KTM Super Duke 1290 GT : The Beast onder de GT's

Die kostprijs voor die banden... dat weet je toch als je bij een dealer banden laat vervangen zonder verdere afspraken over de prijs? En daar wordt dus ook een uur (65 euro?) geteld voor het monteren van die banden. Kostprijs dus ongeveer 450 euro voor een set banden. Is niet ongebruikelijk op basis van adviesprijs...
De prijsvechters doen dat voor 290-320 euro

Dan kost die beurt nog 400 euro, inclusief een set remblokken tegen adviesprijs. Lijkt mij een heel normale prijs en geen 150 euro te duur.

Op de banden en remblokken kan je serieus besparen, dat is een keuze...
Ben het met je eens hoor, ik spreek ook altijd van tevoren een prijs af. Bijvoorbeeld voor banden, daar valt icm onderhoud best wat vanaf te halen.
Zo had ik bij JTX een set nieuwe Angel GT1 voor €270 icm kleine onderhoudsbeurt :)

In Oostenrijk dit jaar bij officiële KTM Dealer alleen nieuwe banden, incl montage voor €350 (Bridgestone S22). Had ik een paar dagen eerder gebeld hadden ze de banden zelfs nog goedkoper van verder weg kunnen laten komen.
 
  • Leuk
Waarderingen: msxx
vraag wil graag handkappen op de GT monteren liefst oranje zwart , zouden de happen welke aangeboden worden voor de 1290 S of R ook op de GT passen ?
 
vraag wil graag handkappen op de GT monteren liefst oranje zwart , zouden de happen welke aangeboden worden voor de 1290 S of R ook op de GT passen ?
Neen, die passen niet zomaar.
Je kan ze afzagen en dan met mijn custom beugeltjes monteren.
Werkt verbazend goed bij vallen, kan ik helaas uit ondervinding bevestigen.

p6pb15799824.jpg

p3pb15799822.jpg
 
Tandwielen en ketting vandaag vervangen, deze set heeft er 30.000 Km onder gezeten en ziet er nog verbazingwekkend goed uit alleen gesmeerd met de OSCO icm. Kroon XS100 kettingzaagolie.

SDGT 30000.jpg
 
Tandwielen en ketting vandaag vervangen, deze set heeft er 30.000 Km onder gezeten en ziet er nog verbazingwekkend goed uit alleen gesmeerd met de OSCO icm. Kroon XS100 kettingzaagolie.

Bekijk bijlage 1555329

Ziet er inderdaad heel goed uit.
Normaal zie je aan een voortandwieltje toch altijd wel een beetje “ scheef getrokken tandjes “
Maar hier alles oke.
👍
 
Die kostprijs voor die banden... dat weet je toch als je bij een dealer banden laat vervangen zonder verdere afspraken over de prijs? En daar wordt dus ook een uur (65 euro?) geteld voor het monteren van die banden. Kostprijs dus ongeveer 450 euro voor een set banden. Is niet ongebruikelijk op basis van adviesprijs...
De prijsvechters doen dat voor 290-320 euro

Dan kost die beurt nog 400 euro, inclusief een set remblokken tegen adviesprijs. Lijkt mij een heel normale prijs en geen 150 euro te duur.

Op de banden en remblokken kan je serieus besparen, dat is een keuze...

Inderdaad, zo zie ik het ook .
En omwille van werkdrukte en te weinig tijd bewust deze keuze gedaan. Had echt geen tijd/zin om energie te steken in bv reifen.de
en dan nog eens met wielen naar dealer te moeten zuilen als motor toch naar daar moest voor onderhoud. En ze hebben toch weer
netjes mijn vorkdichtingen en vorkolie vervangen onder garantie. Geen gezaag over gehad.
Als dealer niet te beroerd is, wil ik hem ook wel iets gunnen.
 
Inmiddels antwoord uit Malden van KTM Nederland.

In principe vallen lekkende voorvorkkeerringen niet onder garantie, maar de dealer kan een claim indienen bij KTM en afhankelijk van de staat van de motor en de kmstand wordt dan bepaald of deze onder garantie zal vallen of niet.

Er is wel een standaard lijst vanuit KTM voor werkzaamheden per onderhoudsbeurt en hoeveel tijd dat in totaal mag duren. Er is echter geen standaard uurtarief.

De lijst kun je hier vinden, de getallen zijn minuten:
https://www.ktm.com/content/dam/web...s/en/service/ktm_servicezeiten_2019_10_en.pdf

Antwoord KTM:
"Bij KTM werken we met een ‘’flexibel service’’ systeem wat inhoud dat aan de hand van de leeftijd, uitleverdatum en kmstand er wordt gekeken naar welke werkzaamheden nodig zijn bij een service beurt.

Op het moment dat de dealer de voertuighistorie bekijkt, kunnen ze een uitdraai maken van wat er precies voor werkzaamheden moeten gebeuren.

Er zijn voor de vaste service werkzaamheden zoals olie wisselen met bijv. kleppen stellen tijden beschikbaar, maar dit is zonder extra service punten.

Deze tijden kun je vinden op www.ktm.com bij het kopje Service."
 
hmm 238 minuten voor de 30k beurt. Lijkt me erg weinig met kleppen stellen, want dit was toch heel veel werk?
 
Als het over werkuren voor de 30K beurt gaat dan lijkt het wel alsof de KTM een Desmoblok zou hebben?

Tot op heden las ik vooral dat er geen kleppen gesteld hoefden te worden, dus dat het bij de meeste motoren enkel een check op klepspeling zou zijn. Maar ik begrijp dat er dus andere ervaringen zijn?
 
Hier eerste keer 2 kleppen bijgesteld op 60K.
90% van het werk moet voor het controleren ook gebeuren.
 
hmm 238 minuten voor de 30k beurt. Lijkt me erg weinig met kleppen stellen, want dit was toch heel veel werk?
Er staat in die PDF wel met * of ** aangegeven of kleppen checken/stellen inclusief is, maar bij de 1290 SDGT hebben ze die asteriksjes er niet bij gezet :/
 
mijn 30k beurt komt in het voorjaar. Ik ging ervanuit dat als je gaat kijken naar klepspeling dat er ook een kans is dat er gesteld moet worden. Hoe dan ook, volgens mij is 238 minuten voor een hele beurt waaronder kleppen controleren niet heel veel is.
 
Gisteren iets geks gehad. Kwam van de snelweg af en stond bij het stoplicht. Had weer last van het reguliere uitvallen.
Nou ja gewoon weer starten, echter draaide de startmotor niet. Ik hoorde 1 pulse van de startmotor en daarna resette de dashboard. Gelukkig was er een stoep dus kon daarnaartoe lopen. Na meerdere malen geprobeerd te hebben startte hij niet.
ik dacht even de V-twin aanlopen. Werkte natuurlijk niet. Het idee was ook om even de zuigers te laten bewegen. Toen ik daarna op de start knop drukte ging hij weer starten.
Accu was op 12.0V.
Iemand een idee wat hier aan de hand was?
 
'reguliere uitvallen'?

Accu moet ruim boven de 12V staan. 13.2-14.8V is dacht ik wat opgegeven is.
Als het dashboard reset, is dat omdat de batterijspanning te laag is. (onder 10V dacht ik)
Bij (door)starten met al een zwakke batterij gebeurt dat snel.
Een dikke twin met hoge compressie trekt nu eenmaal veel stroom bij het starten.

Ik denk aan 2 dingen:
- indien motor koud (weinig waarschijnlijk na snelweg): verkeerde olie? Bij rijden bij koude temperaturen (onder 10°C), vraag je dealer de olie die gespecifieerd wordt voor scandinavië in de motor te kappen, ipv de standaard benelux spec. Klinkt dwaas, heeft mijn koudweerstartproblemen opgelost, dealer doet het nu standaard bij de winterrijders.
- vaak voorgehad met m'n cagiva raptor, nog niet met de 1290 GT: batterijpool losgetrild / geoxideerd?
 
'reguliere uitvallen'?

Accu moet ruim boven de 12V staan. 13.2-14.8V is dacht ik wat opgegeven is.
Als het dashboard reset, is dat omdat de batterijspanning te laag is. (onder 10V dacht ik)
Bij (door)starten met al een zwakke batterij gebeurt dat snel.
Een dikke twin met hoge compressie trekt nu eenmaal veel stroom bij het starten.

Ik denk aan 2 dingen:
- indien motor koud (weinig waarschijnlijk na snelweg): verkeerde olie? Bij rijden bij koude temperaturen (onder 10°C), vraag je dealer de olie die gespecifieerd wordt voor scandinavië in de motor te kappen, ipv de standaard benelux spec. Klinkt dwaas, heeft mijn koudweerstartproblemen opgelost, dealer doet het nu standaard bij de winterrijders.
- vaak voorgehad met m'n cagiva raptor, nog niet met de 1290 GT: batterijpool losgetrild / geoxideerd?
Sinds ik dat ding nieuw heb(2018), heb ik last van uitvallen bij stoplichten. In het begin kwam het vaker voor en daarna weer een tijdje niet. Het uitvallen gebeurd eigenlijk alleen bij stoplichten. Net wanneer ik wil optrekken dan poef, motor uit en dashboard reset zich.


Ik verdenk weer de sensor van mijn koppeling die mogelijk slecht contact maakt.

De spanning van 12V was nadat hij uitviel. Met een lopende motor is het 13.8. De fabrieksaccu is al na een half jaartje al vervangen door een nieuwe dus die kwaal is ook al verholpen.
Dit probleem verdoet zich niet tijdens het rijden.

Er zit inderdaad stroop als olie in. Laatste beurt was nog geen maand geleden en hebben ze er weer 15w50 in gegooid.
Ik heb geen problemen meer met een koude start gehad nadat mijn accu eind 2018 was vervangen
 
Lopende motor telt niet.
Dan zie je de laadspanning die door de motor aan de accu geleverd wordt, niet de spanning die de accu geeft.
 
Sinds ik dat ding nieuw heb(2018), heb ik last van uitvallen bij stoplichten. In het begin kwam het vaker voor en daarna weer een tijdje niet. Het uitvallen gebeurd eigenlijk alleen bij stoplichten. Net wanneer ik wil optrekken dan poef, motor uit en dashboard reset zich.


Ik verdenk weer de sensor van mijn koppeling die mogelijk slecht contact maakt.

De spanning van 12V was nadat hij uitviel. Met een lopende motor is het 13.8. De fabrieksaccu is al na een half jaartje al vervangen door een nieuwe dus die kwaal is ook al verholpen.
Dit probleem verdoet zich niet tijdens het rijden.

Er zit inderdaad stroop als olie in. Laatste beurt was nog geen maand geleden en hebben ze er weer 15w50 in gegooid.
Ik heb geen problemen meer met een koude start gehad nadat mijn accu eind 2018 was vervangen

Dat reguliere uitvallen heb ik ook, komt in mijn beleving omdat hij standaard wat te arm afgesteld staat. Het is ook met name als je aan komt rijden en rustig vertraagt. Het komt bij mij alleen voor met ingetrokken koppeling, in die situaties geef ik een miniem beetje gas. Sindsdien komt het bij mij niet meer voor.
 
Terug
Bovenaan Onderaan