de vork optimaler kan gebruiken.

De achterkant:
is eigenlijk heel goed, zowel in straat als sport of met duo rijden voel je heel goed wat de achterkant doet. de demping is voor straat gebruik best stevig en laat zich t fijnst rijden als je m hard rijdt (want dan doet de wp achter wat...).

De rijders positie vind ik teveel op de achterkant gepositioneerd, t zou iets fijner zijn als t zadel iets schuiner zou staan en je iets hoger kan zitten zoals je dat op de super duke R wel hebt. Kijk bijv naar een bmw gs, ondanks dat je helemaal in de motor zit heb je een heel goed gevoel wat je voorkant doet (ondanks het telelever systeem). (motor heb ik ook gehad).

Ik snap echt wel dat het geen racer is, maar als je andere referenties hebt, weet je dat het zoveel beter kan. tot zover mijn toelichting :) (sorry voor de lap tekst)

Al meerdere keren gesteld dat de motor mij hindert in wat ik verwacht te kunnen

- Minder vertrouwen in de voorkant dan bij een Multi (oude 1200, 950S, 1260S) of een XR (ondanks de te sterke initiële bite van de voorrem en bijbehorende mega-duik) door te weinig voorwieldruk? Je voelt hem lastiger aan
- Bocht uit wil ik al heel snel op het gas, maar dat vindt de motor niet leuk. Je moet hem dan blijvend 'drukken' om dat te kunnen doen, dat lukt enkel als je tijd hebt (dus bij iets langere bochten). Je loopt anders direct wijd
- Bocht uit wil ik al heel snel op het gas: maar TC says no
- Remdruk structureel te laag (Supermoto lost dat inderdaad grotendeels op)

In vakantiemodus gaat dat een pak beter. Motor is enerzijds stabieler, anderzijds zal het tempo iets lager liggen vanwege vele uren meerdere dagen per week.

Anderzijds is het ook wel een uitdaging om het maximale uit dit pakket te halen en om de gebreken heen te rijden. Het heeft ook zijn charme.

Als je wat langer met dit blok gereden hebt merk je op andere motoren stappend ook hoe goed dit blok en de gasrespons is, buitengewoon goed!
 
Al meerdere keren gesteld dat de motor mij hindert in wat ik verwacht te kunnen

- Minder vertrouwen in de voorkant dan bij een Multi (oude 1200, 950S, 1260S) of een XR (ondanks de te sterke initiële bite van de voorrem en bijbehorende mega-duik) door te weinig voorwieldruk? Je voelt hem lastiger aan
- Bocht uit wil ik al heel snel op het gas, maar dat vindt de motor niet leuk. Je moet hem dan blijvend 'drukken' om dat te kunnen doen, dat lukt enkel als je tijd hebt (dus bij iets langere bochten). Je loopt anders direct wijd
- Bocht uit wil ik al heel snel op het gas: maar TC says no
- Remdruk structureel te laag (Supermoto lost dat inderdaad grotendeels op)

In vakantiemodus gaat dat een pak beter. Motor is enerzijds stabieler, anderzijds zal het tempo iets lager liggen vanwege vele uren meerdere dagen per week.

Anderzijds is het ook wel een uitdaging om het maximale uit dit pakket te halen en om de gebreken heen te rijden. Het heeft ook zijn charme.

Als je wat langer met dit blok gereden hebt merk je op andere motoren stappend ook hoe goed dit blok en de gasrespons is, buitengewoon goed!
"TC says nooooooo" 😄

Maar idd, het ding daarom hoekig Motogp style de bocht door krijgen is de oplossing, je merkt dat de motor moeite heeft met lange doordraaiers.
Hoewel ik nu dus wel heb gemerkt dat een fijne set sportbanden ipv sport-tour ervoor zorgen dat de lange doordraaiers dan een stuk beter gaan.
 
"TC says nooooooo" 😄

Maar idd, het ding daarom hoekig Motogp style de bocht door krijgen is de oplossing, je merkt dat de motor moeite heeft met lange doordraaiers.
Hoewel ik nu dus wel heb gemerkt dat een fijne set sportbanden ipv sport-tour ervoor zorgen dat de lange doordraaiers dan een stuk beter gaan.

Het zal rijstijl afhankelijk zijn, maar de lange doordraaiers zijn wat mij betreft niet het probleem, daarin is hij stabiel en voorspelbaar, zowel met sporttour banden als sportbanden. Het wijd lopen kan ik daarin ondervangen met eigen gewichtsverdeling. Het is het hard op het gas gaan wat de motor uit balans brengt, hoe gradueler je op het gas gaat hoe minder er een probleem is. Dat vraagt meer tijd, tijd welke je ook meer hebt in lange doordraaiers.

Sportbanden zorgen dat hij sneller stuurt (heb je op zich weinig voordeel van in lange doordraaiers, vooral in veel elkaar kortopvolgende bochten)
Sportbanden zorgen dat hij minder snel het TC activeert

Het verbetert de totale handling van deze machine dus enorm, hij is gemaakt voor sportbanden lijkt het... maar af fabriek zetten ze er Angels onder
 
Heeft dat niet te maken met belading? Op de GT rij je vaker met koffers + passagier dan op een sport motor.
 
Ik kan me best vinden in de uitleg hierboven.
Dealer kan je veervoorspanning verminderen, pre 19 hielp dat enorm om de balans veer/demping te verbeteren.
Goeie tip...wist ik niet...ga ik vragen.

Bedoel je bocht uit loopt ie wijd omdat de vork te ver uitveert? Wordt dat dan niet met name veroorzaakt doordat de achterkant te ver inveert? (bij bocht uit en gas erop)
op t moment dat je de rem los laat bij insturen bocht (dus trailbraken), komt je vork uit en voelt het en niet meer vertrouwd en 2 t loopt wijd...dus entry corner en mid corner. op de exit maakt het me niet zoveel uit, dan neemt de achterkant t over en dat voelt goed zoals ik schreef.

Ik weet niet hoe lang jij bent, maar ik verbaas me erover dat sommigen met een Duke R of GT juist meer rechtop willen zitten. Als je hard wil rijden dan wil je juist meer druk op de voorkant en standaard zit je al redelijk rechtop.
1 meter 88 één en al lul... ;)

Oh en het abs is verschrikkelijk.
Ja klopt, ik rij altijd met Supermoto mode aan. dan heb je geen last. vaak zet ik ook MTC nog uit, omdat ondanks dat ik track pack heb soms wel t voorwiel aan de grond houdt en soms niet. de tractioncontrol doet ook maar wat.

@NapO welk jaar is je SDGT? Misschien zit er onderling veel verschil in. Maar het lukt mij regelmatig met aanremmen om bijna helemaal in te veren.... en dan ben ik echt een onervaren rijder. Ik ziet t altijd bij t poetsen tot waar de poot schoon is.
2019 model. (laatste gen)

Zet 'm voor de gein eens op Supermotard mode, dan merk je het verschil wel.
dit dus.

Dus de veervoorspanning op de voorvork bijvoorbeeld met 3 "kliks" verminderen geeft een beter weggedrag?
veervoorspanning gaat per mm. normaal is 1 volle rotatie op je voorvork 1mm. ik zal navragen wat de dealer voor mogelijkheden heeft. t probleem is dat de meeste dealers geen reet verstand hebben van veervoorspanning, dus als jullie nog iemand weten die echt goed is en KTM dealer hoor ik t graag.

Het is het hard op het gas gaan wat de motor uit balans brengt
lichaamspositie helpt ook, door de "gare" niet racey zithouding zit je veel te veel achterop, wat dus totaal niet helpt in bochtenstabiliteit. kleine tip, probeer je help boven de kroonplaat te houden in lange bochten,.... en of je er dan naast hangt of niet dat moet je zelf weten, het gaat omdat je bovenlichaam boven je tank moet hangen omdat je zo meer druk creeert op de voorkant.

Ik heb die racesteps er nu opzitten, ondanks dat ik nog niet tevreden in de positie, is t wel beter omdat je benen wat verder naar achter kunnen waardoor je automatisch al wat meer in je tank zit en een agressievere houding kan rijden. op lange afstanden heb ik al gemerkt is t wel weer kut krijg je kramp (althans ik met mn lange benen...

Dus, ik heb nu een bak accessoires extra, en een bak gezeik hahaha.... stepjes niet goed, omgekeerd schakelen is nog even wennen (had ik altijd op mn s1000rr maar op straat lijkt het toch niet lekker te werken), powercommander injectie gezeur. voorvork die kut is.... Soms denk ik wel is terug aan mn GS 2018 model, alleen een full tita akra erop gezet... en nooit gezeik.... maar ik geef nog niet op.... en anders ruil ik m misschien in voor een superduke 2020.
 
Op het moment dat je de rem los laat bij insturen bocht (dus trailbraken), komt je vork uit en voelt het en niet meer vertrouwd en 2 t loopt wijd...dus entry corner en mid corner. op de exit maakt het me niet zoveel uit, dan neemt de achterkant t over en dat voelt goed zoals ik schreef.
Ik heb mezelf dit jaar aangeleerd om een klein beetje met 1 vinger de voorrem erop te houden tot mid-corner en dan weer gas erop, dat scheelt alweer.
 
  • Leuk
Waarderingen: NapO
lichaamspositie helpt ook, door de "gare" niet racey zithouding zit je veel te veel achterop, wat dus totaal niet helpt in bochtenstabiliteit. kleine tip, probeer je help boven de kroonplaat te houden in lange bochten,....
Ik zag in gedachten mijn schoonmaakster al op de kroonplaat zitten voordat ik mij realiseerde dat je waarschijnlijk jouw helm bedoelde..... :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan